Sella Ronda - lyžování
Okruh Sella Ronda je v první řadě výlet s nezapomenutelnými výhledy, nicméně lyžařsky není její hlavní trasa žádná velká atrakce – údolí jsou totiž často propojena dlouhými mírnými přejezdy. V okolí trasy se však větví zhruba 400 km sjezdovek, takže s dobře zvolenými odbočkami se dá přinejmenším část výletu plnohodnotně prolyžovat.
Na okružní safari se zvláště za slunečného počasí vydává denně více než deset tisíc lyžařů, a hlavní trasa pak připomíná „stěhování národů“. Sella Ronda byla v 70. letech jedním z prvních lyžařských okruhů v Alpách a vlastně dodnes ji žádná z lyžařských houpaček nepředčila – sjezdovky kolem dokola masivu Sella totiž tvoří opravdu výletní okruh, kde nejen že nemusíte jet žádnou sjezdovku dvakrát, ale projíždíte stále novou, a to dramaticky proměnlivou krajinou.
Trasa Sella Rondy prochází údolími Alta Badia, Val Gardena, Val di Fassa a Livinallongo, přičemž posledně jmenované je známé spíš pod „značkou“ letoviska Arabba. Okruh měří zhruba 40 km, z toho o něco víc než polovina připadá na sjezdovky. Celková délka propojených sjezdovek v pavučině všech těchto údolí přitom dosahuje 400 km, což činí z oblasti centrálních Dolomit jeden z největších lyžařských komplexů v Evropě. Zároveň je to vlastně jediné lyžařsky propojené rozsáhlé území v Itálii, což jen podtrhuje atraktivitu oblasti.
Absolvování Sella Rondy je nepsanou „povinností“ každého návštěvníka Dolomit – mnoha z nich stačí okruh projet jednou, a to nejčastěji v prvních dnech pobytu. Z toho vyplývá, že nejnabitěji bývá na okruhu zpravidla první slunečný den zkraje týdne a v dalších dnech provoz postupně slábne. Nejklidněji bývá na Sella Rondě o víkendu, kdy se mění týdenní turnusy a zácpy se přesunují spíš na příjezdové silnice do jednotlivých údolí, a také ve dnech s nepříznivým počasím. Náročnější lyžař však zpravidla trasu Sella Rondy využívá hlavně pro přejezd za atraktivními sjezdovkami v sousedních údolích.
Legenda Sella Rondy se přitom zrodila mnohem dříve než s nápadem propojit vleky v jednotlivých údolích mezi sebou – už v lednu 1912 údajně meranský lyžař Peter Böttl celý okruh na lyžích projel a vrátil se živ a zdráv. V tehdejší době nevídaný počin zvládl za dva dny.
Běžný rekreační lyžař zvládne okruh projet za 4 hodiny, nepočítají-li se zastávky a odbočky z trasy. Zdatný jezdec si vystačí s třemi hodinami, při výjimečně slabém provozu a non-stop tempu i méně. Doporučuje se vyrazit ráno do 10 hodin a nejpozději v 15.30 h přejet průsmyk do „svého“ výchozího údolí – zejména proto, aby zbývala časová rezerva a lyžař v obavě „nezabloudil“. Lanovky se přitom rozjíždějí v 8.30 až 9.00 h a ty páteřní jezdí do 16.30 (prosinec, leden) až 17.00 h (únor, březen), některé dokonce i o málo déle. Kdo se vrátit nestihne, nezbývá než zavolat si taxi.
Okruh má dvě hlavní trasy, v každém směru jednu – po směru hodinových ručiček, značenou oranžově, a proti směru hodiných ručiček, značenou zeleně. Obě jsou přibližně stejně dlouhé, stejně vybavené kapacitními expresními lanovkami a stejně vytížené, takže volba směru závisí spíš na výchozím místě a lyžařských plánech. Oranžový směr je vhodné zvolit při cestě z Alta Badie nebo z Wolkensteinu ve Val Gardeně, neboť jednak překoná (na jaře) problémové jižní svahy hned zpočátku a jednak se vyhne zdlouhavému výjezdu lanovkami na Passo Gardena v zeleném směru. Při startu v St. Christině ve Val Gardeně nebo v údolí Val di Fassa je naopak o něco ergonomičtější zelená trasa, která nechá zdlouhavé přestupy na později.
Nejpřirozenějšími, ale zároveň nejfrekventovanějšími nástupními místy jsou Corvara v údolí Badia, Canazei v údolí Fassa a Wolkenstein v údolí Gardena – u všech přístupových lanovek jsou placená a kapacitně omezená parkoviště. Nastoupit se ale i dá – často bezplatně – i na mnoha místech podél trasy nebo dokonce mimo ni. Klidnějším nástupním bodem je Arabba, která má poměrně malou ubytovací kapacitu a je pro jednodenní návštěvníky z nejbližších měst hůře dostupná než okolní letoviska.
Sella Ronda v oranžovém směru
V údolí Alta Badia začíná oranžová trasa v městečku Corvara, odkud
míří žlutá „vajíčková“ kabinka na dvoutisícový vrcholek Boe.
Náruživější lyžaři „musí“ ještě povyjet dvousedačkou Vallon do
dvou a půl tisíc metrů – ať už kvůli krásnému širokoúhlému
panoramatu celé Alta Badie až po Marmoladu, nebo kvůli příjemně černé
sjezdovce. Z Boe do průsmyku Campolongo pak vedou dvě varianty červené
sjezdovky, na jaře trpící svou slunečnou orientací. Následuje výjezd
expresní 4sedačkou na pahorek Bec de Roces, odkud stékají opět dvě
varianty milých červených, ovšem opět jižně orientovaných sjezdovek do
Arabby.
Po příjezdu do Arabby se dá ještě před přejezdem města tranzitní
6sedačkou Arabba Fly odskočit na vrcholek Burz, odkud se řítí prostorná a
poměrně opomíjená černá trať i s širokou červenou variantou
„okolo“. Na opačné straně města vyjíždějí z velké staniční budovy
do strmého svahu Porta Vescovo s mnoha skalními bloky dvě lanovky –
přímá, 80místná kabinová typu funifor, která je nahoře na
dvouapůltisícovém hřebeni Porta Vescovo rychleji, a 20místná kabinková (s
pár místy k sezení), která má mezistanici s odbočkou na Marmoladu. Z Porta
Vescovo se po severním svahu s nejkvalitnějším sněhem v Dolomitech
vydávají členitým terénem mezi skalami čtyři hlavní varianty tratí,
jež mají společný úvodní „trychtýř“ – široký, ale velmi strmý a
během dne často boulovatý či plotnovitý. Méně zdatní, kteří se
náročnému „trychtýři“ z Porta Vescovo chtějí vyhnout, mohou z Arabby
vyjet moderní a pohodlnou 8místnou kabinkou Portados a sjet po přehledné
dálniční červené trati k 6sedačce Carpazza, jejiž horní stanice se
nachází těsně pod obávaným úsekem. Kdo má rád dlouhé, červené a
černé sjezdovky, jistě neodolá v Arabbě pár jízd „přidat“. Trasa
Sella Rondy přitom od „trychtýře“ z Porta Vescovo traverzuje k západu a
později se lomí do „červena“, aby vyústila poblíž silnice z Arabby na
průsmyk Pordoi – dlouhá 10místná kabinka vás pod průsmykem vysadí a po
krátkém mírném sjezdu vyjedete na vrchol Belvedere, jež je zároveň
hranicí údolí Val di Fassa.
Belvedere je mimořádně atraktivní vyhlídkou na protější skalní
„zuby“ Sasso Piatto a Sasso Lungo, hradbu Selly i Marmoladu. Ti
nejnáročnější milovníci vyhlídek mohou do trasy zařadit ještě téměř
třítisícový vrcholek Sass Pordoi, odkud sice nevede žádná sjezdovka, zato
nezapomenutelný freeride dramaticky vyhlížejícím, ale prostorným kuloárem
s krásnými výhledy na Marmoladu. Z Belvederu stéká prostorná, zpočátku
prudší, pak mírná červená dálnice po bezlesém svahu. Níže se noří do
lesa, zužuje se a více méně traverzuje až do Pian Frataces ke kabinkové
lanovce, která míří pod průsmyk Passo Sella s neméně atraktivními
výhledy.
Ze sedla se dlouhá přejezdová trať líně proplétá kamenným městem a
lesem směrem do Val Gardeny – nejméně záživný úsek celé trasy si
můžete zpestřit alternativní trasou „vrchem“ přes Piz Sella a
Ciampinoi, kde si náročnější lyžaři mohou „střihnout“ i závodní
černou trať Saslong do St. Christiny a následně černou „tréninkovou“
do Wolkensteinu. Méně zdatní přitom nemusí vyjet až na vrcholek Piz Sella,
ale dlouhou panoramatickou oklikou přes Val Tramans se vyhnou nepříjemně
strmé vrcholové pasáži. Z Ciampinoi vede do Wolkensteinu kromě černé i
hubenější červená, zato velmi málo frekventovaná sjezdovka.
Zdlouhavý a místy plochý sjezd z Passo Sella po hlavní oranžové trase
„spodem“ do Wolkensteinu je nenáročný, nicméně přerušený dvěma
výjezdy vlekem a jednou ultrakrátkou sedačkou. Z městečka Wolkenstein vedou
první kroky do schodů ke krátké sedačkové lanovce, která povyjíždí jen
kousek nad město. Po krátkém sjezdu nastoupíte do moderní a pohodlné
oranžové kabinkové lanovky Dantercepies, která vás vyveze na stejnojmenný
dvoutisícový vrcholek nad průsmykem Gardena s výhledem na Sasso Lungo,
připomínající z tohoto pohledu „kamennou hroudu“, a na opačnou stranu
do Alta Badie i na skalní hradbu masivu Sella. Náročnějším lyžařům se
vyplatí z Dantercepies „navíc“ jedna jízda zpět po černě značené,
ale spíše „červené“ sjezdovce Cir se zajížďkou do postranního
údolí Langental, kam zatéká velmi málo ježděná černá varianta této
trati (zpět sedačkou Val a kabinkou Dantercepies).
Dlouhý sjezd, zprvu příjemně červený, později modrající až plochý
vás přivede zpět do údolí Badia. U Colfosca se necháte „vcucnout“
obousměrnou kabinkovou lanovkou, která překoná v podstatě bez převýšení
vzdálenost do cílového městečka Corvara – jde zároveň o jediný
nelyžařský úsek celé trasy Sella Rondy.
Sella Ronda v zeleném směru
Ze St. Christiny v údolí Val Gardena vyjíždí starší a poněkud
nepohodlná červená kabinka do mezistanice Sochers, odkud pokračuje 6sedačka
s bublinou na ostrý vrcholek Ciampinoi – zdatné lyžaře nejspíš zláká
sjezd černé závodní trati Saslong po ranním manšestru. Z Ciampinoi se
sjíždí po velmi strmém, avšak „jen“ červeně značeném jižním svahu
směrem na Plan de Gralba – ten se pod náporem lyžařů za teplého počasí
brzy mění v náročné oraniště, a je tedy vhodné jej zdolat hned po ránu
(alternativní trasa po okružní červené sjezdovce je mírnější, zato
užší, takže ani tam se nevyhnete „zoraným“ pasážím). Z Plan de
Gralba vyráží luxusní 10místná kabinka na pahorek Piz Seteur, odkud se lze
spustit k expresní 4sedačce Citta dei Sassi nebo k novější, ale
frekventovanější 8sedačce Gran Paradiso – obě lyžaře vypustí nad
„skalním městem“, kterým se líně prosmýká přejezdová cesta.
Navazující 6sedačka Sasso Levante již vyjíždí nad průsmyk Sella, kde se
otevírá výhled na údolí Val di Fassa a na obzoru i nejvyšší horu
Marmoladu.
Sjezd z Passo Sella po jižním svahu je zprvu vyhlídkový, jinak má ale
spíš parametry široké přejezdové cesty – příjemně jezdivý je jen
zpočátku a ke konci, kdy se rozdělí na přímou strmější a okružní
lehkou variantu. Na závěr se podjíždí tunelem silnice, za nímž stojí v
protisvahu stanice kabinky Pian Frataces. Ta vyjíždí do půli svahu
Belvedere, odkud je nutné pokračovat velmi vytíženou 6sedačkou Sass Bece.
Široké červené sjezdovky Belvederu nejspíš zlákají k odbočce z hlavní
trasy okruhu milovníky přehledných dálnic – pro výjezd je pak
vhodnější využít sousední a mnohem méně frekventovanou 4sedačku
Kristiania.
Z Belvederu se směrem do Arabby spouštějí dvě červené sjezdovky – levá
při pohledu shora je přímější, příjemně zvlněná, pravá zase
utváří širokánský trychtýř se strmými i mírnými variantami sjezdu.
Obě tratě se poté spojí a již mírně doklesají na Pont de Vauz, odkud
lyžaře vynese 6sedačka Alpenrose na úpatí svahu Porta Vescovo. Od výstupu
se lze spustit přímo dolů do Arabby po převážně přejezdové cestě, nebo
vyjet ještě 6sedačkou Carpazza a vybrat si některou z atraktivnějších
červených či černých tratí, které se provlékají mezi skalními bloky.
Město překonává tranzitní 6sedačka Arabba Fly. Na protilehlý vrcholek
Burz vyjíždí expresní 4sedačka, odkud se krátce sjede k další 4sedačce
Bec de Roces. Sjezd do průsmyku Campolongo má dvě varianty – přímější
a užší červenou Rutort a mírnější okružní Campolongo.
Z Camplonga stoupá do protisvahu pomalá 4sedačka Costoratta, od níž
pokračuje do Corvary zprvu široká a svižně červená, později užší a
mírnější dojezdová trať. Kdo se chce vytížené sjezdovce vyhnout, může
odbočit na mírnější, užší, zato liduprázdnou modrou objížďku.
Ještě klidnější, ale mnohem zdlouhavější alternativou je výjezd stranou
na vrcholek Cherz a průjezd příjemnou modrou pavučinou sjezdovek přes
Pralongii. V Corvaře se nastoupí do tranzitní kabinky Borest směrem na
Colfosco a odtud pak zdlouhavě s několika přestupy a krátkými přejezdy
sedačkou Sodlisia, kabinkou Plans Frara, krátkou sedačkou Val Setus a nakonec
Cir na vrcholek Dantercepies, odkud se otevírá panorama údolí Val Gardena s
obří „kamennou hroudou“ Sasso Lunga. Sjezd z Dantercepies do Wolkensteinu
má dvě příjemně červené a jednu (méně náročnou) černou variantu,
kterou si lze prodloužit odbočkou do postranního údolí k 2sedačce Val. Pak
už zbývá jen mezi hotelovou zástavbou Wolkensteinu sjet k hlavní silnici a
popojít ke stanici kabinkové lanovky na Ciampinoi a odtamtud se vrátit zpět
do St. Christiny.