Montafon - lyžování
Údolí Montafon je 40 km dlouhé, zavrtávající se ze severozápadu do mohutného třítisícového masivu Silvretty. Na východ od něj se tyčí neprostupná hradba Arlbergu, na jihu sousedí se švýcarským letoviskem Klosters. Jeho lyžařsky zpřístupněné svahy dosahují do necelých dvou a půl tisíc a jsou jedněmi z nejlépe zásobených sněhem v Rakousku, podobně jako nedaleký Arlberg. Lyžařské terény se soustřeďují hlavně do výše položených, bezlesých partií svahů, které svou rozmanitostí a sněhovými poměry potěší i freeridery. Hlavní atrakcí Montafonu pro sjezdovkové lyžaře jsou nově propojené areály Nova a Hochjoch se 155 km sjezdovek, uspořádaných do dlouhé sítě jako stvořené pro celodenní safari. Mnohem kompaktnější a v mnoha ohledech dokonce atraktivnější jsou menší areály Golm a Gargellen, dostupné i skibusem.
V největším lyžařském areálu Nova se lyžařské
terény rozprostírají po dvou protáhlých hřebenech, zpřístupněných
dlouhými kabinkami z údolních středisek St. Gallenkirch a Gaschrun. Svahy
nejčastěji protínají červené tratě s převýšením okolo 500 m a s
četnými freeridovými alternativami v podobě značených ski-route, v níže
položených lesních pasážích se pak klikatí spíše tratě dojezdového
charakteru. Hlavní tratě obsluhují kryté a expresní sedačky, na ty
okrajové pak vedou starší sedačky nebo vleky. S protilehlým areálem
Hochjoch spojuje Novu ze St. Gallenkirchu nová, panoramatická 8místná
kabinka. Ve vrcholových partiích členitého masivu s vrcholem
Hochjoch se po severních i jižních svazích roztékají
především mírné sjezdovky, strmější je jen černá trať z hřebene
Sennigrat a poměrně krátké červené magistrály kolem 8sedačky Seebliga.
Unikátem je trať, která se z Hochjochu prořezává směrem do údolního
městečka Schruns půlkilometrovým tunelem, nejdelším lyžařským na
světě. Přepravní osu areálu tvoří moderní lanovky, starší sedačky
obstarávají jen méně frekventované tratě. Z údolního Schrunsu vyváží
lyžaře starší kyvadlová kabina.
Nově propojený a postupně modernizovaný dvojareál nazvaný Silvretta
Montafon je v rukou silné banky, která do něj nechává proudit nejen
investice, ale i inovativní nápady – jako třeba exkluzivní ranní
lyžování spojené se snídaní v horské restauraci.
Na opačné straně Schrunsu se tyčí vrchol Grüneck nesoucí velmi
kompaktní areál Golm se širokými sjezdovkami pohodové
střední náročnosti, kterým se přijde na chuť ještě snadněji než
nesourodějším tratím Novy či Hochjochu. Hlavní, velmi přehledné a
vesměs celkem příjemně svižné sjezdovky stékají po severním svahu hory,
po její odvrácené straně – přístupné krátkým tunelem – spadá
jediná, ostrá černá trať, která se stala legendou díky závodu Diabolo
Race. Z údolí vyváží kapacitní 8místná kabinka do středu hlavního
svahu a všechny tratě obsluhují expresní či kryté sedačky, novinkou
sezóny je 6sedačka se solárním pohonem.
Golm je v držení elektrárenské společnosti, která vlastní vodní
elektrárny v celém Montafonu, a areál vyrůstá přímo nad přehradní
nádrží s přečerpávací elektrárnou.
V postranním větvi údolí se nachází ještě velmi komorní areál Gargellen, tajný tip freeriderů.
Tří- a vícedenní skipasy platí v celém údolí. Ceny skipasů odpovídají rakouskému průměru, ubytování už spíše švýcarskému s cenově dostupnými apartmány, ale dražšími hotely.
Montafon poskytuje i exkluzivní lyžařské zážitky jako ranní lyžování se snídaní pro omezený počet návštěvníků (Hochjoch Totale, Nova Exclusiv) nebo exkurzi spojenou s řízením rolby, vždy za patřičný příplatek. Nevšední je i celodenní safari z Partenen na průsmyk Bielerhöhe, dále do lyžařského střediska Galtür a přes sedlo Zeinisjoch zpět do Partenenu, při němž se svezete na lyžích, rolbou i minibusem. S dětmi téměř všeho věku si můžete užívat jízdu na bobové dráze na úpatí Golmu.
Údolí je díky snadné dostupnosti ze západu Čech dobrou alternativou ke známým tyrolským údolím, kterým se vyrovná velikostí lyžařských terénů i infrastrukturou a ještě častějšími příděly sněhu, chybí snad jen ledovec. Vítanou změnou může být pro světaznalého lyžaře i celková kulturní odlišnost Vorarlberska, malého rakouského Švýcarska.