Bočnice lyže a broušení
03.03.2015 12:25:31 #1
Otázka do fóra zní – má smysl se „trápit“ s broušením
sendvičových lyží v okamžiku, kdy je hrana z boku již zbroušená
natolik, že je v jedné rovině s bočnicí lyže?
Část bočnice i vrchní titanal by se určitě odstranit nějak daly. Jednou
možností by třeba bylo použití nástroje a postupu z přiloženého videa,
tím by se další milimetr hrany určitě obnažit podařilo.
Video je pro účel dotazu zbytečně dlouhé, zaujal mě jen ten nástroj, který dokáže odstranit bočnici nejen těsně nad hranou, ale po celé její výšce.
03.03.2015 12:38:06 #4
>> #1, jarda, 03. 03. 2015 12:25:31
Otázka do fóra zní – má smysl se „trápit“ s broušením sendvičových lyží v okamžiku, kdy je hrana z boku již zbroušená natolik, že je v jedné rovině s bočnicí lyže?
Nejak nevidim duvod, proc se dal „netrapit“. Bocnici lyze a titanal strhavas u lyze nove a sem tam i pri dalsich brousenich. Pokud jeste nejaka hrana zbyva (a je-li lyze stale pouzitelna), nevidim duvod, proc dal nebrousit.
03.03.2015 12:45:49 #5
>> #1, jarda, 03. 03. 2015 12:25:31
Smysl to má, pokud se jedná o lyže, které jsou nějak mimořádné. U závodních lyží je běžné, že je nějaký pár (zejména DH nebo SG lyží) tak skvělý, že se brousí až na doraz – což je pak až tak tenoučká hrana, že nakonec praskne a vylomí se. Lyže se pak pohřbí s pěkným mramorovým náhrobkem a chodí se tam s květinami, nebo se zavěsí na stěnu a nalepí se na ně diplomy.
Normální ovšem je, ještě před tím, než lyže zcela ztratí přesazení hran, někomu je prodat nebo darovat.
Koupit ten skvělý nástroj z videa je jistě možné, ale bude stát jen o něco málo méně než slušné nové lyže. Dělat to karosářským pilníkem v plné „!výšce“=tloušťce lyže je také možné, ale hodiny práce vynásobené částkou, kterou si počítáš v práci ti taky pomohou s rozhodováním…
03.03.2015 13:27:00 #6
>> #4, valerius, 03. 03. 2015 12:38:06
Opravdu rad bych brousil dal a pokud mozno co nejjednoduseji. Otazka zni jak? Prvni moznost jsem naznacil-zbrousit bocnici v cele vysce-vi nekdo o snadnem zpusobu,kterak toho dosahnout? Umi to nejaka servisacka masina? Druha moznost je strhnout bocnici tesne nad hranou bezne dostupnymi nastroji a brousit hranu utopenou pod bocnici, coz je dost problem. Treti moznost je se lyzi zbavit. Uvitam kazdou radu.
03.03.2015 13:45:36 #7
>> #6, jarda, 03. 03. 2015 13:27:00
Skoro bych řek, že jsem ti poradil…
03.03.2015 14:05:17 #8
>> #6, jarda, 03. 03. 2015 13:27:00
Oblouk ti asi poradil. Pokud mas nejakou raspli a vhodne!! voditko, tak ji muzes upnout do voditka a vypodlozenim udelat (mnohem) vetsi uhel, aby se to lepe strhavalo.
Zrejme bych se pokousel strhnout co nejvetsi cast bocnice, abys vubec mohl po te „utopene“ hrane jezdit.
Ja jsem na tom asi jako >> #253, m3, 02. 03. 2015 21:40:08 a jak je to u tvych lyzi, nevim.
Serezavace bocnic stoji neco nad 1k. Z tech levnejsich treba Vola: http://www.volaracing.cz/…lastovy.html
03.03.2015 14:25:25 #9
>> #7, oblouk, 03. 03. 2015 13:45:36
Jo, odpovedel,ale nevis nahodou, cim to ti servisaci u tech vyjimecnych paru zavodnich lyzi delaji? Moc se mi nechce verit, ze by se s tim dreli rucne.
>> #8, valerius, 03. 03. 2015 14:05:17
Bezne nastroje na brouseni, vcetne strhavace bocnic nad hranou a karosarske rasple samozrejme vlastnim, ale s nima by to byla opravdu drina hodna velkeho zvazeni. Pokud jsi to tak delal, kolik hodin prace ti trvalo odkryt hranu a kolik desetin jsi ji za tu dobu z bocnice vydoloval?
03.03.2015 14:47:20 #10
>> #9, jarda, 03. 03. 2015 14:25:25
Jsem z toho zmaten. Pokud mas strhavac, tak nevim, v cem je problem. Ja mam nejaky strhavac od Toka. Pokud ubiram hodne, tak je to 10+ tahu na titanal. Dalsich 10–20+ tahu na bocnici, kdy po kazdem tahu o chlup zvysim vysku sroubu (aby bral bocnici vyse). Odhadem je to nekolik minut prace na jednu bocnici.
03.03.2015 15:02:39 #11
>> #10, valerius, 03. 03. 2015 14:47:20
Mam Sidewall planer pro od Toka,ale tim strhnu bocnici maximalne par mm na hranou lyze. Jaky mas model, ze tim dokazes strhnout plast po cele vysce bocnice = pres celou tloustku lyze, coz muze byt ve stredu lyze i vice nez 15mm nad hranou?
03.03.2015 15:13:35 #12
>> #11, jarda, 03. 03. 2015 15:02:39
Uprostred lyze nezvladne celou bocnici, ale porad to ujde.
03.03.2015 15:19:43 #13
>> #9, jarda, 03. 03. 2015 14:25:25
Oni se s tím nedřou – dělají to rádi a vždycky po setinkách milimetru, protože takový lyže jsou poklad a mají hodnotu několikanásobně převyšující hodnotu nový lyže. Takový lyže mají za sebou desítky hodin intenzivního mazlení a tak nějaká ta hodinka navíc žádnýho servisáka už nijak zvlášť nebolí.
Máš nářadí o jakém se mi nikdy ani nesnilo a nechceš s ním pracovat – v tom je tvůj problém.
03.03.2015 15:31:10 #14
>> #13, oblouk, 03. 03. 2015 15:19:43
Do každého seřezávače by se měl dát uchytit klidně samo-domo břit o větší délce a patřičném vyosení.
Já mám štěstí, protože se mi nechtělo se na X domácích párech patlat s rašplí, tak jsem se dobral k profi Vola, takže už mi chybí jen ten hranatý nůž. Také darda.
03.03.2015 16:00:37 #15
>> #12, valerius, 03. 03. 2015 15:13:35
A co teda děláš uprotřed lyže s tím horním dejme tomu centimetrem bočnice, který ti seřezávač nevezme? Jak jej odstraňuješ? A další problém je tenká = nízká špička a patka lyže, co tam používáš, aby sis vytvořil nad hranou „schodek“ ?
>> #13,
oblouk, 03. 03. 2015 15:19:43
Nářadí mám dost, včetně krabem uváděného hranatého i kulatého nože do seřezávače bočnice, na broušení 8 párů lyží je to téměř nutnost. A jestli ti připadají cca 2hod denně strávené v sezóně broušením lyží jako lenost, tak už opravdu nevím. Jenže všechno tohle nářadí má svůj primární účel použití ke kterému se výborně hodí a používat jej k něčemu jinému není ideální. Proto jsem se ptal, zda někdo nezná lepší způsob, který má sám prakticky zmáknutý, ne jen, že o něm někde slyšel.
03.03.2015 16:42:16 #16
>> #15, jarda, 03. 03. 2015 16:00:37
Se spickou a patkou jsem problemy nikdy nemel. Vrchni plocha a titanal neni tak siroka, aby se to pletlo. Coz by mohlo platit i pro stred anebo viz tva Druha moznost >> #6, jarda, 03. 03. 2015 13:27:00
03.03.2015 17:05:06 #17
>> #15, jarda, 03. 03. 2015 16:00:37
Pošli FOTO bočnice, všetko sa dá spraviť.
03.03.2015 18:00:53 #18
>> #17, orim, 03. 03. 2015 17:05:06
Nejde mi o opravu bočnice, ale o to zda lze nějak rozumně, v okamžiku, kdy už je hrana obroušená do roviny s bočnicí, odstranit část bočnice a horní titanal tak, aby se dala hrana dále brousit, aby tam znovu vznikl nad hranou „schodek“ Pokusil jsem se to schematicky znázornit, vlevo na přiloženém obrázku „obroušená“ hrana, vpravo požadovaný stav.
03.03.2015 18:23:24 #19
>> #18, jarda, 03. 03. 2015 18:00:53
Ahoj, budem sa Ti venovať.
1.Prečo chceš vrátiť nad hranu bumper?
03.03.2015 18:34:49 #21
ABS/Phenol bočnica má konštrukčne danú hrúbku.Keď sa budeš snažiť odbrúsiť veľa,prebrúsiš sa skrz.Ale to by si musel fakt veľa.Okrem toho,keď je tenká,ľahko praskne.
Nejde mi do hlavy,prečo by sa Ti nedala hrana ďalej brúsiť.Bočnica má strmší uhol,než hrana.Aspoň by mala mať.
03.03.2015 18:43:31 #22
>> #21, TNS, 03. 03. 2015 18:34:49
Pokud to dokážu jakž takž posoudit, tak jsou bočnice kolmé. Každopádně pilník v úhelníku již hranu v horní části nebrousí, ale opře se o bočnici. Když bočnici těsně nad hranou seříznu a pilník vystrčím jenom kousíček nad hranu, tak možná ještě desetinku milimetru získám, ale to už bude hrana utopená pod bočnicí a nevím, zda by se na tom dalo jezdit.
03.03.2015 18:48:37 #23
Chcel si praktické skúsenosti.OK.Táto lyža nemá bumper už x sezón.Ale čo rozhodne tiež nemá,tak to je kolmá bočnica.To by fakt nešlo.
edit: Prepáč kvalitu fotky,teraz bez svetla to lepšie nezvládnem.
Nevidno to,lebo som sa s úpravou trochu pohral a pôsobí jednoliato.Nie je to však pravda,ku hrane sa mierne zvažuje.Strhávačom som hranu a titanal obnažil a brúsi sa ďalej.Len táto a aj iné moje lyže majú naformatované bočnice hneď od začiatku a na starobu,ako by našli.Ľahšie sa formátuje nová lyža bez viazania.Rašpľu(panzer file) do uholníka a zobrať celú bočnicu pod uhlom cca 2–3° menším,než brúsiš.Opatrne,nebrús hranu.
03.03.2015 19:06:27 #24
Je mi jasné, že kdyby lyže měla sklon bočnice dejme tomu 7° a brousím na 3°, tak stačí vzít úhelník s třeba 5°, panzer file a brousit bočnici dokud nezačnu lízat vršek hrany, žádný bumper bych nepotřeboval. Zbytek by už byla hračka. Ale co u kolmé bočnice? Popsaný postup je teoreticky možný, ale už s 5° úhelníkem toho na horní hraně lyže budu muset sebrat celkem dost a vůbec netuším jaká je běžná tloušťka bočnice, zda bych se jenom nenadřel a v závěru nezjistil, že jsem se probrousil až na jádro lyže.
03.03.2015 19:07:03 #25
Inak ten strhávač z tvojho videa je FK SKS Kunzmann Je to častá voľba veľa profi servisákov.Potom ešte Swix WC.Ale ani jeden nezvládne,to čo si požadoval.
03.03.2015 19:11:54 #26
>> #24, jarda, 03. 03. 2015 19:06:27
Tak hlavne neviem,čo to možeš mať za lyže s kolmou bočnicou.
03.03.2015 19:25:21 #27
>> #26, TNS, 03. 03. 2015 19:11:54
Lyže to jsou již „historické“ – FIS race stock babská obřačka Rossignol 9X ve 184cm, model 2005/6, ale ježděná pouze rekreačně, mou muší vahou, a kupovaná nová, takže žádná vypráskaná šunka. Stejně je na tom s bočnicemi i Lusti SCT 176 wide, čtyři roky stará. Pokud u těhle kolmých bočnic už žádné rozumné řešení neexistuje, tak holt zamáčknu slzu a pohřbím je, jen hledám radu, zda je možné jim život ještě o chvilku prodloužit.
03.03.2015 19:40:21 #28
Aj Rossi som sa nabrúsil,až až.Dokonca aj tvoj ročník.Tie sa brúsili do „do mŕtva“,ale so žiadnou nebol uvedený problém.Nevzdávaj to,ak ich plánuješ pochovať,nemusíš sa báť.Radikálne rašpľou odbrús bočnicu.Druhú hranu(vrchný titanal) vezmi ešte agresívnejšie.Strhávačom strhni materiál nad hranou a titanal.Brúsnym papierom a scotch brite padom zahlaď.Ak si to ešte nerobil,malo by tam byť dosť materiálu.
03.03.2015 19:54:53 #29
>> #28, TNS, 03. 03. 2015 19:40:21
Díky, to jsem potřeboval slyšet – už se té dřiny nebudu bát, když je zde dobrá šance, že by to lyže měla v pohodě přežít a ještě nějakou dobu posloužit.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.