RADY V ODBORNÝCH OBCHODECH
10.02.2016 11:07:56 #1
Myslím, že to bude téma výživné. Zahájím ho vlastní zkušeností z ledna letošního roku. Ve skorolyžařském městě TEPLICE (podhůří Krušných hor) jsem měl možnost, jako pajda o holích, docela pěkně otestovat prodavače v místních odborných prodejnách. Rozhovory podstatně zkrátím.
INTERSPORT – obch.centrum Galerie: Zahájil jsem
dotazem – jaké lyže pro mě? – prodavačka mi
ihned, bez jakýchkoli dotazů ukázala do skupiny lyží 150 – 160cm.
Jsem ale dobrý lyžař – nu to jsou dobré lyže pro vás.
Neměl bych mít delší? – no mohl byste a ukázala na
skupinu až ke 170cm Jezdím ale docela rychle – no tak tedy
raději ty kratší!!! Proč kratší? – vždyť jste
říkal, že jezdíte rychle – čím rychleji, tím kratší lyže, to nám říkali
školitelé
Aha,
nějak se mi to nezdá, ale dobrá a jaký rádius? – podívala se,
našla a řekla že ten je akorát (mezi 11 a 14m)… – nemá smysl
pokračocvat, je fakt, že žádné lyže nad 175cm tam neměli!!!
SPORTISIMO – obch.centrum Fontána Rozhovor byl přece jenom poněkud odbornější a tak jsme se s mladým prodavačem shodli alespoň na tom, že pro větší rychlosti jsou přece jenom lepší trochu delší lyže – podle něk tak do 175cm, protože delší zvládnou už jenom závodníci. Měl pojem o tom, co je to radius a že větší číslo je dobré prop delší oblouk. Netušil nic o vlivu měké/tvrdší lyže na ovladatelnost lyží. Ptal jsem se ho na několik dalších věcí souvisejících s jízdou v různých terénech atd… – o tom nevěděl nic, ale zase dokázal ukázat na širší lyže pro jízdu ve volném terénu. Délku uvedl maximmaxim 180cm…
Tak tolik pro ty, kteří opravdu naslouchají s důvěrou v odborných prodejnách. Tím ovšem nechci ríct, že je to tak ve všech, ale v těch dvou v Teplicích to tak počátkem ledna bylo.
10.02.2016 11:48:22 #2
>> #1, oblouk, 10. 02. 2016 11:07:56
a to bud rad, že ti nenabídli pěnové RACE atomiky za 3t. Tuším, že tam byl ještě nápis carbon. Viděl jsem je nedávno a kdybych měl letadlo tak by z nich mohla být dobrá vrtule.
Jen by mě zajímalo co by dělali, kdyby až ty pěnovky někdo bude vyhazovat tak by je rozřezal na kousky a reklamoval by je, že tam žádný karbon není. viz chipy a kersy u hedů.
10.02.2016 12:11:59 #3
>> #1, oblouk, 10. 02. 2016 11:07:56
Odkopal ses! Jít do
hypersportkrámu a takle se zeptat – ze zkušených lyžařů to může
udělat jedině masochista.
No když nenasněží,tak dalsí masochistický zážitek poskytne
šutrové a travní lyžování na nedaleké Telnici:-( Letos se nám ta zima
nějak mstí…
10.02.2016 12:39:56 #4
Takhle jsem kdysi tak před 8–10 lety kupoval svý první „plastový“
lyžáky, výběrem jsem strávil dost času, protože žádné mě nepasovali.
Teda to jsem ještě nevěděl o tom jak se lyžáky mají správně vybírat,
že mají být dost na těsno, ani jsem pořádně nevěděl co je Flex index,
… Ale k věci, v jednom obchodě kde jsem lyžáky i koupil mě prodavač
radil (vypadal že se vyzná, …) že je lepší mít botu delelší, že to
bude pohodlnější a i když jsem bez problémů obul botu 275mm která ale
tlačila dostal jsem se na 295mm že prý to bude lepší a tak. No co
následovalo asi vysvětlovat nemusím. Ač to byly Dalbella s Flexí 90–100
tak k čemu mě to bylo když mě v nich noha plavala… Nakonec jsem 3 roky zpátky
pořídil nové a jsem na 265mm! A jsem s nima spokojenej.
10.02.2016 12:47:14 #5
>> #1, oblouk, 10. 02. 2016 11:07:56
INTERSPORT a SPORTISIMO odborné obchody? Nevím jak v Teplicích, ale tady u nás rozhodně ne.
10.02.2016 12:49:59 #6
>> #1, oblouk, 10. 02. 2016 11:07:56
To byla sázka na jistotu, snadná kořist, bezbranné oběti. Že se nestydíš!
10.02.2016 14:18:21 #7
obavam se, ze spousta malych, rado by odbornych obchodu, na tom nebude o moc lip. urcite ne s nabidkou lyzi, ktera bude koncit na 175cm. je to bida.
10.02.2016 15:00:17 #8
>> #3, Yrkki, 10. 02. 2016 12:11:59
No o jiném „odborném“ obchodu v Teplicích jsem něměl info a tak
jsem šel tam, kam jde každý – kam jinam? Tušil jsem co mě čeká, ale
sem to dávám kvůli těm, co se na informace z „odborných“ obchodů tady
v diskusi odvolávají… Ta Telnice od 15.1. do 31.1. byla místem mého
lyžařského zmtrvýchvstání a JindraH mým spasitelem . Historicky nenáviděné
Telnici budu nadosmrti vděčnej…
>> #5, HonzA_, 10. 02. 2016 12:47:14
Nojo a kdo to ví? – co vyhledá běžnej sportuchtivej človíček? Je to ostuda těchto sportovních řetězců. Myslím, že by stálo za úvahu, aby ZDE v diskusi jsme poukázali na několik opravdu znalýách prodejců – já začnu http://www.spalek-ski.cz/ – nikdo mu to neříkejte, neví o tom…
>> #6, ˘Ö˘Krab, 10. 02. 2016 12:49:59
Nestydím – v období tušeného závěru lyžařské abstinence (týden nato jsem poprvé sklouznul rolbou upravenou silnici na Telnici). Co má takovej lázeňskej povaleč na starosti jinýho než vyhledávat snadnou kořist?
10.02.2016 15:53:46 #9
>> #8, oblouk, 10. 02. 2016 15:00:17
joo druha půlka ledna to byl ještě na Telnici sníh. A když je tam sníh a málo lidí tak člověk odpustí lecos. Hlavně že se to zmrtvýchvstání povedlo.
10.02.2016 17:51:56 #10
>> #8, oblouk, 10. 02. 2016 15:00:17
aspoň ses konečně dozvěděl na čem máš jezdit. nejlépe na dětských plastových třeba s medvídkem a hlavně bez hran. ty přece brzdí taky.
10.02.2016 18:48:37 #11
>> #1, oblouk, 10. 02. 2016 11:07:56
To od tebe nebylo hezké. Měl jsi prodavačům rovnou říct, že jsi
(kromě jiného) několikanásobný mistr ČR Masters.
10.02.2016 22:15:01 #12
>> #8, oblouk, 10. 02. 2016 15:00:17
Myslím,že kdekoliv a jakýkoliv sportovní řetězec na tom bude s lyžařskou odborností podobně.
A co strejda Google?
Odkaz na slušný odborný obchod nemám.Nekupuji v obchodech nic.Tedy co se lyží týká.
11.02.2016 11:43:49 #13
Schválně jsem se podíval na e-shop Sportisima, kde se dá zjistit
i dostupnost lyží v prodejnách. Světe, div se, lyže Atomic Redster D2GS 184cm by se měly
nacházet k prodeji celkem ve 3 Pražských prodejnách – zbytek světa má
smůlu.
Jenže, co je to platné, R~17,5 a doporučení 5 až 15cm pod výšku
postavy, takže podle výrobce lyže výhradně pro obry 189–199cm.
Popis výrobce/marketéra: Sjezdové lyže obřačky Atomic REDSTER DOUBLEDECK GS. Prémiová závodní lyže pro dlouhé, rychlé oblouky na upravených sjezdových tratích. RAMP Tech drží lyžaře v centrální poloze do oblouků, Doubledeck zajistí zvýšené tlumení nárazů a neuvěřitelnou akceleraci.
V testu GS si ji ve 178 cm pochvalovaly hlavně ženy, mužům spíš přišla spíš jako nemastná neslaná samotočka. Určitě mě tato lyže nezviklala z letitého názoru, že ‚komerční GS Atomic je taková špatná slalomka‘, spíš mě jen utvrdila. Zlatý Nomády, zlatý digi, zlatý adidy.
Závěr: prodavači a podavači za to nemůžou, výrobci jim tlačí nesmysly.
11.02.2016 14:53:23 #14
>> #12, m3, 10. 02. 2016 22:15:01
Taky nic lyžařskýho nekupuju v obchodech, ale vím ve kterým je majitelem lyžař, kterej nepodlehl marketingovejm a masově sdílenejm bludům – a takovejch je nás tu, předpokládám, víc.
>> #13, ˘Ö˘Krab, 11. 02. 2016 11:43:49
prodavači a podavači za to nemůžou, výrobci jim tlačí nesmysly – pravdu máš, že tlačí… – ale když jsem prodavač ve specializovaný sportovní prodejně, tak se pokusím něco naštudovat někde jinde… (přinejmenším čtu třeba v týhle podělaný diskusi a orientuju se podle několika notoricky orientovanejch – už jsem je tu jmenoval…). Největší průser ovšem jsou nevzdělaný a nevzdělatelný školitelé=škoditelé z těch „odbornejch“ sítí.
Co s tím?
11.02.2016 15:02:42 #15
>> #14, oblouk, 11. 02. 2016 14:53:23
A proč by jako měli podavači nebo jejich škoditelé cokoliv měnit?
Obraty jim to nezvedne, pár exotů požadujících dlouhé, netočivé a tuhé
lyže si je koupí jinde. Masa, dav, lyžařská lůza světem vládne.
Nic s tím. Musíš lyžovat jako z partesu, aby to všem kolem Tebe bylo
blbé a začali se snažit.
11.02.2016 15:18:09 #16
>> #14, oblouk, 11. 02. 2016 14:53:23
jeste ucinnejsi by bylo, kdyby se tu zacetli sefi tech prodavacu/podavacu.
11.02.2016 15:22:07 #17
>> #15, ˘Ö˘Krab, 11. 02. 2016 15:02:42
„Musíš lyžovat jako z partesu, aby to všem kolem Tebe bylo blbé a začali se snažit“
jenze oni neuveri, ze lyzujes lip. oni maji o lyzovani uplne jine predstavy. leda tak v boulich bys jim vytrel zrak – tam si ani neskrtnou, ale kde ty boule v dnesni dobe vzit?
11.02.2016 16:53:37 #18
>> #16, Gravedigger, 11. 02. 2016 15:18:09
Tady u nás v Plzni byl kdysi Gigasport. Všiml jsem si několikrát toho, že všechny vystavené lyžáky mají enormně utažené přezky. A musely tak být dlouho, protože i v teple obchodu byl problém se dostat do bot o 2 čísla větších než mé vlastní lyžáky.
Upozornil jsem prodavače že nedělají dobře. Řekl mi, že je to na pokyn šéfa. Nechal jsem si šéfa zavolat a vysvětlil mu to znovu. Prohlásil „já to dělám správně“. Přidal jsem argumenty. On trval na svém. Gigasport tu už není a čas od času v místních hyper/super zahlédnu na krev utažené lyžáky. Pravděpodobně ten šéf dělá někde jinde a nebo jeho podřízení si zvyk přinesli na nové působiště.
A potom si lidi nemají kupovat moc velké lyžáky.
Nenaděláš nic. Šanci nějakého dopadu máš jen u lidí, kteří si aktivně před nákupem shánějí informace – lyžařské časopisy, diskuze, popularizační články atd…
11.02.2016 17:03:24 #19
>> #8, oblouk, 10. 02. 2016 15:00:17
To je potíž :) Mohl jsi předem avizovat, že hledáš oběti/prodejny lyží :D Mohl jsem i něco doporučit. No vlastně asi jen Ingriše na Masaryčce popřípadě Regal Bikes na téže ulici, protože nic moc jiného v TP není (prodej lyží)…
11.02.2016 17:12:07 #20
Kratke lyze jsou instantni zazitek, dlouhe lyze vyzaduji vice usili (dusevniho i fyzickeho) a uzivateli to vrati umerne na zazitcich.
Ale prodavac, co prodava kratke skrpaly, to vetsinou nevi. A i kdyby to vedel, tak curanim proti vetru pocura jen sebe. Protoze pri tisknuti uctenky neda uzivateli potrebne knova-hova, ktere jde proti zakorenenym pouckam. A i kdyby ano, tak porad je potreba uzivatelova vule, ktera casto konci na onom instantnim zazitku. Coz chapu. Chci snadno zatacet, abych si svuj 1–2 tydny na kopci uzil, pres den hltal kilometry, vecer litry zname i nezname tekutiny.
Masy urcuji, co je spravne. Chci rict zadouci. Ne to take ne…tak hlavni smer? A masu, svym dilem, tvori kazdy z nas. Ci ne? Ja mam stejne pravo hustit do lidi, ze maji podmerecne lyze, jako ma prodavac, ze potrebuji kratsi. A kratsi lyze obvykle udelaji lepsi prvni dojem (pro cloveka neznaleho a nelyzare). A kazdy soudruh si vybere, dle sveho presvedceni, tuh, nadseni a prani. Casto voli bez znalosti, co vsechno je mozne a proto si vybere cestu „instantni“. Ale treba je pro nej lyzovani na okraji zajmu. Ackoliv, i zde me napadaji namitky…
Zrejme plevelim vlakno, kde mely byt perly prodavacu lyzarskeho materialu.
11.02.2016 19:30:58 #21
>> #16, Gravedigger, 11. 02. 2016 15:18:09
jeste ucinnejsi by bylo, kdyby se tu zacetli sefi tech prodavacu/podavacu – nebylo, ani je to nezajímá, nejsou placeni za to, aby vyškolili personál tak aby rozuměl lyžím a jejich používání. Oni je školí v tom, jak lamě strčit cokoli, co se lamě zalíbí a když lama neví co se jí líbí, tak jí ukázat na to, co je potřeba prodat.
Myslím, že u Sportenu se (pomaličku) začíná dařit propojit výrobu a kvalitnější informování veřejnosti. Např.vedoucí testovacího týmu by měl přijet na nejbližší workshop na Stupavu – mají zájem poradit lyžařům které lyže pro jaký účel a jak je zvládnout technicky (slalomky – obřačky – allround…). Však na testovačkách už mají několik párů obřaček 185cm a převažující délky jsou kolem 170 – 175cm…
11.02.2016 21:43:41 #22
Spoten,áno?
Už som to tu písal.Keď si u nás na servise pripravovali FIS obračky k predaju,pýtal som sa ich,či nezvažujú zaradiť aspoň jedny dámske a 1 pánske 07 obračky na testovačky v CZ.Schválne som nespomínal Slovensko,lebo Sporten nie je u nás domáci výrobca a značka tu nemá žiaden zvuk.Preráža len cenou.Klasická odpoveď.„Že by to ľudia neutočili a nebol by záujem a nie sú na to vhodné svahy.“
Závodní zbraň AHV 06 GS musí teda stačiť. Čo by sme potom vlastne chceli od Sportisima? Neskúsi niekto otestovať odbornosť predavačov v hypermarkete Tesco? Možno slečna od jogurtov…
11.02.2016 22:16:40 #23
obavam sa ze tie rady v obchodoch nie su prilis vzdialene urovni ci uz tunajsich lyziarskych smejdov, alebo teliatok ktore sice vlastnia 10+ parov lyzi, ale pri pohlade na ich jazdu sa ich zlakne aj prizerajuca sa lesna zver. Skutocne si myslim ze tu je minimum povolanych ktory tu maju narok sa nejak serioznejsie vyjadrovat ku kvalite lyzi, robit si srandu z carvingu, filozofovat nad lyziarskou urovnou europy, usa a pod. keby tu vacsina vyfasovala lyze z lidlu po bradu, ziaden velky rozdiel by vo vysledku nebol. aky pan taky kram. to je tiez crta dnesnej doby, ze hociake lyziarske strasidlo co lyzuje 5 dni aj s cestou zrazu testuje lyze, pise o tom x stranove clanky, ake su lyze pri zahajeni obluku, prehraneni skratka taketo moderne zvasty. a ked clovek vidi ten vysledok, teda jazdu, chce sa mu zvracat. pre ilustraciu, stale som tu nevidel ziadne lyziarske video ktore by sa nedalo zajst na obrackach so sportisima. alebo aj na slalomkach. nieze by to boli optimalne lyze, ale podla mna stale nad urovnou masy, vratane tych co si myslia ze medzi masu nepatria len preto ze maju dlhsie lyze.
11.02.2016 23:40:57 #24
Před nedávnem jsem se dověděl, že naše vzdálená známá dělá ve
Sportisimu
Skončila jí mateřská a prostě tam nastoupila
Nevím, že by měla nějaký vztah ke sportu
Před mateřskou prodávala v trafice noviny a žvára
.
Tak to dnes zkrátka je
Nedělám si velké iluze o odbornosti prodávajících ani v jiných
sortimentech zboží (až na vyjímky, díky za ně)
12.02.2016 08:04:51 #25
>> #23, ivan-ski, 11. 02. 2016 22:16:40
Potěšil jsi mě, ani nevíš jak. Na perfektní všeobsažné a úderné
vyjádření Ti stačilo pouhopouhých 14 řádků, ještě se mám hodně co
učit.
Ale abys nezpychl, Dali to po 22. hodině zvládá ve dvou větách, z očí
do očí, padni komu padni.
12.02.2016 11:16:20 #26
Tak ještě jeden pohled z jiné strany nebo spíš pohled z dálky. Žijeme už delší dobu ve lži a zvykli jsme si. MArketingové teamy soutěží o to co zákazník ještě skousne a praxe ukazuje, že obecná lyžařská veřejnost to žere i s navijákem. Výrobci ve svých prodejních letácích dávají na odiv naprosté žvášty o čipech, akumulaci elektrické enerie v lyži, 4D struktuře jádra lyže atd atd. Dokážete si představit že podobné nesmysly by vytvářeli třeba výrobci v jiných odvětvích? – co kdyby někdo z výrobců pneumatik říkal že zimní pneumatika má v sobě integrované sněhové řetězy a taky čtyřjádrový procesor který ji nezávisle řídí? Každý soudný člověk začne mít podezření že tu něco smrdí. U lyží ne- výrobci, prodejci i zákazníci hraji tuhle hru už leta. Funguje to skvěle – lyže jsou označené jako exkluzivní pro výkonostní sportovce už z fabriky všude nápisy worldcup, race… a tak zákazníka nenapadne že se jedná o komerční lyži která s RD nemá nic společného. On si koupí především pocit exkluzivity a výrobce si s ním hraje jak kočka s myší. Další stupeň vymývání mozků je když v cíli sjezdu zaberou kamery závodníka s lyžema co mu sahaj pod bradu. Zákazník musí mít iluzi že on si v krámu koupil za 200 éček nachlup stejný lyže jako maj borci ve světovém poháru. Divný co? V Kauflandu i Sportissimu se taky prodávaj jízdní kola ale nikdo si nehraje na to, že na stejným kole jezdí závodníci Vueltu nebo Giro… Kdysi jsem někde měl pár let starý dokument od HEADu co který marketingový buzzwordy znamenají a jak je vysvětlit zákazníkovi:-) Něco mezi černým humorem a snůškou lží. Co má pak chudák tuctový prodavač říkat když ne to čím ho zásobuje výrobce?
12.02.2016 12:54:03 #27
>> #26, Yrkki, 12. 02. 2016 11:16:20
V Kauflandu i Sportissimu se taky prodávaj jízdní kola ale nikdo si nehraje na to, že na stejným kole jezdí závodníci Vueltu nebo Giro…
Neboj, je to úplně stejné. Když u kola napíšou „XT“, tak to má
přehazovačku z této sady, třeba 3 generace zpátky, zbytek osazení je
max. Alivio. A dělají to tak všichni výrobci do všech obchodů,
i speciálek, jen ne v takovém kvalitativním skoku. Popř. si nechají
obrandovat nějaký noname produkt a tím pak sadu doplní. Druhou velkou
úsporu udělají na zápletech, takže si koupíš kolo s kompletní
značkovou sadou za 50 a jsou na něm záplety za 5 a ne za 15.
[Čest výjimkám: před lety se dala v Hervisu koupit silniční kola Fuji na
kompletních aktuálních sadách, jen záplety nebyly zrovna špičkové, cena
ovšem výborná.]
U kol by se daly ještě markantněji uplatnit vývody z #23, jen s tím rozdílem, že – protože k pohonu
slouží výhradně vlastní síla – každý pozná po prvních pár
stovkách metrů, že lepší kolo zkrátka lépe jede. A málokdo má doma 10+
bicyklů.
Ivan-ski by stejně namítl, že to, co běžná populace napidlá na
patnáctitisícovém kole, by stejně tak odjezdila na plečce z Tesca nebo
vykopávkovém Favoritu.
Kola i lyže to mají podobné. S hledáním a nákupem lepší výbavy si člověk kupuje lepší zážitek – nebo ho místo něj alespoň marketéři přesvědčí o iluzi toho zážitku.
A vo tom to je.
12.02.2016 17:38:25 #28
>> #27, ˘Ö˘Krab, 12. 02. 2016 12:54:03
Krabe, nejlépe se prodává iluze zážitku. Není důležité aby zážitek byl dobrý, je důležité abys byl přesvědčený že zážitek byl dobrý.
A nebo jinak. Zážitek nemusí být dobrý, ale silný – to už jsme se ale dostali tam, kam dnešní marketing nechodí…
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.