Geometrie broušení
26.01.2019 08:04:46 #1
Ahoj, chtěl bych se zeptat, jestli existuje nějaká stránka, kde je vysvětlená geometrie broušení hran sjezdovejch lyží. Sice znám takovej ten základ, že 88 stupnu je takovej základ, 87 je už sportovnější atd… Ale vlastně nikde jsem se nedočetl, jak ta hrana reálně vypadá, jestli se ten úhel třebas mění atd… Prostě nějakej detailnější článek.
A ještě jeden dotaz, letos jsem začal poprvé lyžovat tak nějak víc. Kvůli tomu přemýšlím o koupi takoveho toho ručního brousku. Má to smysl nebo nikdy nedosáhnu strojové úrovné a hrany budu jen k***?
Diky za rady :)
26.01.2019 08:17:48 #2
>> #1, David37, 26. 01. 2019 08:04:46
Jestli si na odchodu z WC poctivě myješ pokaždé ruce, tak broušení
zvládneš.
Boční úhel se zpravidla nemění, řeší se maximálně proměnlivý odklon
od skluznice v různých místech lyže. Hledej heslo „radiální
tuning hran“.
26.01.2019 09:04:58 #3
>> #1, David37, 26. 01. 2019 08:04:46
Ruční broušení hran ( pravidelné a časté ) ne jen že má smysl, ale je to i nutnost. 1. pro jízdní vlastnosti a spolehnutí se na lyže. 2. je to mnohem šetrnější, hrany vydrží déle než častý strojový servis 3. s tím souvisí to, že málo kde umí udělat funkční hranu 4. pro osobní pocit. Je prostě fajn mít na každou lyžovačku nabroušeno a namazáno. Ideální postup je tento. Nech si naformátovat lyže někde kde vědí co dělají a potom hrany a skluznici udržuj. Za mě můžu doporučit Vancl Sport Vrchlabí. Vyplatí se nechat udělat hrany na Race Edge. Kup si vingl s daným úhlem, svorku, diamant, pokud jeden, tak o hrubosti 400 a když po každé lyžovačce přeleštíš boční hranu, tak Ti garantuju, že bude stále funkční. Spodní hrana tam pozor, jsou taky na to přípravky, ale tam osobně se přikláním k ručnímu leštění a jen opatrně na místech kde se vytvoří grot. Spodní hrana chce cit a rozvahu :) Každopádně je opravdu dobré najít si spolehlivý servis i za cenu delší cesty, než nechávat btousit pokaždé jinde. Ono totiž 87 není všude 87 a lidi u mašin nejsou vždy servisáci :)
26.01.2019 10:16:20 #4
>> #3, M.art.in, 26. 01. 2019 09:04:58
Díky za info, Vancl určitě super, dělali mi tam bootfitting. Osobně chodím do pražské prodejny Montana Sport, ale jak jsem pochopil, jsou to 2 prodejny jedné firmy. Lyže po servisu od nich se nedají srovnávat s kýmkoliv jiným, u koho jsem byl. :)
26.01.2019 10:30:36 #5
>> #4, David37, 26. 01. 2019 10:16:20
Přesně tak. Pokud to člověk s lyžováním myslí vážně, tak kvalitní a pravidelný servis je jedním z důležitých stavebních kanenů. Vše je v lidech a dobrý servisák je základ, ale když vidím čeho jsou někteří “profíci” schopni plus ty chytré žvásty okolo :) Montana Sport v Praze dle referencí a provozovatele určitě dobrá volba. Myslím že Race Edge tam mají pokud se nepletu.
26.01.2019 10:34:39 #6
>> #1, David37, 26. 01. 2019 08:04:46
A ještě jeden dotaz, letos jsem začal poprvé lyžovat tak nějak víc. Kvůli tomu přemýšlím o koupi takoveho toho ručního brousku. Má to smysl nebo nikdy nedosáhnu strojové úrovné a hrany budu jen k***?
Vim o lidech, co si po servisu na stroji lyze jeste sami nabrousi, resp. dolesti diamantem.
U obojiho, v zavislosti na provedeni, muzes dosahnout velmi vysoke kvality nabrouseni.
26.01.2019 11:08:58 #7
>> #5, M.art.in, 26. 01. 2019 10:30:36
J.j.
Akurat som doniesol slalomky od kamosa.Kupil nejaky novy stroj,tusim Raichmann ci jak sa to vola,v Europe je ich len dvadsat,nejaky najnovsi typ.Kopa love.
Chalani co celkom slusne vedeli zajazdit aj republiku.
Neviem sa s nimi sice zhodnut na nahlade na tot tie ski,nepomaha ani ked ich precvicim so styrmi hodinami rocne na snehu tuto v takom sranda preteku.
Jak ma doyebal ze chcem brusit 0 , 87,nasurovo jazdene ako som zvyknuty.Radsej som stiahol chvost a nechal si spravit podla neho.Uvidim jak dopadnem,dnes ich zoberem vyvencit.
Som zvedavy.
caute Harry
26.01.2019 11:41:44 #8
>> #7, Harry, 26. 01. 2019 11:08:58
A jak tedy je to správně podle něho ? Otázku hodnot úhlování si taky kladu. Jestli je správná cesta úhlovat všechny lyže bez rozdílu na hodnoty na které jsem zvyklý a nebo zvolit hodnoty podle typu lyže tak, aby výsledná ovladatelnost a jízdní vlastnosti byli “shodné” nebo alespoň co nejbližší tomu na co jsem zvyklý. Tolik lyží jsem nevlastnil abych to dokázal posoudit a už vůbec ne posoudit různá nastavení na jednom modelu. Na to zatím nemám lyžařskou úroveň. Jedna věc ale je ta, že jsem přemýšlel nad radiálním tuningem a nakonec po konzultaci se servismanem jsem dal na jeho radu a nechal jsem 0,5 od spodu po celé a z boku 87. Má to dobrý vliv na techniku. Obezličky v podobě tupení špiček, rockeru apod.. zdalnlivě usnadní zahájení oblouku, ale není to podobné jako se nechat uchlácholit samotočkama ? Tak jsem zvědavý až poreferuješ
26.01.2019 23:38:03 #9
Když už je tu toto vlákno, zajímalo by mě, jaké máte praktické zkušenosti s různým úhlováním hran. Pro začátek napíšu svoje. Lyže mám Lusti RT SL 165/14 a Sporten AHV06 GS 181/23, oboje na dnešní dobu dost tvrdé. Rozdíl v úhlování hrany z boku mezi 88° a 87° je pod moje rozlišovací schopnosti, účinek je spíš psychologický. U odklonu je ale situace jiná. Zkusil jsem broušení 87°/0° jak na SL tak i GS. Výsledek byl, že se lyžím nechtělo vůbec zatáčet. Oblouk po hraně byl dlouhý a nedařilo se mi ho zkrátit. Smýkat šlo hůř, ale to problém nebyl. Přišlo mě, jako bych zapomněl lyžovat. SL i GS na tom byly podobně. Potom jsem zkusil 87°/0,5°. SL se už chovaly standardně, ale obřačky sice už celkem zatáčely, ale byly jakoby chcíplé, nudné, nebavily mě. Proto jsem u GS zkusil zvětšit odklon v přední části v délce cca 50cm a vzadu 40cm odhadem asi na 1° (mám úhelník jen na odklon 0,5°, tak jsem ho podlepil izolepou). Výsledek byl pro mě překvapující, obřačky krásně „ožily“, oblouk zkracovaly skoro samy a v závěru oblouku nakopávaly jako za mlada. U slalomek jsem zatím zvětšení odklonu v přední a zadní části zatím nezkoušel.
O vlivu odklonu hrany na chování lyží se tu zatím moc nepsalo, proto by mě zajímaly vaše zkušenosti s různým úhlováním hran lyží.
Díky. Mirek
26.01.2019 23:55:14 #10
>> #9, Mirek, 26. 01. 2019 23:38:03
Komerční obřačky Croc které mám jsou z výroby od spodu broušeny na odklon 1,5. Závodní brousí na 1 nebo 1,25. Já je mám na 0,5. Za 14 dní je na Říčkách testovačka AUGMENT ( Croc ) pojedu tam a schválně zkusím pokud budou mít stejný model s továrním nastavením porovnat rozdíl a kdyžtak poreferuju.
27.01.2019 00:19:14 #11
>> #1, David37, 26. 01. 2019 08:04:46
Na rozumné broušení hran lyží potřebuješ podle mě minimálně toto:
Brousky mají bohužel většinou velmi hrubý pilník, proto je lepší úhelník+jemný pilník(speciální na hrany lyží)+svěrky. Dále je nutný bronzový kartáč na čištění pilníku, smetáček na ometání pilin z lyží, brusná pryž na stržení grotu, lihový fix, seřezávač bočnic, dva svěráky na upnutí lyže (stačí nejlevnější z kovomatu, jen je nutné nalepit na čelisti oboustrannou izolepou plastové destičky nebo tvrdou gumu) a stůl, na který ty svěráky přimontuješ. Toto je minimum, aby mohl být výsledek uspokojivý.
PS: I blbě nabroušená hrana je lepší než tupá
27.01.2019 06:28:33 #12
>> #9, Mirek, 26. 01. 2019 23:38:03
O vlivu odklonu hrany jsou toho v historii 3P, muselo by se ale chtít hledat. Hodně o tom psal ivan v souvislosti s GS a SG, dost možná i v printu, možná laborovali TomáS s Másinem, už nevím přesně. Ale určitě to tady bylo mnohokrát, jinak by mě nenapadlo léčit korýtko na špičce zvětšením odklonu.
>> #11, Mirek, 27. 01. 2019 00:19:14
Na úplný základ nic z uvedeného nepotřebuje, stačí šikovné ruce, univerzální úhelník s rašplí a k tomu případně cokoliv jemnějšího, co do něj dá. Už tak bude schopen vyjet každý den na ostrých lyžích a šetřit lyže i peněženku.
A nezapomenout voskovat.
27.01.2019 09:34:00 #13
>> #9, Mirek, 26. 01. 2019 23:38:03
Mne vyhovuje vetsi odklon zespodu. S lyzema se pak da vic blbnout v pomalych rychlostech nebo v boulich, skakat kolem deti a podobne. Naopak pri potrebe poradneho zariznuti hrany zadny handicap necitim.
27.01.2019 22:30:21 #14
>> #12, ˘Ö˘Krab, 27. 01. 2019 06:28:33
O vlivu odklonu hrany na chování lyže se tu nic moc nepsalo ani v minulosti, nebo si to nepamatuji. Řešilo se, jaký odklon na SL, GS, SG lyže, ale jak to ovlivní chování lyže nikoli, snad jen, že odklon zabrání kousání lyže při vyšších rychlostech. Vždy jsem si myslel, že menší odklon udělá lyže živějšími, zábavnějšími a ostřejšími. V mém případě byl opak pravdou, proto jsem vznesl dotaz. S odklonem se velmi špatně experimentuje, proto by nebylo od věci mít v tomto vlákně nějaké rozumné informace. Lyže jsou čerstvě po servisu, jak jinak. V kontaktním bodě lyže korýtko není zcela jistě, cca 20cm od něj, světlo led-lampičky pod šuplérou prosvítá, ale mezírka je výrazně menší než tloušťka kancelářského papíru, nic tenčího doma asi nemám. Nevím, jestli je to problém, ani jak případně donutit servis, aby lyže srovnal lépe.
Brousit hrany lyží jen úhelníkem s hrubým pilníkem teoreticky lze, ale v praxi se při druhém či třetím broušení dostaneš na plast bočnice a pilník po plastu klouže a už nic nebere. Rašple to možná zvládne, s tou nemám zkušenosti. Prošel jsem si všemi fázemi: jen univerzální brousek, brousek se svěráky, úhelník-pilník-svěrky-svěráky, úhelník-pilník-svěrky-svěráky-seřezávač bočnic. Proto si myslím, že uvedené nářadí je minimum pro rozumné broušení lyží.
Mazání lyží před každým lyžováním, beru jako samozřejmost.
>> #13, Gravedigger, 27. 01. 2019 09:34:00
Obávám se, že máš pravdu.
28.01.2019 15:08:59 #15
>> #9, Mirek, 26. 01. 2019 23:38:03
Tak jak to popisuješ je to přesně – je to logické a správné. Ten odklon klidně může být i větší ne 1st, ale to je už třeba začít ubírat z boku.
29.01.2019 00:41:42 #16
>> #15, oblouk, 28. 01. 2019 15:08:59
Ahoj Honzo. Nezkoušel jsi variabilní odklon 1°/0,5°/1° v porovnání s konstantním odklonem 1°? Zajímalo by mě, jaký má variabilní odklon vliv na chování lyže. Bohužel sem už nechodí ivan, ten to ví určitě.
29.01.2019 08:48:19 #17
>> #16, Mirek, 29. 01. 2019 00:41:42
Ivan to zkoušel a v minulosti to tu i popisoval. Šel až do poměrně extrémních odklonů ve špičce (velkých).
29.01.2019 10:07:25 #18
>> #16, Mirek, 29. 01. 2019 00:41:42
Rozdilne lyze maji Mirku i rozdilne chovani pri stejnem uhlovani. Nabehy spicek kousek za kontaktni bodem jsem delal nedavno pod uhlem 1 a nekdo si nabehy treba vubec nedela. Prijemne pripravene lyze s radialnim tuningem meli na testovacce Sportenu, odklon myslim 1–0.75–1 a tohle se mi libilo pri zapojovani vnitrni lyze, ktera se tak rychle nezakousla. Na vyuku je asi fakt lepsi mit vetsi podbrus a take se nebat experimentovat, protoze se jedna o neprenositelnou zkusenost. Pokud nebude vetsi podbrus vyhovovat, tak automat vse srovna do puvodniho stavu.
29.01.2019 17:44:08 #19
>> #18, Marek Bednář, 29. 01. 2019 10:07:25
Kde hledat pricinu Marku ???? Nez jsek koupil nove V-werks code volkl tak jsem 2 dny jezdi rok ojete a ty vyhovovaly tak jsem koupil novy… Ale ty stary ,kdyz jsem prudce zabrzdil na ledu,tak poskakovaly jako brusle. Nove i stare z boku 88.5 odspodu novy 0.5–0.7 stare odspodu nevim…Az budu poprve uz brzy brousit nove chci 88 a 0.5 Tak snad nebudou poskakovat pri zabrzdeni na ledu…
29.01.2019 19:40:51 #20
>> #19, ZB?, 29. 01. 2019 17:44:08
Tipuji to na lyzare, ktery urcuje davkovani tlaku vcetne naklopeni lyzi. Nekdo treba i jemne poskakujici lyze v oblouku vyzaduje aneb drift curvingem zacina poradna jizda
29.01.2019 20:17:54 #21
>> #20, Marek Bednář, 29. 01. 2019 19:40:51
no prave ze ty moje novy tohle nedelaji. a ty testovaci prave poskakovaly a
tak jsem chtel zjistit proc a hned cestou ze svahu jsem je vzal do moji leta
osvedcene brusirny Slatinany Wiky s tim ,ze vyborne drzi na ledu aby mi zmerili
uhel brusu abych ho aplikoval na moje novy a nemusel zbytecne laborovat,kdyz
jsou tyto tak drzici… a brusic nameril necelych 89 coz odpovida brouseni
z vyroby…
spis me zajimalo ,ze kdyz nyni novy lyze drzi vyborne na lede a neposkakuji pri
zabrzdeni,a to pri brusu z vyroby 88,5 tak jestli pri nabrouseni 88,a
0,5 budou ok. stary poskakovaly a novy ne a ja patral proc.
29.01.2019 22:20:24 #22
29.01.2019 22:27:17 #23
30.01.2019 04:16:55 #25
>> #21, ZB?, 29. 01. 2019 20:17:54
Co takhle se zamyslet, že rok staré lyže poskakují a nové budou poskakovat za rok?
30.01.2019 07:55:24 #26
>> #25, TomáS, 30. 01. 2019 04:16:55
Ale kšá. Jsou to přeci samotné W-Verks! Bety taky držely jako fík pár hodin po vybalení z krabice…
30.01.2019 08:20:19 #27
>> #25, TomáS, 30. 01. 2019 04:16:55
Nestraš, ja ich jazdím 2 sezóny, cca 50 dní na nich odlyžované, samozrejme s primeraným servisdom a nejaké poskakovanie som zatiaľ nezbadal, takže podľa mňa 2 možnosti – blbo nabrúsené alebo jazdec… Alebo – tretia možnosť – zamrznutá roleta, ale to sa zase vrátime k jazdcovi.
30.01.2019 08:21:02 #28
>> #25, TomáS, 30. 01. 2019 04:16:55
Na to jsem prave taky myslel,kdyz se kouknu jak jsou proslaply uz z krabice…:-D A stary tigershark diky lankam drzi… jen uz neni co brousit. mozna jeste jednou. hrany odspodu jsou uz asi 0,5–1mm siroky a litam na nich jakoby byly novy. co s nima ??? prodat nekomu za cenu vazani ??? zacatecnik na nich odjezdi jeste 2 roky…
30.01.2019 08:27:37 #29
>> #27, Vlark, 30. 01. 2019 08:20:19
stary to delaly pri kazdem prudkem zastaveni. nove to nedelaji. mel jsem dojem ,ze poskakuji a budou brousene na 87 abych koupil kvuli drzeni novy ale to se nepotvrdilo… mozna byly nabrousene a neztupene gumou…???
30.01.2019 08:34:45 #30
>> #29, ZB?, 30. 01. 2019 08:27:37
Řešíš nesmysly.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.