Elan vs. Nordica
19.02.2008 22:28:27 #1
(luba, luba.bala@post.cz) Poraďte prosím. Rozhoduji se mezi Nordica Grandsport 14 a Elan Speedwave 12. Díky
20.02.2008 08:46:58 #2
(Pavlos, ) Trošku mi to připomíná – rozhoduji se mezi Škodou Octavia II combi a Fordem Focus combi, poraďte … Pro každého bude vhodnější jiná lyže a každý od ní čeká něco jiného. Radím přímé porovnání obou lyží na svahu. Prostě si je půjčit v test centru a pak se rozhodnout. A pro srovnání si vyzkoušej jěště i jiné lyže. Třeba se pak rozhodneš úplně jinak.
20.02.2008 13:18:36 #3
(luba, luba.bala@post.cz) Spíš jsem myslel, jestli nemá někdo osobní zkušenosti. Nemám možnost si lyže otestovat a celkem to spěchá…Jsem pokročilý lyžař 188cm/90kg a chtěl bych lyže které něco vydrží a dá se s nima jezdit pomalu i rychle a snesou sjezd na „našich neupravených“ sjezdovkách. Pokud máte někdo hlavně zkušenosti s těma Nordicama, budu rád za názory. Děkuju
20.02.2008 16:00:04 #4
(Robert, ) Nejsem žádný odborník,tak jen můj názor.Nevím jaké konstrukce jsou Nordiky ,ale mám pocit , že jsou spolu s Atomic ,Dynamic a spol. pod Amerem což podle mně není záruka sendviče a to je to co by mohlo rozhodovat o kvalite v horizontu let.Elan je SUPER.
20.02.2008 19:16:52 #5
(PetrAT, ) Ahoj. Já jezdil pouze na wavech. Typ 14/160cm a 12/168cm. Už jenom rozdíl v délkách dělá lyže rozdílnými na svahu. Škoda, že nemáš čas zkoušet.
20.02.2008 20:05:00 #6
(Honza, ) Zapoměl jsi k Ameru přidat ještě Salomony a Volanty. A speciálně Volanty rozhodně nejsou nekvalitní lyže.
20.02.2008 20:43:28 #7
(Robert, ) Volanty jsem nikde neviděl , nejel je já ani nikdo z lidí co znám tak nehodnotím.Ale z Atomic by si mohli vzít mustr vietnamští prodejci.Zářný příklad prodeje vyšší přidané hodnoty,nebotˇprodávat montážní pěnu v cenách Atomic a umět přesvědčit veřejnost o vyjímečnosti této konstrukce by mohlo být pro někoho motivující.Je důvod si myslet že ostatní značky koncernu jsou na tom KONSTRUKČNĚ výrazně lépe?O postoji Atomic k reklamacím nemluvě.Atˇ žije sendvič.
20.02.2008 22:40:17 #8
(PetrAT, ) Volanty jsem zkusil asi před 5ti lety. Klepaly se jako drahý ratlík. Tak snad už dělají něco lepšího.
21.02.2008 08:04:27 #9
(jarda, ) Nevím proč, ale nikdy jsem nebyl nadšený obdivovatel Atomiků, přesto se jich musím zastat. Obecně jsou přinejmenším jejich 12kové modely hodnoceny velmi vysoko, sám jsem měl LT12 a nic špatného jsem o ní říct nemohl. A z Amerovské rodiny mám ještě Salomon 2V s Pilotem (180cm/R24), což je pro mou maličkost (170/70) snadno ovladatelná a velice pěkně držící obračka + Salomon V12 – sametově heboučká croska. Každému samozřejmě může sedět něco jiného, jen aby zde nevznikl dojem, že co Amer to šunt.
22.02.2008 02:12:10 #10
(ivan, ) Nordica nemá s Amerem nic společného (kromě toho, že se
všichni realizují v lyžařské branži, samozřejmě). Patří do skupiny
Tecnica, takže kdyžtak s Blizzardem. Z hlavy ale nevím, jakou mají lyže
Gransport konstrukci. Jinak to, že ausgerechnet Atomic a Salomon vyznávají
jinou než klasickou sendvičovou konstrukci, je náhoda historicky vzniklá
(Salomon 1990 s monocoquem, Atomic 1995 s betou) a nedávné spojení obou
značek pod jedním majitelem to nijak neovlivnilo. Důsledky majetkového
propojení se teprve začínají projevovat.
Pokud jde o Atomic, nejsem sice aktuálně plně objektivní, protože mj.
dělám pro jejich testcentrum, ale zkusím pár poznámek.
1. mně se to jeví tak, že konstrukce beta skvěle vyhovovala potřebám
poloviny 90. let a začínajících carvingových lyží. Umožnila dobrou
torzní tuhost při zachování tehdy obvyklé flexe.A nejspíše i nabídla
šanci na zlevnění výroby, protože ruční skládání sendvičů do kazety
je drahá a zdlouhavá sranda.
Kdo pamatuje první Bety 9.38, 9.26, 9.14 i 9.18, ví, že to byly na svou
dobu výborné lyže se skvělými jízdními vlastnostmi a vysokou
životností: já jsem tři sezony dával sodu Betacarvům 9.14, odjezdily
určitě 150 dnů a prodával jsem je stále velmi slušně funkční. Uvnitř
byl „obyčejný“ Densolit, žádné profily, rods, výztuhy integrované či
neintegrované.
2. Jak ale postupně lyže měkly v ohybu, stávala se tuhost Atomiců
problémem. Dojelo na nich plno závodících žáčků, neschopných lyže
řádně prohnout, ale nakonec i Martina Ertl, pro kterou za tuším tři
sezony nedokázali postavit lyže, jež by jí sedly tak dobře jako předtím
Volkly a ani netak jako pozdější Rossi. Musely tedy měknout i Atomicy.
Přicházely další generace Bety (tuším pět celkem), základní vyladění
bylo stále měkčí a jako kompenzace se přidávaly různé výztuhy uvnitř
i vně (asi vrcholem je obludně těžká B5integrated u Metronu a SX). Zdá
se, že tyto úpravy životnosti lyží moc neprospěly.
3. V běžné kolekci (sjezdovkové modely, nevím, jestli i freeski)
považuju za pomyslné dno ročník 05/06, od něhož každého notoricky
zrazuju. Aktuálně jsou, jak píše i jarda, nejvyšší dvanáctkové modely
pěkné a hezky výkonné sportovní lyže. Desítky už na výkonnosti kus
ubírají (což pořád hezky oslovuje méně nabušenou část sportovní
klientely).
4. Životnost se opravdu nejeví nejlépe, ale záleží samozřejmě na tom,
jaký je lyžař, jakmoc do toho šlape, kolik toho najede a jak často chce
lyže mít. Auta už se dneska taky nedělají na výdrž starých
atmosferických Mercedesů a trochu to platí i pro i lyže. Nebyl by problém
udělat trvanlivou lyži bez dřeva (takové už byly, vzpomínám třeba na
Rossi ST ze 70. let), ale jednak proč, jednak za jakou cenu… Obecně
sleduju, že více firem zpřístupňuje své vyšší modely širšímu spektru
uživatelů, činí je tedy méně náročnými a logicky i trochu méně
výkonnými. Jinak řečeno, kdysi bývaly sportovní modely a dokonce
i některé allroundy hezky výkonné (napadají mě třeba Fischer Sceneo
500 a 400, ale příkladů by byly desítky), dnes je podobně zdatných lyží
méně a jen na vrcholu kolekcí.
5. čistě soukromě a možná chybně si myslím, že Atomic by měl najít
způsob, jak se ctí poděkovat staré dobré Betě za služby, jež ve své
době skvěle poskytla, a vrátit se, přinemenším u (nej)vyšších modelů,
k sendvičové klasice. Tou byly ještě ARC 18 a 24 v době, kdy začínaly
Bety, a tou vlastně nikdy nepřestaly být lyže pro sjezd a SG, přičemž
obřačky byly obojí, později už snad jenom sendvič, a slalomky byly hlavně
Bety, nejnověji nevím. Ale chápu, že z hlediska image i marketingového by
takový krok nebyl snadný. Ale jistě hraje velkou roli i ekonomika, Beta se
asi dobře zhodnocuje a možná se prostě „vaří z|Bety“, dokud tuhle krmi
trh akceptuje a baští.
Jsou to ale všechno moje spekulace a třeba je leccos jinak. Jsou taky další
modely, třeba letos nové allmountainové Nomady, lehoučké, žádná
bachratá Beta, a jezdí krásně (nepotkal jsem lyžaře, kterému by se při
vyzkoušení nejvyšší modely Crimson nebo Blackeye nelíbily).
Ale kdybyste mě mučili, přiznám, že osobně bych taky raději sáhnul po
sendviči…
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.