Atomic D2 Vario Cut 72 vs. SL9m
20.05.2009 00:24:21 #1
(Radomir Tomis, radomir.tomis@gmail.com) [ocekavam skarede formatovani]
Zdravim,
Viz prispevek pod clankem:
ATOMIC D2 DOUBLEDECK – ON SNOW REPORT
http://snow.cz/…ing/425.html
nebo zde:
20.05.2009 09:26:40 #2
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz) – těm
lyžím jsem se shovívavě usmíval jako jednomu z dalších krátkodechejch a
samoúčelovejch „marketingovejch“ počinů… Při jedný jízdě na
sedačce někdy v lednu jsem tahal zkušenosti z „Kjus volepenýho“
majitele – a ten mi při vystupování na mou závěrečnou přímou otázku
svojí odpovědí potvrdil můj názor: – „jo koupil jsem si je proto, že
nic dražšího od Atomiců už v krámě nebylo“… . To bylo taky jediný, co mi k
„vlastnostem“ těchhle lyží byl tenhle „lyžař“ schopen říct. Jaký
bylo moje překvapení, když na letošním mistrovství světa masters tahali
někteří vítězové z Rakouska na stupně vítězů sice trochu jinak
provedenej, ale principielně obdobnej ZÁVODNÍ „Vario“ model. Fakt ale je,
že když jsem jim pak koukal na nohy na startu, nikdo z nich na Vario nestál
– ale na ty nohy jsem
jim koukal až po úvodním obřáku… Něco to ale znamená – nejnovější
novinky dostanou jezdci Atomicu pro svěťák na následující sezónu
k testování až v květnu – teprve po rakouskejch reprezentantech
kategorií masters a na základě jejich zkušeností… – Z toho prvního
odkazu = článku (mimochodem je poznat, že ho psal člověk, kterej ví co
píše
by rozhodně
možnost uplatnění Vario systému pro náročný podmínky závodního
lyžování nevyplývala… – ale, kdo ví?… – přece jenom to znatelný
vlivy na chování lyže má (narozdíl třeba od čipsystému u Headů
…
20.05.2009 09:51:25 #3
(HonzA, ) Píšeš že tvé SL9 už ti „nikdo nenabrousil (ani na stroji ani rucne) tak jako z tovarny“. Mám podobnou zkušenost s mými Atomic BetaRide – myslím že příčiny jsou 2:<ul><li>Atomicy byly dělané z fabriky do „korýtka“, po prvním přebroušení v servisu se skluznice srovná a vlastnosti lyže se změní. Více by asi vysvětlil Ivan.</li><li>Podle mých zkušeností Atomicy (alespoň ty Bety, které jsem jezdil) poměrně rychle ztrácí své dobré vlastnosti. Rozhodně rychleji než třeba sendviče, které taky jezdím. Z mých, ze začátku výborných lyží, se časem stal „nevýrazný hadr“ spíš do měka.</li></ul>
23.05.2009 14:39:13 #4
(ivan, ) Pokud se bavíme o VarioCutu stejné generace (prototyp na
uplynulou sezonu, tedy 08/09, lyže nebyla v katalogu), má srovnání smysl.
Pokud by náhodou to, co nabízeli ve Flachau v březnu, byl už model budoucí
sezony (09/10, v katalogu regulérně je), jde o dost rozdílné lyže.
Celkem se nedivím, že se lyže se středem 72 mm s teoretickým
konstrukčním radiusem cca 16 metrů jeví méně točivou než SL9 s 11–12
metry a klasickou „lopatou“ špičky, lyži vysloveně tahající do
oblouku. Obávám se ale, že popisované problémy jdou jednak na konto návyku
na SL9, jednak nedostatečné techniky (sorry, ale nejsem tu, abych vám lhal,
jak kdysi pravil Havel). Píšeš: „celkem casto jsem se pri carvingu dostaval
do zaklonu“ a popisuješ, jak jsi přitom nabíral nechtěnou rychlost. To je
podle mě základ problému. Čímž netvrdím, že VC by byla „lepší“
lyže než SL9 – je prostě jiná, dost specifická, jede jinak a vyžaduje
i trochu jiný způsob jízdy. Neboli adaptaci, jinak řečeno.
Špička předchozího (08/09) modelu se pod tlakem skutečně rozestupovala a
tato část lyže „rozšiřovala“ (dokonce jsme s kolegou měřili,
o kolik milimetrů ji dokážeme roztáhnout, ale ten údaj nemám po ruce).
Problém je, že rozšiřování zasahovalo jen špičku, ne přední část
lyže, takže radius to ovlivnit nemohlo. Špička se akorát tak
„rozestoupila“, včetně onoho zkonvexnění, takže vlastně „zmizela“.
Přinejmenším na tom páru, který jsme na jaře 2008 měli na čas
k dispozici. Viz můj popis.
Opakované broušení může skutečně znamenat problém u lyží, jež
fungovaly s originálním fabrickým „korýtkem“. K tomu lze možná
přičíst únavu materiálu a částečnou ztrátu původních vlastností,
jež se betovým Atomikům posledních let bohužel stávaly. SL9 nebyla
navzdory prosazovanému raceovému image a ne právě nízké ceně žádnou
kdovíjak špičkovou lyží, takže klidně může po 40 dnech na sněhu (a
jestli s ní jezdíš i hodně rychle – 100 km/h nechám bez
komentáře – o to víc) už být ne sice „hin“, ale prostě za zenitem.
Sad but true.
(Koho to „potěší“, tohle mi udělala ZÁVODNÍ dřevěná obřačka
11.21, která jezdila slušně snad jen 10 dnů. Pořád se chystám, že ten
kousek omlátím fabrice o hlavu, už jsem to snad i někde psal do diskuse.
Nebo ji na podzim s videem, fotkami a v přítomnostzi soudního znalce
rozřežeme, podíváme se, jak je uvnitř pod betovým capem jen dřevo,
uděláme z toho článek a dáme na youtube. Prostě lyže na prd:
předevčírem jsem jí, čerstvě nabroušené na 86, dal poslední šanci,
sice celkem držela, ale následná jízda na jiné pořádné lyže
srovnatelných paerametrů ukázala, co je standard, „povinnost“ a jak to
má jet. Takže proč by neodešly lyže komerční?)
Závodní sendviče korýtko nemají a u nich není přebroušení problém.
Minulý týden jsem na erární obřačku vracel původní úhly 87/1 (Montana
ve Vrchlabí – musím pochválit, výborně udělané) a tento týden
pojezdil – bezvadné jako původně z fabriky.
HOnza se v reakci rozepisuje o závodních VarioFlexech. K tomu bych odkázal
na svůj nedávný příspěvek ve vláknu o lyžích Atomic 09/10, kde
obřačky popisuju. Jak se ví, jeli na nich už někteří borci na zahájení
WC loni v říjnu. Oproti komerci pro závodnický plebs mívají obvykle až
dva roky předstih (neplatilo to jen v době carvingové horečky a horečného
přezbrojování). Nezpochybňuju, že jim někteří masters-kámoši mohou
sloužit jako jeden z referenčních zdrojů, ale jsem si jistý, že hlavně
fungují regulérní firemní testéři a pak samotní závodníci. Nejenom
kvůli „insider know-how“, ale třeba i proto, že „starouškovi“,
i tomu sebelepšímu, lze jen těžko dát k relevantnímu vyjádření lyži
parametrů, jakou potřebuje skoro metrákový ranař ze Svěťáku.
23.05.2009 15:54:38 #5
(HOnza, jv5p@e-nisa.cz) těmi testéry, který by ve fabrikách brali vážně už nemůžou bejt šťastlivci, který se ještě ve svejch šedesáti dokážou na lyžích potácet na úrovni našeho 20.místa na mistrovství … Mám na mysli několik 30 – 40 letejch borců s přibližně stejným fyzickým fondem a porovnatelným počtem dnů na sněhu jako mají ti ze svěťáku a hlavně některá děvčata pod 35, jejichž výkonnost je tak na úrovni 20 FIS bodů… (jak víš Ivane, mám lyžařský voči a „čuch“…:-)). Vákno Atomic 09/10 jsem nenašeol, nevím k čemu by to Vario mohlo závodníkům sloužit – snad k „vyztužení = nastavení“ tvrdosti v delší části lyže (ale proč tímto zpúsobem?)… – a rozhodně ne jako vario rozšiřující špičku…
23.05.2009 17:27:04 #6
(Radomir Tomis, radomir.tomis@gmail.com) http://dvi.elcom.cz/…_SL9m_02.txt
23.05.2009 17:58:11 #7
(ivan, ) http://snow.cz/diskuze/1/1262/
Poslední příspěvek, právě ten o varioflexových závodních modelech, je
ze 14/5.
Ale jo, jestli se nějaký tak dobrý třicátník realizuje v masters, místo
aby ve věku těch nejlepších (Cuche, Buechel, Jaerbyn, Maier, miller atd.)
ještě jezdil „pořádné“ závody, jistě by jako určitý zdroj
informací sloužit mohl. Ty tu scénu znáš, buď tedy autoritou. Pár
takových bab si už představit dokážu, skončily poměrně brzy, protože na
špičku a obživu neměly, daly přednost vzdělání, práci, rodině, ale pak
jim to chybělo, udržujou se a nějaký ten standard si chybí. A že se jim
nechce či spíš se nemohou trmácet po FIS závodech, je jasné. Nakonec loni
i letos jezdila hodně vepředu ve skicrossu Katharina Gutensohn, a to už je
čtyřicátnice…
Otázkou do diskuse, byť off topic by bylo, jestli má logiku dělat masters od
věku, v němž se ještě vyhrávají svěťáky… Ale je to i v jiných
sportech, nejspíš jako scéna pro ty, kdo sice brzy (předčasně?) skončili,
ale chtějí s tím sportem a lidmi okolo něj dál zůstat v kontaktu.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.