Hned tři z osmi nových lanovek jsou odpojitelné (tedy komfortní a rychlé), což je v historii České republiky rekordem. Ještě atraktivnější zprávou však je, že 6 lanovek vzniká ve zcela nových lokalitách, kde se dosud nelyžovalo, a jen dvě nahrazují starší přepravní zařízení.
RAMZOVÁ, JESENÍKY - POHODLNĚJI NA ŠERÁK
Od letošní zimy se lyžaři na Ramzové dočkají dalšího zlepšení
komfortu přepravy. Po dokončení odpojitelné čtyřsedačkové lanovky z
Ramzové na Čerňavu je během podzimu prováděna výměna technologie také
na druhém úseku Čerňava–Šerák, kam byla přesunuta původní
dvousedačka z prvního úseku.
V roce 1976 byl uveden do provozu 1. úsek jednosedačkové lanovky Transporta
na Čerňavu, který se stal vůbec první lanovkou v Jeseníkách. Na něj pak
navázal o pět let později technologicky shodný, ale o něco delší druhý
úsek z Čerňavy na Šerák. Zatímco v letní sezóně přepravní kapacita
jednosedaček postačovala, v zimní sezóně se u dolní stanice především
prvního úseku tvořily dlouhé fronty. V roce 1996, přesně 20 let od
uvedení do provozu, bylo rozhodnuto vyřešit nedostatečnou přepravní
kapacitu prvního úseku náhradou jednosedačkové lanovky za dvousedačkovou.
Ta byla dovezena z italského areálu Bellamonte–Alpe Lusia, kde přepravovala
lyžaře od roku 1983 na trase Castelir–Le Fassane, a jedná se o technologii
do té doby v Čechách málo známého výrobce Nascivera. Ani dvousedačka
však nevydržela na prvním úseku dlouho, když byla v roce 2008 nahrazena
odpojitelnou čtyřsedačkovou lanovkou.
S osvědčenou technologií Nascivery měl provozovatel areálu, firma Bonera,
dobré zkušenosti, a tak ji dále využívá pro náhradu téměř třicet let
staré jednosedačky na druhém úseku. Vzhledem k náročnějším klimatickým
podmínkám nebylo možno převzít kladkové baterie s volným zavěšením, a
tak byly dodány hlavy podpěr s klasickými kladkovými bateriemi z jedné
italské lanovky od firmy Leitner. Stejně tak byly dodány i sedačky Leitner,
protože bylo potřebné změnit tažnou větev z pravé na levou, což u
původních sedaček Nascivera nebylo možné. Podpěry byly nově pozinkovány
a zároveň se dodatečně vyrobily chybějící – zatímco na prvním úseku
bylo 16 podpěr, na druhém jich je potřeba 25.
Výraznou změnou oproti jednosedačkové lanovce je zřízení výstupní
mezistanice na Mračné: lyžaři se tak mohou vyhnout nepříjemnému
odpichování na horní, velmi mírné části sjezdovky ze Šeráku. Zároveň
se zvýší přepravní kapacita z původních 317 na přibližně 1 000 osob za
hodinu.
Výstavbu je nezbytné provést ve velmi krátkém čase, protože demontáž
původní jednosedačkové lanovky mohla být zahájena až po ukončení její
letní sezóny (31. srpna 2010) a nová lanovka musí být hotova na začátku
zimní sezóny 2010/11. Tento termín by však neměl být problém dodržet,
protože již na začátku října byly usazeny všechny podpěry (to bylo
možné také díky využití původních patek) a montovaly se stanice.
DOLNÍ MORAVA, KRÁLICKÝ SNĚŽNÍK - NEJEN DVĚ NOVÉ ČTYŘSEDAČKY
Známý lyžařský areál v Dolní Moravě prochází v letošním roce
kompletní rekonstrukcí a modernizací. Ta má za cíl nejen podstatně
zvýšit komfort lyžařům vybudováním dvou čtyřsedačkových lanovek, ale
také vytvořit celoročního centrum aktivního trávení volného času.
I zde byla modernizace areálu rozdělena do několika hlavních etap. První,
která bude dokončena ještě letos, zahrnuje výstavbu dvou
čtyřsedačkových lanových drah Doppelmayr – odpojitelné Sněžník a
neodpojitelné U Slona, dále zřízení zcela nové 1,2 km dlouhé a 80 metrů
široké sjezdové tratě U slona, modernizaci a optimalizaci zasněžovacího
systému a pořízení nových strojů PistenBully 600 pro úpravu sjezdových
tratí.
Součástí první etapy je i otevření dětského ráje s pohyblivým pásem a
celoročním kolotočem a 2 500 m dlouhá sáňkařská dráha. V roce 2011 pak
přijde na řadu spuštění přibližně 1 100 metrů dlouhé bobové dráhy,
která významně podpoří celoroční využití areálu, otevření sítě
obslužných objektů u nástupů na lanovky v obou areálech (nová Marcelka a
objekt U Slona). Tam pak naleznou návštěvníci kromě rychloobslužných
restaurací také skiservis, půjčovnu lyží, kol, koloběžek a kár, obchod
se sportovním zbožím a infocentrum. Dále bude otevřen lanový park s 60
překážkami, lanovým přejezdem nad sjezdovkou a s 15 m vysokou horolezeckou
věží a celoročně fungující chatu Slaměnka s vyhlídkovou restaurací a
terasou ve výšce 1 110 m n. m.
Srdcem celého střediska se v další etapě stane především
čtyřhvězdičkový hotel Vista s kapacitou 100 dvoulůžkových pokojů a 6
apartmánů. Tento hotel bude nejmodernějším zařízením svého druhu v
Pardubickém kraji a jeho otevření v roce 2012 podstatně zvýší úroveň
poskytovaných služeb nejen v masivu Králického Sněžníku, ale i v
blízkých Jeseníkách.
Stěžejní investice však probíhají už letos a jsou jimi bezesporu nové
lanové dráhy. Odpojitelný Sněžník v původní části areálu nahradil
hned tři lyžařské vleky a do výšky 1 116 m n. m. bude vyvážet nejen
lyžaře, ale také turisty, protože je počítáno s jejím celoročním
provozem.
Tento projekt má zajímavou historii: na počátku bylo počítáno s
odpojitelnou technologií, ale brzy se rozhodlo ve prospěch neodpojitelné
lanovky. Po majetkových změnách v loňském roce, které vyústily ve
spojení všech subjektů provozující zařízení v rámci střediska v Dolní
Moravě, ovšem přišel další zlom a projekt byl změněn zpět na
odpojitelnou technologii, což díky rychlosti přepravy a pohodlnému
nastupování a vystupování ocení především lyžaři.
Se svou délkou 1 167 metrů se jedná nyní o nejkratší odpojitelnou lanovku
v České republice. Všech 84 sedaček bude každý den garážováno na noc v
poloautomatickém depu v dolní stanici. Zatímco areál Sněžník s černou a
červenou sjezdovkou budou vyhledávat spíše zdatnější lyžaři, pro méně
náročnější lyžaře a začátečníky je určen nově vybudovaný areál U
Slona. Jeho páteří je neodpojitelná čtyřsedačková lanovka s rozběhovým
pásem, která bude sloužit zároveň jako přibližovací zařízení ze
záchytného parkoviště do areálu Sněžník. Dolní poháněcí stanice je
realizována ve verzi s vysokým přestřešením a její design vychází z
odpojitelných stanic typu UNI-G. Obě lanovky v Dolní Moravě tak k sobě
budou designově perfektně ladit. Toto velmi pěkné řešení bylo u nás
použito poprvé a ani v Alpách se nevyskytuje příliš často
Celkové investiční náklady dosahují částky bezmála 800 mil. Kč a
společnost Sněžník, a. s. se uchází o dotaci z Regionálního operačního
programu NUTS II Severovýchod.
KOUTY NAD DESNOU, JESENÍKY - PRVNÍ ŠESTISEDAČKOVÁ LANOVKA V ČESKU
Informace o výstavbě obřího lyžařského areálu v Koutech nad Desnou v
Jeseníkách, kterému dominuje především šestisedačková lanovka, neunikla
asi nikomu. Prosadit výstavbu tohoto rozsáhlého areálu samozřejmě nebylo
jednoduché a stálo to majitele a provozovatele mnoho let nervů, byrokracie a
papírování.
Záměr vybudovat velký areálu na svahu Medvědí hory vzniknul před osmi
lety. Dlouhých 7 let pak trvalo, než investorská firma K3 Sport získala
všechna potřebná povolení. Konečný projekt rozdělený do několika etap
počítá s vybudováním tří lanových drah a 4 lyžařských vleků o
celkové přepravní kapacitě 12 tis. os./hod. a veškeré s lyžováním
související infrastruktury.
V první etapě se buduje páteřní přepravní zařízení areálu a zároveň
jeho největší chlouba – odpojitelná šestisedačková lanovka Doppelmayr,
první svého druhu u nás, a dále dva lyžařské vleky a 4 sjezdovky s
minimální šířkou 50 metrů. Nejdelší z nichž měří 2 450 metrů.
Celková kapacita lanovek a vleků bude již v první etapě činit
úctyhodných 5 600 os./hod., fronty by tak hrozit neměly. V areálu se
počítá se dvěma restauracemi a rychlým občerstvením, terasou, stanicí
horské služby, infocentrem, půjčovnou lyží a testcentrem, skiservisem,
lyžařskou školou, snowparkem, dětským parkem se stometrovým pojízdným
pásem, dále sociálním zázemím, velkým záchytným parkovištěm, ale
třeba i s pódiem pro (letní) společenské a kulturní akce.
Výstavba první etapy byla zahájena na jaře 2009 a nový areál měl být
původně uveden do provozu již v prosinci 2009. Při kácení stromů pro
trasu lanovky a sjezdovky ovšem došlo k časovému skluzu, a tak bylo
rozhodnuto realizovat v roce 2009 pouze stavební část lanovky a vleků a
samotnou montáž technologií nechat až na rok 2010. Vzhledem k náročnému
terénu byl nezbytným pomocníkem vrtulník Mi-8 – tímto způsobem bylo
usazeno jedenáct podpěr z celkových sedmnácti. Přepravní kapacita lanovky
činí 3 200 osob za hodinu a je nejvyšší nejen v České republice, ale
podle dostupných informací také v zemích celého bývalého sovětského
bloku. Rekordů v rámci České republiky má tato lanovka ovšem více –
jmenujme například nejsilnější dopravní lano (47 mm) nebo nejvyšší
výkon pohonu (632 kW). Třicet tun těžké a 4 km dlouhé dopravní lano
dodala švýcarská firma Fatzer. Komfort a bezpečnost lyžařů při
nastupování zajišťuje nástupní pás. Areál se může pyšnit
nejmodernějším zasněžovacím systémem s třiceti děly, který bude
schopný při nedostatku sněhu zasněžit sjezdovky za několik dnů.
Výhodou nového skiareálu je snadná dostupnost – středisko leží přímo
na hlavním tahu z Šumperku do Jeseníku. Provoz střediska a šestisedačkové
lanovky by měl být celoroční, v letní sezóně bude lanovka usnadňovat
přístup k turistické cestě, která vede kolem větrných elektráren na
Medvědí hoře až k horní nádrži přečerpávací vodní elektrárny
Dlouhé stráně.
V dalších etapách se počítá s vybudováním dalších 2
čtyřsedačkových lanovek a dvou lyžařských vleků. Celkové náklady se
již nyní vyšplhaly na 500 milionů korun, část nákladů pokryla dotace z
Evropské unie. V budoucnu má tento areál ambice hostit i závody Světového
poháru. Areál v Koutech se stane největším a nejmodernějším v
Jeseníkách a bude se vyrovnávat i největším krkonošským lyžařským
střediskům.
ČERVENÁ VODA, ORLICKÉ HORY - PRVNÍ VYHŘÍVANÁ SEDAČKA
Podobně jako v Koutech nad Desnou vznikl na „zelené louce“ také
Skipark Červená Voda ve východní části Orlických hor. Jeho páteří je 1
680 metrů dlouhá odpojitelná čtyřsedačková lanovka, která obsluhuje 2 km
dlouhou sjezdovku. Vybudována byla také veškerá související
infrastruktura. Výrobcem lanové dráhy, která bude vyvážet v zimě lyžaře
a v létě turisty a cyklisty na vrchol Bukové hory, se stala firma Leitner, a
jedná se tak o první zcela novou lanovku této firmy v České republice
(všech 9 dosud postavených lanových drah Leitner u nás je totiž
použitých).
Pro maximální komfort lyžařů byl vybrán nejnovější typ sedaček firmy
Leitner s měkkým čalouněním a premiérově taktéž s vyhříváním.
Samotný proces vyhřívání je velmi jednoduchý – při pojíždění
sedačky v dolní stanici sbírá proudový sběrač na spínacím aparátu
sedačky ze speciální kolejnice elektrický proud, který je poté veden do
rozváděcí skříňky na každé sedačce a odtud vyhřívá síť umístěnou
v čalounění sedačky.
Barevné provedení lanové dráhy vkusně zapadne do prostředí Bukové hory v
zimě i v létě – pro horní stanici byla zvolena jako základní barva
bílá, kterou doplňuje tmavě zelený pruh, a podhledy a čalounění sedaček
jsou provedeny taktéž v přírodní tmavě zelené barvě. Dolní poháněcí
a napínací stanice s nástupem kolmým k ose trati byla pojata jako celistvá
budova s technologií lanové dráhy, velínem a poloautomatickým depem pro
všech 118 sedaček. Navíc je most dolní stanice vybaven nízkým překrytím
staničních dopravníků. Naopak horní vratná stanice byla postavena jako
samostatně stojící terminál s vysokým přestřešením. Také v Červené
Vodě pomáhal při montáži podpěr vrtulník – celkem se uskutečnilo 43
letů.
JEŘMANICE, JEŠTĚDSKÝ HŘBET - NOVÝ RODINNÝ AREÁL S „BEZBARIÉROVOU“ ČTYŘSEDAČKOU
Třetím areálem, který vzniká na „zelené louce“, je
rekreačně-sportovní areál Javorník u obce Jeřmanice nedaleko Liberce. Ten
je určen především pro rodiny s dětmi a méně náročné lyžaře, kterým
nabídne 800 metrů dlouhou čtyřsedačkovou lanovku Doppelmayr s rozběhovým
pásem a modrou sjezdovku se sklonem do patnácti stupňů. Areál bude
disponovat i speciálně upravenou, samostatnou 1 500 metrů dlouhou
skicrossovou dráhou.
Lanová dráha se bude pyšnit jedním primátem, protože bude jako první
sedačková lanovka v České republice vybavena speciální sedačkou
umožňující přepravu vozíčkářů. Takovéto řešení bylo podle
dostupných informací dosud použito jen na jedné lanovce ve švýcarském
Hoch-Ybrigu a dvou v americkém Sun Valley.
Středisko s celoročním provozem nabídne kromě lanovky se sjezdovkou také 1
100 metrů dlouhou bobovou dráhu Alpine-Coaster, dětský vlek, snowpark a
veškerou související infrastrukturu včetně parkoviště pro 160 vozů.
Velkým turistickým lákadlem bude i replika známého Obřího sudu, který
zde stál od roku 1898 do roku 1974, kdy vyhořel. Jeho součástí by měla
být restaurace a penzion s jedenácti dvoulůžkovými pokoji a čtyřmi
apartmány. Velkou výhodou je snadná dostupnost, protože areál leží
přímo u dálnice do Liberce a z okraje Prahy sem tak cesta netrvá déle než
40 minut.
BUBLAVA, KRUŠNÉ HORY - NOVÁ SJEZDOVKA A LANOVKA DO STŘÍBRNÉ
V Krušných horách se letos dočkají lyžaři první čtyřsedačkové
lanovky, která je budována ve zcela nové lokalitě v Bublavě. Jedná se o
použitou lanovku Doppelmayr dovezenou z rakouského Scheffau. To je součástí
největší lanovkami plynule propojené lyžařské oblasti v Rakousku – tzv.
Skiwelt. Tamější čtyřsedačku Osthangbahn z roku 1989 letos nahradila
osmisedačková lanovka.
V Bublavě vzniká společně s lanovkou také zcela nová široká sjezdovka do
Stříbrné s délkou kolem jednoho kilometru a samozřejmostí je její
propojení se stávajícími sjezdovkami a vleky. Celková hodnota letošní
investice činí 25 milionů korun.
VĚTRUŠE, ÚSTÍ NAD LABEM - VYHLÍDKOVÁ LANOVKA NA ZÁMEČEK S ROZHLEDNOU
Novou lanovkou v Ústí nad Labem se lyžaři svezou sice jen stěží, vzhledem k její unikátnosti však stojí také za zmínku. Jedná se teprve o třetí kyvadlovou lanovku na našem území a obě její 15místné prosklené kabiny s velmi neobvyklým designem budou vyvážet návštěvníky z obchodního centra Forum na Větruši. Dodavatelem technologie je švýcarská firma BMF (jedná se tak o první lanovku tohoto výrobce u nás), kabiny pak dodala rakouská firma Carvatech (původně Swoboda). Převýšení dráhy činí sice pouhých 50 m na 330 metrech délky, trasa lanovky však nadjíždí frekventovanou silnici, železniční trať s několika kolejemi a řeku Bílinu, a výrazně tak usnadní přístup na Větruši.
Článek byl převzat z časopisu SNOW 57.