Takto jsem si na úvod záměrně trochu zabulvarizoval. Nedokážu posoudit, jak moc jsou ohledy na tohoto opeřence namístě. Nejsem odborník na ptáky ani životní prostředí, abych měl jasno okolo systému ptačích rezervací v rámci Natura 2000. Zájmy lidí jsou v konfliktu s přírodou už stovky let a k jednotnému názoru, kde je rozumný kompromis, zjevně dospět nedokážeme. A jako se dlouhé roky bojovalo o silniční obchvat Plzně, věc dopadem mnohem důležitější než nějaká sjezdovka, probíhají další a další klání. Jedním z takových malých se zdá být projekt Skiareálu Jadrná v Orlickém Záhoří v Orlických horách.

Tato Bohem zapomenutá končina je jednou z nejodříznutějších v zemi. Naše hory se vesměs otevírají do vnitrozemí, ale tady se mezi ně a obce na samé hranici s Polskem staví přes 1000 metrů vysoký vnitřní hřeben Orlických hor. Na konci světa leží také kvůli pohnuté historii těchto končin (viz infobox na konci článku).

O lanovku se sjezdovkou se tam usiluje už deset let. Severovýchodní svah nad Jadrnou si o ně přímo říká jako výškou, tak slušným profilem (plánovaná lanovka 1407/285 m, 740-1025 m, délka tratě přes 1,5 km). S orgány životního prostředí, které stanovilo 78 podmínek, je vše vyřešené, projekt má vysokou podporu místních: dotazníkově v rámci jedné absolventské práce na VOŠ ji podpořilo 96% obyvatel. Ti se vesměs vyjadřují pochvalně o vzestupu obce pod současným vedením. Zádrhelem se zdá být zejména jeden chalupář, formálně sdružení Dědictví Orlických hor, které v rámci obávaného řízení EIA namítá prostřednictvím známého ekologického právníka Kužvarta. Námitka je opřena o statut CHKO a o našeho milého chřástala, který má v oblasti budoucí sjezdovky 20-25 hnízdišť. Na podzim ale odlétá a od jara má být areál mimo provoz, alespoň zatím na papíře. Těžko říct, jakým chudinkou pták je: předloni v diskusi regionálních novin napsal jeden místní toto: „Co se týče chřástala, ten se pohybuje po celé obci. A nikterak mu nevadí ruch způsoben prací na domech, či chalupách. Jeho hlas je slyšet, i když najedou chalupáři a začnou sekat trávu. Pokud by se mělo diskutovat o vlivu na chřástala, který v zimních měsících není žádný, v letních měsících mu opravdu nevadí ani kutilský ruch v obci. Natož klidná paseka v lese, kde se před půl rokem oddávali lidé ze všech koutů republiky zimním sportům.“

Z pohledu místních 196 obyvatel je zájem o atraktivní areál pochopitelný. Víkendové chalupaření v klidu (až na ty cirkulárky a sekačky, ale ty se zřejmě jaksi nepočítají) je jistě úžasné, ale co živobytí nechalupářů? Kromě toho je současný klid vlastně umělý konstrukt poválečného odsunu Němců. Šest žijících a hospodařících obcí s největším Kunštátem/Kron­stadt, celkem 3500 obyvatel, 25 ubytovacích zařízení, dokonce snad statut města) se vylidnilo tak, že se z nich čistě administrativně udělala roku 1951 jedna „nová“, Orlické Záhoří. Mnohé nasvědčuje tomu, že i zde máme klasický konflikt městského salonního ochránce přírody versus místní obyvatelé, kteří také chtějí kus životní úrovně, jakou si v civilizaci vybudoval lufťák.

Místní navíc vidí příklad polského Zieleniece, kde využili tradice kdysi nejvýše položené obce Pruska, Grunwaldu, a vybudovali areál s více jak 20 vleky, přestože tamější parametry jsou slabší (maximum 900/280 metrů, www.zieleniec.pl). Pro skutečnou orientaci v problematice by ale bylo nutné znát třeba majetkové poměry u dotčených pozemků i vazby společníků Skiareál Jadrná s.r.o. nad rámec toho, co lze dohledat v obchodním rejstříku. Je jasné, že lyžařský areál s lanovkou, úpravou tratí, retenční nádrží, zasněžováním a dvěma parkovišti se 217 + 68 stáními přinese do klidné obce „šrumec“. Chápu i obavy, že areál by se časem chtěl rozrůstat, nabízelo by se třeba propojení od jihu od Zdobnice, využívající stávající silnice ze Zdobnice k Jiráskově cestě. To se ale snad dá uhlídat. Praxe naopak ukazuje, že blokovat se úspěšně dají i projekty naprosto logické a rozumné.

Uvidíme, zda se Skiareál Jadrná stane dalším z příkladů, proč to naše hory mají tak těžké.



Kladsko, ten do Čech podivně zakousnutý kus Polska, bylo historicky součástí Zemí koruny České až do tří slezských válek (1741-1763), jimiž je prohrála Marie Terezie. Poté bylo postupně začleněno do Pruska, ale žila v něm silná česká menšina. Vrátit je do ČSR se nezdařilo našim politikům ani po první, ani po druhé světové válce. Důslednou polnizací a nelogicky tvrdým pohraničním režimem došlo k přetrhání odedávna logických svazků, tamějších etnických Čechů ubývalo (část šla do ČSR, část se coby bývalí formální Němci mohla vystěhovat do Německa). Nebýt vylíčeného dění, byla by dnes celá oblast jednolitým horským regionem s návštěvností od severu i jihu, s kvalitnější dopravní infrastrukturou a jistě i mnohem lepším lyžařským vyžitím. Jistě by se byla dostavěla železnice, Orlická dráha, z Rokytnice do dnešních polských Dušníků, jejíž výstavbu překazila první světová válka. Euroregion Glacensis se skromně snaží napravit to, co semlela staletí mocenských zájmů a rozporů. Lyžařské areály v Česku i Polsku si sice konkurují, ale spolupráce Deštné-Říčky-Jadrná pod jednou jízdenkou a poté i přeshraniční se Zieleniecem by do budoucna byla jedině logická. Zajímavost na závěr: do historicky jednolité přeshraniční oblasti patří na našem území také Sedloňov (Sattel), kde už roku 1897 postavil hrabě Coloredo-Mansfeld první výrobnu lyží.