Tento článek vyšel ve SNOW 58.

Stal jsem se už tehdy spokojeným uživatelem lidově zvaných „pastiček“ a dodnes mám ve sklepě vždy alespoň jedny lyže, na kterých je lehké vázání namontováno. Jsem střední postavy, a tak někteří namítali, že kdybych vážil metrák, bylo by to jiné. Mám ale několik dvoumetrových kamarádů, kterým lehký „tech“ slouží k naprosté spokojenosti.

Historie

Mé první vázání Dynafit TLT z roku 1993 ještě nemělo v podložce drážku na haršajsny, ani brzdičku, což bylo zanedlouho napraveno. Čtyřpolohová otočná patka se dvěma trny nabízela tři polohy výšky patní opěrky a sjezdový mód. Špičku tvořily dvě páky, otáčející se na čepu, které byly spojeny s ovládacím madlem. Boty byly na špičce osazeny kovovými důlky, do kterých zapadaly hroty pastiček. Pata byla „okována“ ocelovou destičkou s vybráním, do něhož se našlápnutím vtlačil ocelový nosník tvaru písmene U, který spojoval vázání s botou. Tento princip se zachoval dodnes.

Dynafit Tour Lite Tech z roku 1993
Dynafit Tour Lite Tech z roku 1993

Závodníci chtěli lehkost …

Ještě před osmi lety bylo na skialpinistických závodech vidět borce s ořezanou patkou klasického „techového“ vázání, kteří získali pár gramů váhy. Špičku museli nechat na pokoji, tam už nebylo kde ukrajovat. V podobných intencích postupovali konstruktéři novodobých „derivátů“ původního „techu“. Na špičce se moc nevyřádili, nejvíc invence se dostalo patce.

Počátkem třetího tisíciletí přišla Scarpa s lehoučkou, dnes už legendární botou F1. To lze označit za okamžik startu závodů na poli odlehčování. Mezi botami zvedly hozenou rukavici Dynafit a později také La Sportiva a v kategorii vázání se začaly dít věci.

… a tak ji dostali

Na veletrhu ISPO 2010 v Mnichově byla k vidění všechna vázání současnosti. V kategorii těch ultralehkých mezi sebou soupeřily hned čtyři značky. Se starým monarchou Dynafitem soutěží Montura, Ski Trab a ATK. Je zajímavé, že všechny značky jsou italské. Dynafit pohltila Salewa se sídlem v Bolzanu, Ski Trab najdete v Bormiu, Monturu v Roveretu nedaleko Lago di Garda a ATK Race na Fioranu. Nutno dodat, že jde o různé variace stále stejného, výše popsaného principu. Odlehčuje se na plný plyn, jde hlavně o nízkou hmotnost.

Přední část stále představuje pastička s jednoduchým ovládáním. Zadní patka je opět otočná a opět nabízí kromě sjezdařského módu 3 úrovně patní podpěrky. Tenký profil většiny komponentů si vyžaduje vysoce kvalitní materiál veškerých dílů.

Souboj čtyř

Vítězem se stává Dynafit, z jehož dílny celý vynález vyšel na světlo světa. „Low Tech Race“ je vyroben z mixu ušlechtilých materiálů – hořčíku, hliníku a titanu. Zajímavým konstrukčním tahem je uchycení patky na tři šrouby. Výsledná hmotnost je 234 gramů. Pokud chcete ještě odlehčit, můžete si koupit sadu titanových šroubů a dostanete se na rekordních 218 g.

Dynafit Low Tech Race z roku 2010
Dynafit Low Tech Race z roku 2010

Montura dodává známé funkční a lehoučké oblečení pro horolezce, skialpinisty a běžce. Firmu se znakem čtyřlístku reprezentuje model „Haereo“ s 240 gramy. Značka ATK Race má v podtitulu svého názvu „snow light technology“. Kromě vázání vyrábí lehké hole, lopaty a lavinové sondy. Vázání „NX World Cup“ váží 250 gramů. Použitím destičky s drážkami lze zajistit posouvání patky v rozsahu několika centimetrů a tím i použití bot různých délek.

Rodinná firma Trabucchiových vyniká při výrobě skialpinistických lyží Ski Trab, především těch lehoučkých pro závodníky. Pro ně vyvinula model „Attacco TR Race“ s hmotností 282 gramů.

Nezávodní lehká vázání

Dynafit dnes nabízí širokou paletu vázání z rodiny Tour Lite Tech. V kolekci najdete po léta oblíbený TLT Speed. Současné nezávodní modely označené mj. FT (Freeride Tour) a ST (SkiTour) jsou standardně osazeny brzdičkou. Za zmínku stojí TLT Vertical FT Z12 s rozsahem vypínacích sil 6-12 s karbonovou deskou, která zvyšuje tuhost v torzi. TLT Vertical ST se od předchozího liší rozsahem Z 5-10 a také absencí desky.

Nesporně zajímavou novinkou je vázání Onyx od kultovní kanadské značky G3. Vychází, jak jinak, z Dynafitu, který je „zakapotován“ do plastu. Důmyslná a jednoduchá obsluha, tři úrovně podpory paty a především…deska jménem Onyx Mounting Plate Kit. Ta umožňuje, podobně jako systém NIS u běžek, snadné přemontování vázání z lyže na lyži. Ve sklepě můžu mít třeba čtvery lyže s deskami a stačí mi pro ně jediné vázání.

G3 ONYX
G3 ONYX

Robustní vázání

Jde o vázání, která nazýváme rámová, což znamená, že špička je spojena s patou prostřednictvím rámu. Rám zvyšuje tuhost vázání a umožňuje variabilitu nastavení délky boty. Nevýhodou je větší hmotnost, nejen absolutní, ale i dynamická, protože hmotnost rámu musíme každým krokem zvedat. Délka rámu bývá u jednotlivých modelů vázání většinou ve třech rozsazích, označených S, M a L, např. M je u Fritschi pro délku boty 285-340 mm.

Nejlehčí rámová vázání dodává značka Silvretta, kterou stejně jako Dynafit vlastní Salewa. Nejlehčí touringový model Pure Performance s karbonovým rámem má rozsah vypínacích sil Z 3–10, freeridový Pure Freeride se pyšní Z 4–12. Za zmínku stojí dětské vázání Pure Kidz.

Druhým tradičním představitelem rámového vázání jsou modely Fritschi, které splňují normu ISO pro turistické i sjezdové vázání. Po léta postupně vylepšované modely se kromě bezvadné fukce pyšní dokonalým uživatelským komfortem. Velmi výstižně hodnotí tato švýcarská vázání slogan: „Komfort není luxus, nýbrž předpoklad bezpečnosti.“ K vázání vyvinutá stoupací železa (haršajsny) Axion lze aktivovat holemi, přičemž v okamžiku nepotřeby je nemusíte sundávat, stačí jen otočit holí hroty nahoru.

Fritschi Eagle
Fritschi Eagle

Fritschi nabízí jednak dva letošní modely s otočným bodem, posunutým pod špičku boty (přirozenější, a tedy efektivnější odvalování). Jednak odlehčený Eagle pro túry a mohutnější Freeride Pro pro ty, kteří méně chodí, než sjíždí. V kolekci je ještě Experience, předchůdce Eaglu.

Fritschi Freeride
Fritschi Freeride

Na trh chodícího vázání vstoupil před pár lety i Marker. Postupně vytvořil kolekci vázání, které je především sjezdové, ale umožňuje přepnout pojízdným mechanismem na chůzi (2 výšky stupačky), posunem patky o 40 mm vzad. Původně jediný model Duke 16 je prvním vázáním, nabízejícím vypínací síly 6–16, a je určeno hlavně pro široké freeridové lyže, které vyžadují dobrý přenos sil. Dnes je kolekce „chodícího“ Markeru rozdělena do dvou skupin – Free Ride (Duke, Baron) a Touring (Tour F 10, Tour F 12). Marker je dobrou volbou pro velké chlapy, kteří hodně váží a mohou jim nahradit oblíbené Naxo, jehož výroba byla zrušena novými vlastníky Rotefelly, pod niž Naxo spadalo.

Marker F10 Tour
Marker F10 Tour

Váhový rozdíl

Nejlehčí vázání Dynafit Low Tech Race váží 218 g, ostatní vždy s brzdami z řady TLT okolo 500 g, rámové Silvretty 1 500 až 2 000 g, Fritschi 1 720 g (Eagle), resp. 2 190 g (Freeride Pro) a masivní Marker Duke 2 640 g. Ovšem odlehčené touringové vázání Marker F10 se dostává na velmi slušnou hmotnost 1 690 gramů.

Rozdíly jsou tedy velké a na zúročení případné nízké váhy vázání je vhodné vybrat i lehkou touringovou lyži, naopak na širokou prašanovku patří něco robustního… Tak tedy nezbývá než popřát dobrou volbu.


Při výběru vázání nás zajímá:

  • Hmotnost – čím náročnější túry, tím lehčí vázání. Pro náročnou turistiku nebo dlouhé přechody preferujeme zejména vázání s nízkou hmotností. Chceme-li se věnovat hlavně freeridu, zvolíme robustnější vázání. Komfort obsluhy a vyšší tuhost přináší logicky vyšší hmotnost.
  • Funkčnost – možnost nastavení vypínací síly, nastavitelnost délky vázání a její rozsah, snadnost manipulace.
  • Tuhost – čím je vázání robustnější, tím má vyšší tuhost a bohužel i vyšší hmotnost.
  • Kompatibilita vázání s botou – ne všechny boty lze zapnout do každého vázání.
  • Komfort obsluhy – ovládání vázání, tedy nastupování, přepínání mezi módy sjezd a chůze a nastavení patní podpěry co do počtu stupňů a výšky.
  • Stoupací hřebeny – tzv. haršajsny jsou nedílnou součástí vázání a na tvrdém a zledovatělém sněhu se bez nich neobejdeme, jde i o prvek bezpečnosti. Sledujeme, jestli mají stoupací hřebeny větší šířku než lyže.
  • Pojistné řemínky byly z bezpečnostních důvodů vytlačeny brzdičkami (v lavině působí lyže jako kotva). Řemínky ale uplatníme v ledovcovém terénu, kde nehrozí laviny, ale pád lyže do trhliny.