Protože asi většina nečetla moji loňskou reportáž, tak jen opakuji. Jedná se o sjezd, ve kterém asi 600 sjezdařů závodí na 12,8 km dlouhé trati při rychlostech i nad 100 km/h. Dalších 850 „závodníků“ jsou lyžaři převlečení za čarodějnice s košťaty. Ti tak rychle nejezdí, řekl bych, že dokonce se snaží o nejpomalejší sjezd s mnoha zastávkami v restauracích a stáncích podél i zcela mimo závodní sjezdovku. Je to hodně veselá kopa.



Z Čech se nás přihlásilo 8 borců na rychlostní část: Martin Beránek, Karel Lank, Tomáš Němec, Roman Štancl, Míra Rycek, Tomáš Lízler, můj syn Jan a já – Adolf Lebeda. Všechno zkušení pánové, kteří již absolvovali nejedny sjezdové závody. Nejsou to jen nějací šůsaři, kteří na sjezdovce Smrk drží pukavce a jedou za hurónského řevu hlava nehlava. Ze švýcarských sjezdů Super 4 mají v minulosti i pódiová umístění. Benjamínkem je jen Míra Rycek a můj syn, kteří ještě žádný sjezd ze Super 4 nejeli.

Plán byl, že odjedeme všichni ve středu. Vzhledem k tomu, že závod byl v neděli, měli jsme na trénování rychlosti relativně dost času. Díky letošním zoufalým sněhovým podmínkám, kdy se nedalo pořádně nikde lyžovat, jsme se už nemohli na sjezdovky dočkat. Plán se měnil. Já s Honzou jsme odjížděli již v pondělí, protože jedno apartmá nešlo zamluvit jinak než od neděle a další přijížděli hned za námi. Museli jsme však vzít jejich lyže a batohy, aby se jedna část vešla do mikrobusu a další do veřejné dopravy – letadla, vlaku a autobusu.

Na švýcarských hranicích lustrovali moje a synovy doklady, jak při přejezdu za „totáče“. Pak pohraničník přísně pokynul, abychom zajeli ke straně. Můj synáček byl v klidu, ale já si vzpomněl na bolševické kontrolory. Když prohlíželi ruksaky s botami od kamarádů, tak jsem si jen představil, jak to asi probíhalo někde v Bangkoku s těmi, co také nevěděli, co vlastně převážejí v těch předaných zavazadlech. No aspoň, že budeme sedět ve švýcarských věznicích.

Zatčení se nekonalo, v lyžích „trávu“ nehledali, a tak jsme odjezd vlaku pod Furkapassem stihli, že jsme se nestačili ani vyčůrat. V nákladním vlaku, kam se vejde asi 30 aut, bylo mimo nás jen jedno. Od vlaku to mělo být do Blattenu asi hodinu, ale začalo sněžit a my jeli letos poprvé po sněhu, takže pomaleji. Předpověď tedy nelhala, zítra bude asi hloubka. Ideální pro 200centimetrové lyže.

K Beltouru, turistické kanceláři v Blattenu v cca 1 500 m n. m., jsme přijeli tradičně po zavíračce. Klíče a povlečení včetně plánku bylo ale připraveno na okenním parapetu. Chalet-apartmán, kde jsme bydleli, byl necelých 100 metrů od parkoviště a dalo se k němu dojít pěšky úzkou cestičkou do kopce. Začali jsme tedy tahat bagáž, menáž a lyže. Přeci jen jsme si nedovolili nechat kamarádům v autě jejich miláčky, i když by to na tomto veřejném švýcarském parkovišti bylo asi první vykradené auto.

Apartmán tvořil obývák s koženou sedačkou, kuchyňka a pokojíčky o patro výš s postýlkami jak pro trpaslíky. Proto se asi sedačka často stávala azylem pro nejednoho nocležníka, který znaven vydržel u televize až do rána za hlasitého chrápání. Toaleta byla jen jedna pro všech 6 nocležníků. Bude tedy nutno dodržovat pořadí, které se tradičně stanoví podle výsledků v závodech minulých sezón. :-)

Ráno byla mlha nebo mrak, ze kterého padal sníh. Nikam jsme nepospíchali. Nahoru jsme jeli asi okolo 11.00. První lyžaře jsme viděli až na sjezdovce. Odhaduji, že v celém středisku jich lyžovalo maximálně deset. Nejspokojenější byly dvě malé děti, které jezdily s mámou a tátou. Jezdily mimo sjezdovku, a když upadly do sněhu, pořád se chechtaly. Hustá mlha, sněžení a teplota kolem nuly nás ale zahnala zpět dolů do hospůdky. Lyžovat fakt nemělo cenu. Člověk nevěděl, zda jede z kopce, nebo do kopce.



Večer bylo veselo - přijeli další. Přestože jsme museli všechno probrat, ráno v 9.00 jsme nasedali do lanovky, která právě zahájila provoz. Nahoře bylo nádherně. Konečně jsme letos viděli Belalp. Po dvou jízdách jsme si to dali docela naostro. Bylo ještě velmi málo lidí, většinou na dlouhých lyžích. Přesto vždycky někdo před horizontem stál a ukazoval, zda se může jet. V některých úsecích jsme jezdili přes 100 km/h a skoky se nám zdály dost dlouhé. Honza to komentoval na lanovce, která náhle zastavila, že si připadal při skoku stejně vysoko. Pochopitelně jsme tak vysoko neskákali a sjezdovým skokům v Soči jsme se ani nepřiblížili.



Pro nedostatek sněhu se závod pojede zkrácený - cca 4 km. V horní části, kde je mezi skálami černá sjezdovka, musí být minimálně 3 metry sněhové pokrývky a v dolní části, kde se jede vesničkou Blatten, se nedá ani sáňkovat. Bude se tedy závodit ve střední části, která je hodně sjezdová, a kde se dosahuje největších rychlostí. Velká výhoda pro opravdové sjezdaře.

V den závodu jsme cestou nahoru už potkávali spoustu nádherných čarodějnic. Byl jich plný kopec. Počasí bylo takové, jak všichni předpovídali – difuze. Myslel jsem, že se to nepojede. Tak to i na první pohled vypadalo, nikdo na trati nebyl. Nicméně závod se jel, ale byl často přerušován, protože docházelo k pádům a zraněním. Každou chvíli byla slyšet helikoptéra. Z lanovky jsme viděli i jeden krkolomný pád. Pomalejšího závodníka, který křižoval sjezdovku, předjížděl druhý. Rychlejší si myslel, že se protáhne mezi pomalým a krajem sjezdovky, ale v téměř 100kilometrové rychlosti vjel do hlubokého sněhu. Udělal asi dvě salta a zůstal bez lyží rozpláclý jak andělíček. Ještě jsme zahlédli, jak hýbe rukou. Snad to dopadlo dobře.

Náš startovní čas se nakonec posunul asi o hodinu. Svorně jsme si říkali, že to jen tak pomalu projedeme. Závodit se nikomu moc nechtělo. Viděli jsme i ortodoxnější sjezdaře, jak od startu moc nebruslí. Jen se tak nesměle odpíchli. Nebylo vůbec vidět pod nohy. Přesto snad naše vyšší čísla byla výhodou. V dáli bylo vidět i modro, ale nad námi byl hustý mrak, který dělal difuzní světlo. Vyjížděli jsme s dvanáctisekundovými rozestupy. Ze startovního stanu jsem ještě zahlédl Rýcu (Míru Rycka), který startoval přede mnou, jak na zlomu držel odvážné vajíčko. Nabádám proto ještě syna, který jede hned za mnou, aby jel raději pomaleji. Přikyvuje, ale nejsem si jist, zda Rýcu nenapodobí.



Startuji a k hraně držím jen snížený postoj. Stejně to jelo jako blázen. Takhle rychle jsem tu ještě nejel. Hranu a esíčko jsem ustál. Podle internetových videí je tady nejrychlejší úsek - GPS naměřilo 125 km/h. Vím, že když pojedu prostředkem další brány, tak moc neskočím. Do prostředku jsem se sice dostal, ale letím stejně mnohem víc, než jsem předpokládal. Překvapuje mne, že nebyly žádné díry a že trať je hodně dobrá. Přestože jedu vše spíš popaměti, musím začít závodit, aby mne synáček nepředjel. Další vlna, kde jsem před tím nikdy neskočil, mne odlepuje také dost daleko. Avšak obávaný skok před rovinkou nebyl. Asi jsem jel opatrněji nebo ho možná pořadatelé srovnali. Ještě se snažím držet dobrou stopu v levotočivé zatáčce, abych rovinku projel co nejrychleji. Předjede mne ten Honza, nebo ne? Raději se ani neohlížím. Stejně by to asi nešlo, protože to dost jede. Prý mne dojížděl, ale po rovince jsem mu zase poodskočil. Řeším ještě dva pomalejší závodníky, aby se mi nepřipletli do cesty před zatáčkou, kde jsme viděli ten ošklivý pád z lanovky. Jsou naštěstí ohleduplní nebo už vycvičení naší smečkou přede mnou a jedou mimo stopu. Honza mne stále nepředjel. Před cílem je protisvah, na kterém dupe několik závodníků stromeček. Setrvačností projíždíme cílem a zastavuji u čtyř brčálově zelených čarodějnic. Koukám, kde je Honza a začínám mít otcovské obavy. Už ale přijíždí, je jen trochu zasněžený. Mé obavy vystřídala radost. Nemůže popadnout dech. Spadl v poslední pravotočivé zatáčce, kousek před cílem, kde se už nemohl rozjet. Do cíle musel také stoupat. Rychle organizuju řadu na focení a popoháním Honzu pro foťák, který jsme si nechali nedaleko u lanovky. Všichni jsme zdraví a všichni jsme dojeli. Tomáš Lízner a Honza sice s pádem, ale jsou bez šrámu.



Večer Karel vařil, my jsme probírali závod a dopíjeli zbytky, abychom nemuseli nic vézt zpátky. Nejrychleji jel Martin, který skončil 7. v kategorii a celkově na 23. místě. Za ním je jen o 1 a půl sekundy trochu zklamaný Míra (9./30.), vždyť na světovém kritériu FIS Masters v Piancavallu byl v SG jen o desetinu za Caduffem. Pak dojel Karel (11./75.), Tomáš N. (16./102.), Roman (23./148.), který kdyby se narodil o 3 měsíce dříve, tak byl druhý v kategorii G2, a já (5./204.). S pádem Tomáš L. (70./235.) a Honza (111./244.).



Až do 5. místa se dávaly ceny. Obdržel jsem nádobu na vajíčka (nebo na chleba?) s dřevěnou pokličkou, na které je vyryto, že jsem byl na Hexenabfahrtu 2014 pátý. Přestože takovou nádobu do domácnosti vůbec nepotřebujeme, tak z ní mám radost, jako by to byla olympijská medaile. Užívali jsme si párty dlouho do noci a bylo nám jasné, že pokud budeme moci, určitě příští rok pojedeme znovu.

Tak co, přidáte se a rozšíříte řady českých závodníků nebo skupin čarodějnic v závodě Hexenabfahrt 2015?

Více informací na: http://www.belalphexe.ch/…nabfahrt.php


O autorovi:
Áda Lebeda závodí v kategorii FIS Masters od roku 2001. Byl na mistrovství světa Masters v Itálii, Rakousku, Švýcarsku a USA, účastnil se několikrát švýcarských sjezdů Super 4 a od roku 2001 je pravidelným účastníkem závodu Gardenissima v Itálii. Několikrát byl v závodech Masters ve své kategorii i na bedně ale jak sám říká: "Dobré výsledky potěší, ale důležitější je moře srandy s kamarády".