Mezi deset vzájemně marketingově a provozně propojených lyžařských center zde patří i výstavná údolní obec poněkud vybočující z řady tím, že k sobě nepoutá hlavní pozornost hustou sítí lanovek a vleků, ani labyrintem sjezdovek. Specifickou dominantou Altenmarktu, o který se jedná, je na jeho západním okraji tiše hučící sestava stříbřitých továrních hal, z nichž největší nese třícípou hvězdici – charakteristické logo firmy Atomic. Jeden z nejvýznamnějších výrobců lyží a snowboardů na světě, v těsné symbióze s dceřinou firmou Salomon, zastřešen nadnárodním společenstvím Amer Sports, odtud v současnosti vyexpeduje okolo jednoho milionu párů lyží ročně.


Opožděný start

Ve srovnání s ostatními poválečnými výrobci lyží v Rakousku se rozhodl majitel kolářství ve Wagrainu Alois Rohrmoser pro rozšíření tradičního sortimentu jako poslední. Až zvýšená lyžařská frekvence na zasněžených svazích nad Wagrainem jej přiměla k výrobě prvních čtyřiceti párů jasanových lyží v roce 1955. Opožděný start si vynutil nízké ceny. V zemi pomalu se zbavující poválečného nedostatku našly levné lyže své místo na trhu, kolářství se rozrůstalo a o dva roky později vyprodukovalo, kromě žebřiňáků a příručních vozíků, 2 000 párů lyží nesoucích již oficiální značku nové firmy Atomic. Dřevěné lyže šly i v následujících letech na odbyt, ale pan Rohrmoser si včas uvědomil, že úspěšná éra truhlářských výrobků v této branži definitivně skončila. Rozšířil svoji provozovnu a investoval do moderních technologií. Speciální lisy počaly dodávat lyžím vyráběným ve Wagrainu konečný tvar a v jejich konstrukci byly uplatněny kromě dřeva i lehké kovy, lamináty a plasty. Přibližně v polovině 60. let vyrovnaly lyže Atomic krok s konkurencí co do kvality i v nejexpono­vanější kategorii závodních modelů. První, kdo se na lyžích s třícípou hvězdicí ve špičce připojil mezi rakouské reprezentanty, nositele zlatých olympijských medailí, startující před tím na lyžích firem Kästle, Fischer, Blizzard a Kneissl, byla O. Pallová – vítězka závodu ve sjezdu na ZOH v Grenoblu v roce 1968.


Desetiletí úspěchů Annemarie Moserové-Pröllové

Následovala řada úspěšných startů dalších závodníků na lyžích nové firmy zejména v závodech právě se rozbíhající soutěže o Světový pohár, ale na své nejskvělejší vystoupení na vrcholné scéně lyže Atomic dosud čekaly. Postarala se o ně rodačka z horské obce Kleinarl, ležící shodou okolností nedaleko Wagrainu. Annemarie Pröllová na sebe upozornila poprvé, když jako sedmnáctiletá získala bronzovou medaili ve sjezdu na mistrovství světa ve Val Gardeně v roce 1970. O rok později již přebírala, s lyžemi Atomic opřenými o rameno, křišťálový globus za celkové vítězství ve Světovém poháru a stejnou radost dopřála sobě, fanouškům a panu Rohrmoserovi ještě pětkrát. Ve své kariéře slavila vítězství v šedesáti třech závodech Světového poháru ve všech alpských disciplínách, nejčastěji ovšem ve sjezdu. Na stupních vítězů se s lyžemi Atomic ocitala až do roku 1980, kdy vybojovala zlatou medaili ve sjezdu na olympijských hrách v Lake Placid. V té době startovali rakouští reprezentanti na lyžích šesti domácích firem. Mezi nimi byla skupina vybavovaná firmou Atomic již tak silná, že měla na svém kontě bezkonkurenční počet 94 vítězství z celkového počtu 190 závodů Světového poháru, ve kterých stáli Rakušané nebo Rakušanky na nejvyšším stupni.


Nový závod, nové produkty

Firmě Atomic se nedařilo pouze po sportovní stránce. Sjezdové lyžování se ve středu Evropy těšilo neustále rostoucí oblibě a příznivá situace na trhu vedla k permanentnímu zvyšování produkce. Logickým následkem bylo zvýšení kapacity výstavbou nového, většího závodu v roce 1971 na okraji Altenmarktu, nedaleko od Wagrainu. V roce 1975 se zde, v souvislosti s novým trendem, rozšířil sortiment o výrobu běžeckých lyží. O dva roky později A. Rohrmoser zakoupil osmdesátiprocentní podíl z krachující francouzské firmy Dynamic. Přiznal, že jedním z motivů byla nostalgie. Když před 20 lety s výrobou lyží začínal, byly mu lyže Dynamic vzorem a název firmy ovlivnil i volbu názvu jeho vlastního nového podniku. V roce 1981 vyexpedoval závod v Altenmarktu 665 000 párů lyží a zaměstnával 490 osob. V následujícím roce rozšířily nabídku lyžařské hole Colt. Zmíněné příznivé klima pokračovalo, Atomic mohl slavit své pětadvacetiny jako jeden ze čtyř největších světových producentů lyží a dovolil si následně i další expanzi. V roce 1988 koupil německou firmu ESS vyrábějící sjezdová vázání a výrobu převedl do Altenmarktu. O rok později se stala firma Atomic i výrobcem sjezdových bot. Koupila podnik Koflach, ale výrobu prvních bot Atomic ponechala v původním závodu v Köflachu. V reakci na nejnovější trendy byly vyvinuty první lyže určené do volných vysokohorských terénů pokrytých prachovým sněhem. Model Magic Powder, široký pod vázáním 11,5 cm, měl na počátku 90. let mimořádný odbyt zejména v USA. Nástup snowboardingu zachytil Atomic tak, že koupil renomovaného výrobce Oxygen. Roční produkce lyžařského koncernu Atomic byla v roce 1992 následovná: 700 000 párů lyží, 450 000 párů bot, 200 000 párů vázání a 700 000 párů lyžařských holí.


Nepřerušovaná šňůra úspěchů

O kvalitě sjezdových lyží Atomic nepřesvědčovala na scéně světových a olympijských soutěží jen A. Moserová-Pröllová a další úspěšní rakouští reprezentanti. Skupina závodníků, kteří zvolili lyže z Altenmarktu, byla čím dál početnější a brzy představovala pestré internacionální společenství, v jehož čele vystřídal dívku z Kleinarlu rodák z Lustenau, městečka ve Vorarlbergu, Marc Girardelli. Talentovaný a mimořádně všestranný lyžař vybojoval pro Lucembursko a pro firmu Atomic ve druhé půli 80. let tři celková vítězství ve Světovém poháru, dva tituly mistra světa v kombinaci, včetně tří stříbrných a dvou bronzových medailí na mistrovství světa ve Vailu, Bormiu a Crans Montaně. Po krátké přestávce se na lyžích Atomic představil další legendární sjezdař – tentokrát pocházející z Norska – Lasse Kjus. Na třech olympiádách získal v kombinaci zlato a stříbro, dvě stříbrné medaile za sjezd a jednu bronzovou za výkon v obřím slalomu. Také jeho všestrannost stvrdily tři Světové poháry v alpské kombinaci a zisk dvou křišťálových globů za celkové vítězství.



Na holohlavého Nora více než důstojně navázal vlasatý Rakušan, jenž se narodil přímo v Altenmarktu právě v momentu, kdy tam firma Atomic zahajovala provoz. Hermann Maier musel proto zákonitě od dětství lyžovat na atomikách, i kdyby se na nich nedalo zatočit. Naštěstí si s lyžemi vyrobenými „hned za rohem“ dobře rozuměl a čtyři velké Světové poháry, deset pohárů za jednotlivé disciplíny, tři tituly mistra světa a dvě zlaté olympijské medaile z Nagana budou trvale sloužit ke cti jak skvělému sjezdaři, tak výrobci jeho lyží.


Závažná změna

Je pozoruhodné, že výše zmíněnou sérii úspěchů na sportovním poli nepoznamenala závažná změna majitele firmy. Podnik, který se následkem několika sezón chudých na sníh a v souvislosti se zhoršením situace na světovém trhu dostal do vážných obtíží, koupilo v roce 1994 nadnárodní společenství Amer Sports se sídlem ve Finsku. Nový majitel změnil strukturu společnosti Atomic Austria GmbH, aniž by zastavil výrobu a přerušil vývoj. Předpokládaná životaschopnost lyžařské firmy se čtyřicetiletou tradicí se brzy potvrdila. Od roku 1996 postupně rostl v každé nové kolekci sjezdových lyží počet modelů postavených na principu nové, originální Beta-konstrukce. Kvalitativní parametry těchto lyží s náznakem dvojice půlválců na horní ploše příznivě ovlivnily jak celkový odbyt, tak výsledky, jakých dosahovali závodníci startující s výzbrojí firmy Atomic. Následující fakta hovoří jasnou řečí. V roce 2000 dosáhla roční produkce rekordních 900 000 párů lyží. V té době bylo již několik let považováno za velice objektivní ukazatel úspěšnosti výrobců sjezdových lyží na poli sportu jejich umístění ve Světovém poháru lyžařských firem. Tuto specifickou soutěž vyhodnocoval a výsledky slavnostně vyhlašoval vídeňský deník Die Presse na základě součtu bodů, které získali závodníci té které firmy v závodech Světového poháru. Od roku 1994 byl držitelem tohoto firemního „svěťáku“ Atomic s jedinou výjimkou, když v sezóně 2000/01 získal pohár Salomon. Např. v sezóně 2005/06 vyjeli závodníci a závodnice Atomicu 9 680 b., jejich soupeři na Salomonech 6 260 b. a team Rossignoll skončil třetí se 4 000 body. Zásluhu na takové převaze měly mimořádné individuality, jakými byli, a v některých případech ještě jsou, Rakušané Raich, Schildová a Zettelová, Nor Svindal, Američené Miller, Rahlves a další. Kromě koncentrace lyžařských es se ocitly v sítích společnosti Amersports i další producenti. V roce 2004 to byl americký výrobce luxusních lyží Volant a o rok později kultovní francouzská firma Salomon. Tohoto kroku se již nedožil zakladatel firmy Atomic Alois Rohrmoser. Ve věku 72 let zemřel v únoru 2005.



Jaká je současná bilance pět let po překonání všeobecné bankovní krize a před další z olympijských sezón? Stručně řečeno příznivá. Roční produkce lyží v Altenmarktu se pohybuje okolo 1 mil. párů, ze závodu v Bulharsku je to dalších 900 000 párů. Z Rumunska jsou dodávány na trh 2 mil. párů bot a spolu se závodem v Maďarsku 2,3 mil. souprav vázání. Co se týče reprezentace ve vrcholných soutěžích v alpských disciplínách, nemohli mít firemní vyhledávači talentů v nedávné minulosti šťastnější ruku. Mladí mistři světa Rakušan Hirscher a Američanka Shifrinová mají zřejmě před sebou ještě mnoho dalších triumfů a lidé z Amer Sports udělají vše pro to, aby jich dosáhli na lyžích s třícípou hvězdicí.



V době, kdy všechna lyžařská centra, nejen v okolí závodu v Altenmarktu, pulzují lyžařským ruchem a na jejich vysněžených svazích je v provozu kvantum nových modelů lyží z aktuálních kolekcí, běží zde již většinou od konce října v třísměnném provozu výroba lyží Atomic, Salomon a Volant pro sezónu následující. Tempo, které drží tento výrobní závod v několika posledních desetiletích, vyvolává obdiv.