Charismatické kupé se modlou sběratelů stalo nejenom kvůli svým
kvalitám (dvanáctiválcový třílitr, 300 HP, 270 km/h, jen 880 kg), nýbrž
i díky fíglu s číslováním vyrobených vozů, jímž prý firma úspěšně
zakamuflovala, že povinná stovka kusů, nutná k homologaci pro závody,
skutečně čítala necelou čtyřicítku. A čeho je málo, stává se
vzácným...
Francouz Henri Oreiller, ročník 1925, se v roce 1948 stal olympijským
vítězem ve sjezdu i kombinaci, ale žádné další velké tituly už
nepřipojil. Poté se dal na automobilové závodění a mezi lety 1957 a 1962
docílil slušných úspěchů napřed v rallye a pak i na okruzích. V tomto
konkrétním voze č. šasi 3851 se po defektu pneumatiky v říjnu 1962 na
známé dráze v Montlhéry smrtelně zranil. Vůz byl bryskně opraven a
jezdili s ním další jezdci.
Naposledy fanoušek a sběratel Violati, vlastník od roku 1965, při
závodech veteránů. Právě z jeho sbírky šel coby dědictví do aukce.
Podle názoru některých fandů značky mohla právě Oreillerova smrt, tedy
„špatná karma“ auta, způsobit, že se cena nevyšplhala až
k nepředstavitelným 70 milionům, o nichž se čile spekulovalo. Jiní viní
spíše opravy a zásahy po opakovaných nehodách a to, že nejde o vůz
s významnými vítězstvími. Jiné kafe by prý byl nebouraný č.
4293...
A co teprve kdyby se vynořil bájný Porsche 550 Spyder, v němž se roku
1955 zabil legendární americký herec James Dean! Ale konec náhledu do světa
Ferrari a sběratelských unikátů.
Dnešní lyžař zná Oreillerovo jméno především díky sjezdovce
Oreiller-Killy ve Val d´Isere.
Jedním z předchozích rekordmanů aukcí byl rovněž 250 GTO, prodaný
šéfem Samsungu Lee Kun-hee v roce 2008. Tento nejbohatší Korejec je pro
nás zase zajímavý jako hlavní strůjce korejských olympiád 1988 a
především budoucí zimní 2018.
Opakovaně odsouzený a poté bryskně omilostněný korupčník, proti
němuž jsou naši vyhlášení „kmotři“ uličníky s ukradeným
balíčkem žvýkaček, zasloužilý člen Mezinárodního olympijského výboru
a držitel Olympijského řádu...
Detaily i chmury nad zpovykaným světem si nechme na jinam. Byla to krásná
auta s duší a s ohledem na tehdejší tratě, brzdy a bezpečnostní
standardy byli jejich piloti sakra odvážní chlapi. A přesně totéž lze
říci o sjezdařích s výzbrojí L.P. 1948. Kolik z nás by s takovými
lyžemi, botami a vázáními vůbec udělalo jakžtakž přijatelný
oblouk?