Klínovec (Krušné hory) – 2. etapa kompletní rekonstrukce skiareálu

Po dokončení první etapy kompletní proměny lyžařského areálu na Klínovci, která spočívala především ve výstavbě moderní centrální odpojitelné čtyřsedačky s oranžovými bublinami, přišla letos na řadu realizace etapy druhé v celkové hodnotě 90 milionů korun. Ta v sobě zahrnuje náhradu již zastaralého kotvového vleku u sjezdovky Přemostěná novou neodpojitelnou čtyřsedačkovou lanovkou Doppelmayr s rozběhovým pásem, pořízení dvou nových sněžných pásových vozidel pro úpravu sjezdových tratí, posílení systému technického zasněžování o dalších 35 děl, stavbu technického zázemí obsahující dílenské prostory pro údržbu strojů pro úpravu sjezdovek, skladové prostory a sociální zázemí pro pracovníky skiareálu a taktéž rozšíření stávající sjezdovky Přemostěná.

Lanovka samotná má délku 1 074 metrů s převýšením 243 m a je vedena přesně v trase původního vleku. Disponuje přepravní kapacitou 2 400 osob za hodinu, čímž se celková hodinová kapacita střediska zvýší na 9 600 osob. Generálním dodavatelem celé stavby je osvědčená stavební firma Kers. Výstavba na Klínovci byla tentokrát zahájena rekordně brzy, už koncem dubna, a po vybetonování patek podpěr a stanic mohla být již v půlce června zahájena montáž technologie lanové dráhy. Pro usazení čtyř podpěr v hůře přístupném terénu pak 25. a 26. července vzlétnul vrtulník Mi-8 popradské firmy Techmont a po rozvinutí a zapletení dopravního lana švýcarské firmy Fatzer bylo na své místo usazeno všech 139 sedaček. Vyvrcholením celé akce byly zátěžové zkoušky 11. září, kdy jako zátěž posloužilo hned 380 pivních sudů Gambrinus 10° Originál z Plzeňského Prazdroje o celkové hmotnosti přibližně 23,5 tun. Tímto dnem byla lanovka, pojmenovaná Suzuki, předána svému provozovateli.

V letošním roce už byla zahájena výstavba třetí etapy modernizace, která bude dokončena v příštím roce. Její součástí bude náhrada dnes již skoro historické jednosedačkové lanovky z Transporty Chrudim z roku 1965 na jižním svahu Klínovce za odpojitelnou čtyřsedačku Doppelmayr s oranžovými bublinami, tedy za lanovku stejného druhu, jakou se již od loňska můžeme svézt na severní straně. Dráha s délkou 2 168 metrů povede ve zcela nové trase a bude mít dolní stanici posunutou podstatně blíž k Jáchymovu (cca 2,5 km místo současných téměř 4 km). Tato etapa zahrnuje i výstavbu technicky zasněžované 2 800 metrů dlouhé a 50 až 100 metrů široké sjezdovky s převýšením téměř 500 m, přičemž současná sjezdovka do Jáchymova bude ponechána pro účely freeridingu a nového parkoviště s kapacitou 600 vozů. V letošním roce bylo provedeno odlesnění trasy nové lanovky a sjezdovky a vybetonování patek podpěr a dále byly v předstihu dodány také díly všech 19 podpěr, které byly v průběhu podzimu usazeny na své místo. Na jaře příštího roku pak přijde na řadu montáž technologie stanic, depa a další související činnosti.




Klíny (Krušné hory) – čtyřsedačka v méně známém středisku

Radikální proměnou prošel donedávna méně známý lyžařský areál Klíny, nacházející se nedaleko Litvínova, jehož tradice lyžování sahá až do 50. let. Páteří areálu se stala 600 metrů dlouhá neodpojitelná čtyřsedačková lanovka Doppelmayr s rozběhovým pásem, přepravní kapacitou 1 800 osob za hodinu a převýšením 130 metrů, která je po Komáří Vížce a Větruši v pořadí třetí (avšak teprve 1. lyžařskou) lanovkou v Ústeckém kraji. Lanovka nahradila v téměř dvojnásobně prodloužené trase talířový lyžařský vlek a tento vlek byl přesunut do jiné části střediska, kde nahradil již zastaralý kotvový vlek z roku 1964. Stejně jako v případě Klínovce byla i zde výstavba zahájena velmi brzy, již v průběhu dubna ihned po roztátí sněhu byly betonovány patky podpěr. Během června a července byla smontována veškerá technologie lanové dráhy a po úspěšném absolvování zátěžových zkoušek byla nová čtyřsedačka začátkem září předána svému novému majiteli. Dále byly podstatně rozšířeny a prodlouženy zdejší sjezdovky, které jsou nyní technicky zasněžovány automatickým systémem Snowstar, podél centrální sjezdovky bylo instalováno osvětlení pro možnost večerního lyžování a pořízen byl nový turniketový systém Axess na čipové skipasy. Nově se ve středisku objeví snowpark s osvětlením a největším big airem v ČR. Středisko počítá s letním provozem lanovky, která by měla vyvážet bikery na downhillové tratě. Nabídku sportovních aktivit rozšířila také nová sportovní hala u Chaty Emeran II. Pozoruhodné je, že na rozdíl od obdobných projektů není modernizace areálu v Klínech, jejíž náklady se přehouply přes 80 milionů korun, podpořena žádným evropským ani národním fondem nebo dotacemi.



Luka nad Jihlavou (Vysočina) – první čtyřsedačka na Vysočině

První čtyřsedačková lanovka (a po Harusově kopci v Novém městě druhá lanovka vůbec) se letos rozjede také na Vysočině v Lukách nad Jihlavou, která najdeme přibližně 12 km východně od Jihlavy. Provozovatelé letos zakoupili neodpojitelnou čtyřsedačku Leitner z českými lyžaři oblíbeného rakouského střediska Obertauern (je tak tedy velmi pravděpodobné, že mnozí se touto lanovkou již svezli), která byla v tomto roce z kapacitních důvodů nahrazena šestisedačkou s modrými bublinami stejného výrobce. Lanová dráha s přepravní kapacitou 1 530 osob za hodinu, která byla vyrobena teprve v roce 1997 a lze ji tak považovat za „skoro novou“, nahradila v Lukách nad Jihlavou kotvový lyžařský vlek na kopci Balkán a díky své délce necelých 550 metrů při převýšení 95 m se stane nejkratší čtyřsedačkou v České republice. Výstavba na zdejším svahu byla po snesení původního vleku zahájena na přelomu července a srpna vyhloubením a vybetonováním patek podpěr a stanic, v polovině září již byla zahájena montáž celkem šesti podpěr. V průběhu října již probíhala kompletace dolní poháněcí a horní napínací stanice a uvedení nové lanovky do provozu se očekává na začátku prosince tohoto roku. Celková hodnota letošní investice dosáhla patnácti milionů korun a jejím hlavním cílem je kromě zvýšení komfortu přepravy lyžařů (pro slabší lyžaře byla jízda na kotvě mnohdy poměrné obtížná) také eliminace front, které se zde tvořily především o vánočních svátcích nebo víkendech. Kromě čtyřsedačkové lanovky disponuje středisko ještě jedním kotvovým vlekem, přilehlé sjezdové tratě jsou z větší části technicky zasněžovány a vybaveny umělým osvětlením. Investorem této akce je rodinná firma manželů Vaňkových z Luk nad Jihlavou, kteří provozují ještě skiareál Křemešník na Pelhřimovsku, přičemž oba areály mají společný skipas.


Čtyřsedačková lanovka Hochalm v Obertauernu, která byla letos přemístěna do Luk nad Jihlavou



Kunčice (Jeseníky) – osvědčená čtyřsedačka z Alta Badie

Další použitá neodpojitelná čtyřsedačka, shodou okolností taktéž z roku 1997, byla během letošního roku postavena ve skiareálu v Kunčicích u Starého města pod Sněžníkem. Tentokrát však bylo zařízení dovezeno z italské La Villy (součást lyžařské oblasti Alta Badia), kde muselo v loňském roce uvolnit místo nové šestisedačkové lanovce s názvem Bamby. Lanová dráha s délkou 556 metrů, převýšením 143 metrů a přepravní kapacitou 2 400 os./hod. nahradila teleskopický lyžařský vlek a stane se páteří zdejšího lyžařského areálu. Podobně jako obě čtyřsedačky v Harrachově je i tato vybavena charakteristickou poháněcí dolní stanicí typu Alpha, poněkud netypické jsou však dvě tlačné portálové podpěry nacházející se u této stanice. Pro snížení relativní rychlosti mezi lyžařem a přijíždějící sedačkou je v dolní stanici lanovky instalován rozběhový pás. Výstavba v Kunčicích byla zahájena poměrně brzy, již v květnu byly vybetonovány patky a o měsíc později pak bylo autojeřábem smontováno všech 9 podpěr. Stavba pokračovala montáží dolní a horní stanice v srpnu, resp. září a v říjnu již bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano. Předpokládanému uvedení lanovky do provozu na začátku nové zimní sezóny tedy nebrání nic v cestě. Kromě nové čtyřsedačky se v kunčickém areálu nacházejí ještě 3 lyžařské vleky a 5 km sjezdovek, které jsou z 80 % technicky zasněžovány. Jedna sjezdovka v délce 700 m je navíc vybavena umělým osvětlením pro večerní lyžování.


Trasa čtyřsedačkové lanovky Poma v Kunčicích, která nahradila lyžařský vlek



Dolní Moravice (Jeseníky) – rozšíření Skiareálu Avalanche o druhou lanovku

Na podzim 2011 byla zahájena výstavba druhé lanovky ve Skiareálu Avalanche u Dolní Moravice. Jde o použitou čtyřsedačku z roku 1994 s rozběhovým pásem vyrobenou v kooperaci výrobců Doppelmayr (stanice, sedačky) a De Pretis (podpěry) pocházející z rakouského Gerlosu (součást Zillertal Areny), která zde byla pod názvem Falschbachbahn provozována od roku 1994 a v roce 2010 uvolnila místo nové osmimístné kabinkové lanovce. Lanová dráha, která nenahrazuje žádný lyžařský vlek, je v nové lokalitě na svahu Čertovy hory (pozor, neplést s Harrachovem), dlouhá 720 metrů při převýšení 130 m a měla se rozjet již v lyžařské sezóně 2011/12, avšak montáž její strojní technologie mohla být zahájena až v listopadu, a tak padlo rozumné rozhodnutí lanovku v klidu dokončit až v letošním roce. Ještě na podzim byly smontovány všechny podpěry a horní stanice, po zimní přestávce pak byla na jaře dokončena montáž dolní stanice. Následně bylo v létě rozvinuto a zapleteno dopravní lano a na své místo usazeny sedačky. Na zimní sezónu 2012/13 tak bude lanovka již plně připravena. Pro úplnost uveďme, že Skiareál Avalanche bude disponovat již dvěma čtyřsedačkovými lanovkami a dvěma lyžařskými vleky.


Dolní poháněcí stanice čtyřsedačky na Čertovu horu ve Skiareálu Avalanche