Klínovec (Krušné hory) – třetí etapa modernizace dokončena

Po výstavbě lanovek Centrální (odpojitelná čtyřsedačka s oranžovými bublinami) v roce 2011 a Přemostěná (neodpojitelná čtyřsedačka) v roce 2012 byla zahájena výstavba třetí etapy modernizace, jejíž součástí byla náhrada dnes již skoro historické jednosedačkové lanovky z Transporty Chrudim z roku 1965 na jižním svahu Klínovce za odpojitelnou čtyřsedačku Doppelmayr s oranžovými bublinami, tedy za lanovku stejného druhu jako je Centrální na severní straně Klínovce. Dráha s délkou 2 168 metrů a převýšením 481 m je vedena ve zcela nové trase a má dolní stanici posunutou asi o 400 metrů blíže k Jáchymovu. V porovnání s původní jednosedačkou se zvýšila přepravní kapacita z 234 na 2 400 osob za hodinu, tedy více než desetinásobně. Součástí této etapy byla také výstavba technicky zasněžované téměř 3 kilometry dlouhé a 50 až 100 metrů široké sjezdovky s převýšením téměř 500 m (na české poměry půjde tedy o velmi atraktivní pistu alpských parametrů), přičemž současná sjezdovka do Jáchymova bude prozatím ponechána pro účely freeridingu a v budoucnu by měla být rovněž upravena a vybavena systémem technického zasněžování. Nová sjezdovka rozkládající se na ploše 15 ha bude červené náročnosti, avšak aby ji bez problémů sjeli i začátečníci a méně zkušení lyžaři, byly u obtížnějších úseků zřízeny i objízdné trasy, které svým sklonem odpovídají modrým sjezdovkám.


Čtyřsedačka s oranžovou bublinou na Klínovci

Již v roce 2012 bylo provedeno odlesnění trasy nové lanovky a sjezdovky a vybetonování patek podpěr a dále byly v předstihu dodány také díly všech 19 podpěr, které byly ještě v průběhu podzimu téhož roku usazeny na své místo. Většina z nich byla usazena prostřednictvím vrtulníku. Ve stejné době se podařilo stihnout také smontovat halu depa sedaček umístěnou vedle horní stanice. Na jaře následujícího roku měla výstavba pokračovat, tak aby mohla být nová část areálu v provozu již v zimní sezóně 2013/14, vzhledem ke známým potížím se správou dotačních titulů Regionálního operačního programu Severozápad, tedy z důvodů, které Skiareál Klínovec nemohl ovlivnit, musela být výstavba třetí etapy dočasně pozastavena. Opětovně se rozběhla teprve v srpnu 2013, čímž již ovšem především na straně související infrastruktury nebylo možno stihnout termín dokončení, který tak musel být o rok posunut. Během srpna a září byla kompletně smontována horní poháněcí stanice, následována v říjnu dolní napínací stanicí. Obě stanice jsou v designu UNI-G se slušivým černo-oranžovo-šedým barevným provedením. Ještě na podzim bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano a do připravené haly depa byly namontovány 4 kolejnice, na kterých bude každou noc parkovat všech 151 sedaček. Během května 2014 byly všechny sedačky dovezeny a zkompletovány a pro ověření všech brzdových a bezpečnostních systémů výstavba vyvrcholila zátěžovými zkouškami dne 24. června, pro které bylo použito, tak jak už je na českých horách zvyklostí, 444 pivních sudů o celkové hmotnosti 28 tun. Následně byla dokončená lanovka předána provozovateli, v červenci byla dokončena i nová sjezdovka a na řadu přišla související infrastruktura. Slavnostní otevření je plánováno na 6. prosince 2014.

Nová lanovka z Jáchymova na Klínovec je po Komáří Vížce a Rokytnici nad Jizerou třetí nejdelší lanovkou v České republice a ze všech českých odpojitelných lanovek má nejvyšší počet sedaček. Zajímavostí je také umístění tlačné podpěry před horní stanicí – trasa lanovky totiž na rozdíl od ostatních lanovek ve své horní části mírně klesá. Lanovka je prvním zařízením značky Doppelmayr v České republice vybaveným automatickým systémem kontroly polohy lana zvaným RPD (Rope Position Detection), který dokáže detekovat z ideální polohy vybíhající lano ještě před jeho vypadnutím z kladek a lanovku včas zastavit. Stejně jako svá předchůdkyně bude provozována celoročně, v létě bude přepravovat kromě turistů také cyklisty. U dolní stanice nové lanovky, jejíž součástí je i nová pokladna, občerstvení s Après-ski stanem, sociální zázemí, lyžařská škola, půjčovna a další technická zázemí, vznikla také nová parkoviště s příjezdovou cestou a kapacitou 600 vozů (už tedy nebude nutné jezdit nahoru přes abertamskou křižovatku, kde v zimě bývají často problémy se sněhovými kalamitami, navíc se tak pro návštěvníky z Karlovarského a Plzeňského kraje zkrátil příjezd do areálu o 15 km) a vybudovány zde byly také dvě nové retenční nádrže na 15 000 m3 vody pro potřeby technického zasněžování s průtokem kolem 100 l/s. Návštěvníci mohou na Klínovci využít také historickou rozhlednu, která byla v loňském roce opravena a znovu otevřena. Celkový objem investic třetí etapy dosáhnul 260 milionů korun, z čehož je necelých 40 % financováno z prostředků Evropské unie, a dohromady bylo od roku 2011 na Klínovci proinvestováno již 560 milionů korun. Všechny 3 nové lanovky na Klínovci postavila stavební firma KERS. Celková přepravní kapacita Skiareálu Klínovec, který je součástí InterSkiregionu Fichtelberg–Klínovec a společně s partnerským střediskem na Fichtelbergu nyní nabídne návštěvníkům celkem 7 lanových drah, 10 lyžařských vleků a 33 kilometrů sjezdovek (z toho 18 km na Klínovci), dosáhne 12 680 přepravených osob za hodinu. V budoucnu je plánováno propojení těchto lyžařských areálů systémem lanovek a sjezdovek, zatím spojuje vrcholy Klínovce a Fichtelbergu skibusová kyvadlová doprava.

Kněžický vrch (Krkonoše) – rodinný areál nově s odpojitelnou čtyřsedačkou

Druhou letošní novou lanovku najdeme ve skiareálu Kněžický vrch ve Vrchlabí v Krkonoších. Jde o odpojitelnou čtyřsedačkovou lanovku značky Garaventa dovezenou ze švýcarského Lenku (součást lyžařské houpačky Adelboden-Lenk), kde sloužila na trase Metsch–Metschberg od roku 1994 až do letoška, kdy ji nahradila desetimístná kabinková lanovka Leitner. Ve Vrchlabí nahradila tato lanovka v délce 1 050 metrů kotvový lyžařský vlek původem z Kitzbühelu (ten bude znovu postaven na Slovensku) a bude obsluhovat modrou sjezdovku, která je se svým převýšením 162 m přímo předurčena pro začátečníky a rodiny s dětmi. Původně bylo uvažováno o neodpojitelné čtyřsedačce, nakonec byla ovšem s ohledem na očekávanou klientelu návštěvníků vybrána komfortnější odpojitelná varianta. Po demontáži a dovezení technologie lanovky ze Švýcarska byla koncem července zahájena výstavba zemními pracemi a betonáží patek podpěr a základů stanic. V první polovině září byla zahájena montáž technologie – nejprve byly ve velmi krátkém časy usazeny všechny podpěry na trase, o pár dní později byla zkompletována dolní stanice. Ve druhé polovině září přišla na řadu také stanice horní, následně byly na přelomu září a října obě stanice opatřeny slušivým modrožlutým opláštěním. Ve druhé polovině října bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano a do provozu by nová lanovka měla být uvedena na začátku nadcházející zimní sezóny.


Horní vratná stanice nové čtyřsedačky na Kněžickém vrchu

Co se týče technického řešení lanovky, obě stanice jsou realizovány v jednoduchém kompaktním provedení s nízkým zakrytím staničních dopravníků. Pohon i hydraulické napínání je umístěno v dolní stanici, vedle horní stanice se nachází dřevěná stavba ukrývající depo sedaček se 4 průjezdnými odstavnými kolejemi. Přepravní kapacita nové lanovky činí 2 400 osob za hodinu a její trasu tvoří celkem deset podpěr. Stávající lanovka na Kněžickém vrchu, kterou je neodpojitelná trojsedačka Doppelmayr postavená v roce 2005, zůstává zachována. V letošní zimní sezóně tak bude areál disponovat 2 lanovými dráhami a 2 vleky s celkovou přepravní kapacitou 5 800 osob za hodinu, samozřejmostí je technické zasněžování sjezdovek. Novinkou letošní sezóny je také nový bezdotykový turniketový odbavovací systém. Horní stanice lanovek jsou ideálním nástupem na běžecké tratě Benecka a Horních Míseček s celkovou délkou až 50 km.


Dolní poháněcí a napínací stanice nové čtyřsedačky na Kněžickém vrchu


Trasa nové čtyřsedačky na Kněžickém vrchu, v levé části snímku je patrná stávající trojsedačka


Karlov pod Pradědem (Jeseníky) – ještě větší komfort díky bublinám

Již rok po otevření rychlé odpojitelné čtyřsedačkové lanovky Karlovský express se návštěvníci tohoto areálu dočkají dalšího zvýšení komfortu – během léta byly na všech 62 sedaček této lanovky instalovány oblíbené bubliny, které byly pořízeny z demontované lanovky Aualmbahn v rakouském Scheffau (součást oblasti SkiWelt). Bubliny ocení lyžaři především při nepříznivém počasí. Pro úplnost uveďme, že v zimní sezóně 2014/15 bude lyžaře na českých horách vozit již 5 sedačkových lanovek s bublinami (Buková hora, dvě lanovky na Klínovci, Karlov pod Pradědem a Paprsek).


Karlovský express v průběhu montáže bublin – vlevo sedačky ještě bez bublin, vpravo již s bublinami


Sedačka s bublinou Karlovského expressu

Nové lyžařské vleky a ostatní investice

Nové pětisetmetrové lyžařské vleky firmy Michálek Chrudim přibyly letos v krušnohorském Božím Daru a v Dolním údolí u Zlatých hor, do nových vleků investoval také lyžařský areál Mikulčin vrch v Bílých Karpatech, kde byla postavena dvojice talířových vleků firmy Tatralift (původně Tatrapoma). Zbrusu nový kotvový vlek Doppelmayr na Slamník se rozjede v Dolní Moravě, kratší talířový vlek Tatralift s novou sjezdovkou přibyl také ve skiareálu v Hrubé Vodě a na malý vlek firmy Mikeska se mohou těšit lyžaři i ve skiareálu Strážný na Šumavě. Na Plešivci dokončili novou 1,8 kilometrů dlouhou červenomodrou sjezdovku do Pstruží, která je ve zdejším areálu nyní nejdelší a zbrusu novou 1 100 metrů dlouhou a 40 m širokou modrou sjezdovku vystavěl i skiareál na Tanvaldském Špičáku. Některá střediska, jako například Ostružná nebo Malenovice, modernizovali letos zasněžovací systém.