První odpojitelné dvoumístné kabinkové lanovky se objevily po zrodu legendárních lanovek systému VR 101 od firmy Von Roll, které byly jinak standardně vybaveny sedačkami se sezením bokem ke směru jízdy. Kabinky pro tyto lanovky, které měly oválný půdorys a sedělo se v nich, stejně jako na sedačkách, bokem ke směru jízdy, dodávala firma Gangloff.


Dvouúseková lanovka Jennerbahn je nejen jednou z posledních provozních dvoukabinkových lanovek, ale také poslední lanovkou systému VR 101 v Německu



Doménou odpojitených dvoukabinek vždy bylo a stále je Německo, postaveno jich zde bylo hned 13 a dodnes je 7 z nich v provozu. Na základě licence od firmy Von Roll zde byly postaveny dvě dvouúsekové lanovky systému VR 101 – nejprve v roce 1953 lanovka Jennerbahn v Berchtesgadenu na jihu Německa, následována v letech 1963 (druhý úsek) a 1967 (první úsek) lanovkou Wurmbergseilbahn v Braunlage v pohoří Harz. Obě byly nejprve vybaveny výše zmíněnými oválnými kabinkami Gangloff – v případě Wurmbergseilbahn jich byla přibližně polovina v otevřené verzi, u Jennerbahn šlo zase o kombinovanou lanovku, a na laně tak kromě kabinek byly i známé sedačky se sezením bokem ke směru jízdy. V 80. letech minulého století pak byly tyto kabinky na obou lanovkách nahrazeny novými, již o něco hranatějšími od firmy CWA, koncept sezení byl však i u nich zachován. U Jennerbahn byly těmito kabinkami nahrazeny i sedačky (několik posledních sedaček bývá nasazováno jen příležitostně) a u Wurmbergse­ilbahn byla opět polovina kabinek dodána v otevřené verzi. Zatímco Jennerbahn je v provozu dodnes, Wurmbergseilbahn již byla nahrazena moderní lanovkou. Krátkodobě se v 60. letech nacházela obdobná lanovka také na výstavě v Hamburku.


Jennerbahn byla uvedena do provozu v roce 1953 a v průběhu let prošla dílčími modernizacemi, při nichž byly mj. dosazeny automatické staniční dopravníky a vyměněny kabinky

Odpojitelné dvoukabinky stavěla v Německu také firma Pohlig (později PHB), v kabinkách se již ovšem sedělo naproti sobě. V otevřené verzi se s nimi můžeme setkat v parcích ve městech Saarbrücken a Dortmund a v Garmisch-Partenkirchenu (lanovka Eckbauerbahn), dříve se takové lanovky nacházely také v Kolíně nad Rýnem a nad vinicemi v Rüdesheimu. V uzavřené verzi bychom je pak našli ve Waldecku u přehrady Edersee a donedávna také ve městě Freiburg (tato lanovka již měla modernější kabinky). Lanovka v Rüdesheimu ovšem nebyla zrušena zcela, naopak ji v roce 2004 nahradila moderní lanovka, překvapivě opět s dvoumístnými kabinkami. Jejím výrobcem je malá německá firma LST a právem tak lze tuto lanovku s již uzavřenými kabinkami považovat za nejmodernější dvoukabinku na světě.

Ve Švýcarsku se nacházelo sedm odpojitelných dvoukabinek – tři systému VR 101 od firmy Von Roll v Gstaadu (dva úseky) a Saas-Fee, dvě od firmy Giovanola v Davosu a Braunwaldu a dva úseky systému Carlevaro Savio v Zweisimmenu. Všechny již byly postupem času nahrazeny.


Dolní stanice lanovky Eckbauerbahn v Garmisch-Partenkirchenu, která se vyznačuje otevřenými dvoumístnými kabinkami


Eckbauerbahn od firmy Pohlig se rozjela v roce 1956, na snímku výjezd z dolní stanice


Hned 11 obdobných lanovek systému VR 101 bylo postaveno také v zábavních parcích v USA, dodnes jsou v provozu dvě z nich – v Puyallup u Seattlu a v Minneapolis. Poměrně hodně těchto lanovek od firem Carlevaro Savio a Ceretti Tanfani jsme mohli najít v Itálii, například ve střediscích Alagna, San Martino di Castrozza, Pejo nebo Gravere, všechny jsou ovšem dnes už historií. Odpojitelné dvoukabinky se v nízkém počtu nacházely i v některých dalších zemích – všechny jsou dnes již nahrazeny nebo zrušeny. Dvě lanovky typu VR 101 se nacházely v Anglii v Blackpoolu a Barry Island, po jedné v Belgii ve městě Namur a v Kanadě v Lake Louise (obě VR 101), jedna od firmy Oehler v Rakousku v Bad Ischlu (dnes se na jejím místě můžeme svézt čtyřmístnou kabinkou) a jedna výrobce PHB v Rumunsku ve středisku Poiana Brasov.

Značně „neprobádanou“ oblastí jsou ovšem asijské země jako Čína nebo Indie, známa je pouze odpojitelná dvoukabinka v indickém Haridváru, která by měla být v provozu dodnes.





Lanovkové kuriozity (1. díl) - Neodpojitelné šestisedačky

Šestisedačkové lanovky se v Alpách staly standardem a stále se rozšiřují i v  Polsku a na Slovensku. Ve všech případech jde o lanové dráhy odpojitelné, avšak jen málokdo ví, že bylo postaveno také několik neodpojitelných šestisedaček. Na celém světě je jich pouhých dvanáct.


Lanovkové kuriozity (2. díl) - Lanovky a vleky se zalomenou trasou poprvé

Je obecně známo, že lanovky a lyžařské vleky mívají s výjimkou pozemních lanovek zpravidla přímou trasu. Každý příznivec lanovek si ale jistě položil otázku, zdali je možno trasu visutých lanovek a vleků vést také do zatáčky. Odpověď není snadná – lze, ale přináší to s sebou značné technické komplikace.


Lanovkové kuriozity (3. díl) - Lanovky a vleky se zalomenou trasou podruhé

V minulém díle kuriozit jsme si představili některá jednodušší řešení zalomených tras lanovek. Tentokrát přicházejí na řadu ta komplikovanější.


Lanovkové kuriozity (4. díl) - pulzační lanovky

Mnozí se již jistě setkali s lanovkami, které mají kabinky rozmístěny na laně nikoliv jednotlivě, ale ve skupinách. Jaké má toto řešení význam a jaké jsou jeho výhody a nevýhody?