Tisková zpráva společnosti BEAUFORT s.r.o.
Hlavní lyžařská sezona klepe s příchodem jarních prázdnin na dveře a
počasí na horách zatím nasvědčuje tomu, že na svahu bude o zábavu
postaráno. Starosti však mohou nastat na cestě. Nestačí tak dát pouze
lyže na střechu.
Co je kde povinné?
Například v Německu, přes které mnoho českých lyžařů vyrazí do
Rakouska a Itálie, se mezi základní povinnou zimní výbavu počítá i
nemrznoucí směs. V jejím případě odborníci ÚAMK radí volit „o
stupeň“ vyšší hodnotu mrznutí směsi než bychom očekávali. Jedeme-li
do hor, může v noci opravdu výrazně poklesnout teplota u venku
zaparkovaného vozidla. Následně může trvat i několik hodin, než
ostřikovače začnou fungovat. Vzhledem k vyšší spotřebě je záhodno si
vzít i do zásoby.
Nezapomeňte koště!
„Kontrole před cestou nemá ujít ani ověření stavu nabití
akumulátoru, dostatek brzdové kapaliny, kapaliny pro chlazení motoru,
motorového oleje… Zkrátka všech kapalin. Ani to není vše. Do výbavy
dobře připraveného řidiče by mělo patřit koště na delší násadě.
Vždyť například i u našich východních sousedů může řidič dostat
pokutu za to, že jede se sněhovou „čepicí“ na střeše. Může tím
nejen omezit, ale i ohrozit řidiče vzadu,“ říká Igor Sirota z ÚAMK.
A samozřejmě řetězy
Samostatnou kapitolou jsou sněhové řetězy.
Samozřejmě, že v závislosti na okamžité povětrnostní situaci v daném
místě může být na určitém silničním horském úseku umístěna
dočasná značka přikazující použití sněhových řetězů. S tím se lze
setkat jak v českých horách, tak zcela běžně v Rakousku, Švýcarsku nebo
Itálii. Při vjezdu do takového úseku bez sněhových řetězů, zvláště
omezí-li tím řidič provoz, hrozí mu vysoká pokuta i odstavení nebo
odtažení vozu. „Pokud například v Rakousku řidič sněhovou situaci
podcení a zablokuje komunikaci, hrozí mu pokuta až pět tisíc euro,“
varuje Petr Vomáčka z ÚAMK s tím, že za zimní řetězy lze považovat jen
ty kovové. „Ostatní typy často nejsou policií v alpských zemích
tolerovány a hrozí vám za jejich užití sankce stejná jako za jízdu bez
nich,“ upřesňuje Petr Vomáčka.
Dolů je to horší
U auta s pohonem všech kol si motoristé musí dát pozor na to, jestli
výrobce nenařizuje použití řetězů na obou hnaných nápravách. „Hodně
řidičů s těžkými SUV vozy s pohonem 4x4 a kvalitními zimními
pneumatikami přestává mít potřebu se řetězy vybavit. Na všechno
čtyřkolky rozhodně nestačí. Zabrzdit rozjeté těžké SUV při jízdě z
kopce nebo do zatáčky na ujetém či uklouzaném sněhu, je opravdu
nebezpečný zážitek. Řetězy doporučuji nejdříve v klidu vyzkoušet na
suchu,“ říká Martin Lenfeld z firmy Pewag, jejíž řetězy byly vítězi
několika testů. Pro vozidla SUV a to i s pohonem 4x4 je mnohdy těžší sjet
na sněhu dolů než vyjet.
Co na to pojišťovna
Absence sněhových řetězů v případě nehody nebo kolize může hrát také roli ve výplatě pojistného. „Pojišťovna je oprávněna krátit svou náhradu, ale jen tehdy, je-li prokazatelná příčinná souvislost, kdy absence řetězů zapříčiní škodu. Pokud sněhové řetězy při nehodě nehrály roli a škoda by nastala i při optimálním obutí vozidla, pojišťovna své pojistné plnění nekrátí,“ říká Eva Svobodová z UNIQA pojišťovny.