mýtus č. 1: co je vůbec carving ?
Je to neuvěřitelné, ale už samotný centrální pojem je zdrojem zmatení
a nejasností. V „lidovém“ chápání je to nejspíše jízda bez holí se
snahou o velké náklony – tedy to, čím se novinka jménem carving v
začátcích záměrně prezentovala. Bohužel se zdá, že ani tzv. odborné
prameny někdy nepochopily podstatu zásadní „carvingové“ změny. „Je to
technika, založená na jízdě po hranách s vyloučením smyku. Lyžař za
sebou zanechává na svahu stopu v podobě dvou plynulých křivek, naprosto
přesně vyrýsovaných vedle sebe, bez sebemenšího kazu, způsobeného
smýkáním lyží,“ praví nejnovější tuzemská kniha s carvingem v
názvu. Zatáčení po hranách definuje pomocí formálních znaků
(vyloučení smyku, křivky vyrýsované přesně bez kazu), jež jsou navíc
spíše teoretické. Na čistotu jízdy po hraně se klade nepřiměřeně
velký důraz. Carving se tak zužuje na ideální jízdu v ideálních
podmínkách.
Jeho podstata – tedy podstata tzv. moderní techniky, jízdy řezanými
oblouky – ale uniká.
Je jí totiž zatáčení po hraně zatížené a prohnuté lyže, kdy se
již nemění směr jízdy cíleným smýkáním lyže do nového směru.
Podstatou je opuštění staré zásady „hranou lyže se brzdí a po ploše
klouže“. Podstatou je, že se po hraně jak klouže, tak zatáčí. Po hraně
je vyjetý celý oblouk.
V situaci, kdy „carving“ a jeho odvozeniny (např. funcarving,
racecarving) nejsou definovány závaznou normou, se ovšem jejich nejednotnému
používání nelze příliš divit.
mýtus č. 2: aneb syndrom čisté rýhy
Jak jsme zjistili už u mýtu č. 1, mají být odznakem carverovy zdatnosti
a skvělosti lyžemi ostře vyryté brázdy „bez sebemenšího kazu“. Smyk
je nečistý, je to prohřešek proti jízdě po hraně a carverovo selhání,
jeho ostuda.
Jenže to všechno je vyumělkovaná teorie.
Sníh není led a lyže brusle, a tak je „čistá“ rýha nedosažitelná.
I ta na pohled nejostřejší určitý podíl smyku nuceně obsahuje. Dokonce i
nejlepší světoví závodníci třeba v obřím slalomu krájejí relativně
„čistě“ jen v některých brankách na plošších úsecích. Většinu
tratě jinak než s určitým podílem smyku projet nelze. Jsou snad proto
ubohými „šťastnými šoupači“?
Pokud zůstává zatáčení po hraně základním principem změny směru,
neznamená občasné nucené porušení čisté brázdy, tedy usmýknutí, že
jízda už není „carvingem“.
Jestliže se běžný lyžař, zpracovaný falešným důrazem na čistotu
oblouku, zaměří na jízdu „bez kazu“, hrozí mu, že začne mít strach z
porušení této žádoucí dokonalosti. Začne lyžovat jenom tam, kde
„čistý carving“ dodrží a vyhýbat se svahům prudkým a užším. Jezdí
sice po hraně, ale často se po ní spíše vozí. Skoro by se dalo říct, že
carvingově loučkaří. Propadlý mýtu si myslí, kdovíjak nekarvuje. Spíše
ale rýsuje s posedlostí bývalých povinných cviků v krasobruslení. Jinak
řečeno, začal trpět „syndromem čisté rýhy“.
Uniknout mu lze jízdou na náročných svazích, na nichž sice čistý
oblouk neudrží, ale přesto se bude snažit jet jej co nejvíce po hranách.
Takový svah a taková jízda pro něj jsou výzvou, jež mu neumožní
ukolébat se v oblasti pohodového čistého kroužení a nutí ho k
neustálému zlepšování. Lyžařské výkonnosti to prospěje mnohem více
než sebepečlivější rýsování na prokádrovaných carvingových
svazích.
mýtus č. 3: zatáčejí samy
„Špičkoví jezdci říkají – naklopit lyže na hrany, nic dalšího
neprovádět, nechat je jet, pak naklopit na druhou stranu – opravdu nic
víc.“ Sugestivní titulek „Lyže, které zatáčejí samy“ použil i
vůbec první tuzemský článek o nových lyžích ze září 1995. Tento
slogan, jenž se nabízel tak, že ho prostě nebylo možné nepoužít,
posléze vešel do obecného povědomí.
Ve skutečnosti je to zčásti pravda a zčásti jen zakořeněný
mýtus.
Pravda: lyže při pouhém pasivním zahranění skutečně vyjíždějí
oblouk. Jenže jen takový, který je o něco menší než jejich konstrukční
vykrojení, tedy vestavěný radius. To je ale jen ta elementární část
jízdy po hraně. Pohodový, základní, „loučkařský“ carving.
Mýtus: dobrý lyžař ovšem jen nepřehraňuje: dynamicky lyže stlačuje,
více je prohýbá a své oblouky tak zkracuje. Brutálně rychle je překlápí
z jedněch hran na druhé a navazuje jeden oblouk na druhý. V průběhu oblouku
pokrčuje a napíná dolní končetiny. Lyže na tlak a prohnutí reagují
uvolňováním akumulované energie. Součtem působení těchto akcí
získáváme pocit „zrychlení“ v oblouku. A to už není žádné unylé
„zatáčejí samy“. Lyže dělají to, co umějí, ale současně i to, co
jim lyžař vnutí. Takovou jízdu udržet je tvrdá práce, jež má s
okrasným kroužením na lyžích, jež „zatáčejí samy“, společné jenom
ty hrany, na nichž se to odehrává.
mýtus č. 4: carving potřebuje široké a mírné svahy
„Strmé svahy carvingu nepřejí, carving potřebuje kvalitně upravený,
hodně široký, nepříliš strmý svah s dobrým, vodivým sněhem.“Už v počátcích se pojem carving ztotožnil s vyjížděním oblouků do
stran v maximálních náklonech, tedy s funcarvingem. Logicky vzniklo
přesvědčení, že takovou jízdu lze provozovat jen na širokých svazích,
jichž u nás máme jen málo. Zčásti bylo oprávněné: položit se do
oblouku, sahat až lehat při tom na sníh a poté se zase zvednout nedokáže
carver na pár metrech mezi davy lyžařů. Také některé z první generace
silně vykrojených lyží jen velmi neochotně opouštěly svůj radius.
Jenže carving vůbec nemusí vypadat jen takto. Vyjíždět po hraně lze i
krátký oblouk. Střední oblouky lze rychle navazovat a nepotřebovat tak
nijak zvlášť mnoho prostoru. Oblouky není vždy nutné vytahovat do
vrstevnice.
Mírné svahy? Pro výuku a nácvik určitě. Pro rýsování bez kazu také.
Na černém padáku neudrží lyže čistě na hraně ani Hermann Maier. Jenže
jakmile se ubráníme „syndromu čisté rýhy“ a přijmeme fakt, že
určitý, okolnostmi vynucený smyk (ne však ten, jenž primárně slouží ke
změně směru) k moderní jízdě patří, nemusíme se vyhýbat ani prudším
svahům. Budeme se snažit o jízdu po hraně, sice ji neudržíme čistou, ale
budeme stále karvovat. A to dokonce hodnotněji než ti, kdo si jen
úzkostlivě hlídají své nerozmazané rýhy na mírných svazích.
mýtus č. 5: nejlepší carvingové lyže
„Kratší a ještě kratší a co nejvíce vykrojené“ – tak by se dala
shrnout několikaletá osvěta, již v našich krajích šíří lyžařský
Supertest. Velmi se tak podepisuje na přesvědčení, že pořádná
carvingová lyže musí být taky pořádně vykrojená s co nejmenším
radiusem.
Pokud carving chápeme především jako jízdu bez holí s co největšími
náklony, je to v podstatě pravda. Pokud chceme co nejsnadněji docílit
oblouky po hraně, rovněž. Pak jsou pocity rychlosti a působení odstředivé
síly silné už v relativně pomalé jízdě. Vyhovují určitému způsobu
jízdy a určité filozofii lyžování.
Horování pro lyže krátké a hodně vykrojené je ale silně
jednostranné. Carving ale lze jezdit i na dlouhé superobřačce. Ne každý
touží po jízdě, jež využije co největší vykrojení. To je naopak při
rychlé jízdě nevýhodou. „Nejlepší carvingová lyže“ je proto
záležitostí individuální a nelze ji ztotožnit s krátkou
„plácačkou“. Stejně tak není lyží pro každého krátká slalomka.
mýtus č. 6: slalomka je lyže pro krátký oblouk na tvrdém prudkém
svahu
Jistě, slalom je skutečně disciplina s popsanými prvky a slalomka je
příslušná lyže. Je to opravdu lyže pro krátký oblouk. Jenže ti, kdo
tento mýtus šíří, si zřejmě na té dnešní pár čistě vyjetých
oblouků ani nezkusili.
Udržet takovou radikálně vykrojenou lyži čistě na hraně na prudkém
tvrdém svahu, kde se zakousne jako pitbul, nedokážou v řadě bran ani borci
ve Světovém poháru. Jak má potom taková lyže být vhodná na
„slalomování“ i pro veřejnost? I výborný sportovní lyžař zvládne
krátký vyjetý oblouk jen do určitého sklonu svahu. Nejlépe se mu pojede,
když nebude úplně tvrdo a z lyží se tak nestanou nekompromisní
„brusle“, jež drží, vedou a nepovolí. Moc si na tvrdém nepomůže ani
změnou techniky a přibrzděním smykem: čím vykrojenější a tužší v
torzi, tím obtížněji to s takovou lyží půjde.
Extrémisté, kteří jezdí skutečně prudké svahy programově, k tomu
rozhodně nepoužívají slalomku. Padákům se samozřejmě není třeba
vyhýbat, neboť většinu z nich lze zdolat na každé slušné lyži. Ale
moderní slalomka skutečně není lyže, s níž by normální smrtelník
vykrajoval krátké oblouky na černých sjezdovkách.
mýtus č. 7: zatížení vnější lyže je „out“
Celý název tohoto mýtu je vlastně doslovným citátem ze Supertestu 2003.
Je to slovo do pranice: dlouhé roky přece platilo, že „se jezdí po
vnější“, a najednou nám renomovaný zdroj tvrdí něco, co lze chápat
jako opak. Opravdu se tedy už po vnější lyži nejezdí?
Samozřejmě stále jezdí. Vnější noha je v oblouku stále tou o něco
důležitější. Vedle ní se ale na rozdíl od dřívějška více a silněji
využívá i noha vnitřní. Do maxima její zapojení dovedl funcarving – ať
už v podobě některých rafinovaných oblouků v podání expertů nebo ve
spontánním přisedávání ke sněhu u lyžařů méně dobrých. Jestliže
ale jízda s výrazným až dominujícím zapojením vnitřní lyže vyhovuje
jezdcům-extrémním carverům, zdaleka to neznamená, že je to zachycení
„statu quo“ a univerzální návod pro ostatní.
Zatížení vnější lyže nemůže být „out“ v situacích, kdy se v
oblouku opravdu musím opřít a přitom jedu rychle, svah je prudký, nemám
přitom ideální carvingový manžestr a na svou osobní exhibici celý
široký svah. Je komické myslet si, že závodník alpských disciplin nejede
po vnější. Bez jejího pořádného zatížení by nedojel ani do desáté
branky.
Jezdit postaru jenom po vnější je skutečně „out“. Naopak „in“ je
využívat obou s tím, že rozdělení tlaků mezi obě se průběžně mění
v závislosti na řadě faktorů. Maximální přiklonění vnitřního kolena
ke svahu a průjezd obloukem s co největším účelným využitím vnitřní
lyže je jedním z prvků nejmodernější techniky. „Stará dobrá
vnější“ ale přitom rozhodně není „out“. Je to docela jednoduše
záležitost fyziky a biomechaniky.
mýtus č. 8: carvingové lyže potřebují boty velmi měkké do
nákleku
Nedlouho poté, co se objevily carvingové lyže, přišli někteří výrobci bot s
tvrzením, že nové lyže potřebují i jiné boty. Zdůrazňovali vysokou
boční tuhost, ale především komín podstatně měkčí do nákleku.
Výrobce lze chápat: také oni si chtěli ukousnout kus carvingového
koláče a s touto vlnou se svézt. První požadavek je naprosto oprávněný,
není to ale nic nového. Měkčí náklek je ovšem poněkud problematický.
Vyhoví extrémnímu carverovi, jenž se pro některé své extrémní oblouky
potřebuje „vrhat“ šikmo dopředu dovnitř oblouku. Tato vždy malá a dnes
už jen nepatrná skupina lyžařů ale sotva bude důvodem „nových“ bot.
Bota měkčí do nákleku je vhodná i pro masové rekreační sjíždění,
zejména ve srovnání s ne tak dávnou doménou rekreantů – botou se zadním
nástupem, jež svou děsivou neohebností vedla k nevhodnému záklonu a
nevyhovovala ani z hlediska ortopedického. Tito lyžaři ale potřebují botu
univerzálně příjemnou, ne definovaně „carvingovou“. Naopak rychlá
sportovní (a o to více závodní) jízda vyžaduje botu dostatečně tuhou,
aby udržela jezdce ve vyvážené poloze i při silách, jež v takové jízdě
působí.
Tuhost resp. měkkost boty závisí kromě toho i na osobě jezdce, jeho
silové vybavenosti, výšce, váze a pákových poměrech, na způsobu jeho
jízdy i na jeho osobních preferencích. Všechny dnešní lyže jsou už
dávno carvingové a argumentace carvingovou botou je dnes už zastaralým
zjednodušením.