BIKE tour TIP 2018 - Jak vybrat E-kolo from SNOW.cz on Vimeo.
Elektrokolo je běžné jízdní kolo, které je doplněné o elektrický pohon.
Tento elektrický pohon doplňuje sílu, kterou vynakládáte při šlapání,
takže není pravda, že by nebylo potřeba šlapat vůbec a e-bike dělal
všechno za vás. Šlapat budete vždycky, ale ve srovnání s klasickým kolem
můžete jet lehčeji, s vynaložením menšího úsilí a dojedete dál.
Elektrokola samozřejmě výborně poslouží zejména starším ročníkům,
cyklistům po úrazu, ale obecně jsou určená úplně pro každého, kdo
zkrátka nedisponuje takovou kondicí, ale rád by si objel delší výlet na
kole. E-biky jsou často viděné také u párů, kdy zástupkyně něžného
pohlaví nestačí svým výkonnějším partnerům a elektrokolo mezi nimi
dokáže smazávat rozdíly. S nadsázkou můžeme říct, že elektrokola
snižují rozvodovost.
Stejně jako běžná jízdní kola, také elektrokola můžeme rozdělit na
základní kategorie, jako jsou pevná, celoodpružená, krosová, silniční
nebo dokonce endurová, tedy elektrokola určená do terénu. Při výběru je
tedy důležité si uvědomit, kam, kudy a jak chceme s e-bikem jezdit a tomu
přizpůsobit i výkon baterie. Pro kratší přesuny přes město nebo podél
vody stačí například baterie s výkonem 300 Wh, na dlouhé výlety se hodí
baterie s výkonem 500 Wh, takže na jedno nabití můžete ujet 90 až 200 km v
závislosti na používaném výkonnostním režimu.
Populární trailové ježdění tlačí i na výrobce elektrokol, takže se
můžete setkat i s celoodpruženými e-biky se zdvihy až 170 mm, které mají
teleskopickou sedlovku a zvládnou i klasickou bikeparkovou trať bez
jakéhokoli omezení. Díky e-biku tak stihnete svůj oblíbený trail sjet i
několikrát za den, proto ho čím dál víc pro trénink v této disciplíně
využívají i profesionální jezdci.
Baterie na e-bikách můžete vidět připevněné na spodní rámové trubce,
nad středem, nebo dokonce jsou důmyslně zabudované přímo uvnitř rámové
trubky, takže na první pohled jsou od běžných kol takřka
nepoznatelné.
Nejnovější a nejdražší modely pracují právě s umístěním baterie i
motoru nad střed kola, tedy pod těžiště cyklisty, čímž se kolo stává
velmi dobře ovladatelné i v terénu při jízdě z kopce (netlačí dopředu
na ruce).
A co když se vybije baterie? I na to už jsou na řadě míst u nás i v
zahraničí připraveni a na výletě můžete vyhledat tzv. nabíjecí stanice.
„Do plna“ se baterie nabije za 3 až 4 hodiny. Některé baterky dobijete i
do hodiny a nabíječka se vám může vejít i do batůžku, takže vám de
facto stačí zásuvka na nějakém občerstvovacím místě.
Údržba e-biku je většině ohledů stejná jako u běžného kola, větší
pozornost je samozřejmě potřeba věnovat baterce. V ideálním případě se
baterku snažte dobíjet do plna a přes zimní sezonu ji skladujte v
pokojových teplotách, protože minusové teploty či dokonce mrazy životnost
baterie výrazně snižují.
Ačkoli se ceny i základních elektrokol dlouho pohybovaly kolem 100 000 Kč,
dnes pořídíte slušné elektrokolo za nějakých 50 000 Kč (s průměrně
těžkým člověkem zvládne 80 km). Fajnšmekry budou zajímat jistě ta
nejdražší elektrokola, jejichž cena může být až okolo 200 000 Kč. Tyto
e-biky bývají zpravidla z karbonu, s perfektním motorem a také s ideálním
vyvážením baterka versus kolo, tedy nad středem. Díky neustále
pracujícímu karbonu kola lépe pohlcují nerovnosti v terénu a váha kola se
dostane i pod 20 kg.

Na informace o elektrokolech jsme se ptali ve specializované prodejně na elektrokola Mojekolo v pražských Záběhlicích.
Partneři SNOW tour: