Nejmodernější sedačky s bublinami i 15kabinka

Jako první byla v roce 2008 postavena neodpojitelná čtyřsedačková lanovka Doppelmayr s rozběhovým názvem v lokalitě Čučoriedky a zasněžování sjezdovky až do Tatranské Lomnice. V roce 2010 následovala šestisedačková lanovka Doppelmayr s oranžovými bublinami a vyhříváním sedaček na trase Tatranská Lomnica – Štart vedoucí paralelně s prvním úsekem kabinkové lanovky. Dolní stanice s depem sedaček byla oproti ní ovšem umístěna výrazně níže, což usnadnilo přístup do areálu. Zajímavostí byla výbava pro provoz při silném větru, která spočívala v nasazení dvojího typu sedaček. Dvě třetiny sedaček byla standardního provedení s bublinami, zbývající třetina pak neměla bubliny (které značně zvětšují plochu, do které se může opírat vítr),zato však byla vybavena závažím pro zvýšení stability ve větru. Standardně tak mohly být v provozu všechny sedačky (na trase tak vždy po dvou sedačkách s bublinami následovala 1 sedačka bez bubliny),při silném větru pak zůstaly sedačky s bublinami v garáži a do provozu vyjely jen sedačky bez bubliny. Tento systém se však z důvodu pomalého garážování neosvědčil, a tak byly hned po první zimě větruodolné sedačky upraveny do standardní podoby s bublinami a bez závaží.


První novou lanovkou v novodobé historii lyžařského střediska v Tatranské Lomnici se stala čtyřsedačka Čučoriedky z roku 2008


V roce 2011 měla premiéru první slovenská 8sedačková lanovka, která byla postavena v Tatranské Lomnici na jen 683 metrů dlouhé trase na Bukovou horu. Je vybavena modrými bublinami, a šlo o vůbec první lanovku značky Leitner na Slovensku. 8sedačková lanovka byla vybrána nikoliv z důvodu vysoké přepravní kapacity (ta činí jen 2 400 osob za hodinu, což je standardní kapacita 4sedačkové lanovky),ale pro umožnění garážovat sedačky jen v oběhu dolní stanice (staniční garážování),které se sem v počtu 27 bez problému vejdou. V roce 2012 prošla dílčí modernizací dvousedačková lanovka na Lomnické sedlo, kde byly původní nekomfortní sedačky vyměněny za nové pohodlnější.


Sedačka s modrou bublinou, v pozadí Lomnický štít


A konečně největší investice přišla v roce 2013, když byl druhý úsek čtyřmístné kabinkové lanovky na Skalnaté Pleso nahrazen moderní 15místnou kabinkovou lanovkou firmy Doppelmayr. Jde o lanovku stejného typu, která byla o rok dříve postavena v Jasné na trase Kosodrevina–Chopok, na rozdíl od ní má ovšem otevřené stanice se standardním opláštěním UNI-G (toto opláštění bylo před montáží na Skalnatém Plese využito v první zimě právě na lanovce Kosodrevina–Chopok, než zde byly dokončeny plnohodnotné budovy). Celkem 37 kabinek zajišťuje přepravní kapacitu 2 400 osob za hodinu, kabinky jsou vybaveny vždy 10 místy k sezení a 5 místy k stání. Jedním z důvodů této investice bylo kromě výrazného navýšení přepravní kapacity také dosažení vyšší odolnosti ve větru.


Nová 15místná kabinková lanovka Štart – Skalnaté Pleso se na trase křižuje s čtyřsedačkou Čučoriedky


Přestože původní kabinková lanovka Štart–Skalnaté Pleso v Tatranské Lomnici firmy Girak i přes svůj poměrně nízký věk (v provozu byla jen 18 let) nebyla jako celek již nikde znovu postavena, zdaleka ne všechny její části putovaly do šrotu. Staniční technologie obou stanic byla jako jediná z převážné části sešrotována, zachována byla pouze část konstrukce s poháněcím lanáčem v horní stanici, která se stane součástí nového využití stanice, obdobně jako je tomu v případě restaurace Pizza Von Roll na Lukové v Jasné. Z původních 58 provozních a několika náhradních čtyřmístných kabinek firmy Swoboda typu Austro Panorama, kterými 2. úsek disponoval, bylo 28 prodáno do krkonošských Herlíkovic, kde jich 22 včetně závěsu a spínacího aparátu bylo v roce 2015 využito pro projekt krátké (délka 172 m při převýšení 27 m) neodpojitelné přibližovací kabinkové lanovky v Bubákově, která spojuje parkoviště s dolní stanicí čtyřsedačkové lanové dráhy Bubákov. Spínací aparáty musely projít menší úpravou, aby byly schopny objíždět lanáče. Ze zbývajících kabin byla část ponechána jako rezerva pro 1. úsek Tatranská Lomnica–Štart a část jich byla jednotlivě rozprodána zájemcům na Slovensku i v Rakousku. Také podpěry našly z převážné části nové využití. Čtyři byly prodány rakouské firmě zabývající se demontážemi a opětovnou výstavbou použitých lanovek, další 4 putovaly na již zmíněnou lanovku v Herlíkovicích-Bubákově. Zajímavostí je, že Y-podpěra ze Skalnatého plesa č. 21 je nově v Bubákově využita jako tlačná.


Trasa nové 15místné kabinkové lanovky, která se rozjela v roce 2013


Kromě lanovek na Skalnatém Plese a Hrebienku přispěly výraznou měrou k rozvoji tatranské lanové dopravy také lanovky na Štrbském Plese. Historií těchto lanovek se ale budeme zabývat v samostatném článku.


Dolní stanice šestisedačky s oranžovými bublinami Tatranská Lomnica – Štart