Celá historie se začala psát v polovině 60. let, kdy byla zahájena výstavba jednosedačkové lanovky na Portášovy Boudy. Cílem bylo ulehčit známé dvousedačkové lanovce na Sněžku, která se již tehdy setkávala s obrovským zájmem o přepravu, a také zpřístupnit nové značené cesty na hřebeni mezi Pěnkavčím vrchem a Růžovou horou, což by dále podpořilo turistický ruch v této oblasti. Po kyvadlové lanovce z Janských Lázní na Černou horu, lanovce na Pláň ve Špindlerově Mlýně a dvou úsecích sedačkové lanovky na Sněžku to tak byla v pořadí 5. lanovka v Krkonoších. Dodavatelem technologie byla tak jako u všech lanovek z této doby chrudimská Transporta. Do provozu byla nová lanovka uvedena v roce 1968 a ulehčila tak rovněž přístup k horské chatě Portášky. Portášovy Boudy představují také alternativní výchozí místo k pěší túře na Sněžku.


Historický snímek zachycuje jednosedačkovou lanovku z roku 1968 ještě s původními sedačkami


Během svého provozu prošla lanovka několika rekonstrukcemi, tou největší byla výměna sedaček za nové, modernější konstrukce a úprava hlav podpěr v roce 1983. Později bylo také několik dalších sedaček přidáno, čímž se mírně zvýšila přepravní kapacita. Pohon lanovky byl umístěn v dolní stanici, napínací závaží se pak nacházelo v horní stanici. Na trase bylo lano vedeno přes 24 podpěr, z toho 3 byly tlačné.


Dolní poháněcí a napínací stanice trojsedačkové lanovky


Původně provozovalo lanovku město Pec pod Sněžkou, po privatizaci v roce 1992 se novým provozovatelem stala společnost Bobolift. V dalších letech výrazně stoupalo lyžařské využití areálu na „Portáškách“ a jednosedačková lanovka s přepravní kapacitou 274 osob za hodinu tak již nemohla stačit nárokům na kapacitní a pohodlnou přepravu lyžařů. Proto byla rozhodnuto nahradit ji novou lanovkou. Původně provozovatel uvažoval o neodpojitelné čtyřsedačce, nakonec se ale na základě výběrového řízení rozhodnul pro použitou, kompletně repasovanou trojsedačkovou lanovkou Tatrapoma s nižší kapacitou, aby nedocházelo k přetěžování sjezdovky. Tato lanovka má velmi zajímavou historii. V roce 1988 byla postavena v největším slovenském lyžařském středisku Jasná na trase Otupné – Luková. Již v roce 1996 však byla nahrazena odpojitelnou čtyřsedačkou s tím, že trojsedačka bude přemístěna na kratší úsek Koliesko – Luková, kde nahradí odpojitelnou dvousedačku systému Von Roll. Nakonec i tam byla postavena úplně nová lanovka (neodpojitelná čtyřsedačka),a tak byla trojsedačka rozebrána a uskladněna. V létě 2004 ji pak po kompletní repasi ve firmě Tatrapoma výhodně odkoupil provozovatel lanovky na Portášovy Boudy. 28. 6. 2005 se uskutečnilo rozloučení s původní lanovkou a následně byla zahájena její demontáž. Některé části původní jednosedačkové lanovky neskončily ve šrotu a využily se pro další lanovky Transporta v České republice – například motor z „Portášek“ nyní pohání jednosedačkovou lanovku na šumavské Kleti. Po vybetonování patek podpěr a základů stanic byla 20. září zahájena montáž technologie nové lanovky. Šest podpěr v méně náročném terénu bylo postaveno jeřábem, k instalaci ostatních musel vzlétnout vrtulník. Do provozu byla nová lanovka slavnostně uvedena 15. prosince 2005.


Trasa trojsedačky, lanovka pochází ze slovenského Chopku, kde jezdila v letech 1988–1996 na trase Otupné–Luková


Trojsedačková lanovka byla kompletně repasována a mnoho částí jako např. motor, kompletní elektronika, dopravní lano, poháněcí lanáč, nouzový hydrostatický pohon, provozní brzda, podpěry, fixní úchyty sedaček nebo vratná stanice bylo vyrobeno zcela nově. Zároveň byly původní opěradla a sedáky z dřevěných latěk nahrazeny novými vybavenými tepelně-izolační hmotou. Dá se tedy říci, že se z 80 % jedná o novou lanovku. Pohon i hydraulické napínání se nachází v dolní stanici typu Delta. Na trati je vystavěno celkem 15 podpěr, z toho jsou 4 nosnotlačné (neboli se střídavým zatížením) a 1 tlačná.


Dolní stanice s první podpěrou


Kromě lanovky se ve středisku nachází další dva kotvové lyžařské vleky Doppelmayr Modřín a Hofer a celková přepravní kapacita areálu tak činí 3 700 osob za hodinu. O úpravu sjezdových tratí o celkové délce 2,9 km se starají dvě rolby PistenBully. Největší část příjmů (85 %) je ze zimní sezóny, zbylých 15 % pak tvoří letní sezóna. Odbavovací turniketový systém umožňuje společný skipas se sousedními areály v Pecí pod Sněžkou, Janských Lázních a Černém Dole a pochází od firmy Skidata. Ve střednědobém časovém horizontu se počítá s náhradou trojsedačkové lanovky kabinkovou lanovkou.


Horní vratná stanice se nachází v nadmořské výšce 1 062 m n. m.