SNOW tour TIP 2019: Montana servis lyží from SNOW.cz on Vimeo.



Kdo maže, ten jede. Servis lyží ale samozřejmě nespočívá jen ve výběru správné mázy pro závodní lyžaře, ale také o „udržování lyže v kondici“, zachování jízdních vlastností lyže a v neposlední řadě také o prodloužení její životnosti. Setkávám se i s tím, že rekreační lyžař je přesvědčený o nepotřebnosti servisu, protože si nároky na lyže dává do rovnítka se svými lyžařskými dovednostmi. Naopak by se s nadsázkou dalo říct, že servis pro méně zkušené lyžaře je ještě důležitější než po ty zkušené, protože zatímco velmi dobrý lyžař se dokáže udržet na ledu i na tupějších hranách, méně zkušený lyžař nikoli.

Rekreační lyžaři by při servisu měli zohledňovat aktuální lyžařské podmínky. Pokud víme, že napadnl čerstvý sníh, je dobré lyže namazat odpovídajícím voskem. Vyrazíte-li se „suchými“, tedy nijak neošetřenými lyžemi, je možné, že většinu času budete trávit v apres-ski baru, protože se vám na suchou skluznici bude lepit čerstvý sníh tak, že se na něm ani nerozjedete. Pokud naopak hrozí mrazy nebo vyfoukané zledovatělé plotny, je potřeba se věnovat správnému nabroušení hran.

Co znamená správné nabroušení hran? Kromě jiného zvolit správný úhel hrany při broušení. Nejčastěji se vás v servisu budou ptát, jestli chcete nabrousit na úhel 87, 88 nebo 89, přičemž nejčastěji brousí pro průměrného lyžaře na úhel 88 stupňů. Snowboarďákům, freeriderům či skialpinistům se doporučuje „tupější“ úhel 89 stupňů, naopak u zdatnějších lyžařů se nechá hrana nabrousit i na úhel 87. Není radno se v tomto směru přeceňovat, protože čím menší číslo, respektive úhel, tím je potřeba vynaložit větší sílu na postavení lyží na hrany a potažmo zatočení – odměnou zkušeným lyžařům je ovšem velmi přesné zakrojení lyží.

Z hlediska přesnosti se amatérům nedoporučuje brousit hrany ručně, protože je velmi obtížné tento úhel trefit. Servisní stroje na lyže jsou dnes na velmi dobré úrovni a na rozdíl od ručního broušení maximálně přesné, takže „vezme“ jen minimum hrany či skluznice, čímž vlastně i prodlouží životnost lyží. Navíc je celá hrana ve stroji broušená pod stejným úhlem, což se vám ručně zřejmě nepodaří.

V lyžařských servisech si obvykle můžete vybrat mezi servisem malým, velkým či závodním. Malý neboli základní servis zahrnuje nabroušení hran a namazání skluznice, velký pak obsahuje navíc ještě navíc opravení rýh nebo nerovností skluznice. U závodního servisu vám kromě nabroušení a namazání udělají ještě tzv. strukturu skluznice, díky které se ze skluznice lépe odvádí voda a má tím pádem rychlejší skluz. Strukturu si můžeme představit jako dezén u pneumatiky.

Dnes už se dá i na poškozených lyží opravit opravdu hodně. Kromě klasických rýh ve skluznici od kamínků vám v servisu dokážou i 100% nahradit skluznici nebo vyměnit hranu, pokud se vám stane, že ji vytrhnete.

Pro zajímavost: Z výroby máte k dispozici 1 mm skluznice a za jeden velký servis na stroji je odebráno jen 0,066 mm materiálu. Lyže tak celkem vydrží 15 velkých servisů, a pokud servisujete 3x do sezony, vydrží vám lyže 5 let.

Je dobré myslet i na posezonní servis, kdy vám lyže tzv. zazimují, respektive provede se konzervace, aby vám lyže nezrezly.


Na otázky odpovídal servisák Petr z prodejny a servisu Montana na pražském Barrandově.