BIKE tour 2019 - Pláště 2019 from SNOW.cz on Vimeo.



Obecně platí pravidlo: čím víc asfaltu, tím užší plášť, čím více terénu, tím širší plášť. Zohledňovat na vašem kole ale samozřejmě musíte šířku ráfku. U trekových, či městkých kol se udává šířka v milimetrech a nejčastější je šíře 35 mm. U horských kol udáváme šířku v palcích a začíná se zhruba na 1,9. Čím více terénu z kopce, tím je šířka větší, aby zajišťovala stabilitu a pohodlí, takže u endurových kol jsme na nějakých 2,35, u sjezdových pak i třeba na 2,6. Samozřejmě větší šířka znamená i větší valivý odpor, takže u endurových kol vzhledem k výjezdům do kopce je důležitý kompromis.




Důležitý je samozřejmě i dezén pláště. Pro rychlou jízdu lehkým terénem postačí hladší vzorek uprostřed pláště, na bocích pak hrubší vzorek pro lepší ovladatelnost v zatáčkách. S hladším dezénem je totiž kolo svižnější a má menší odpor. Do členitého nebo bahnitého terénu volte spíše vyšší výstupky.




Svou roli u plášťů hraje i patka pláště, která může být drátěná nebo kevlarová. Výhodou kevlarové patky je nižší hmotnost, je snáze montovatelná, v ráfku lépe fixovaná a vydrží více než drát. Nevýhodou oproti drátěné je samozřejmě vyšší cena. Výrobci plášťů nabízí často u stejného typu pláště obě varianty patek, jako například řada Performance značky Continental.




Zejména pokud jezdíte v terénu, je dobré se u výběru pláště zaměřit také na jeho směs, která ovlivňuje přilnavost pláště. Kvalitní směs je měkčí, tím daleko lépe drží a nepodkluzuje. Na druhou stranu se rychleji sjíždí. Uveďme například směs Black Chilli u řady Premium značky Continental, o které Němci tvrdí, že nejlíp jede a přitom nejlíp drží ze všech směsí na světě. Konkrétně se Black Chilli setkáme například u pláště Der Baron Projekt, který pomáhal vyvíjet i světový sjezdař Dan Atherton a který poskytuje velmi dobrou ochranu bočnic a díky uvedené směsi drží velmi dobře i v mokrém terénu.




*Je třeba si uvědomit, že tvrdší směs volíme spíše do suchého terénu, měkčí směs se pak více hodí do mokra a plášť tak dokáže držet i na mokrých kořenech. Takovým pláštěm do mokra je například Contintental Mud King, který má výstupky daleko od sebe, takže má dobré samočistící schopnosti, které oceníte zejména v bahně. *




Protože se pláště vzadu rychleji sjíždí, je vhodné mít zadní plášť s tvrdší směsí. Často se setkáváme s tím, že se pláště s ohledem na jejich vlastnosti kombinují a zatímco vepředu můžeme vidět spíše hrubší vzorek, vzadu je plášť se vzorkem hladším. Speciální skupinou jsou pak pláště na elektrokola, protože e-bike je těžší a najede se s ním víc kilometrů, je potřeba tomu přizpůsobit i plášť. Continental nabízí i pláště, které mají certifikaci na e-biky, takže jsou konstrukcí odolnější a samozřejmě disponují i větší šířkou 2,8, která snižuje pravděpodobnost defektu.


BIKE tour 2019 - Vložky do kol 2019 from SNOW.cz on Vimeo.

Jak se ubráníme defektům? Nejvhodnější je kombinace plášťů s vyztuženou ochranou bočnic a bezdušového provedení, kdy vám případnou dírku v plášti zalepí tmel. Stále častěji se ale setkáváme i se speciálními vložkami do ráfků, které zabraňují „procvaknutí“ pláště o ráfek. Příkladem je vložka Pepi´s Tyre Noodle, kterou tvoří pěna s uzavřenými póry a která se vkládá do ráfku pod plášť. Díky vložce můžete vozit nižší tlaky, které jsou vhodné zejména do mokrého terénu a i v případě defektu se dá na vložce nouzově dojet.




Pepis nabízí několik variant vložek: červená barva Race Line disponuje velmi nízkou hmotností, takže je určená zejména pro XC kola a spatřit ji můžeme i u světových závodnic. Žlutá varianta je vhodná pro gravity, neboli sjezdové disciplíny jako je enduro nebo sjezd, ale také pro elektrobiky. Tato varianta má plnou výplň a celkově je tvrdší. Pepis vložky se momentálně vyrábí pro všechny rozměry kol.




Vložky lze samozřejmě uplatnit pouze v bezdušovém provedení, a aby vzduch lépe proudil do pláště, jsou k vložkám určené i speciální ventilky s výřezy pro lepší průnik vzduchu.




Připravovanou novinkou je model Revolution, který díky svému přepracovanému ne zcela kulatému tvaru lépe zapadne do ráfku.




Na trhu již existuje celá řada vložek, jednoznačnou výhodou vložek Pepis je jejich nízká hmotnost a cenová dostupnost – sada dvou vložek se speciálními ventilky vyjde na 1 299 Kč.




Pokud nechcete u svého kola řešit předělání na bezduš, můžete defektům zamezit i kvalitní duší, například tvz. Tubolitem, což je speciální duše, která je superlehká a dle testů je dvakrát odolnější proti procvaknutí než běžná duše.



V článku jsou využity odborné zkušenosti Michala Barnabáše z prodejny Mojekolo v Kravařích.



V rámci SNOW tour sedláme kola Ghost FR AMR 8.7 a Lapierre Overvolt Carbon AM 900 Team, jsme oblečeni v Maloje, s rukavicemi, chráničemi a helmami Poc a batůžkami Evoc. Videomateriál pořizujemei technikou Lamax a Samsung.