Potřebuji lavinový batoh?

Pokud se na lyžích vydáváte do potenciálně lavinového terénu, je lavinový batoh dnes už běžným doplňkem k záchranné sadě (lopata - vyhledávač - sonda). Výhodou batohu proti záchranné trojici je, že v případě pádu laviny pomáhá tělu zůstat na povrchu - funguje na principu granulární konvekce, lidově přezdívaném jako müsli efekt nebo efekt paraořechů, kdy objemnější částice mají tendenci se držet v pohybující se hmotě na povrchu. Samozřejmě, účinnost není stoprocentní, ale je poměrně vysoká - podle horské služby snižuje průměrně použití lavinového batohu úmrtnost z 22 % na 13 %. V tom je započítáno i 60 % případů, kdy uživatel batoh vůbec neaktivuje.

Přečtěte si, jak funguje lavinový batoh!

Systémy lavinových batohů něco váží, ale dnes už jsou k dostání v různých variantách objemu pro různé použití. Jediná skupina, která používá jiné batohy odůvodněně, jsou závodníci. U nich hraje prim nízká hmotnost a rychlost upnutí lyží na batoh, pohybují se ale také na zabezpečených trasách a v případě lavinové nehody je jim okamžitě poskytnuta náležitá pomoc. Všechny ostatní skupiny skialpinistů a freeriderů by měly uvažovat o batohu lavinovém.


Lavinový batoh zn. Ortovox má airbag nahoře nad hlavou

Kartušový vs. akumulátorový systém

Evolučně starší systém je ten kartušový, který funguje podobně jako bombičky na šlehačku - jen kartuše jsou v tomto případě o něco větší a bývají plněné mrazu odolnou směsí. Při zatáhnutí za táhlo se batoh aktivuje proražením kartuše a stlačený plyn naplní airbag.

Kartušový lavinový batoh
Kartušový lavinový batoh ABS se dvěma airbagy po stranách

Novější je systém kompresorový, který je poháněný akumulátorem - k naplnění airbagu používá okolní vzduch. A hned vyvstávají první otázky - jak často se musí nabíjet a kontrolovat, jak těžká je baterie...

S technickým rozvojem je většina někdejších nevýhod vyřešena. Pravidelné nabíjení je prevencí proti zapomínání. Kartuše se sice nemusí (dle instrukcí v manuálů výrobců) kontrolovat tak často, ale aspoň dvakrát za rok to je potřeba - kvůli kontrole tlaku v kartuši a upevnění tlakové láhve v systému. Některé starší kartušové systémy se navíc musí promazávat vazelínou. A když to nebudete dělat, zvyšuje se riziko selhání batohu. Baterii si zvyknete kontrolovat - před každou túrou se ujistíte, že máte nabito. Její kapacita je ale stále omezená, takže třeba členové expedice do odlehlých oblastí bez přístupu k elektřině stále spíše využijí kartušový systém. Kartušové systémy jsou zase omezeny jedinou aktivací na jednu bombu.

Velkou výhodou elektrických ventilátorových lavinových batohů je i možnost aktivního nácviku odpálení. U kartušových modelů taky můžete s odpojenou bombou trénovat opakovaně úchop a zatáhnutí za madlo, ale kompletní akci vč. nafouknutí vaků provedete spíše výjimečně, protože to pak obnáší výměnu kartuše.

Dalším inovací u ventilátorových batohů je využití superkapacitorů, které zvyšují účinnost baterie (modely s kapacitorem mohou mít menší akumulátor, ale umožňují zpravidla malý počet aktivací na jedno nabití). Další výhodou bezkartušového systému je také jednodušší přeprava letadlem. Použití superkapacitoru se v současnosti ukazuje jako zajímavá cesta do budoucnosti.

Tvar airbagu

Zatímco objem airbagu ovlivňuje, jak moc bude batoh účinný, tvar je otázkou komfortu a sekudnární ochrany těla. Například se vyráběly batohy, které měly airbag schovaný v ramenních popruzích, což sice skvěle chránilo v lavině hlavu a krk, ale komfort nošení byl výrazně zhoršen, stejně jako nastavitelnost ramenních popruhů.

Lavinový batoh, který chrání hlavu
Lavinový batoh, který zároveň chrání hlavu

Suma sumárum, kompresorem plněné airbagové systémy podléhají rychlému technickému vývoji, v současnosti ve většině oblastí dosahují kvalit kartušových systémů a v mnohých je předčí, trendem nejspíš bude jejich další rozvoj a vytlačení kartuší. Největší překážkou je zatím vyšší cena těchto batohů.

Novým konceptem je ramenní popruh, jakýsi chomout, se srolovaným čtvercovým vakem, který se částečně plní z kartuše, částečně z okolní atmosféry - jmenuje se Aerosize. Zda jde o budoucnost nebo slepou uličku se teprve ukáže.


Aerosize je novinkou na trhu

Jak vybírat velikost

Záleží, jaké túry podnikáte: pro jednodenní freeride po středisku stačí bohatě 10 litrů, pro lehčí túry se spaním na horských chatách je vhodný objem okolo 25 litrů a pro náročnější horské přechody hledejte víc než 35 litrů. Pokud střídáte tyto typy túr, variantou jsou batohy s vyměnitelnými vaky, které jednoduše přepnete podle vašich představ.

lavinový batoh pieps
Kompresorový lavinový batoh Pieps je dodáván se třemi výměnnými vaky (10, 25, 35 litrů)

Pohodlí, základ úspěšné túry

Každý, kdo si někdy otlačil záda nebo namohl svaly z nevhodně zvoleného či nastaveného batohu ví, že najít batoh, který bude na zádech dobře „sedět“ a správně ho nastavit nebývá lehké. Zde není jiná rada než zkoušet. Zajděte do prodejny, vyzkoušejte batoh na zádech prázdný, naplňte ho zátěží, zkuste na něj připnout lyže, pokud to jde... Přeci jen lavinový batoh není levná položka. Důkladným vyzkoušením se ujistíte, že si nezkazíte túry pro vás nevhodným zádovým systémem.


Novinkou v sezóně 2020/21 je Arva Reactor Vest, kdy je lavinový mechanismus zabudován nikoliv do batohu, ale do vesty s prostornými kapsami o celkovém objemu 15 litrů - vhodné řešení pro jednodenní freeride, zvlášť ve středisku, vesta dobře drží na těle a zastupuje lavinový batoh


Jak vybrat skialpinistické lyže

Jak vybrat skialpinistické vázání

Jak vybrat stoupací pásy

Jak vybrat skialpinistické boty

Jak vybrat skialpinistickou helmu