Článek obsahuje dlouhodobě platné informace, byl doplněn a aktualizován 4. 2. 2025
Potřebuji lavinový batoh?
Pokud se na lyžích vydáváte do potenciálně lavinového terénu, je lavinový batoh dnes už běžným doplňkem k záchranné sadě (lopata - vyhledávač - sonda). Výhodou batohu je, že v případě pádu laviny pomáhá tělu zůstat na povrchu - funguje na principu granulární konvekce, lidově přezdívaném jako müsli efekt nebo efekt paraořechů, kdy objemnější částice mají tendenci se držet v pohybující se hmotě na povrchu. Samozřejmě, účinnost není stoprocentní, ale je poměrně vysoká - podle horské služby snižuje průměrně použití lavinového batohu úmrtnost z 22 % na 13 %. V tom je započítáno i 60 % případů, kdy uživatel batoh z nějakého důvodu neaktivuje.
Přečtěte si, jak funguje lavinový batoh!
Systémy lavinových batohů něco váží, jsou k dostání v různých variantách pro různé použití. Jediná skupina, která používá jiné batohy odůvodněně, jsou závodníci. U nich hraje prim nízká hmotnost a rychlost upnutí lyží na batoh, pohybují se ale také na zabezpečených trasách a v případě lavinové nehody je jim okamžitě poskytnuta náležitá pomoc. Všechny ostatní skupiny skialpinistů a freeriderů by měly uvažovat o batohu lavinovém.
Lavinový batoh zn. Ortovox má vzduchový polštář nahoře nad
hlavou
Kartušový vs. akumulátorový nebo superkapacitorový systém
Evolučně starší systém je ten kartušový, který funguje podobně jako bombičky na šlehačku - jen kartuše jsou v tomto případě o něco větší a bývají plněné mrazu odolnou směsí. Při zatáhnutí za táhlo se batoh aktivuje proražením kartuše a stlačený plyn naplní vzduchový polštář.
Kartušový lavinový batoh ABS se dvěma airbagy po stranách
Na trhu mladší je systém kompresorový, který je poháněný akumulátorem - k naplnění airbagu používá okolní vzduch. S technickým rozvojem je většina někdejších nevýhod akumulátorových systémů vyřešena, ale batoh tohoto typu je stále potřeba pravidelně nabíjet. Kartuše se sice nemusí (dle instrukcí v manuálů výrobců) kontrolovat tak často, ale aspoň dvakrát za rok to je potřeba - kvůli kontrole tlaku v kartuši a upevnění tlakové láhve v systému. Baterii si zvyknete kontrolovat - před každou túrou se ujistíte, že máte nabito. Její kapacita je ale stále omezená, takže třeba členové expedice do odlehlých oblastí bez přístupu k elektřině stále spíše využijí kartušový systém. Kartušové systémy jsou zase omezeny jedinou aktivací na jednu náplň, elektrické batohy bývají testovány na aspoň dva odpaly na jedno nabití.
Velkou výhodou elektrických ventilátorových lavinových batohů je možnost aktivního nácviku odpálení. U kartušových modelů taky můžete s odpojenou bombou trénovat opakovaně úchop a zatáhnutí za madlo, ale kompletní akci včetně nafouknutí vaků provedete spíše výjimečně, protože je pak nutné vyměnit kartuši.
Systém Alpride E1 pohání z baterie nabíjený superkapacitor, najdete je
například v batozích Scott
Dalším inovací u ventilátorových batohů je využití superkapacitorů, které zvyšují účinnost baterie (modely s kapacitorem mohou mít menší akumulátor, ale umožňují zpravidla malý počet aktivací na jedno nabití). Další výhodou bezkartušového systému je také jednodušší přeprava letadlem. Použití superkapacitoru se v současnosti ukazuje jako zajímavá cesta, v nejnovějších batozích je například superkapacitor nabíjen pomocí tužkových baterií, na jedno nabití superkapacitoru lze provést dva odpaly za sebou, nutno je pouze měnit tužkové baterie - ty jsou dostupné už téměř všude na světě, takže tento druh batohů má veliký potenciál, je ale stále dost drahý.
Tvar airbagu
Zatímco objem airbagu ovlivňuje, jak moc bude batoh účinný, tvar je otázkou komfortu a sekundární ochrany těla. Například se vyráběly batohy, které měly airbag schovaný v ramenních popruzích, což sice skvěle chránilo v lavině hlavu a krk, ale komfort nošení byl výrazně zhoršen, stejně jako nastavitelnost ramenních popruhů.
Lavinový batoh, který zároveň chrání hlavu
Aerosize je ramenní popruh, jakýsi chomout, se srolovaným čtvercovým
vakem, který se částečně plní z kartuše, částečně z okolní
atmosféry.
Jak vybírat velikost
Záleží, jaké túry podnikáte: pro jednodenní freeride po středisku stačí bohatě 10 litrů, pro lehčí túry se spaním na horských chatách je vhodný objem okolo 25 litrů a pro náročnější horské přechody hledejte víc než 35 litrů. Pokud střídáte tyto typy túr, variantou jsou batohy s vyměnitelnými vaky, které jednoduše přepnete podle vašich představ. Takový systém nabízí například značky Pieps, ABS a Ortovox (Litric).
Kompresorový lavinový batoh Pieps je dodáván se třemi výměnnými vaky
(10, 25, 35 litrů)
Pohodlí, základ úspěšné túry
Každý, kdo si někdy otlačil záda nebo namohl svaly z nevhodně zvoleného či nastaveného batohu ví, že najít batoh, který bude na zádech dobře „sedět“ a správně ho nastavit nebývá lehké. Zde není jiná rada než zkoušet. Zajděte do prodejny, vyzkoušejte batoh na zádech prázdný, naplňte ho zátěží, zkuste na něj připnout lyže, pokud to jde... Přeci jen lavinový batoh není levná položka. Důkladným vyzkoušením se ujistíte, že si nezkazíte túry pro vás nevhodným zádovým systémem.
Některé lavinové batohy mají integrovaný chránič páteře
Arva Reactor Vest má lavinový mechanismus zabudován nikoliv do batohu,
ale do vesty s prostornými kapsami o celkovém objemu 15 litrů - vhodné
řešení pro jednodenní freeride, zvlášť ve středisku, vesta dobře drží
na těle a zastupuje lavinový batoh
Podrobná recenze
lavinového batohu Wedze
Jak vybrat skialpinistické lyže
Jak vybrat skialpinistické vázání