Již dlouhou dobu zde byla v provozu nákladní pozemní lanovka, která kromě nákladů pro elektrárnu přepravovala také větroně místního aeroklubu na start. V roce 2001 byla demontována a nahrazena technologie pozemní lanovky na Gubalówce v Zakopaném a vzhledem k jejímu velmi dobrému technickému stavu (např. vozy byly jen 16 let staré) se hledalo její další využití. Volba padla nakonec právě na Żar, kde nahradila původní nákladní lanovku a zpřístupnila tak tento vrchol široké veřejnosti.


Vůz při vjezdu do dolní stanice


Vozy prošly menší úpravou a modernizací, při níž byla mj. jejich kapacita zvýšena na 115 + 1 osob, vzhledem k podobnému sklonu a profilu trasy jako na původním místě však nebyly nutné žádné větší zásahy do konstrukce skříně. 1 334 metrů dlouhá trasa a obě stanice byly pochopitelně vybudovány nově. Horní stanice leží v nadmořské výšce 759 m, převýšení trasy lanovky a sjezdovky činí 304 m.


Míjení protijedoucího vozu při jízdě nahoru


Strojovna lanovky s pohonem o výkonu 250 kW se nachází v horní stanici. Majitelem a provozovatelem lanovky na novém místě zůstala i nadále firma PKL, celková hodnota investice tehdy činila 17 milionů polských zlotých (přibližně 102 mil. Kč). Po 7 měsících výstavby bylo zařízení uvedeno do pravidelného provozu 14. února 2004.


Vůz pozemní lanovky na příjezdu do horní stanice


Díky skvělému výhledu z vrcholu Żaru na panoráma Beskyd se lanovka těší velkému zájmu návštěvníku jak v letní, tak v zimní sezóně. V zimě zde mají lyžaři k dispozici 1 600 metrů dlouhou zasněžovanou a osvětlenou sjezdovku s průměrným sklonem 23 %. V horní části sjezdovky se nachází ještě 300 metrů dlouhý lyžařský vlek. V roce 2007 doplnila nabídku letních atrakcí také 374 metrů dlouhá bobová dráha Alpine-Coaster od firmy Wiegand.


Boční pohled na vůz pozemní lanovky