Článek vyšel v časopisu SNOW 126 (listopad 2020)

Však posuďte sami ten rozdíl, jak na vás působí modelová řada 2013/14 a následná – už profesionálně zpracovaná – 2014/15. Za touto změnou stojí samozřejmě lidé. Konkrétně pak designér Jiří Prokopec, který se k Lusti nedostal náhodou, ale díky lyžařské vášni. Jako absolvent funcarvingových kurzů se setkal s geniem loci lyží Lusti, na jedinečných lyžích ale nalézal jednu zásadní vadu: vzhled, pro který měl jako grafik působící ve sportovní branži mimořádně vysokou citlivost. Neváhal a do Lusti napsal. Následovalo prvních pár návrhů a… revoluční redesign, který značku katapultoval přinejmenším v Česku mezi elitu nabídky sjezdových lyží.
Právě Jiří Prokopec nám k tomu, jak se tvoří design lyží, řekl více.

Jak tedy vzniká design lyží?

Pokud se bavíme čistě o vzhledu lyží, za který zodpovídám, a nikoli o konstrukci, tak je dobré si to na začátku trochu promyslet. Člověk musí řešit, komu je konkrétní lyže určena, a snaží se odhadnout, jaký design by se dané cílové skupině líbil. Zároveň se řeší celý designový koncept kolekce, vytváří se grafická idea, tvoří signifikantní prvky, které provází celou kolekci. Až na těchto základech pak vznikají první skutečné návrhy. Musí se myslet až dva roky dopředu, protože designy vznikají ve velkém předstihu, takže v rámci své práce musím sledovat grafické trendy, kudy se ubírá konkurence, jak se vyvíjejí materiály… První návrhy pak nechám nějakou dobu odstát, načež je zreviduji, odstraním třeba nevhodné prvky, které můžou vyplavat až po čase. Teprve potom předložím své návrhy vedení firmy.

Kolik návrhů předchází jedné lyži?

Spíš než abych tvořil více detailních návrhů, se zaměřuji na celou kolekci a snažím se vyladit nějakou společnou grafickou linku, která bude procházet celou modelovou řadou a celou kolekcí a bude schopná obstát na vícero typech lyží. Něco, co bude dostatečně výrazné, bude vše spojovat… a hlavně co se mi bude líbit. Tyto prvky potom rozpracovávám, může se stát, že ten výchozí nápad vznikne docela rychle, ale většinou jsou to hodiny a hodiny sezení a šoupání trojúhelníkem tam a zase zpátky, než si řeknu jo, tohle je současný, originální a zároveň to pasuje do celkového grafického konceptu značky, který je celkem daný.

Ty zmíněné signifikantní prvky, to je především logo?

Může to být logo, barvy, ale může to být také nějaké celkové členění lyže. Například Hagan přibližně rok zpátky představil nové logo. To je samo o sobě třeba povedené, ale jejich grafici se navíc rozhodli každou lyži ve třech čtvrtinách graficky utnout a jinak jí nechat strohou. Tím stanovili tedy jasný předěl a vytvořili tak koncept, poznávací znamení, které bude platit po několik následujících sezón. Čili zdaleka nejenom logo tvoří ony signifikantní prvky.

Dá se definovat nějaký obecný trend, kam se současný design lyží vyvíjí?

Jelikož Lusti není trendsetter, tak se samozřejmě musíme koukat, co se děje kolem. Jak se říká, je to spirála. Grafické trendy nejen ve sportu se určitě posouvají, také se ale vrací určité prvky z minulosti, kombinace barev například. Pak jsou věci, které fungovaly vždy a fungovat budou, zlatý řez třeba.
Ale design lyží se mění hlavně proto, že je použit na jiných materiálech, že lyže mění tvar, mění se možnosti tisku nebo povrchových úprav. Takže i když se použijí totožné prvky jako před deseti patnácti lety, pak ta lyže přesto působí úplně jinak. A to je právě ta spirála, designy se vrací, ale posouvá se kontext. A kdybych měl říct, kam to směřuje? Někam, aby se to prodávalo, aby to bylo líbivý, zajímavý a zároveň trochu nový. Kdysi říkal Uhlíř, jak složit hit: Nová písnička nesmí být úplně tak nová, posluchač musí tu melodii už jakoby částečně znát.
Co jsem u lyžařských firem vypozoroval za poslední dobu, tak to, že se občas všichni potkají, například chvíli všichni jedou v minimalismu, ale pak se zase rozjedou po svém. U letošních kolekcí (2020/21) mi přijde, jako že se úplně neví. Třeba Head dotáhl minimalismus do finále, nyní už mají jenom logo a čistou lyži, takže do budoucna už není co minimalizovat. Jiní se toho zase možná lekli nebo si řekli, že už je to nebaví, takže třeba Rossignol je letos hodně složitý. Někdo obnovuje retro. Když kdysi vyšel Blizzard s retro oranžovou, nastartoval se určitý trend návratu, mnoho firem se vracelo ke starým barvám i starým logům, kurzíva přestala frčet a vrátila se čistota, z čehož doteď mnozí žili. A teď, co se bude dít, nedokážu odhadnout.

Dá se říct, nakolik je design lyže čisté umění a nakolik racionální kalkul?

Já myslím, že to je tak 90 % racionálního kalkulu. Samozřejmě se člověk snaží, aby ta lyže byla hezká. Sám se kolikrát přistihnu, když koukám kolem sebe, třeba se představí nové auto nebo nové logo, tak se mi to zpočátku nelíbí, ale za nějakou dobu si člověk zvykne. Velké značky nám do velké míry určují, co se nám bude líbit a co ne – třeba automobilky nám chtějí prodávat SUV, tak časem všichni kupují SUV, i když je většinou vůbec nepotřebují. Propaganda funguje nejen, co týče spotřeby, ale i co do vnímání vizuálna.

Nestane se ti někdy, že se probudíš s múzou a řekneš si, „takhle by to mohlo být!“?

To se mi občas i stane, hlavně když dlouho nepřichází ten klíčový nápad, tak pak někdy před usnutím to přijde. Ale obecně je to víc vymyšlený či vysezený řešení. U mě to má blíž řešení nějakého technického problému, není to přímo polibek múzy.

Tušíš, nakolik je design prodejním faktorem lyže? Nakolik závisí prodejnost lyže na jejím vzhledu?

Myslím, že prodejnost je na vzhledu závislá až nezdravě. Lyže jsou sportovní náčiní a sport člověk dělá pro radost. Vyjede do Alp, chce se na lyžích cítit dobře a chce i dobře vypadat. Zjistil jsem, že se lidé při nákupu lyží dost často neřídí technickými parametry, které určují jejich vhodnost pro konkrétní účel, ale prostě se zamilují do nějakého designu a vezmou si kvůli němu model, který jim ani nemusí mechanicky vyhovovat. Například by jim vyhovovaly žluté lyže. Ale oni nad nimi ani nepřemýšlí, protože jsou žluté a neladí jim k outfitu. I proto v Lusti děláme dámské kolekce černobílé, aby s tím žádná dáma neměla problém.

Co se týče designů ostatních značek pro 2020/21, které se ti konkrétně osobně líbí a které zase ne?

Co se mi letos osobně hodně líbí? Nikdy jsem nebyl fanouškem Dynastaru, ale letos se mi hodně líbí jejich freeski. Zároveň i Rossignol, se kterým Dynastar sdílí hodně společného. Konkrétně ten mramor či batika na freeridových lyžích, to je něco nového, co tu ještě nebylo. Ty lyže nejsou nijak výrazně barevný, extravagantní, ale pro mě jsou i v kombinaci s kolekčním oblečením zajímavý. A co se mi standardně nelíbí, jsou například závodní modely od Nordicy, to mi designově nic neříká.