Cílem výstavby nové lanovky bylo především navýšení přepravní kapacity, protože původní kyvadlová lanovka z roku 1978 již se svou přepravní kapacitou 380 osoba za hodinu nepostačovala. Díky paralelní dvoupatrové lanovce s hodinovou kapacitou 1 600 osob se tak podařilo dosáhnout požadované součtové přepravní kapacity téměř 2 000 osob/hod. V době uvedení do provozu šlo současně o dráhu s největšími kabinami na světě (kapacita 180 osob). Dodavatelem technologie se stala švýcarská firma Garaventa a celá stavba zabrala 8 měsíců.
Kromě nesporného reklamního efektu mají dvoupatrové kabiny také aerodynamický tvar lépe odolávající větru. Na rozdíl od stejně velké klasické kabiny je dvoupatrová kabina navíc kratší a díky skosenému hornímu poschodí se mohl zkrátit i závěs kabiny, aniž by se tím zvýšilo riziko kolize kabiny s lany při mimořádné situaci, kterou může být např. silné vykývnutí při nouzovém brzdění na nosném laně.
Míjení protijedoucí kabiny první dvoupatrové lanovky na
světě
Chytře bylo navrženo také rozmístění dveří kabiny, aby na nastupující na dolním nástupišti nekapala voda nebo sníh z lyžáků spolucestujících nastupujících na horním nástupišti – zatímco dvoje dveře dolního poschodí byly umístěny na okraje kabiny, jediné dveře horního poschodí se nachází uprostřed kabiny. Srdcem lanovky je pohon o úctyhodném výkonu 1 730 kW, respekt budí i celková hmotnost 4 nosných lan, která činí 223 tun. Každá z kabin váží 27 tun. Přístup k oběma nástupištím zajišťují dva výtahy a pohyblivé schody přímo z velkokapacitního parkoviště. V horním patře kabiny se nachází stanoviště průvodčího, odkud je možné sledovat dění ve spodním patře i na nástupišti prostřednictvím kamer.
Pohled od horní stanice na trasu lanovky Twinliner
Dráha s názvem Twinliner zajišťuje propojení bezcelní vesničky Samnaun s vrcholem Alp Trider Sattel, který je výchozím bodem do rozsáhlé lyžařské houpačky mezi Samnaunem a rakouským Ischglem. Twinliner je v provozu celoročně a díky soustavě sedačkových lanovek mohou návštěvníci plynule přejíždět ze Samnaunu do Ischglu a nazpět i v létě.
Boční pohled na 180-místnou kabinu lanovky Twinliner
Na celém světě bylo dosud postaveno pouze pět kyvadlových lanovek s dvoupatrovými kabinami. Není divu, že hned tři z nich se v době svého otevření mohly pyšnit titulem největší kabiny lanovky na světě. Kromě Samnaunu je najdeme v japonském středisku Kamitakara (lanovka Shinho Ropeway, 120místné kabiny z roku 1998, které byly v letošním roce nahrazeny zcela novými), ve francouzském La Plagne (lanovka Vanoise Express s 200místnými kabinami z roku 2003), na švýcarském Stanserhornu (lanovka CabriO z roku 2012 s otevřeným horním podlažím) a konečně ve Vietnamu v zálivu Halong Bay (lanovka z roku 2016 s 230místnými kabinami, které tedy nyní drží titul největších lanovkových kabin na světě).
Horní patro 180místné kabiny nabízí i několik pohodlných míst k
sezení