Petře, když jsi nyní hlavním servismanem ve SNOWLABu, předpokládám, že máš k lyžování velmi blízko.

Je to tak, lyžuji úplně od malička, svoje první obloučky jsem vykrajoval v Peci pod Sněžkou. Vybavuji si kotvičkový vlek a lano kolem pasu. Od té doby jsem na horách každou zimu, i když s narozením dcery je času stráveného na horách výrazně méně :-).

Které naše kopce sis oblíbil?

Právě Pec pod Sněžkou byla dlouho mým nejoblíbenějším střediskem díky svojí nezaměnitelné rodinné atmosféře. To, jakou změnou za posledních pár let prošla, mě šokovalo. Naštěstí máme u nás hodně krásných míst, rád lyžuji třeba v Deštném v Orlických horách nebo na šumavském Zadově.

Když se vrátíme ke SNOWLABu, jak nápad vznikl? Co byl ten hlavní impulz?

Na vysoké škole jsem se potkal s mým nejlepším kamarádem Milanem, který je mimo jiné spolumajitelem SNOWLABu. Hned v prváku jsme si padli do oka a vyrazili na lyže do Itálie a po mnoho následujících let jsme spolu na horách trávili hodně času. Když před třemi lety přišel s nápadem si otevřít skiservis za mnou, jakožto technicky zdatnějším, tak jsem neváhal ani minutu. Zkusit se má všechno, tak jsme do toho spolu šli. Hlavním impulsem byla jeho dlouhodobější nespokojenost se službami pražských servisů, ať už se jednalo o proměnlivou kvalitu servisu, složitější dostupnost nebo tristní komunikaci se zákazníky. A naštvalo ho to do té míry, že si řekl: „Pojďme to zkusit dělat líp.”

Ale od nápadu k realizaci je ještě velký kus cesty, jak se vlastně člověk naučí servisovat lyže a snowboardy?

Co se týče servisování, není to samozřejmě úplná legrace. Jednotlivých servisních úkonů je obrovské množství, navíc se liší podle typu servisu nebo vybavení. Servisman se musí orientovat v aktuálních modelech lyží a prken, poznat potřebný rozsah prací nebo umět nastavit správně stroje, a to včetně jejich pravidelné údržby. Samozřejmostí jsou další speciální práce jako opravy výseků skluznic nebo montáže a seřízení vázání – je toho fakt hodně. Většinu z toho nemá člověk šanci se naučit bez intenzivního školení, které bylo nedílnou součástí dodávky strojů. I dodavatel technologie má pochopitelně zájem na tom, aby servis operující pod jeho značkou nabízel odpovídající kvalitu služeb.

Výběr servisních strojů tedy probíhal jak?

Od začátku jsme se rozhodli pro vybavení od švýcarské Montany, v tom jsme měli jasno. Konfiguraci SNOWLABu jsme pochopitelně promýšleli spolu s českým zastoupením, největší podíl nese Radek Vancl, který nám díky mnohaletým zkušenostem dokázal sestavu ideálně vyladit. Na nabitém pražském trhu musí být servis konkurenceschopný, což znamená mít velmi dobrou kvalitu vybavení a umět poskytovat nadstandardní kvalitu servisu. Máme tu dohromady 7 strojů, manuální mašiny na přípravu hrany a skluznice, velký servisní automat Snow Cruiser, který zároveň strukturuje skluznici, brousí hranu lyží a snowboardů zboku a leští ji odspodu. Máme také dva přístroje na mazání vč. infra lampy pro bezkontaktní zažehlení vosku do skluznice a v neposlední řadě máme automat Montana® Race Edge, což je řekněme „rozdílový stroj“ proti ostatním servisům, který brousí lyže z boku a přináší závodní technologii broušení boční hrany širokému spektru zákazníků. Race Edge je v rámci našeho sportovního a závodního servisu top tuning hrany, který nikde jinde v Praze nedostanete. Tento finiš hran udrží mimo jiné hranu déle ostrou, takže náročnější zákazníci nemusí servis řešit např. během vícedenní dovolené. Navíc tato technologie umožní při dalším servisu jen šetrné dobroušení boční hrany, pokud je jinak lyže v pořádku, což znamená menší odběr materiálu hrany a delší životnost lyží.

Když máte precizní švýcarské automaty, je pořád důležitá role servismana?

Pochopitelně je, jelikož každá lyže nebo prkno jsou jiné. Automaty mají přínos v preciznosti, šetrnosti a časové úspoře – zatímco je lyže v automatu, servisman se může věnovat dalším činnostem. Ale než lyže do automatu založíme, je často potřeba vysoký podíl lidské práce, kterou žádný automat nenahradí – jde zejména o vytavování skluznice a následné předbroušení skluznice i hrany, aby lyže šla do automatu správně připravená. I po dokončení automatických cyklů však musí servisman lyži zkontrolovat, zda nastavený počet cyklů vedl ke kýženému efektu, zda je lyže správně strukturovaná, nabroušená, hrana je zbavená otřepu atd.

A jak jste vybírali toto pro servis docela atypické místo?

Pídili jsme se po dobře dostupných prostorách v širším centru Prahy a dobrali jsme se ke garážím v obchodním centru na Flóře, kde jsme po vyřešení technických složitostí a získání potřebných povolení podepsali nájemní smlouvu. Největší plus umístění je jednoznačně dostupnost, zákazník si s lyžemi zajede až úplně před dveře, netahá je nikam stovky ani desítky metrů. Taky může návštěvu spojit s nákupy nebo zábavou, to mu šetří čas. Jsme schopni udělat servis i na počkání, takže třeba po zhlédnutí filmu si klient může vyzvednout hotové lyže.

V čem se snažíte být jiní, abyste dokázali uspět v nemalé konkurenci?

Snažíme se jít cestou tzv. otevřeného konceptu – a to jak fyzicky, tak myšlenkově. To například znamená, že se snažíme jasně vysvětlit zákazníkovi, jaké jsou možnosti, co a proč na jeho lyžích doporučujeme udělat za úkony. Když si zákazník servis bude chtít individuálně projít, pobavit se o jednotlivých servisních úkonech nebo technologiích a zjistit, co pro jeho lyže a snowboard můžeme udělat, jsme tomu vždy nakloněni. Měli jsme pocit, že individuální doladění servisu s jistotou, že při příští návštěvě dostane zákazník stejnou službu ve stejné kvalitě, na trhu chybí. Zároveň díky layoutu SNOWLABu klient vždy vidí na všechny stroje a na naši práci.

Petře, máš pocit, že běžný lyžař servisuje lyže dostatečně pravidelně?

To je dobrý dotaz a myslím si, že ne. To je věc, se kterou se setkáváme dnes a denně, zákazníci nám často lyže nosí na servis pozdě, ať už je důvod jakýkoli. Skluznice a hrany bývají v takovém stavu, že servisní úkony se často musejí provést opakovaně, čímž se zákazník vlastně okradl o prožitek z jízdy, protože taková lyže nemohla správně fungovat. My pak musíme odebrat materiálu mnohem víc, abychom mohli lyži předat v kvalitě, za kterou můžeme dát ruku do ohně. Kdyby býval mezitím přišel dvakrát na běžný servis, materiálově by na tom lyže byla úplně stejně, ale mnohem lépe by si zalyžoval. Další oblast, kterou si myslím zákazníci podceňují, je seřízení vázání. Vázání je součást lyže, která mění v průběhu času své vlastnosti, stejně jako lyže samotná. To, že si zákazník jednou za sezónu nechá vázání seřídit na své parametry, které se mimo jiné mohly od předchozího roku změnit, je to nejmenší, co pro sebe a své zdraví může udělat. Lyžování je rychlé, o krizové situace není nouze, a dobře seřízené vázání může pomoci tomu, že ze svahu „odejdeme“ po svých…

Myslíš, že i rekreační lyžař pozná dobrý servis?

Já si myslím, že jednoznačně pozná, když dobrý není. Lyžař, který si není tak jistý na lyžích, tak ani nedovede správně pojmenovat problém spojený např. s broušením, ale dokáže poznat, že něco je jinak, že něco není správně. Dovedu si představit, že když bude mít začátečník špatně nabroušené, nezaleštěné hrany s otřepem a každá lyže mu pojede jinam, tak mu to může znepříjemnit až znechutit lyžování. Je i na nás, na servisech, abychom poskytovali tak kvalitní servis, aby k tomu nedocházelo a abychom začínající lyžaře od tohoto krásného sportu neodradili.

Umíte se postarat i o běžkaře a skialpinisty?

U běžek se umíme komplexně postarat o skluznici, opravit ji, srovnat ji, dodáme na automatu standardní nebo variální strukturu, k tomu bezkontaktně navoskujeme domluveným voskem. U běžek i skialpů provádíme samozřejmě montáž vázání. U skialpových a širších freeridových lyží se se zákazníky například můžeme bavit o méně ostrém bočním úhlu broušení… Možností je mnoho.

A jak jste připraveni na současnou nejistou dobu, kdy standardní provoz nemusí být kvůli koronavirovým opatřením možný?

Je to tak, tahle situace je nejen pro nás obrovsky složitá. Zákazník ale nemusí čekat na uvolnění opatření a může mít lyže připraveny s předstihem, obzvlášť když řada lyžařů z důvodu jarního lockdownu nestihla posezónní servis. Do SNOWLABu je možné se objednat on-line, my zákazníka zpětně kontaktujeme a domluvíme termín tzv. drive-in servisu, tzn. že zákazník lyže v domluvený čas přiveze a my si je bez jakéhokoliv fyzického kontaktu vyzvedneme z jeho auta, nebo je umístí do stojanu před servisem. Následně se již v souladu s vládními nařízeními může dostavit pro lyže osobně, pochopitelně za dodržení všech hygienických pravidel. Uvidíme, jak se budou opatření vlády vyvíjet, dle toho budeme operativně reagovat, tak aby vše bylo v souladu. Už teď každopádně mohou zákazníci zakoupit pro sebe či své blízké v e-shopu na www.snowlab.cz poukaz s cenovým zvýhodněním, který může třeba posloužit i jako praktický vánoční dárek.


SNOWLAB

Najdete nás v prostoru parkovacích míst G7 a H7 v podzemních garážích P -2
OC Atrium Flora
Vinohradská 2828/151, Praha 3
Tel.: +420 604 252 614

www.snowlab.cz