Muszyna - Wierchomla

Až do roku 2000 disponovalo poměrně velké lyžařské středisko Wierchomla pouze lyžařskými vleky. Právě před 20 lety zde nahradila dlouhý lyžařský vlek H210 (ten byl posléze přesunut na jiné místo ve středisku) od firmy Tatrapoma (dnes Tatralift) neodpojitelná čtyřsedačková lanovka od stejné firmy, 1 558 metrů dlouhé zařízení s převýšením 308 m bylo uvedeno do provozu v lednu 2001. Přepravní kapacita činí 2 000 osob za hodinu při 193 sedačkách a dopravní rychlosti 2,3 m/s. Dolní poháněcí a napínací stanice byla realizována v modernizované mostové verzi Alfa s neděleným poháněcím lanáčem o průměru 4900 mm, v roce 2005 byl pak ještě dodatečně nainstalován rozběhový pás. Lanová dráha ve Wierchomle se stala první čtyřsedačkovou lanovkou od firmy Tatrapoma postavenou v Polsku, její provoz je celoroční.


Dolní stanice lanovky Szczawnik I v areálu Wierchomla

Další modernizace a rozšíření se Wierchomla dočkala v roce 2007, kdy byla na opačné straně střediska, v nově vznikající části nedaleko obce Muszyna, zahájena výstavba druhé lanové dráhy. Tím vznikla malá lyžařská houpačka Dwie Doliny - Muszyna Wierchomla. Tentokrát již bylo pro zkrácení jízdy doby rozhodnuto postavit odpojitelnou lanovku, vzhledem k vysoké finanční náročnosti však byla vybrána použitá technologie firmy Agamatic z roku 1988 dovezené z italského Canazei. Ta zde pod názvem Toè přepravovala lyžaře celých 19 let až do roku 2007, kdy byla nahrazena osmikabinkovou lanovkou Doppelmayr.


Trasa lanovky Szczawnik I v areálu Wierchomla

Po převezení do Polska byla technologie kompletně repasována firmou Elster, při čemž obdržela mj. i zcela nové opláštění stanic modernějšího vzhledu. Výstavba 1 525 metrů dlouhé lanovky s názvem Szczawnik I byla zahájena v létě 2007, montáž technologie byla provedena zčásti ještě na podzim 2007 a zčásti po zimní přestávce na jaře 2008. Provoz pak byl zahájen na počátku zimní sezóny 2008/09. Sedačky, jichž je celkem 93, je možno garážovat na odstavných kolejnicích v dolní stanici. Kromě dvou lanových drah disponuje středisko 7 lyžařskými vleky a 13 km sjezdových tratí. Samozřejmostí je systém technického zasněžování od firmy TechnoAlpin, o úpravu sjezdovek se starají rolby PistenBully.


Horní stanice lanovky Szczawnik I v areálu Wierchomla

Białka Tatrzańska – Litwinka

Druhá použitá sedačková lanovka odpojitelného systému Agamatic v Polsku byla postavena na přelomu let 2009 a 2010. Jedná se opět o čtyřsedačkovou lanovku, která byla dovezena z italského střediska Speikboden, kde přepravovala v zimě lyžaře a v létě turisty od roku 1989 pod názvem Michlreis a již v roce 2005 byla nahrazena osmimístnou kabinkovou lanovkou Doppelmayr. Stejně jako typově shodná lanovka v Wierchomle byla i zde původní technologie kompletně repasována u firmy Elster a obdržela při tom mj. rovněž zcela nové opláštění stanic modernějšího vzhledu. Pohon i hydraulické napínání se nachází v dolní stanici.


Dolní stanice lanovky Litwinka v Białce Tatrzańske

Výstavba lanové dráhy Białce Tatrzańske byla zahájena koncem léta 2009 (do zimy se stihly usadit podpěry a zvětší části smontovat stanice) a ukončena na jaře 2010, provoz byl pak zahájen v zimní sezóně 2010/11. Trasu dlouhou 900 metrů s převýšením 151 m tvoří 7 nosných a 2 tlačné podpěry, přepravní kapacita činí 2 400 osob za hodinu. Přepravu cestujících zajišťuje 66 sedaček. Litwinka je zcela nové středisko vybudované na „zelené louce“ a sousedí s rozsáhlým areálem Kotelnica s mnoha lanovkami.


Trasa lanovky Litwinka v Białce Tatrzańske

Piwniczna-Zdrój – Kicarz

A konečně do třetice, poslední lanovka Agamatic se do Polska dostala v roce 2009, na rozdíl od prvních dvou má ovšem mnohem komplikovanější osud. Jedná se o odpojitelnou čtyřsedačku, která přepravovala lyžaře na Kronplatzu pod názvem Marchner od roku 1991 do roku 2009, když byla nahrazena desetimístnou kabinkovou lanovkou Leitner s plnohodnotnými sedadly, první svého druhu na světě. Šlo o první kompaktní lanovku (tzn. nízkým zakrytím staničních dopravníků) firmy Agamatic. Již v roce 1996 došlo k zásadnímu zvýšení komfortu, když byly původní nekryté sedačky nahrazeny novými s bublinami futuristického designu, zvané Sky Dancer. Ty pak byly na Kronplatzu v provozu pouhých 13 let, když došlo k nahrazení celé lanovky. Původní lanovka Agamatic byla po demontáži odprodána do Polska, kde měla být opětovně postavena na vrcholu Żar u obce Międzybrodzie Żywieckie. K tomu však z důvodu neudělení stavebního povolení nikdy nedošlo a technologie dráhy byla uskladněna v areálu firmy Mostostal v Czechowicích až do roku 2018, kdy byla prodána do nově vznikajícího lyžařského areálu Kicarz u obce Piwniczna-Zdrój. V roce 2018, tedy po devíti letech od demontáže na Kronplatzu, byly usazeny všechny podpěry a zčásti smontována technologie dolní stanice. Posléze však došlo k přerušení výstavby a na její obnovení dosud nedošlo, je tedy otázka, zdali se lanáče této lanovky ještě někdy vůbec roztočí…


Futuristické sedačky Sky Dancer čekají i po 12 letech od demontáže na Kronplatzu na své další nasazení…