Monte Lema

Mezi mimořádně unikátní švýcarské lanovky patří tandemová (neboli skupinová) kyvadlová lanovka z obce Miglieglia na vrchol Monte Lema poblíž Lugana v kantonu Ticino. Je vybavena dvěma skupinami po třech 15místných kabinkách firmy Gangloff a dodána byla méně známým švýcarským výrobcem Streiff v roce 1998, kdy nahradila svou předchůdkyni, odpojitelnou dvousedačkovou lanovku Von Roll VR 101 se sedačkami se sezením bokem ke směru jízdy. Délka dráhy činí 2 665 metrů při převýšení 849 m, horní stanice leží v nadmořské výšce 1 558 m n. m. Monte Lema se nachází ve stejném hřebenu jako Monte Tamaro, návštěvu obou lanovek lze tedy zkombinovat. Z vrcholu se naskýtá pěkný výhled na obě zdejší rozsáhlá jezera - jak menší Lago di Lugano, tak větší Lago Maggiore, na jehož břehu leží i město Locarno.


Skupina tří patnáctimístných kabinek tandemové kyvadlové lanovky Monte Lema

Monte Tamaro

Poslední existující lanovka systému Carlevaro & Savio se nachází ve Švýcarsku u obce Rivera v kantonu Ticino a vede pod vrchol Monte Tamaro. Skládá se ze dvou na sebe navazujících úseků s průběžných provozem (přestupovat v mezistanici tedy není potřeba) a otevřena byla v roce 1972. V původním provedení již ovšem provozována není - na počátku 90. let minulého století prošla dílčí modernizací, při níž obdržela především nové kabinky typu Espace 4 od firmy Sigma. Délka obou úseků dohromady činí 2 504 metrů a celkové převýšení dosahuje hodnoty 1 053 m, horní stanice se nachází v nadmořské výšce 1 530 m n. m. Dříve se nahoře nacházelo také menší lyžařské středisko, dnes již je ovšem lanovka lákadlem letní sezóny - hlavní atrakcí je bobová dráha Alpine-Coaster u horní stanice a rozsáhlý aquapark u dolní stanice.


Trasa druhého úseky čtyřmístné kabinkové lanovky na Monte Tamaro

San Carlo

Hluboko v údolí Valle Maggia se nachází rozsáhlá síť vysokohorských přehrad a přečerpávacích vodních elektráren. Pro vybudování jedné z nich zde byla v roce 1963 firmou Habegger postavena unikátní kyvadlová lanovka s délkou úctyhodných 4 030 m při převýšení 853 metrů. Po dokončení výstavby přehrady byla lanová dráha dosazením 125místné kabiny CWA na jednu větev transformována na lanovku osobní a od té doby slouží především turistům. Na druhé větvi ovšem zůstala zachována nákladní plošina s vysokou nosností, takže i dnes lze lanovku v případě potřeby využívat pro přepravu těžkých nákladů včetně nákladních aut. Nejvyšší výška nad terénem činí 196 metrů. Zajímavostí je také trasa lanovky s atypickými konzolovými podpěrami v dolní části, které jsou doslova vetknuty do svahu, a portálovými podpěrami v horní části. Horní stanice se nachází v nadmořské výšce 1 904 m n. m.


125místná kabina u atypické konzolové podpěry lanovky San Carlo - Robiei

Locarno

Město Locarno ležící na břehu jezera Lago Maggiore je s vyhlídkovým vrcholem Cimetta spojeno třemi úseky lanovek. První úsek Locarno–Orselina tvoří pozemní lanovka, která se rozjela již v roce 1908. Na ni navazuje kyvadlová lanovka od firmy Doppelmayr Orselina–Cardada, která se vyznačuje speciální architekturou stanic a designem 40místných kabin a v roce 2000 nahradila původní kyvadlovou lanovku. Unikátem je ovšem horní úsek Cardada–Cimetta s horní stanicí v nadmořské výšce 1 670 m n. m., který tvoří odpojitelná dvousedačka Doppelmayr se sedačkami se sezením bokem ke směru jízdy z roku 1999. Důvodem pro toto řešení bylo, že sedačky otočené příčně k ose lana umožňují turistům nádherný výhled na údolí s jezerem Lago Maggiore a v neposlední řadě se tak také podařilo zachovat charakter a tradici původní lanovky Carlevaro & Savio z roku 1955, která byla rovněž vybavena sedačkami se sezením bokem ke směru jízdy.


Čtyřicetimístná kabina kyvadlové lanovky Locarno–Cardada


Dolní část trasy unikátní odpojitelné dvousedačky Cardada–Cimetta