Raxseilbahn

Nejstarší visutá lanovka Rakouska, Raxseilbahn, oslavila před pár lety své 90leté jubileum a při té příležitosti byla částečně modernizována. Výstavba dráhy systému Bleichert-Zuegg byla zahájena v srpnu 1925 a již 9. června 1926 byl zahájen veřejný provoz. V průběhu provozu byla lanovka několikrát modernizována, díky větším kabinám byla taky postupně zvyšována přepravní kapacita až na dnešních 300 osob za hodinu. V roce 2002 byly nasazeny nové kabiny od firmy Swoboda (dnes Carvatech) s kapacitou 30 míst, v letošním roce byl firmou Leitner modernizován především pohon a elektrická část. Délka dráhy činí 2 160 metrů při převýšení 1 017 m, horní stanice leží v nadmořské výšce 1 545 m n. m. Na trase je rozmístěno celkem 5 podpěr, podpěry č. 1, 4 a 5 jsou portálové konstrukce a podpěry č. 2 a 3 pak standardní příhradové.


Horní stanice kyvadlové lanovky Raxseilbahn

Semmering - Hirschenkogel

Známé středisko Semmering - Hirschenkogel v dosahu Vídně je oblíbené především v zimě, kdy je zde v provozu 8místná kabinková lanovka Magic-Mountain-Xpress a neodpojitelná čtyřsedačka Blauer Blitz, obě od firmy Girak-Garaventa. Kabinková lanovka byla postavena v roce 1998 (nahrazena byla již zastaralá dvousedačková lanovka) a je v provozu také v letní sezóně, kdy kromě přepravy turistů obsluhuje také místní bikepark. Délka dráhy činí 1 004 metrů při převýšení 331 m, horní stanice leží v nadmořské výšce 1 329 m n. m. v bezprostřední blízkosti rozhledny. Zajímavostí je, že všechny kabinky jsou opatřeny reklamními polepy, což na vozech lanových drah není příliš obvyklé. Kabinky typu ARENA 8 od firmy CWA jsou přitom velmi ojedinělé - uplatnily se pouze na Hirschenkogelu a na trojúsekové lanovce ve Flimsu.


Poslední podpěry před horní stanicí kabinkové lanovky na Hirschenkogelu

Schneeberg

Dráha Schneebergbahn je jedinou ozubnicovou železnicí v Dolním Rakousku (a zároveň jednou ze tří ozubnicových drah Rakouska, Schneebergbahn je z nich nejdelší) a s ohledem na blízkost Vídně je velmi navštěvovaná. Délka dráhy, která začíná v obci Puchberg am Schneeberg a horní stanici Hochschneeberg má v nadmořské výšce 1 794 m n. m. (jde tak o nejvýše položenou železniční stanici v Rakousku), je 9,8 kilometrů. Převýšení činí 1 218 metrů, maximální stoupání pak 19,7%. Ozubnicová dráha o rozchodu 1 000 mm byla otevřena 25. září 1897 a až donedávna byla provozována v parní trakci. Změna přišla teprve v roce 1999, kdy byly dodány tři nové dieselové soupravy zvané Salamander, které se skládají z lokomotivy a jednoho řídicího a jednoho vloženého vozu, které byly vyrobeny ve spulupráci lanovkářských firem Waagner Biró a Swoboda. Pod Schneebergem u obce Puchberg se nachází také celoročně provozovaná odpojitelná čtyřsedačka Salamander Express z roku 2005 (Doppelmayr), která nahradila původní dvousedačku od firmy Girak z roku 1972.


Souprava zubačky Schneebergbahn před horní stanicí