Tisková zpráva Asociace horských středisek (AHS ČR)

Česka horská střediska letos investují hlavně do úsporných technologií a modernizace služeb, a to téměř třičtvrtě miliardy korun. Lyžaři se nemusí obávat větších omezení na sjezdovkách, skiareály i v této mimořádné zimně plánují nabídnout služby v co největším rozsahu. Nezbytné zvýšení cen skipasů bude hluboko pod inflační úrovní.

Letní sezónu ovlivnilo moře i počasí

Letošní letní sezóna zaznamenala pokles návštěvníků oproti minulému roku průměrně o 15 %. To bylo způsobeno především uvolněním cest na zahraniční dovolené, o které byl po dvou letech pandemického omezení enormní zájem. Navíc návštěvám hor nenahrávalo ani nepříznivé počasí v srpnu a v září. „Návštěvníky na hory často lákají atrakce, na nichž zabaví sebe i své děti. Populární jsou různé bike parky, stezky korunami stromů či dětská hřiště. Velkou návštěvnost zaznamenal na jaře otevřený Sky Bridge 721 na Dolní Moravě,“ říká prezidentka Asociace horských středisek (AHS) Kateřina Neumannová.

Horská střediska se připravují na zimu

Lyžařské areály se již chystají na blížící se zimní sezónu. Na lyžaře čekají nové gastronomické provozy, vyžití pro děti i nové sjezdové trasy. Podle aktuálního průzkumu veřejného mínění* pro AHS se totiž na české hory v zimě chystá až 81 % těch, jenž v zimě na hory jezdívají, a to nejčastěji na vícedenní pobyty (76 %), jimž kralují prodloužené víkendy (41 %).

I přesto, že nadcházející zimní sezóna začne na pozadí vysokých cen energií, lyžařské areály neplánují výraznější omezení služeb. Naopak drtivá většina z nich chce návštěvníkům nabídnout lyžování v nezměněném rozsahu. „Je samozřejmé, že ke zdravému a udržitelnému životnímu stylu každého jednotlivce patří neodmyslitelně pohyb a také sport. Lidé všech věkových skupin by měli využít každé příležitosti – od chůze, běhu přes cyklistiku či lyžování. Když budeme investovat čas a energii do pohybu, a to především u dětí, v dlouhodobém horizontu ušetříme nemalé prostředky, které bychom pak museli vynakládat na zdravotní systém,“ říká Miroslav Petr, děkan Fakulty tělesné výchovy a sportu UK a předseda Asociace děkanů tělovýchovných fakult ČR.

Pobyt na čerstvém vzduchu, navíc spojený se sportem, je důležitý nejen ke zvýšení fyzické odolnosti, ale i k psychické pohodě. „Nemohu dát lepší doporučení, než dali prostřednictvím Františka Filipovského Voskovec a Werich v Těžké Barboře před pětaosmdesáti roky: ‚Nejlépe se rozjaří, kdo na jaře veslaří, rybaří, lalala a v září bruslaří a v prosinci lyžaří.‘ Pohyb na čerstvém vzduchu je to nejlepší, co může člověk pro své zdraví i pro svou pohodu udělat. Dnes k tomu má mnohem lepší podmínky než za časů V+W a měl by je využít, dokud tu jsou. Zejména mladé generaci přeju méně elektroniky a víc pohybu,“ doplňuje psychiatr Radkin Honzák. Průzkum ukázal, že i v případě omezení služeb by pouze 5 % těch, kteří se na hory chystají, zimní dovolenou oželelo. „Na skiareály jsou navázány další služby, jako např. ubytování, půjčovny, restaurace, které jsou důležité pro obživu místních lidí v horských střediscích, které jsou převážně v příhraničních oblastech,“ uvádí místostarosta obce Vítkovice v Krkonoších Milan Rychtr. V horských obcích je v cestovním ruchu zaměstnáno až 45 000 osob. Navíc podle multiplikačního modelu za každou korunu utracenou ve skiareálu připadne dalších 7 Kč v navazujících službách v horském středisku.

Investice putují do modernizace a udržitelnosti

I letos skiareály investují více než 700 mil. Kč do zlepšení služeb a technologií, a to především s ohledem na ekologickou udržitelnost. Areály nakupují nové rolby a čím dál více používají osvědčenou technologii SNOWsat. Ta s pomocí satelitních snímků a GPS ukazuje, kolik sněhu kde leží, což umožňuje mnohem efektivnější hospodaření s přírodním a technickým sněhem. Postupně ji nasazuje stále více lyžařských areálů. K největším investicím patří budování akumulačních nádrží na vodu, jež jsou důležitou cestou k ekologicky udržitelným řešením. Ačkoli v zahraničí jsou běžné, v Česku se k nim v některých oblastech staví odmítavě a schvalování jejich výstavby je zpomalováno, případně zcela zastavováno. Přitom napomáhají k zadržování vody v přírodě a také k jejímu ochlazování. Jejich přínos není jen pro záchyt přírodních srážek k zasněžování, ale také jako zdroj vody v případě hašení požárů v nepřístupném horském terénu či jako zdroj užitkové vody v období sucha.

Skiareály dále investují do digitalizace svých systémů, především v oblasti online prodeje skipasů či rezervace vybavení v půjčovnách. Rozšiřují se i samoobslužné pokladny, v nichž si návštěvníci zakoupí skipasy nebo zaktivují ty pořízené on-line.

„Těší nás, že si návštěvníci všímají novinek a zlepšování služeb v horských oblastech. Potvrdil to i průzkum, ve kterém z těch, jež se chystají letos na hory, zlepšení vnímá 59 % respondentů“ dodává ředitel AHS Libor Knot.

Levnější skipasy on-line

Skiareály stejně jako v minulosti pokračují v trendu prodeje skipasů on-line. Jejich ceny jsou při nákupu předem nižší a lyžaři tak můžou ušetřit až 20 %, někde dokonce až 30 %. „Tzv. plovoucí ceny skipasů začíná používat více českých skiareálů. Nejen, že návštěvníkům včasný nákup z domova ušetří čas a peníze, ale provozovatelé dokážou lépe regulovat množství lyžařů na sjezdovkách,“ říká Libor Knot.

„Poprvé v historii letos mimo jiné vznikl integrovaný skipass pro Beskydy a Valašsko umožňující současně výhodné lyžování i poznávání dané oblasti. Zapojuje se do něj sedm top areálů. A například dospělí, kteří ho využijí, budou moct čtyři libovolné dny a noci, které nemusí jít po sobě, lyžovat za 2 240 Kč. K tomu je čeká také všech 100 výhodných služeb v rámci Beskydy Valašsko Card,“ říká ředitel České centrály cestovního ruchu – CzechTourism Jan Herget a dodává: „Jde o způsob, jak zvýšit návštěvnost dané lokality a motivovat lidi, aby v oblasti zůstali déle a rádi se vraceli. A je to také logická, a věřím že i funkční, reakce na obavy, co s letošní zimní turistickou sezónou udělá aktuální sociálně-ekonomická situace, především pak ceny energií.“ Kvůli vyšším cenám energií a dalším vstupům si letos lyžaři u 30 největších středisek připlatí průměrně o 10–15 %. „Provozovatelé lyžařských areálů do svých cen musí promítnou vyšší náklady, které tato netypická situace přináší. Uvědomují si ale, že je do skipasů nelze zahrnout v plné výši. Po započtení dalších stovek skiareálů bude nárůst cen pro celou ČR ještě výrazně nižší a bude tak hluboko pod inflační úrovní,“ doplňuje Libor Knot.

Češi podporují horský turismus

Podle aktuálního průzkumu téměř 78 % respondentů souhlasí, že je důležité pro podporu českých regionů utrácet peníze na dovolené v ČR. Obdobně respondenti reagovali i v průzkumu veřejného mínění** v roce 2019. „Jak ukázal průzkum, Češi nám i po nelehkých zimních sezónách zachovávají přízeň a věří, že skiareály i návazné služby udělají vše proto, aby sezóna proběhla na takové úrovni, na jakou jsou zvyklí. My již teď za horská střediska můžeme slíbit, že uděláme vše proto, abychom naplnili jejich očekávání,“ uzavírá Kateřina Neumannová.