Článek vyšel v časopise SNOW 144 (únor-březen 2023).


Nová lanovka od firmy Leitner je ovšem již třetí generací na této trase. Již v roce 1950 se zde rozjela odpojitelná dvousedačka systému Von Roll VR101 (tedy se sedačkami se sezením bokem ke směru jízdy) vyrobená v licenci místní firmou Allgäuer Bergbahnbau, která dokázala přepravit 320 osob za hodinu. Na trase bylo rozmístěno 23 příhradových podpěr. V roce 1969 se přidáním dalších sedaček podařilo kapacitu navýšit až na 540 osob/hod. V devadesátých letech už ale přepravní kapacita ani tak nepostačovala, a tak bylo rozhodnuto o náhradě původní lanovky novou šestikabinkou od firmy Doppelmayr s kapacitou 1 700 osob/hod., která se rozjela v roce 1997 jako první 6místná kabinka v Německu. Nové stanice typu UNI byly umístěny před původní staniční budovy, které byly nově využity jako depo kabinek.


Kabinky v dolní stanici, která má jako jediná budovu


V posledních letech návštěvnost oblíbeného Söllerecku dále narůstala, a to jak v zimní, tak letní sezóně. To bylo impulsem pro kompletní přestavbu areálu, jejíž první etapou byla v roce 2019 náhrada lyžařského vleku Schrattenwang odpojitelnou šestisedačkou Leitner s bublinami. V roce 2020 pak přišla na řadu také kabinková lanovka, která byla i navzdory svému relativně nízkému věku 23 let nahrazena 10místnou kabinkou od firmy Leitner. Výstavbou nové moderní lanovky byl vyřešen nedostatek původní lanovky, kterým byla poloha dolní stanice ležící 200 m od parkoviště u hlavní silnice.


U mezistanice si lze prohlédnout původní sedačku Von Roll i 6místnou kabinku z roku 1997


Nová dolní stanice se tak nachází přímo u tohoto parkoviště, odkud vyjíždí první krátký, jen 227 metrů dlouhý úsek k mezistanici, která se nachází na místě původní dolní stanice. Zde se trasa lomí téměř do pravého úhlu (73 stupňů) a pokračuje již v původní trase k horní stanici. Mezistanicí kabinky plynule projíždějí – celá lanovka má jedinou lanovou smyčku a lano je v mezistanici vedeno do požadovaného směru pomocí horizontálních odkláněcích lanáčů – a je zde možno vystoupit i nastoupit.


Mezistanice nové lanovky, kde se nachází i depo kabinek


Nachází se zde také garážování pro všech 71 kabinek typu Diamond EVO – 38 kabin v objektu depa u stanice a 33 kabin přímo v oběhu stanice (staniční garážování). Celková délka trasy s 15 podpěrami dosahuje 2 286 metrů při převýšení 367 m. Přímý pohon DirectDrive bez převodovky o výkonu 794 kW se nachází v horní stanici, lano je pak napínáno ve stanici dolní. Součástí mezistanice je také provozní budova s čerpací stanicí zasněžovacího systému, veřejnými WC, lyžařskou půjčovnou a lyžařskou školou. Všechny stanice jsou bezbariérové.


Míjení kabinek u mezistanice, vlevo krátký úsek k dolní stanici


Posílen byl také zasněžovací systém výstavbou retenční nádrže o objemu 80 000 m2, nyní tak lze místní hlavní sjezdovky vysněžit za 33 hodin. Nová lanovka byla dokončena v prosinci 2020, z důvodu protipandemických opatření však mohla být spuštěna pro veřejnost až na jaře 2021. Söllereck je oblíbený zejména mezi lyžařskými školami, nicméně návštěvnost je vyšší v letní sezóně, kdy dosahuje až 220 tisíc návštěvníků. U mezistanice se nachází bobová dráha Alpine-Coaster. Do budoucna jsou na Söllerecku plánovány ještě šestisedačky Wannenbahn a Höllwiesbahn.


Míjení 10místných kabinek Diamond EVO u horní stanice



Radim Polcer

Radim Polcer je projektant kolejových vozidel a už od dětství nadšený průzkumník lanových drah. Od roku 2002 publikuje o lanovkách v odborných časopisech a na svém portálu www.lanove-drahy.cz.



Umístění horní poháněcí stanice zůstalo stejné jako u původní lanovky

Novinky v lyžařských střediscích sledujte na www.snow.cz/novinky