Článek vyšel v časopise SNOW 143 skialp (speciální vydání - únor 2023)
Ovšem jako vždy u skialpu platí, že se musíme zaměřit na způsob aktivity, pro který batoh vybíráme. Pro naše potřeby stručně popíšeme dva extrémy – závodní a freeridové batohy, a když z obou vezmeme určité vhodné prvky, dostaneme skialpové batohy pro běžné použití, které jsou dnes i pro běžnou turistiku na lyžích důmyslně poskládány.
Závodní batohy
Závodní batohy jsou především odlehčené, tedy žádné složité,
vyměkčené pohodlné zádové systémy nebo přehledně dělené kapsy na
množství věcí – závodník toho moc nepotřebuje. Právě závodní batohy
ale přinesly třeba tyto praktické vychytávky:
Kapsa na mačky
Zboku přístupná kapsa, oddělená od ostatního prostoru, je určená k rychlému uložení stoupacích želez. Je dobré, když je na zip a když je vyrobena z nepromokavého a odolného materiálu, který zároveň chrání ostatní výbavu proti ostrým hrotům maček.
Upínání lyží bez sundání batohu
Dole se lyže zasunou do k tomu určeného poutka, nahoře se pak obtočí elastickou šňůrou, která se upíná na ramenní popruh. Dát lyže na záda je tak velmi rychlé, netřeba batoh sundávat. Pozor jen na širší lyže, tento mechanismus bývá limitován obvodem poutka. Touringové batohy ale samozřejmě počítají s touringovými lyžemi a často mají poutko i nastavitelné. Takto „šikmo“ upnuté lyže nevadí při chůzi ani lezení v horách, takže se tento způsob stal nejrozšířenějším.
Poutko na cepín
To mají i jiné horské batohy, ale na závodních je vymyšlené tak, aby šel cepín rychle sejmout, a přitom držel pozici, často je použito gumičkové upnutí. Starší, ale stále spolehlivý systém jsou očka na suché zipy.

Skialpový batoh Atomic Backland 22
s velkou centrální kapsou, odolnou kapsou
na mačky a přední kapsou na lavinovou výbavu
vychází ze závodních zkušeností, ale objemem
a bytelností je určen pro běžný skitouring.
Freeridové batohy
Freeridové batohy musí pojmout daleko víc materiálu a dnes se téměř neobejdou bez bezpečnostních funkcí – mohou chránit záda při pádu nebo pomáhat udržet se na povrchu při sesuvu laviny. Kořeny ve freeridových batozích mají například následující systémy:

Batoh Ortovox Haute Route 32
je robustnější, blíže freeridovým batohům,
ale lehčí. Je určen pro dlouhé horské přechody,
kde je klíčový komfort při vícedenním nošení
– důležitý je zádový systém i přehledné
uspořádání vnitřních prostor.
Kapsa na pásy, lopatu a sondu
Oddělená, dobře přístupná kapsa urychluje reakci při záchranné akci. Navíc v batohu není lopata a sonda volně ložena, a tak nepřekáží při hledání ostatních doplňků. V případě použití lopaty po jejím sbalení do voděodolné kapsy navíc nenavlhne ostatní vybavení.
Integrovaný chránič páteře
Některé batohy mají v zádovém systému integrovaný certifikovaný chránič páteře, vhodný je především pro aktivnější jezdce, kteří se nebojí jezdit náročnějším terénem na hranici možností a s rizikem pádu počítají.

Vhodný objem pro skitouring
Závodní batohy mívají objem pod 20 litrů, vejde se do nich jen to nejnutnější a odlehčené vybavení. Freeridové a lavinové batohy mohou mít až 60 litrů, to je však objem, který s moderním materiálem sbalíte na expedici v odlehlých krajinách se spaním ve stanu. Vhodný objem batohu pro jednodenní touring se tedy podle výbavy lyžaře pohybuje mezi 20 až 32 litry – při výběru je dobré sbalit všechnu výbavu, která do batohu přijde, a vyzkoušet, zda se vejde s drobnou rezervou. Pro vícedenní skialp s pohybem po ledovci nebo lezení na skalnaté vrcholy se hodí batohy o objemu 24 až 40 litrů.
Výše zmíněné atributy dávají dohromady velkou kategorii skialpových batohů, určených pro rekreační skitouring. Zpravidla různě kombinují výše popsané systémy a lze je rozdělit do dvou cenově velmi rozdílných kategorií – v jednotkách tisíc se pohybují ceny skialpových batohů bez lavinového systému, pořizovací ceny lavinových batohů začínají okolo 20 000 Kč.
Lavinové batohy
Lavinové batohy disponují tzv. lavinovým systémem, jehož aktivací se – zjednodušeně řečeno – zvětší objem lyžaře. A to proto, že objemnější částice v pohyblivé lavině „plavou“ nahoře (tzv. granulární konvekce), takže se snižuje riziko úplného zasypání. Jde o jedinou pomůcku, která pomáhá nikoliv jako prevence nebo záchrana, ale jako aktivní ochrana lyžaře během lavinové nehody.
Systémy lavinových batohů lze rozdělit podle několika parametrů. Ty
základní jsou mechanismus aktivace, velikost a tvar nafukovacích vaků
a odnímatelnost. Všechny popsané systémy lavinových batohů mají své
výhody i nevýhody a nelze říct, který je lepší. Záleží totiž na
preferencích každého skialpinisty a povaze túr, které podniká.
V důležitých parametrech, jako je rychlost nafouknutí, objem vaků nebo
hmotnost systému, se výrobci předhání a takřka rok co rok připravují
vylepšené novinky. V principu ale jde o důkladně otestovanou vyspělou
technologii, která může zachraňovat život, takže všechny na trhu
dostupné produkty lze považovat za spolehlivé a funkční.
Mechanismus aktivace
Tlakové nádoby
První lavinové batohy nafukovaly vaky pomocí kartuše se stlačeným plynem – táhlo uvede do pohybu hrot, který mechanicky proděraví hrdlo kartuše, jež vyplní vak vzduchem nebo plynem… Taková kartuš se musí vyměnit po jednom použití. Tento systém, byť ho vytlačují modernější, na trhu stále najdeme i v moderních variacích. Různí se směsi plynu, kartuše jsou opatřeny manometry, které kontrolují tlak, tlakové nádoby se vyrábí lehčí z karbonu – hmotnost takového systému může být asi 1 000 gramů, k čemuž se kapacitorové systémy dostávají až dnes.
Výhody: jednoduchá údržba, netřeba nabíjet, u některých modelů levnější pořizovací náklady (od 15 000 Kč), nízká hmotnost
Nevýhody: jednorázová aktivace a nutnost výměny nebo
doplnění kartuše, stlačený plyn může být problém v letecké dopravě,
nemožnost testovací aktivace a tréninku, absence indikátoru stavu systému
– netransparentnost systému
Bateriové systémy
Především negativní skutečnost, že je po jediné aktivaci potřeba vyměnit kartuši, vedlo k rychlému vývoji bateriových systémů. Akumulátor pohání kompresor, který vhání do vaků vzduch z okolí. Elektrické systémy stále více vytlačují původní systémy na bázi stlačeného plynu, ale jejich limitem je hmotnost – baterie, která pohání ventilátor, musí být dostatečně výkonná, a tudíž nemůže být lehká.
Výhody: opakované použití pro případ sekundární
laviny nebo nácvik, kdykoliv lze také aktivací vyzkoušet funkčnost
systému, elektronická indikace stavu systému. Unikátní schopnost
samovolného vyfouknutí 3 minuty po aktivaci může přispět k uvolnění
prostoru a vzniku vzduchové kapsy po zasypání.
Bateriové systémy s kapacitory
Vývoj baterií jde velmi rychle dopředu, snaha docílit co nejvyšší výdrže a efektivního hospodaření s energií při zachování nízké hmotnosti vedla k vyvinutí superkapacitorem poháněných lavinových systémů. Ty naráz uvolní velké množství energie potřebné k rychlému nafouknutí airbagu. Kapacitor se pak dobíjí z integrované nebo tužkové baterie a během chvíle je možné jej znovu použít.
Výhody: nižší hmotnost – nejsou potřeba tak velké a těžké akumulátory, možnost nácviku a opakovaných odpalů
Nevýhody: po použití či čas od času nutnost výměny baterie, která dobíjí kapacitor
Co je to kapacitor?
Kapacitor je zařízení schopné akumulovat energii a pak ji rychle uvolnit – pro obecnou představu jsou takovými kapacitory třeba pružina nebo tlaková nádoba. V elektrotechnice se k tomu používá kondenzátor, jenž má schopnost uchovávat elektrický náboj. Kapacitor nebo superkapacitor je anglikanismus (správně by to měl být kondenzátor nebo superkondenzátor) užívaný nejen v terminologii lavinových systémů pro zařízení s vysokou elektrickou kapacitou uloženou pomocí statického náboje – na rozdíl od baterie, která využívá elektrochemické reakce. Superkapacitor se nabije za jednu až deset vteřin – to je jeden z hlavních důvodů jeho použití – hodí se právě tehdy, když je potřeba rychlé nabití pro následné pokrytí krátkodobé potřeby elektřiny (typicky pro druhý odstřel airbagu), zatímco baterie jsou vhodnou volbou pro dlouhodobou dodávku energie. Například systém Litric lze odpálit, kapacitor se pak regeneruje energií z baterií a po 25 minutách je možné jej odpálit podruhé.
Kapacitory ovládly ISPO
Na prestižním veletrhu ISPO Munich byly letos oceněny tři lavinové
batohy, všechny kapacitorové. Dva batohy (Deuter Alproof Tour 38+5 a Scott
Patrol E2) mají systém Alpride E2, samostatně pak byl oceněn systém Litric,
který vznikl spoluprací značek Ortovox a Arc’teryx a najdeme ho
v pěkné řádce jejich batohů, mezi nimiž jej lze vyměňovat.
Tři systémy s kapacitorem. Vlevo nahoře Litric, uprostřed první
generace systému Alpride E1 a vpravo modernější Alpride E2. Ten je lehčí,
má o 40 % menší objem a disponuje displejem, který zobrazuje zásadní
stavy nabití
Velikost a tvar airbagů
Fyzika je neúprosná: čím větší objem, tím lépe se předmět udrží na povrchu laviny. Tedy čím objemnější nafukovací polštáře, tím lépe. Na opačné straně však stojí hmotnost, která hraje roli na každé túře, ať se potkáte s lavinou nebo ne. Význam tvaru zatím není dostatečně prozkoumán – airbag okolo hlavy by logicky mohl chránit před traumatem C-páteře, nenašli jsme k tomu však patřičné důkazy a studie. V případě roztržení polštáře hraje roli, zda je jeden, nebo dva – pak zůstane alespoň jeden aktivován. Nesporným přínosem elektricky poháněných systémů je schopnost se po pár minutách v lavině automaticky vyfouknout – zasypaný tak získá tolik potřebnou vzduchovou kapsu.
Výměnné moduly
Pokud si vyberete konkrétní batoh s konkrétním systémem, není co řešit. Často ale chceme mít víc možností – malý batoh na jednodenní túru nebo velký na haute-route. Potom jsou k dispozici buď zcela vyjímatelné lavinové systémy, které lze vložit do různých batohů, nebo zabudované zádové systémy s výměnnými kapsami, díky nimž získáte několik velikostí.
Porovnání elektrických lavinových systémů
Nejmodernější systémy v Čechách zastupují převážně tři modely, z nichž některé najdeme v batozích více značek. Nový Litric vytvořily společně značky Ortovox a Arc‘teryx, Jetforce BT používají batohy Pieps, Black Diamond a Ferrino a systém Alpride E2 najdeme také v batozích Scott, Deuter, Black Diamond nebo BCA.
Litric | Alpride E1 | Alpride E2 | Jetforce BT | |
Hmotnost kompletního systému | 1 100 g | 1280 g | 1 140 g | 1 500 g |
Nabíjení | USB-C (25 min) | micro USB + 2x AA | USB-C + 2x AA | Systémová nabíječka |
Udávaná výdrž na jedno nabití | 30 dní / 2 aktivace | N/A | 3 měsíce | N/A |
Garantovaná životnost | 50 aktivací | N/A | N/A | 50 aktivací |
Objem vaků | 150 l | 150 l | 162 l | 170 l |
Vyfouknutí vaků | Ne | Ne | Ne | Po 3 minutách |