Velmi jednoduchý koncept touringových lyží nastolila značka Wedze modelem MT 85, který jsme testovali v minulosti. Praxe u tohoto modelu je obdobná, nemusíte vybírat zvlášť lyže, vázání a pásy, vše dostanete namontované a připravené na první výšlap. Na první, ale určitě ne poslední. Tento set je určen pro občasné výlety, převážně po cestách nebo v okolí střediska. Chtělo by se říct, že je to model základní – splňuje totiž veškeré nároky na běžnou turistiku na lyžích, pokud uživatel nemá zrovna specifické, závodní nebo freeridové ambice.

Základní model s velkým přesahem
Díky tomu, jak jsou lyže ovladatelné a poměrně měkké, jsou skvělé k výuce skialpinistické techniky – i ta může probíhat na sjezdovce, ale Touring Cruiser vyloženě svádí k typicky italské skialpové škole, tedy jízdě krátkými, plynulými oblouky. S ovládnutím skialpinistického oblouku přichází dovednost sjet jakýkoliv terén bezpečně, a k tomu přesně tato lyže inklinuje. To však neznamená, že by byla vhodná jen pro začátečníka. Ostatně i ten ji využije poměrně dlouho, vyšší nároky na vybavení začne klást zřejmě až při průstupu zvlášť ostrým terénem nebo prvním vícedenním okruhu. A když spočítám, kolik dní strávím kratšími, nenáročnými túrami, i jako pokročilý skialpinista si dovedu představit pokrytí zhruba 60 % túr těmito lyžemi. Je to tedy jakási základní lyže, kterou chci mít v autě, abych mohl cestou z hor vyšlápnout na menší vrchol nebo odpoledne po lyžování s rodinou na procházku po středisku. Její dovednosti postačí i na většinu terénů, které se na skialpech běžně chodí v ČR.

Jednoduchý výstup i upínání pásů
Jednoduchost je vlastnost, kterou nejvíce ocení právě začátečníci – i když zdaleka nejen oni. V případě Touring Cruiser už začíná nasazováním pásů. Pásy k lyžím dostanete připravené, není potřeba je jakkoliv zařezávat nebo připevňovat úchytky, vše je připraveno pro první túru. Klips na patě a gumička do zářezu na špičce je dlouhodobě prověřený mechanismus, který je jednoduchý na manipulaci, neuvolňuje se a každý se ho naučí velmi snadno nasazovat i sundávat. To je dalším důkazem, že v jednoduchosti spočívá účinnost a efektivita, čím jednodušší je ovládání skialpového setu, tím rychlejší a snazší bude průstup terénem.
Na to, co zvládne, je možná až zbytečně skromná. Tři čtvrtiny
skialpinistů nezklame.
Pro výstup je lyže velmi příjemná – lehká a úzká (při testované délce 168 cm šířka 78 mm pod patou, R18, 3400 gramů/pár vč. vázání), dobře drží stopu, dobře doléhá na povrch a zatěžuje tak rovnoměrně celý pás. Při sjezdu je pak poměrně hravá, ale především velmi poslušná. Protože je lehká, učí lyžaře držet aktivněji nohy u sebe, a ve výsledku je tak ideálním výukovým nástrojem pro sjezd v proměnlivých terénech. Je spíš měkčí, a tak ji rozhodně v širším měřítku využijí drobnější jezdci a jezdkyně, při agresivnější jízdě nebo pod těžším jezdcem už postrádají potřebnou pevnost a ne vždy jsou dostatečnou oporou.
Snadné přirovnání se nabízí k základnímu modelu auta – začátečníka neposadíme do nadupané „superkáry“, ale do bezpečného, ne drahého a snadno ovladatelného vozidla. V takovém autě zvládneme všechny potřebné cesty, byť někdy s kompromisem. Touring Cruiser je ekvivalentem takového základního modelu, a to nejen vlastnostmi, ale cenou: celý set lyže + vázání + pásy vyjde na bez jedné třináct tisíc korun. I pro občasné skialpinisty tak může vyjít levněji než půjčovna.
Výhody a nevýhody
- + velmi dostupná cena s nízkou hmotností (3 400 g pár vč. vázání)
- + jednoduchost ovládání
- + umí vše, co většina skialpinistů denně potřebuje
- + stačí pro většinu terénů v českých horách i menší alpské túry
- - jde o univerzální a základní model, její limity jsou vidět ve speciálním terénu (freeride, závody apod.), ovšem jako jediná lyže pro rekreační skialp poskytuje vše, co očekáváme
- - hodí se spíš pro nenáročný a klidný sjezd, případně lehčí lyžaře