Model 70° V-Ti, stejně jako celá zbrusu nová modelová řada francouzské značky, cílí na milovníky řezaných carvingových oblouků. Kolekce Forza je výrazně vykrojená a pohybuje se svými rozměry na hranici slalomového rádiusu, ovšem šířkou patří lyže spíš do kategorie allmountain.
Akcelerace a plynulý carving
Modelová řada má 7 zástupců, 20°, 30°, 40°, 50°, 60°, 70° a 70°+. Číselným označením nám výrobce uvádí potenciální úhel náklonu v oblouku. Čím vyšší číslo, tím vyspělejší lyžař. Námi testovaný model je v katalogovém grafu doplněn poznámkou „for racers“ – jedná se tedy o druhý nejvyspělejší model této nové řady.
Koncept je postaven na jádru z topolu, které je obaleno lehkými uhlíkovými výztuhami a nosná vrstva už je titanalový standard. Osvědčenou klasikou je technologie LCT (Line Control Technology), která si bere to nejlepší ze závodních modelů značky. Technologickou novinkou je RTT (Reinforced Torsion Tip). Jedná se o úpravu nosné titanalové vrstvy, která je specificky zapuštěna až do samotné špičky lyže. Lyže se díky ní velmi plynule prohýbá, energii jezdci příjemně vrací (rebound), ale především se díky tomu relativně široká špička lyže torzně nekroutí.
Asi i proto je lyže skvělá v zahájení a vedení oblouku. Střed 78 milimetrů je přesně tak akorát pro mix sportovních carvingových oblouků hlavně středních poloměrů. Skvěle drží v oblouku, plynule svůj průhyb povolují a pomáhají lyžaři v přechodu ze a do zatáčky. V měkčích podmínkách, v čerstvém sněhu nebo na příjemně vodivé sjezdovce se odmění svému uživateli jistotou a klidným, ale zároveň sportovním přehraněním. Rádius 14 metrů v délce 173 cm znamená příjemné celodenní parametry. Své výhody navíc uplatní takřka v každém terénu, pro celodenní i jarní lyžování, snad jen na zmrzlém a hodně tvrdém pokladu je jejich 78 mm znát. Pro mě osobně (a mých 90 kg) byla lyže příjemným překvapením. Zpočátku jsem si na ni musel zvyknout, ale poté mě moc bavila. Nejvíc v měkčích podmínkách.
Řada Rossignol Forza přinesla za poslední dobu možná nejvýrazněji inovovaný koncept lyží, proto jsme je testovali ve dvou nejvyšších variantách 70 a 60. Logicky si těžší testér Michal vybral Forza 70° a lehčí Ondra Forza 60°. Oba dva jsou lyžařští lektoři s nejvyšším stupněm vzdělání, jen jeden váží o 20 kilo víc… Jejich recenze jsou psané nezávisle, jak se to projevilo?
Recenze sjezdových lyží Rossignol Forza 60° V-TI Konect |
Pokud jste obě recenze přečetli, budete mít možná dojem, že lyže jsou podobné. Jsou. Ale popsané dojmy ovlivnily i typy testérů. Dvacetikilový rozdíl mezi lyžaři je znát. A tak můžeme výsledky klidně transponovat tak, že pro lehčího Ondru by Forza 70° byla znatelně sportovnější, chtěla vyšší rychlost a asi by ani tolik nekrátila oblouk. Zatímco kdyby Michal jezdil na Forza 60°, cítil by ji ještě více poddajnou, točivější a pohodovější. Toť fyzika.
*V praxi budou obě lyže sdílet velmi podobnou duši: budou hravé, zábavné, přesto sportovní a motivační. Vydedukovat z toho lze i závěr, že těžší lyžaři mají volit konstrukčně tužší lyži, v našem případě je tu ještě Forza 70° V-Ti Master, a lehčí sportovní lyžaři se nemusí bát ani modelu Forza 50°. *
Koho lyže osloví?
Tento model (v testované délce 173 cm) osloví všechny sportovně založené lyžaře, jak pány, tak i dámy. A to ve všech hmotnostních kategoriích. Radost z ní budou mít všichni milovníci carvingových oblouků kratších a středních poloměrů, kteří nemají ty úplně nejvyšší rychlostní ambice a kteří si rozumí s měkčím nebo odpoledním sněhem. Nejlépe se totiž charakter této lyže projeví na upravené a vodivé pistě nebo také v povoleném jarním sněhu.
Výhody
- plynulé zahájení a vedení oblouku
- díky tzv. „supersized“ krojení lyže dominují v měkčích podmínkách
- zajímavý koncept
Nevýhody
- limity při jízdě na velmi tvrdém povrchu a ve velmi vysoké rychlosti