Od plánů v 80. letech k fixní čtyřsedačce s pohonem v podzemí
Připomeňme si, že historie lanové dopravy na Tanvaldském Špičáku má dlouhou tradici. Lanovka měla na Tanvaldském Špičáku stát již na konci osmdesátých let, když byla s tehdejší Tatrapomou podepsána smlouva na dodávku trojsedačkové lanovky. Přestože technologie lanovky byla dodána, postavit se ji kvůli podmínkám ochrany přírody nakonec nepodařilo. Lanovka pak čekala dlouhá léta složená ve Špindlerově Mlýně, až v roce 2000 byla po repasi postavena na Hromovku. Své první lanovky se tak Tanvaldský Špičák dočkal až v roce 2003, když nová neodpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr s rozběhovým pásem nahradila deset let starý lyžařský vlek téhož výrobce, který byl posléze přesunut do jiné části střediska. Jako první v České republice byla tato lanovka vybavena pohonem v podzemním provedení, které přispívá k nižšímu hluku.
V roce 2017 následuje odpojitelná 4sedačka
Další milník v historii areálu nastal v roce 2017, když byl i přesunutý kotvový vlek Tanvaldský Špičák II, který hlavně po otevření nové sjezdovky Kostelní již nesplňoval nároky lyžařů na pohodlnou a rychlou přepravu na svah, nahrazen lanovkou. Mnozí se s touto odpojitelnou čtyřsedačkou s bublinami již možná setkali, protože pochází z rakouského Obertauernu, kde přepravovala návštěvníky mezi lety 1991 až 2017 jako lanovka Seekarspitzbahn. Délka trasy dosahuje 911 m při převýšení 220 metrů, celkem 69 sedaček umožňuje dosáhnout přepravní kapacity 2 200 osob za hodinu. Na trase je rozmístěno celkem 10 podpěr. Pohon je umístěn v horní stanici, hydraulické napínání se nachází naopak v dolní stanici. Vpravo od dolní stanice bylo situováno rovněž depo pro všechny sedačky. Výstavba na Tanvaldském Špičáku byla zahájena demontáží původního vleku na konci května a završena provedením zátěžových zkoušek na konci listopadu, do pravidelného provozu pak nová lanovka byla uvedena 22. prosince 2018.

Dokončená horní stanice na Tanvaldském Špičáku (foto: SKI bižu
s.r.o.)
Náhrada fixní 4sedačky odpojitelnou v roce 2025
Výhody odpojitelné technologie přiměly provozovatele nahradit také neodpojitelnou čtyřsedačku Tanvaldský Špičák I. Vybrána byla technologie odpojitelné čtyřsedačky Leitner opět z Rakouska – tentokrát ze známé Zillertal Areny, kde byla provozována od roku 1999 pod názvem Krimml X-Press jako spojovací lanovka se dvěma mezistanicemi a v roce 2023 nahrazena desetimístnou kabinkovou lanovkou. Výstavba na Tanvaldském Špičáku se měla původně uskutečnit již v roce 2024, s ohledem na katastrofální zimní sezónu 2023/24 však byla stavba o rok odložena. Délka trasy dosahuje 1 140 m při převýšení 270 metrů, celkem 95 sedaček zajistí přepravní kapacitu 2 400 osob za hodinu. Horní vratná stanice s hydraulickým napínáním leží v nadmořské výšce 813 m n. m. Na trase nové lanovky je rozmístěno celkem 12 podpěr (z toho 2 tlačné). Obě kompaktní stanice jsou vybaveny nízkým zastřešením staničních dopravníků, pohon v podzemním provedení je umístěn v dolní stanici. Díky max. dopravní rychlosti 4,5 m/s se zkrátí doba jízdy na polovinu.
Před znovupostavením na Tanvaldském Špičáku prošla technologie lanovky kompletní repasí a projekt byl dimenzován tak, aby bylo v budoucnu možné nasadit do provozu nové sedačky s bublinami. Stanice byly nově nalakovány dle původního barevného rozvržení, jen žlutou nahradila oranžová. V budoucnu se počítá taktéž s dostavbou depa sedaček, které se bude nacházet polozapuštěné do svahu vedle dolní stanice. Výstavba byla zahájena na počátku dubna demontáží původní lanovky a završena provedením zátěžových a brzdových zkoušek 18 a 19. listopadu 2025. Stavební část zajistila osvědčená stavební firma Kers.
Přepravní kapacita celého areálu se dvěma lanovkami, pěti lyžařskými vleky a 8,2 kilometry sjezdovek dosahuje 7 260 osob/hod. Aktuálně leží na otevřených sjezdovkách 30 až 50 centimetrů technického sněhu, s postupujícím zasněžováním při současných příznivých mínusových teplotách se budou podmínky pro lyžování dále zlepšovat.

Takto vypadala trasa této lanovky ještě v Rakousku (foto: Radim
Polcer)




































