Sjezdovky:
Na straně areálu obrácené k městečku Adelboden jsou kromě závodní
slalomové tratě světového poháru na Chuenisbärgli převážně červené
tratě z vrcholu Sillerenbühl do Aebi obsluhované šestisedačkou, tratě z
vrcholu Stand obsluhované kotvovým vlekem a černé a červené tratě z
vrcholu Luegli a Lavey, které osloví zejména sportovní lyžaře. Z vrcholů
Hahnenmoos a Metschstand pak směrem k městečku Lenk vede celá paleta
širokých modrých a červených tratí obsluhovaných moderními expresními
šestisedačkami, kabinovou lanovkou a jedním telemixem s kombinací
šestisedaček a kabinek. Pro lyžaře začátečníky je vhodná nádherně
široká mírná modrá trať vedoucí pod lanovkou Bühlberg s pravou a levou
variantou sjezdu značená čísly 35 a 36. Z vrcholu Metschstand vede pěkná
červená dálnice č. 26 k dolní stanici šestisedačky nebo červená č. 39
s modrou alternativou č. 25 k mezistanici kabinové lanovky Stand-Xpress. Na
samém okraji areálu je ještě pěkná modrá č. 20 a paralelní červená
č. 23 obsluhovaná kotvovým vlekem. Na dohled od restaurace na vrcholu
Hahnenmoos je pak dlouhý snowpark s kotvovým vlekem.
Sněhové podmínky:
Jak už jsem uváděl v předchozích reportech z vedlejších areálů
Tschentenalp a Elsighorn - Metschalp, byly sněhové podmínky tyto dny
ideální. Na tratích ležela dostatečná vrstva přírodního sněhu, i když
v některých úsecích byl přírodní sníh odpoledne místy vyfoukaný až na
umrzlou vrstvu technického podkladu. V nižších polohách jižně
orientovaných svahů byl sníh již od poledních hodin trochu rozměklý, ale
vzhledem k nízké zalidněnosti se muldy netvořily a povrch byl kompaktní až
do odpoledních hodin. Na severně orientovaných svazích byl sníh kvalitní
až do odpoledních hodin.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Kromě již poněkud letité, ale spolehlivé dlouhé kabinové lanovky
spojující Adelboden s ústředním vrcholem Sillerenbühel, jsou v celém
areálu převážně expresní moderní odpojitelné šestisedačky s bublinou,
některé vyhřívané, jedna páteřní expresní kabinová lanovka spojující
Lenk s vrcholem Metschstand, několik kotvových vleků a přibližovací pomy.
Zajímavostí je, že při nástupu na lanovky po průchodu turniketem nikde
nejsou „startovací bloky“, které by lyžaře pouštěly na sedačky v
odměřených intervalech, jak je tomu běžné jinde. Nikde ale tlačenice
nevznikaly a na lanovky jsme nastupovali zcela volně bez front.
Zalidněnost:
I přes ideální sněhové podmínky a krásné slunečné počasí byla
zalidněnost mírná. Tu a tam se sice vytvořily hloučky lyžařů, ale na
širokých a prostorných tratích byl dostatek prostoru na široký carvingový
oblouk. První den u pokladny fronta v podstatě nebyla žádná a druhý den
asi proto, že už pomalu začínal víkend, jsme si vyčekali cca 15minutovou
frontu na skipas, ale jinak byly všechny lanovky zcela bez čekání a jediná
koncentrace lyžařů byla na slunečných vyhlídkových terasách horských
chat a restaurací. Je s podivem, kolik lidí výrazně starších ročníků tu
dobře a neúnavně lyžovalo. Výše švýcarského důchodu představuje
zjevně zcela jiné možnosti, než na co jsme zvyklí u nás.
Občerstvení a aprés-ski:
V areálu se nachází několik možností občerstvení v podobě
velkokapacitních samoobslužných restaurací s vyhlídkovými terasami jako na
vrcholu Sillerenbühel a Hahnenmoos a několik menších chat a slunečných
barů. Všude jsou k dispozici lehátka nebo křesla poskytující znavenému
lyžaři možnost slunění se a odpočinku. Vzhledem k poměrně vysokým
cenám občerstvení je sympatické, že všude jsou rozšířené piknikovací
prostory pro konzumaci vlastního občerstvení a nikdo se na nikoho nedívá
úkosem, když na sluneční tesase vytáhne vlastní termosku a svačinu.
Doprava do střediska a parkování:
Cesta z Prahy je po dálnici na Norimberk, Karlsruhe, Basilej, Bern a u Thunu
se sjede na státní silnici směrem na Frutigen a po klikaté silnici se dojede
do Adelbodenu. Cesta zabere 8 až 9 hodin. V Adelbodenu je parkovací dům a u
kabinové lanovky z Oey na Sillerenbühel je velké parkoviště, zpoplatněné
částkou 5 CHF. Jinak se dá využít nabídky místních skibusů.