Sjezdovky:
Na obou kopcích byly v provozu všechny tratě, po ránu naprosto
špičkově upravené. I ty nejnáročnější svahy si bylo možné vychutnat a
ne jen z "povinnosti sešklhat", a to včetně závodního slalomáku. Rychlý
přemrzlý sníh a orientace svahů na sever udržely sjezdovky dlouho ve velmi
dobrém stavu a teprve po poledni se ve větší míře začaly vyjíždět na
prudších pasážích na ledový podklad a vznikaly plotny. Ale i pozdním
odpoledni se bylo stále možné pěkně a velmi rychle svézt.
Co se týká sjezdovek, tak zde se žádné novinky neudály, pouze na
střední ploché pasáži modré sjezdovky pod rychlou sedačkou Alm 6er je
nová fun slope.
Sněhové podmínky:
Sněhové podmínky byly vynikající, údajně až 130 centimetrů na
vrcholcích, takže byl možný i off piste.
Za celý den jsme nerazili na jediné problematické místo nebo alespoň
kamínek na sjezdovce. Což se ovšem nedá říct o množství cigaretových
nedopalků na závodním slalomáku, které zde zůstaly po úterním Night
Race.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Vysoký standard a kvalita přepravních zařízení byly letos vylepšeny
novou rychlou osmisedačkou s bublinou Burgstallalmbahn ve vrcholové pasáži
Planai, která nahradila starší pomalou čtverku, takže slunečný vrchol
dnes obsluhují již dvě (sic kratší) osmisedačky s masivní přepravní
kapacitou. Ve dvojareálu Kaibling Planai tak zůstává již jen jediná
pomalá čtyřka v přejezdové pasáži, která ale není až tak dlouhá,
takže se dá zkousnout.
Zalidněnost:
Vzhledem tomu, že byl pátek, se parkoviště pod Kaiblingem již před
devátou ráno rychle plnilo. U kas bylo nutné si vystát kratší frontu a
totéž o chvíli později u nástupu na kabinku. V horní pasáži Kaiblingu
pak byl provoz plynulý a nástup na sedačky obvykle okamžitý. Jedině u
Quattralpina, která zajišťuje pohyb lyžařů směrem na Planai, se později
vytvořila krátká fronta, podobně jako u osmičky na sluncem zalité
vrcholové přejezdové pláni.
Na Planai byl nástup na lanovky naprosto plynulý, s jedinou výjimkou. A
tou byla páteřní kabinková lanovka, která naprosto nestíhala polykat davy
lyžařů, takže před polednem zde bylo potřeba vystát zhruba 20minutovou
frontu a nástup v mezistanici byl čirou utopií. Tudíž kdo toto jednou
absolvoval, již dolů nejel. Dokonce i rychlá trojsedačka vedle druhé sekce
kabiny jezdila téměř plně obsazená. Je tak jasné, že v budoucnu bude
potřeba tuto páteřní přepravní osu modernizovat a zvýšit její
přepravní kapacitu.
Po dvanácté hodině se svahy znatelně vylidnily a naopak se zaplnily
slunečné terasy všech občerstvoven a omezený lyžařský provoz pak trval
až do závěru, kdy nejhustší byl na těch sjezdovkách a lanovkách, kde
vydrželo nejdéle slunce.
I na parkovišti bylo vidět, že lyžaři v ČR tvoří již velmi
podstatnou část návštěvníků. To se mj. odrazilo i v tom, že u několika
lanovek se tak u nástupního místa na sedačku mimo němčiny a angličtiny
velkými písmeny skví i v češtině do očí bijící a lingvisticky
příšerné "Vstoupit zde".
Co mne ještě zarazilo, byl fakt, jak Schladming (resp. celé Ski amadé),
přistupuje k několikadenním návštěvníkům, které se snaží v ceně
skipsu maximálně vytěžit a sleva za vícedenní skipasy je naprosto
symbolická. U 2D skipasu jde o 0,5 %, u 3D skipasu 1 % a 4D skipasu o 3,75 %. V
absolutních hodnotách pak jde o 50 EUR za jeden den za dospělého v hlavní
sezoně, ale 99,50/148,50/192,50 za 2/3/4 dny. Tudíž s ohledem na rizika
počasí, zranění i jiná již doporučuji kupovat postupně jednodenní
skipasy dle aktuální situace.
Občerstvení a aprés-ski:
Po celém areálu je dostatek občerstvení, kdy některé ze zařízení
jsou naprosto brutální masovka, ale lze najít i podniky menší a
příjemnější.
Stejně tak po areálu naleznete spoustu plakátů lákajících v hlavní
sezoně na různé odpolední akce, koncerty nebo dokonce vystoupení spoře
oděných dívčin.
Doprava do střediska a parkování:
Doprava do areálu je velmi jednoduchá, neboť hlavní parkoviště se
nacházejí přímo vedle hlavní silnice a jsou solidně dimenzovaná.