Sjezdovky:
Veřejností nejoblíbenější sjezdovkou ve středisku je Hrobská,
pojmenovaná po obci ležící na úpatí hory. Disponuje příjemným
červeným sklonem a ve spojení se svojí šířkou je přímo ideální ke
trénování oblouků po hranách. Z lyžařské mapy by se zdálo, že je i
velice dlouhá. Ano, byla by. Tedy za předpokladu provozu kotvy. Horní část
se rozbíhá do velké šíře a dělí hned na vrchu. Část sjezdovky sbíhá
přímo podél vleku a nabízí nejstrmější variantu Hrobské. Tato část je
i často zavřená z důvodu tréninků Lokomotivy. V době mé návštěvy byla
zavřená kvůli nataženým hadicím a kabelům ke sněžným dělům v
místě, kde se všechny varianty zase stékají v jednu. Hlavní část se v
horní části odklání lehce doprava, aby se v mírné zatáčce opět
připojila k vleku. Pravý okraj sjezdovky je lemován starou kotvou. Za ní se
ještě rozprostírá neupravovaná louka, na které jsem před lety absolvoval
školní lyžařský kurz. Přibližně uprostřed zatáčky tohoto hlavního
proudu se odpojuje širší cesta do lesa jakoby souběžně s kotvou. Pod
lesíkem nás tato cesta vyplivne na velké louce, která byla dříve
využívána jako snowpark, dnes už nese spíše jeho pozůstatky, jelikož se
o něj nikdo nestará a už se tam ani nerolbuje. Všechny tyto proudy se
slévají postupně na této louce a ústí u pomy s dojezdem do mírného
kopce. V dobách dnes již asi dávno minulých se při vydatných zimách
provozovala i kotva. K ní pokračovala sjezdovka plynule dále, k pomě se
uhýbá doleva. Svah je tady spíše modrý stejně jako na velké louce s
přejezdem dvou cest, které vytváří hrany, na kterých si mohou odvážlivci
skočit. Následně se svah stáčí doprava a dělí na tři. Pravá odbočka
vede padákem přímo ke kotvě, prostřední je trochu mírnější, ale
přesto padák. Na těchto dvou cestách vždy začaly lézt kameny. Třetí,
levá cesta vede zprvu mírně do kopce a poté se stáčí doprava a mírně z
kopce až k vleku. Tady, pokud se člověk dostatečně nerozjel, se muselo i
šlapat. Během mé návštěvy jela jen poma a běželo zasněžování v
plném proudu i během dne.
Druhá stěžejní sjezdovka je Slalomák. Jeden z nejstrmějších svahů u
nás je něco pro labužníky a strašák pro ostatní. Většinou je dobře
sjízdný první dvě hodiny, poté se začnou tvořit plotny a nahrnuté muldy.
V době mé návštěvy na mnoha místěch prosvítala tráva a lezla hlína.
Zasněžování běželo, nicméně svah nebyl příliš k lyžování. Sjel
jsem ho jednou a víckrát bych ho ani v tom stavu, v jakém byl, nejel.
V mapách je často značena sjezdovka Stará, nicméně tu jsem nikdy nejel a
ani si nepamatuji, že by byla někdy v provozu. Mám dojem, že dnes již
splynula s okolní vegetací.
Nová sjezdovka byla inzerována jako v provozu, nicméně nahoře na mě
koukala tráva, tak jsem ji radši nezkoušel.
Na sjezdovku číslo 4, tedy Pařezovku, vede cesta kolem Horské služby. Tato
část je společná i pro Turistickou a je vhodné se na kopci k Horské
rozjet, jelikož následuje rovina a pomalejším nezbývá než zapojit i
vlastní svalovou hmotu. Po rovince vjedeme do lesa na širší lesní cestu,
která nás vyplivne na prahu Prařezovky.
Pokud bychom pokračovali po cestě dále, pojedeme po Turistické. Je to
taková adrenalinová Turistická - kroutí se po úbočí občas i
nepředvídatelně. Zhruba v půli na návštěvníky čeká prudký padáček a
zatáčka. Méně zdatní běžně využívají protisvahu. Za touto otočkou
už cesta stéhá dnem údolí až k napojení na Pařezovku. Ta se vyznačuje
sportovním červeným sklonem a přírodním sněhem stejně jako Nová a
Turistická. Svahy lemují bukové lesy, takže je časté, že se na sjezdovce
objevjí bukvice a někdy, ve sněhově horších zimách i tráva. Po spojení
s Turistickou už je jen napojení Nové a zelený dojezd k vleku.
Zde na dojezdu lze nalézt dětskou Mikesku oddělenou od dojezdu stromořadím
a po levé ruce Údolíčko vhodné pro větší začátečníky, než jsou ti
nejmenší na Mikesce.
Sněhové podmínky:
Zima nadělila, nicméně čekal jsem lepší pokrytí sněhem, a to nejem
vůči tomu, co bylo k nalezení na internetu, ale zejména vůči nadílce od
sv. Petra. Musel jsem se smířit se situací, která byla, avšak Hrobská byla
perfektní, úprava téměř dokonalá. Zbylé sjezdovky (mimo Turistickou,
Mikesku a Údolíčko, ty jsem nejel) nebudu hodnotit, když nebylo pořádně
co upravovat.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Hlavní vleky jsou na Slalomáku - kotva a poma. Kotva slouží spíše k
obsluze Slalomáku, případně pro ty, co se chtějí dostat na Hrobskou. Poma
na vrchu uhýbá vpravo a je vhodná pro obsluhu sjezdovek 3, 4, 5. Avšak
příliš často jí v provozu nevidím, tentokráte kupodivu byla. Mikeska má
tažný vlek „s klacky“ a Údolíčko starou pomalou pomu, která je vhodná
pro začátečníky. Hrobskou sjezdovku obsluhují teoreticky dva vleky.
Krátká poma, která v podstatě obstarává všechnu práci a kotva, která
už asi ani nikdy nepojede. Ta obsluhovala i dolní část sjezdovky, která
byla v provozu za hojných zim. Dnes už na ní ani nejsou navěšeny
kotvičky.
Zalidněnost:
Ve všední dny prázdno, bez čekání víkendy jsou horší a zažil jsem i
čekačky 15 minut. Na Slalomáku to není tak hrozné, jelikož je zde rychlá
kotva a samotný Slalomák, případně 3, 4 zase tolik lidí nejezdí,
respektive jezdí, ale není to taková masovka jako na „Hrobárně“.
Občerstvení a aprés-ski:
Pod Slalomákem se nachází bufet, na Hrobské byl bufet taktéž, nicméně
netuším jak a jestli funguje teď. Dole v Mikulově je nespočet restaurací v
chtách a penzionech. Hotel na vrchu Bouřňáku je momentálně opuštěný,
ale hledá se provozovatel.
Doprava do střediska a parkování:
Příjezdová cesta v 99 % případů prohrnutá, čistá. Poměrně dobrá
dostupnost i z Prahy a středních Čech. Parkoviště v Mikulově ve všední
den bez problémů, o víkendech plné, většinou nutnost vyjet na Nové
Město. Tam je velké parkoviště na louce vedle Horské služby. Lze využít
i teplické MHD či vlaku.