Sjezdovky:
Oblast 4 propojených kopců udává celkem 123 km sjezdovek, z nichž
převážnou část tvoří sjezdovky červené barvy, které jsou prakticky
rovnoměrně rozesety po areálu. Na každém ze 4 kopců lze nalézt několik
pěkných dlouhých sportovních a krásně členitých sjezdů, které jsou
vzhledem k nadmořské výšce prakticky celé v lesních průsecích,
přičemž u páteřních sjezdovek je šířka více než dostatečná.
V oblasti je také několik sjezdovek černé barvy (včetně známého
černého dojezdu z Planai), z nichž některé byly v době naší návštěvy
pro nedostatek přírodního sněhu uzavřeny. Ale např. nejvýše položená
sjezdovka č. 7 pod Gipfelbahn na Hauser Kaibling byla naopak naprosto
špičkově upravena.
U modrých sjezdovek se jedná možná z poloviny o nudné přejezdy po
lesních cestách a odpovídala by jim spíše barva zelená. Takovou typickou a
zcela odpočinkovou oblastí jsou sjezdovky podél nové šestisedačky Rohrmoos
II, naopak třeba modrá sjezdovka č. 3 podél lanovek Hofi I + II nabídne
pěkné carvové svezení. Podobně je nutné počítat s nudnými přejezdy v
obou směrech při přesunech mezi vrcholky Planai a Hauser Kaibling.
Orientace v areálu, vzhledem k tomu, že se jedná o 4 oddělená
"podstřediska" není rozhodně složitá, navíc na každém významnějším
rozcestí je umístěna směrová tabule. A přehledných informačních tabulí
s mapou sjezdovek je po areálu rozeseto nepočítaně.
Za zmínku stojí (zatím unikátní?) ozvučená sjezdovka, kde člověk
může carvovat za zvuku jím v jukeboxu vybraného songu. Samozřejmostí je
snowpark nebo 2 dráhy, kde si může zájemce změřit svoji rychlost na
lyžích.
Sněhové podmínky:
Areál jsme navštívili v době, kdy ještě přetrvávalo nádherné
sluneční (a inverzní) počasí, kdy teploty v údolí byly ve stínu i přes
den pod nulou, naopak na kopcích na slunci atakovaly dle informačních tabulí
až 20 stupňů. V provozu byla většina sjezdovek, mimo několika nejníže
položených (nedostatečné umělé zasněžení) nebo naopak nejvýše
položených (nedostatek přírodního sněhu). Bohužel pod nějakých 1 000 m
n. m. se jezdilo prakticky jen na umělém sněhu, přičemž pokud to
umožňovaly teplotní podmínky, sněžná děla jela i dopoledne. Z tohoto
důvodu jsme se drželi v horních částech areálu a dolů sjížděli jen na
nutné přejezdy mezi kopci, protože i když dole byl dostatek sněhu bez
kamenů nebo vydřených míst, jednalo se o lyžařsky ne zcela ideální mix
ledových ploten a čerstvě nastříkaného umělého sněhu.
Až na těchto pár nejnižších sjezdovek byla úprava svahů excelentní.
Vzhledem k nízké zalidněnosti a převážné severní orientaci svahů si
sjezdovky uchovaly svoji tvrdost a rychlý povrch až do pozdního odpoledne bez
toho, aniž by se tvořily muldy.
Jak je patrné z fotografií, lyžování připomínalo špíše polovinu
března, protože dole v údolí prakticky žádný sníh nebyl a i na
vrcholcích mohlo být pouze tak do cca 70 cm přírodního sněhu.
Komfort – lanovky, vleky a zázemí:
Oblast je dnes propojena prakticky výhradně expresními sedačkami s
bublinami a kapacitními kabinkami. Ty nejmodernější sedačky mají dokonce
žluté kryty a vyhřívání. Propojení lanovek je výborné a lyžař
prakticky vůbec nikde nemusí udělat ani jeden krok pěšky, aby se dostal na
návaznou lanovku. Na Planai dokonce v horní časti zlepšuje propojení
areálu zastřešený a ozvučený pás vtipně pojmenovaný Fritz Blitz.
V celé oblasti jsou dnes pouze 4 historické a pomalé sedačky, které
ještě čekají na svou výměnu za novější. Bohužel 3 z nich se
nacházejí na trase, kterou musíte absolvovat, pokud chcete celou houpačku
projet na lyžích.
Celá oblast má zázemí a vybavení na vrcholné úrovni (restaurace, bary,
chaty, WC, odpočinková místa, parkoviště, pokrytí WiFi ...) a dělá vše
možné pro získání a zákazníků. Jako příklad naprosté drobnosti mohu
uvést před lavičkami umístěný stojánek na foťák, abyste se sami mohli
bez problénů zvěčnit se samospouští. Za návštěvu rozhodně stojí také
třeba toaleta na vrcholku Planai, která lyžaři kromě patřičné úlevy
nabídne při dotyčné činnosti zcela nečekaný nádherný panoramatický
výhled...
Zalidněnost:
Vzhledem k předvánočnímu termínu, a to i přes nadmíru pěkné
počasí, byl počet lidí na sjezdovkách minimální a lanovky jezdily
vytíženy v průměru tak z jedné čtvrtiny. Za 3 dny jsme nikde nenarazili
ani na náznak fronty a po poledni se často hustota lyžařů na svazích dala
počítat v jednotce na několik hektarů. Je také nutné zmínit, že drtivá
většina lyžařů byli spíše ti zkušení, sportovnější a zkušenější,
takže "provoz" na všech sjezdovkách byl velmi svižný, pohodový,
předvídatelný a bezproblémový. Na rozdíl od hlavní sezony bylo na
svazích naprosté minimum lidí, kteří se lyžovat učili nebo se po
sjezdovkách zmateně a nekontrolovaně "motali".
Občerstvení a aprés-ski:
Občerstvení se jak na svazích, tak ve výchozích ubytovacích
destinacích nachází v dostatečném množství, přičemž ceny nijak
nevybočují ze standardu běžného na západ od našich hranic dle úrovně
dané restaurace, chaty nebo hotelu (pivo nebo svařák - 3,80 EUR, polévka
okolo 4 EUR, pořádný kus masa od 10 EUR ...).
Doprava do střediska a parkování:
Dojezd do střediska je naprosto bezproblénový, neboť až na posledních
cca 40 km se v Rakousku jede po dálnici. A i těch posledních několik
desítek kilometrů je po údolním hlavním tahu, který pouze na odbočce na
Tauplitz/Salzkammergut výrazně brzdí semafor. Značení i orientace na
místě je bezproblémová. I mimo sezonu bylo parkování u údolní stanice
lanovky v Hausu důsledně organizováno, i když osobně nevím, nakolik
parkovací plochy zvládnou nápor v hlavní sezoně, protože už v tento
předvánoční týden byla parkoviště zaplněna ve všech údolních
stanicích více než z poloviny.
Řidičům v případě potřeby dotankování doporučuji 2 čerpací
stanice v Liezen hned za kruhovým objezdem na sjezdu z dálnice A9, kde mají
jednoznačně nejlepší ceny paliv (až minus 0,28 EUR/l proti rakouským
dálnicím) a kde jsou ceny na české úrovni (v době naší návštěvy 1,279
EUR za N95).