Krátká aktuální zpráva z návštěvy střediska (odměna 10+
SNOWbonů).
Celkový dojem z návštěvy střediska
Méně známé švýcarské středisko Lenzerheide se 155 km sjezdovek se
nedávno připomnělo pořadatelstvím finále Světového poháru, jinak je ale
na švýcarské poměry celkem „obyčejné“, neboť nedisponuje žádnou
horskou ani technickou atrakcí světového významu. Náhorní plošinu s
letovisky Parpan, Valbella a Lenzerheide lemují východně a západně
orientované a z valné části bezlesé svahy, přičemž hlavní horskou
dominantou je vyhlídkový vrchol Rothorn, zpřístupněný visutou kabinou.
Více sjezdovek stéká po východně orientovaných svazích (Piz Scalottas,
Lavoz, Stätzerhorn), k západu otočený svah Rothornu zase nese dlouhou a
velmi členitou „svěťákovou“ trať Silvano Beltrametti, která je kromě
střední pasáže běžně přístupná i veřejnosti. Lyžařské terény svou
konfigurací nemálo připomínají italské Livigno – zdejší areál je ale
větší, o něco méně kompaktní s většími vzdálenostmi mezi
jednotlivými lokalitami a tratě jsou tu i terénně členitější. Kromě
pár přibližovacích nebo spojovacích vleků obsluhují všechny tratě
pohodlné a rychlé sedačkové lanovky.
Příjemným relaxačním oživením pobytu je akvapark H 2 Lai v Lenzerheide
s vnitřními i venkovními bazény a světem saun. Neobvyklou atrakcí je i
nejdelší bobová (kolejnicová) dráha na světě v Churwaldenu, přímo v
lyžařském areálu.
Video z jízdy na nejdelší bobové dráze na světě zde:
(kameraman: Richard Staníček)
Celý lyžařský areál je v provozu do 3. dubna, lokalita Rothorn pak až
do Velikonoc, tedy do 25. dubna. Sněhu je sice na zdejší poměry
podprůměrně, ale i tak je ho na výše položených tratích dostatek pro
ještě dlouhé jarní firnové lyžování.
Nejsilnější dojmy:
Sjezdovky
dlouhé, dostatečně až velkoryse široké a členité
sjezdovky s proměnlivým sklonem – velká část modře značených
má červenou příchuť (Stätzertäli, Scharmoin) nebo i
kratší, poctivě červený úsek (Lavoz, Weisshorn)
excelentními tratěmi jsou černá č. 50 ze
Stätzerhornu (strmá, střídající přímé i točivé pasáže) i
závodní červená č. 1 Heimberg (opomíjená, široká a s
proměnlivým sklonem), sousedka „svěťákové“ černé č. 6 Silvano
Beltrametti
Východně orientovaný svah (Piz Scalottas, Lavoz,
Stätzerhorn)
z větší části holá stráň je lehce zbrázděná hřebínky a muldami
a v průměru spadá poctivě červeně
Piz Scalottas (2 323 m) – vyhlídkový pahorek, kam
vyjíždí dvě navazující expresní 3sedačky: okružní červená č. 19 je
užší, ale příjemně členitá, červená č. 22 je svižná, ale s delším
nájezdovým traverzem, na hranici lesa přechází v krásnou, proměnlivě
skloněnou červenou č. 31 (alternativou je dlouhý traverz zpět do
mezistanice Tgantieni), v této lokalitě je největší koncentrace horských
chat a restaurací
Piz Danis – pod vrchol vede kotvový vlek s
jednohubkovými, dostatečně širokými, svižně skloněnými a lehce
točivými sjezdovkami (modrá č. 32, červená č. 33), v pásmu lesa
doprovází expresní 4sedačku Pedra Grossa proměnlivá červená č. 31
Fadail – velké dětské lyžařské hřiště se dvěma
pohyblivými koberci, lanovým vlekem, pohádkovým slalomem a kolotočem
(zdarma), plus cvičný modrý svah s kotvou
Lavoz (2 330 m) – příjemně až svižně skloněný a
terénně členitý kotel s krytou 6sedačkou: centrální široká modře
značená trať (č. 35) má zvrchu spíše červený sklon, níže je
mírnější, subtilnější a točivější, sousední černá (č. 34) má po
krátkém traverzu dva poctivé hangy a pak přechází v širokou, poctivě
červnou ranvej
Cumascheals – podél expresní 4sedačky spadá užší a
přímá černá (č. 37) přecházející v terénně členitou červenou (č.
36, na dojezdu měřený rychlostní úsek), oklikou lze obě tratě objet po
modře značených tratích, sloužících i jako spojení se sousední
lokalitou Lavoz
Stätzerhorn – pod vrchol vede krytá 6sedačka s
nadprůměrným převýšením (750 m): přímo dolů spadá v širokých
zatáčkách i dlouhých přímých úsecích non-stop strmá černá (č. 50) s
trvanlivým sněhem díky své severovýchodní orientaci, přímo k severu pak
klesá ultraširoká a podobně strmá červená (č. 52), která přechází v
ještě širší modře značenou dálnici Stätzertäli (č. 52) s vlastní
krytou 4sedačkou, všechny tratě dojíždí k lanovkám v několika užších
i širších variantách s plochým úsekem okolo horské chaty Alp Stätz
Proschieri – přibližovací vlek z Parpanu směrem ke
Stätzerhornu: modře značená trať č. 55 má po úvodním dlouhém traverzu
dvě velmi svižné pasáže – z tratě se postupně oddělují spojky k vleku
Valbella a k sedačce Heimberg (Rothorn)
Windegga (2 230 m) – z Churwaldenu stoupá na pahorek
Windegga expresní 4sedačka a navazující kotva, podél níž spadá
strmější červená (č. 62) a přímá černá trať (č. 60) a ještě
okružní modrá (č. 61), podél sedačky do údolí pak klesá
nezasněžovaná červená a hlavně atraktivní, 3,1 km dlouhá bobová dráha
(nejdelší na světě)
Západně orientovaný svah (Rothorn)
solidně strmá stráň s terénními muldami, která má nevýrazné
plošší mezipatro a završuje ji velmi strmý skalnatý hřeben s vrcholem
Rothornu
Heimberg – podél expresní 4sedačky z Parpanu klesá
červená (č. 1) s traverzovitým úvodem , širokou a přímou střední
pasáží a proměnlivě skloněným a točivějším dojezdem v lese,
„svěťáková“ černá Silvano Beltrametti (č. 6) ji přímo kopíruje,
jen vede ještě příměji
Weisshorn – krytá 6sedačka obsluhuje dlouhou červenou
a širokánskou sjezdovku (č. 4a), která má ve střední pasáži několik
výrazných terénních zlomů, dojezd je užší a plošší, z tratě se
odděluje červeně značená a úzká traverzovitá spojka k mezistanici
Scharmoin, z vrcholu 6sedačky spadá ještě velmi strmá černá č. 3
(startovní úsek „svěťákového“ sjezdu mužů), která vede k chatě
Mottahütte a stanici 2sedačky Schwarzhorn
Schwarzhorn (2 683 m) – pod vrchol vede expresní
2sedačka obkroužená červenou sjezdovkou (č. 2) s lehkou úvodní pasáží,
krátkým traverzem a ultraširokým, přehledným a sportovně skloněným
svahem ve střední pasáži, po kterém následují dvě terénní vlny a
plochý dojezd, trať přechází v „houpavou“ modrou č. 5 s vlekem (ten
slouží jako alternativní výjezd do lokality Schwarzhorn, který se vyhýbá
strmé černé z Weisshornu)
Rothorn (2 865 m) – velkolepá vyhlídková terasa s
rozhledem na 1 000 alpských vrcholů včetně Berniny nebo Mönchu, na vrchol
vede visutá kabina a dolů pak členitá, celkově spíše mírnější
červená (č. 4), která nakonec projíždí dlouhým tunelem až k vrhcolové
stanici 6sedačky Weisshorn Speed
Scharmoin (1 965 m) – centrální mezistanice v areálu
Rothorn přístupná moderní 8místnou kabinkou, nad ní krátký vlek Grappa
Grossa s červenou sjezdovkou, do údolí vede lesem užší a mírná modrá
(č. 13) se dvěma strmějšími úseky a dlouhým plochým dojezdem a dále
sáňkařská dráha
Sněhové podmínky
celková výška sněhu na místní poměry
podprůměrná
většina hlavních sjezdovek bezproblémově vysněžená,
uzavřené nebo problematicky sjízdné jsou ovšem některé dojezdy do
střediska (Churwalden, Valbella, zčásti i Parpan a Lenzerheide)
zasněžování pokrývá zhruba polovinu hlavních tratí, ale paradoxně
chybí na části sjezdů do středisek – nedostatek sněhu je tu zřejmě
ještě stále výjimkou
zpočátku týdne povrch z čerstvého a suchého prašanu v horních dvou
třetinách sjezdovek, později s oteplením v závislosti na orientaci svahu
měknoucí sníh až firn, a to postupně ve všech polohách
východně orientované svahy (Piz Scalottas, Lavoz, Stätzerhorn) měknou
po ránu nebo dopoledne, západně orientované (Rothorn) kolem poledne –
nejtrvanlivější a suchý sníh drží na několika výše
položených a severně vedených tratích (černá č. 3 Silvano Beltrametti,
červená č. 4 z vrcholu Rothornu, červená č. 52 ze Stätzerhornu)
Komfort
expresní a často i kryté sedačkové lanovky obsluhují
většinu hlavních sjezdovek, jen na vrchol Rothornu vede moderní 8místná
kabinka (do mezistanice Scharmoin), na niž navazuje visutá kabina
samoobslužné kotvové vleky slouží jako přibližovací zařízení z
údolí na východně orientované svahy (Valbella, Parpan) a ještě jako
pomocné, alternativní spojení v rámci areálu Rothorn
sjezdovky na východně (Piz Scalottas, Lavoz, Stätzerhorn) i západně
orientované straně (Rothorn) jsou relativně kompaktně spojené krátkými
přejezdy mezi jednotlivými lanovkami i dlouhými traverzy napříč celým
areálem
jednosměrně lze přejet z východně
orientované (Stätzerhorn) na západně orientovanou stranu
(Rothorn) přes vesničku Parpan, kde se trať proplétá přímo mezi
zástavbou a bez nutnosti sundání lyží křižuje i místní ulice
zpět z Rothornu na protilehlou stranu je nutné přejet okružním skibusem
(v hlavní sezóně á 15 min., v mimosezóně á 30 min.) k přibližovacímu
vleku Valbella, Fadail nebo k sedačce Tgantieni
vesnička Parpan není spojena skibusem s Lenzerheide ani s Valbellou
zcela mimo hlavní areál leží Churwalden, připojený k lokalitě pod
Stätzerhornem dlouhou přejezdovou sjezdovkou (č. 57, t. č. mimo provoz) a
jedinou zdejší neodpojitelnou, tedy pomalou sedačkou Alp Stätz
Zalidněnost
zcela bez front nebo výjimečně s minutovým čekáním – obdobně
sjezdovky po většinu dne volné nebo s občasným nárazovým shlukem
většího počtu lyžařů
významná část návštěvníků se stěhuje podle slunečního
svitu – ráno lyžuje na východně orientované straně a okolo
poledne se přesunuje na Rothorn
o něco rušněji o víkendu
Občerstvení
samoobslužné restaurace (např. Scharmoin), horské chaty s obsluhou
(např. Alp Nova) i bary a bufety (např. Wannerbar)
nadprůměrné ceny – polévka cca 8,50 až 11 CHF,
hlavní chod cca 16,50 až 24 CHF, pivo 0,5 l cca 7,50 CHF (ceník viz
fotogalerie)
Aprés-ski
Goldgräberbar s muzikou na mezistanici Scharmoin
moderní designové sportovní centrum s akvaparkem a
wellness (H 2 Lai) – sportovní bazén, venkovní vyhřívaný bazén
s výhledem na hory, dětské brouzdaliště s atrakcemi, tobogán atd.
(neomezený vstup 8 CHF), svět saun (23 CHF)
nejdelší bobová dráha na světě – 3,1 km serpentin,
terénních vln i sjezdů (z Pradaschier do Churwaldenu, 13 CHF)
zimní vycházkové cesty a trasy pro sněžnice
sáňkařská dráha (Scharmoin)
Doprava do střediska
z Churu po horské silnici s bezproblémovými serpentinami do Churwaldenu,
Valbelly a Lenzerheide
u nástupních stanic lanovek a vleků asfaltová nebo jen zpevněná a
placená parkoviště (cca 5 CHF / den)
okružní skibus v rámci Lenzerheide a Valbelly celodenně
zdarma (interval 15 až 30 min. podle sezóny), nezajíždí do
okrajových čtvrtí ve svahu
Plus lyžařského areálu:
dlouhé, členité, pohodově i sportovně červené sjezdovky
expresní sedačkové lanovky
pěkný a levný akvapark H 2 Lai
dětská lyžařská hřiště zdarma
Mínus lyžařského areálu:
jen jednosměrné lyžařské propojení východní a západní strany
Lenzerheide je samo o sobě hodně rozlehlé a roztahané, díky čemuž
nabízí řadu liduprázdných zákoutí i rozličná panoramata. I přes
případnou nepřízeň počasí pak slibuje sněhovou jistotu - jeden
propršený den tu nic neznamená.
Jak jsem uvedl v reportu z Davosu (19.1.), platí samozřejmě i v
Lenzerheide, že pro milovníky lyžování ve Švýcarsku bylo prudké
posílení švýcarského franku ve čtvrtek 15.1. o 38 % vůči euru ledovou
sprchou. Přestože se měny po týdnu ustálily (posílení cca o 20 %),
celkový pobyt a ceny skipasů citeln...