Kaunertaler Gletscher - lyžování - SNOW.cz
Domů Střediska Rakousko Tyrolsko Kaunertaler Gletscher

Kaunertaler Gletscher

Foto

Kaunertal je popelkou tyrolských ledovců – poměrně malý a zdlouhavě přístupný. Právě proto má ale svou cenu, neboť masa zhýčkaných lyžařů raději zavítá jinam.

Kaunertaler Gletscher - sjezdovky

68%20%12%
22 celkem sjezdovek (km)
9 zasněžování (km)
13 zasněžování (ha)

Kaunertaler Gletscher - lanovky a vleky

vlek
5
sedačka krytá
2
kabinka
1
13200 os./h Přepravní kapacita

Nadmořská výška

2180-3108 m n.m.928 m

Mapa sjezdovek

Kaunertaler Gletscher - mapa sjezdovek
  leden únor březen duben květen červen červenec srpen září říjen listopad prosinec 

Kaunertaler Gletscher - lyžování

Nejzapadlejší z tyrolských ledovců si štamgasti cení hlavně pro jeho kompaktnost a klid. Ve větrném počasí vynikne i jeho ne tak exponovaná poloha, díky níž může zůstat v provozu. Výrazně tomu napomáhá i jeho novinka r. 2019 – větruodolná kabinová lanovka Falginjoch, která nahradila dlouhé kotvové vleky.

Lyžařské terény vyplňují prostornou, avšak stinnou vysokohorskou kotlinu, jíž vystélá ledovec už jen zčásti, a tak mají sjezdovky jak charakter typických přehledných ledovcových dálnic, tak neposednějších členitých tratí. Ze sedla Falginjoch dominují pravidelné, v horní polovině svižné, později plošší ledovcové dálnice, ze sedla Karlesjoch naopak užší, točivé a členité tratě s lehčími i náročnějšími variantami.

Základnou ledovcového areálu je velké parkoviště s restaurační a obslužnou budovou ve výšce 2 750 m, odkud se rozbíhají lanovky a vleky do tří směrů. Hlavním lyžařským tahem je nová větruodolná kabinová lanovka, která nahradila dvojici dlouhých kotvových vleků. Lanovka zpřístupňuje dlouhé ledovcové dálnice ze sedla Falginjoch (3 113 m). Od horní stanice lanovky se trať brzy dělí na o něco mírnější modrou, lehce strmější červenou a přímou a velmi strmou černou – všechny zprvu klesají svižně, jakmile však dosáhnou dna kotliny, tak už se jen líně valí zpět k nástupní stanici. Ze sedla Falginjoch, které tvoří rakousko-italskou hranici, je zároveň daleký rozhled do Itálie na masiv Ortleru i do Švýcarska.
Napravo lanovky Falginjoch se nachází ještě příjemný „jednohubkový“ modrý svah Ferner (dříve Falgin).
Kratší, přímé a přehledné, pocitově červeno-modré carvingové dálnice se rozlévají i podél kotvy Nörderjoch, nacházející se úplně vlevo při pohledu od parkoviště.
Třetím směrem, vpravo, vyjíždí od parkoviště kabinková lanovka mířící do sedla Karlesjoch (3 108 m), odkud je výhled na trojmezí Rakouska, Itálie a Švýcarska. Z Karelsjochu padají členité neledovcové tratě všech obtížností, plné terénních vln a zlomů. Jedna z tratí, černě značená Wiesejaggl, se odtud tunelem prokousává na opačnou stranu hřebene. „Tunelová“ sjezdovka je členitá, střídající padáčky a krátké odpočinkovější úseky, navíc několikrát zatáčí – zkrátka „lahůdka“ pro technicky hravé jezdce. Padá až k mezistanici Ochsenalm.
V chladné polovině roku se dá sjíždět pod úroveň ledovce na Ochsenalm podél dvou krytých sedačkových lanovek, a to až do 2 450 nebo 2 150 m n. m. Sjezdovky jsou však poměrně úzké a s „cestovitými“ úseky – červené varianty mají jeden až dva ostré hangy, modré převážně traverzují.

Z turisticky klidného údolí Kaunertal je k ledovci potřeba vystoupat vysokohorskou silnicí (mýtné je v ceně skipasu) ještě daleko za poslední vesnici „na konci světa“ k nástupním stanicím sedačkových lanovek nebo přímo pod ledovec. Silnice nejprve stoupá k přehradní nádrži, v zimě pak pokračuje po hrázi a dále úzkou klikatou silničkou podél břehu a nakonec ještě strmě vzhůru nekonečnými serpentinami (v pozdním jaře a brzy na podzim se využívá přímější silnice po bližším břehu přehradní nádrže, která je však více ohrožovaná lavinami).

Hlavní ledovcové sjezdovky obstarává nově postavená větruodolná kyvadlová kabina Falginjoch (v provozu je jen jedna větev lanovky, tj. nahoru i dolů jezdí jediná kabina, v plánu je ale výstavba i druhé větve), do lokality Karlesjoch pak míří moderní 8místná kabinka. Z Ochsenalmu vyjíždějí dvě navazující kryté 4sedačky.

Největší výhodou Kaunertalu je parkování rovnou pod sjezdovkami ve 2 750 m, příp. na Ochenalmu ve 2 150 m – bez zdržování a mačkanic v přístupových lanovkách. O co více je třeba řídit, o to slabší je oproti známějším a větším ledovcům návštěvní ruch. Z Feichtenu, hlavní ubytovací vesničky v Kaunertalu, je třeba vystoupat 30 km po mýtné klikaté horské silnici, zahrnuté ve skipasu, do 2 150 m (Ochsenalm) nebo až do 2 750 m. Na hlavním „ledovcovém“ parkovišti se nachází velká samoosblužná restaurace Weisseee (polévka 4 až 6 eur, hlavní jídlo 8 až 10 eur) s kapacitními toaletami i převlékárnou.

Kaunertalský ledovec je oblíbenou českou kolonií, zvláště trénujících závodních klubů, díky jeho bezbariérové přístupnosti jej ale hojně využívají i hendikepovaní lyžaři. Právě přístup po vysokohorské silnici ale mnohé návštěvníky odrazuje. Naopak kdo rád řídí, užije si po lyžování i „sjezdovku“ v podobě dlouhé a klikaté silnice, jako stvořené pro horskou rallye.

Kaunertaler Gletscher - SNOW rating

SAFE-SKI RATIO

600

Terén

sjezdovky:
velikost areálu:

Komfort

lanovky a vleky:
kompaktnost:
ski-in/ski-out:

Klima

sněhová jistota:
chráněné terény:

Atmosféra

genius loci:

Doprava

příjezd:
parkoviště:
Vysvětlivky k ratingu SNOW

PLUS A MINUS

Plus:

  • kompaktní ledovcový areál se snadnými přesuny mezi tratěmi
  • komornější atmosféra
  • z auta přímo na svah

Minus:

  • poměrně malý areál
  • na ledovci jen kabinové lanovky nebo vleky
  • dlouhý příjezd po vysokohorské silnici

Odkazy

Špindlerův Mlýn - Svatý Petr

Dolní Mísečky - Novákova louka

Dolní Morava

Zdobnice

Deštné v Orlických horách - Šerlišský Mlýn

Klínovec