Seřízení vázání a doklad o seřízení od servisu - Diskuzní fórum o lyžování - SNOW.CZ
Domů Diskuze Zdraví a bezpečnost Seřízení vázání a doklad o seřízení od servisu

Seřízení vázání a doklad o seřízení od servisu

05.02.2014 09:06:14 #1 

Příspěvků: 101

Handulka

Podle čeho si seřizujete hodnoty špičky a paty vy? Všem samozřejmě doporučuji nechat si seřídit vázání u odborníků, ale poslední dobou mají v servisech nějaké nové tabulky. To, s jakými nastavenými hodnotami na vázání přichází lidi na svah, mi hlava nebere. Kluk 10 let fotbalista, běžný dětský lyžař, 44kg špička 15, pata 20. Pani 38 let, rekreační lyžařka, 78kg, špička 35, pata 45. Kluk 14 let sportovec hokejista, dobrý lyžař 40kg, špička 20, pata 30. O začátečníkách nemluvě, tam jsou hodnoty špičky i paty jen na 10 i na 30kg dítko. Nemusím dodávat, že většině lidí lyže v oblouku vyhodila a šli jsme utahovat. Hlavně, že mají papír pro školu o seřízení. Jak jsem zjišťovala ma Ministerstvu školství, žádný předpis o povinnosti předkládat doklad o seřízení neexistuje. Může mi to někdo vysvětlit? To se všichni tak bojí, aby si lidi nezlomili nohu, že jim to raději nastaví tak, že jim to vypadne i při bruslení po rovině?

05.02.2014 11:15:47 #2 

Příspěvků: 66

Kruťas muž

>> #1, Handulka, 05. 02. 2014 09:06:14

Řekl bych, že se všichni bojí – my ve škole, aby nám to neházeli na hlavu to hážeme na servis a servis si řekně že radši ať jim to vypadává, než aby po nich někdo něco vymáhal na odškodném.

Já osobně nepožaduju potvrzení ze servisu, ale prohlášení od rodičů, že mají vybacení v pořádku. Pokud někdo vystupuje z lyží už při náznaku oblouku, tak dřív jsem jim to utáhl, ale dneska je odvedu taky do servisu – já se pak nebudu s někým hádat, že si jeho děcko zlomilo nohu, protože jsem mu špatně dotáhl vázání. … svět je nějak špatně.

Když agresivita převáží nad elegancí, tak lyžování začíná mít smysl.

05.02.2014 13:42:30 #3 

Příspěvků: 7

Suky2

>> #1, Handulka, 05. 02. 2014 09:06:14

Tak asi na ministerstvu neví levá co dělá pravá – předpis existuje, je to nějaké nařízení ministra, přesně teď nevím číslo, ale v době kdy to pro moje děti bylo aktuální jsem to na jejich webu (ministerstva) dohledal, takže to taky zvládnete.
Zkušenost s nastavením v servisu obdobná – nedá se na tom jezdit. Právní důsledky se podle mě přeceňují, jakou odpovědnost může mít servis? Kdo prokáže, že jsem za rohem nevytáhl šroubovák … Samozřejmě problém by měl Krutas, když ten šroubovák vytáhne před nastoupeným kurzem… Mimochodem myslím, že ve stejném předpisu je nařízen volný den, tuším třetí den výcviku bez lyží. Asi se na tom ministerstvu dost nudí.(a třetí den jsou přepracovaní)

05.02.2014 13:55:16 #4 

Příspěvků: 7

Suky2

tak je to metodický pokyn ve věstníku 2/2006 http://www.msmt.cz/file/14359?…

konkrétně čl. 15, odst.1 odst. 8 = volný den

05.02.2014 15:52:51 #5 

Příspěvků: 101

Handulka

>> #4, Suky2, 05. 02. 2014 13:55:16

Díky na odkaz, je stále platný, není novelizovaný? Byla jsem totiž na jednání o školách v přírodě a lyžařských kurzech pořádaných školami, kde zástupce MŠ sdělil, že není nutný doklad o seřízení, že je to jen na rodičích. Taky počty žáků ve skupině na učitele se mi zdají oproti lyžařským školám nesmyslené. ( 1 učitel na 15 dětí). Mně hlavně pobavilo to, že lyžařská škola s mezinárodní licenci musí mít nad sebou kontrolu pana učitele, který s žáky přijel a LŠ mu musí předkládat postupy výuky a konzultovat vše s ním a nenese za žáky žádnou zodpovědnost.Je to postavené na hlavu a je to na samostatné vlákno.

Vrátím se k tématu.Proč servisy nastavují tak nízké hodnoty, co je k tomu vede? Nejde jen o školní děti, jde mi o všechny lyžaře dospělé i děti.

05.02.2014 17:12:01 #6 

Příspěvků: 66

Kruťas muž

>> #5, Handulka, 05. 02. 2014 15:52:51

Je to metodický pokyn, který je stále platný, ale je to bohužel „jen metodický pokyn“ tedy není právně závazný, takže okolo všech věcí tam je možné se stále dokola dohadovat. V pokynu je k vázání věta " Žáci prokáží seřízení bezpečnostního vázání lyží potvrzením servisu, popř. čestným prohlášením zákonných zástupců nebo svým v případě zletilých žáků. " Takže i varianta s prohlášením rodičů je správná, nakonec kdo jiný by měl být zodpovědný za vybavení dítěte než rodič, že?

Co se těch nízkých hodnot a vázání týče, myslím že vychází z toho co bylo řečeno, radši ať to vypadne víckrát, když nemusí, než aby to jednou nevypadlo.

Když agresivita převáží nad elegancí, tak lyžování začíná mít smysl.

05.02.2014 17:58:13 #7 

Příspěvků: 676

Boryš

>> #6, Kruťas, 05. 02. 2014 17:12:01

…radši ať to vypadne víckrát, když nemusí, než aby to jednou nevypadlo.

Vypadnutí z vázání také může mít blbé následky.

Zajímavé, že se vyžaduje papír ze servisu že prý jinak by pojišťovna nevyplatila plnění v případě úrazu (vlastní zkušenost), ale že to servis většinou nastavuje podle stejných tabulek jako laik doma bez odzkoušení, to již nikdo neřeší. Plno servisů které nabízejí seřízení vázání nemá nic na čem by kontrolovali vypínací síly. Asi domluva jak nechat servis vydělat na činnosti, kterou si každý může se stejným výsledkem udělat sám.

05.02.2014 19:24:45 #8 

Příspěvků: 767

Gravedigger

Asi by se dalo zobecnit, ze pro lyzare pohybujici se malymi rychlostmi (typicky zacatecnici), je lepsi, kdyz vazani vypina driv a pro lyzare pohybujici se vetsimi rychlostmi je lepsi, kdyz lyze zbytecne nevypina.

Kolik je asi v CR za rok pripadu, kdy se po padu resi oficialni cestou, jak a proc bylo nastavene vazani? A byl uz nejaky pripad, kdy toto nastalo po padu zpusobenem vypnutim vazani pri jizde bez padu?

Ani vazani vypinajici pri brusleni neni zarukou toho, ze pri souhre blbych okolnosti toto vazani neudrzi vic nez vazy.

05.02.2014 19:27:04 #9 

Příspěvků: 101

Handulka

>> #7, Boryš, 05. 02. 2014 17:58:13

Pojišťovny nepožadují seřízení ze servisu,to je kec. Nevím, kdo si to vymyslel.A pokud vázání vypne v oblouku,protože se do toho lyžař opřel větší silou než na kterou bylo vázání seřízeno a lyžař se potluče,nebude chyba servisu,ale lyžaře.Nepřiz­působil jízdu nastavenému vázání .:-)

05.02.2014 20:48:32 #10 

Příspěvků: 6600

HonzA_ muž

Ano, ideální situace je ta, že škola obdrží od rodičů prohlášení, že výzbroj je OK. Je věcí (a zodpovědností) rodičů jak se k tomu postaví.

I když – v poslední době mám pocit že naše vlastní děti v podstatě nejsou naše vlastní, a stát nám je pouze laskavě zapůjčuje.

K těm servisům a nastavování – víš podle potvrzení jména servisů? Třeba by se jich dalo zeptat.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

05.02.2014 21:18:51 #11 

Příspěvků: 37

dh

Tak nejak nechapu,kdo muze vydavat potvrzeni o serizeni lyzi a pritom nema serizovacku.vzdyt to potvrzeni tiskne prave ta masina.kazde dva roky musi na kalibraci ktera stoji nemale penize+cena stroje cca 100tis.tak lehkym vypoctem zjistite,ze za sezonu vydelate tak na tu kalibraci.a ze to pojistovna nevyzaduje je taky blbost.dokladal jsem kopii serizovaciho protokollu,ktery se dva roky archivuje+potvrzeni o kalibraci stroje,kdyz si dite zlomilo nohu.tos tak

...kdo maže,ten jede...

05.02.2014 22:49:00 #12 

Příspěvků: 6600

HonzA_ muž

>> #11, dh, 05. 02. 2014 21:18:51

A kde se to stalo? Předpokládám zahraničí. A co to bylo za pojišťovnu a pojistku (jen léčebné výdaje a nebo i něco jiného?)? Bylo to u dítěte (na kurzu?) a nebo u dospělého?

Promiň že mám tolik otázek, ale tohle mně vážně zajímá.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

05.02.2014 23:11:04 #13 

Příspěvků: 101

Handulka

>> #10, HonzA_, 05. 02. 2014 20:48:32

Jména servisů znám od klientů. Já potvrzení nežádám,je-li třeba posílám na kopci do servisu,nemaje šroubovák a brýle na blízko v kapse .

>> #11, dh, 05. 02. 2014 21:18:51 Zatím nevím o pojišťovně, která by požadovala doklad o seřízení vázáni, použití helmy či páteřáku a kvůli tomu neplatila za úraz. Která pojišťovna to po tobě chtěla? Abychom se ji vyhnuli. Pokud není na vázání plomba a nejsou označené přezkáče,kdo mi dokáže ,že na seřízení byla zrovna ta kombinace bot a vázání na kterých se stal úraz?

06.02.2014 08:09:36 #14 

Příspěvků: 37

dh

Bylo to u dítěte 6 let,bylo v lyž.škole,poprve na lyžích a ujelo instrukturovi,než ho dojel,tak vjelo mimo sjezdovku a zlomilo si nohu.Dokumenty po mě chtěl právník pojišťovny,kde byla lyž.škola pojištěná a se kterou se rodiče následně soudily.Jinak při seřízení vázání se do formuláře zapisuje typ vázání,lyže a boty a toto se nechává podepisovat klientem.

...kdo maže,ten jede...

06.02.2014 11:13:20 #15 

Příspěvků: 7

Suky2

>> #14, dh, 06. 02. 2014 08:09:36

No jo, ale jestli to dávám dobře do souvislostí, tak jseš servis a rodič měl potvrzení, po tobě chtěli protokoly ze stroje?

06.02.2014 13:09:25 #16 

Příspěvků: 37

dh

Hledalo se na koho hodit vinu,tak jedna varianta byla špatně seřízené vázání,ale kopii seř.protokolu i platnou kalibraci seřizovačky jsem měl,takže ok.Kdybych tyto dokumenty neměl,tak podle toho právníka bych měl spoluvinu za neoprávněně poskytované služby.Psal jsem to jako příklad z praxe proto,že nechápu jak může někdo vystavit potvrzení o seřízení vázání a vůbec nemá seřizovačku.

...kdo maže,ten jede...

17.09.2014 14:52:54 #17 

Příspěvků: 2

mafička

Ahoj, narazila jsem zde(po půl roce) na problemy kolem seřizování vázání a potvrzení. Vidím, že tu jsou i profíci. Chci se zeptat jestli servisy mají povinnost mít kalibrovanou seřizovačku.

Díky za odpověď

18.09.2014 21:27:35 #18 

Příspěvků: 37

dh

*>> #17, mafička, 17. 09. 2014 14:52:54 9

Kalibrace serizovacky se musi provadet kazde dva roky.Je od toho protokol ktery by ti meli na pozadani ukazat

...kdo maže,ten jede...

19.09.2014 07:41:26 #19 

Příspěvků: 1

skier.cz

>> #17, mafička, 17. 09. 2014 14:52:54

Dobrý den,

seřizovačka není pro servis povinná i když kvalitní servis a obchod by ji měl samozřejmě mít a to včetně kalibrace, která se např. u Winterstigeru provádí každý rok. Nicméně stále je poměrně běžné, že např. v půjčovnách ji buď nemají nebo ji nepoužívají a seřizují jen podle tabulek, jelikož je to tak rychlejší :-). Bohužel např. u dětských vázání to může být problém, ta totiž nejčastěji vykazují velké odchylky v nastavení oproti změřené hodnotě. Výhodu seřizovačky spatřuji právě v tom, že skutečně změří reálně nastavené hodnoty, stupnice na vázání totiž nemusí odpovídat na 100 % vzlášť u starších vázání. Pro řadu půjčoven, servisů a obchodů je také problémem cena, cena nové se pohybuje kolem 250 tis. Závěrem mohu však říci, že nejdůležitější je vždy člověk co seřízení dělá, ne vždy hodnota co vyjde dle seřizovačky je ta správná, je potřeba mít i určité zkušenosti a lyžaře se co nejvíce vyptávat. Hodnoty pro seřízení jsou : váha, výška, délka boty, věk a lyž. úroveň. Pokud někdo vydává potvrzení o seřízení bez kalibrované seřizovačky tak je hodně odvážný a nedomýšlí možné právní následky pokud by nastal problém. Martin, skier.cz

24.09.2014 14:03:53 #20 

Příspěvků: 2

mafička

Ahoj,

když tedy servis nemusí seřizovačku, vázání seřídí dle udaných hodnot a vydá potvrzení, tak jaké by mohl mít servis problémy, když není povinnost seřizovačku mít.

maf.

24.09.2014 15:16:38 #21 

Příspěvků: 101

Handulka

>> #20, mafička, 24. 09. 2014 14:03:53

Žádné, protože vázání není zaplombované a kdokoliv s ním mohl hnout. A kde je jisté, že přezkáče jsou ty , s kterými byla lyže serízena?

25.09.2014 22:08:45 #22 

Příspěvků: 1345

Navvy

>> #21, Handulka, 24. 09. 2014 15:16:38

Tak kategoricky bych to netvrdil. Co udělá človíček, který není spokojený se seřízením, nebo dokonce utrpí úraz on nebo někdo blízký? Nechá si v tom servisu seřídit další tři páry vázání, převezme to za přítomnosti notáře a nechá přeměřit. Notář udělá s výsledcích špatného seřízení veřejnou listinu (notářský zápis) a je tu důkaz pro soud jedna radost! PS: slušný servis má stroje seřízené a dělá to poctivě. Takže prvním předpokladem úspěchu je používat solidní servisy.

03.10.2014 08:27:45 #23 

Příspěvků: 134

skijan muž

Zdravím, hlavním nedostatkem nastavování šroubovákem podle tabulek oproti seřizovačce je nejistota, zda číslo na stupnici konkrétního vázání skutečně odpovídá momentové hodnotě z tabulek. V půjčovnách hraje roli každá minuta, a tak se zpravidla sází na zkušenost a šroubovák. Švýcar to teď například řeší tak, že před sezónou každé půjčovnové lyže procvakne na seřizovačce na „standardní hodnoty“ – tuším 2 a 6, a pokud se hodnota na stupnici výrazně liší od toho, co ukáže seřizovačka, ke konkrétní lyži zavede opravnou hodnotu. Tu pak přičítá či odečítá při každém tabulkovém nastavení vázání v dané sezóně. Lepší než nic.

No service ... no fun!

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy