Domů Diskuze Technika jízdy Slalom - technika

Slalom - technika

22.01.2015 13:54:27 #1 

Příspěvků: 3

crcr

Ahoj, potřeboval bych poradit jaká je technika projíždění branek u „slalomu“. Jedná se takové ty „sranda“ firemní (amaterské) závody např. na Karlově, Kopřivná.. Řekněme, že lyžovat snad trochu umím :). Nějaké závody jsem už jel a vím že jak podjedu branku tak je konec. Nevím tedy jak najíždět do branek, závodně jsem totiž nikdy nejezdil. Nebo odkaz na nějaká videa.

22.01.2015 15:23:00 #2 

Příspěvků: 6

mike-semily muž

No, nepočítej s tím, že Ti půjde slalom v brankách hned napoprvé a bez tréninku. Videa jsou na prd, nepočítej, že pojedeš jak v televizi na světáku. Doporučuji ze začátku vypustit zchazování branek rukama, protože, jestli jsi to nikdy nejel, tak se budeš soustředit na ruce a nohy budou tutam. Nejdříve bych doporučoval jízdu bez dotyku branky a soustředit se na nohy aby jsi nezávlekl, vypilovat techniku a pomalu přidávat i ruce.

Ať to frčí!!!!!

22.01.2015 18:44:19 #3 

Příspěvků: 6843

˘Ö˘Krab muž

Konečně zimní vlákno, navíc s obrovským potenciálem. Doufám, že nezůstane u jediné neúplné odpovědi a zdejší zasvěcení borci, kteří se nejspíš zalekli přímočarosti dotazu, najdou v sobě odvahu napsat něco relevantního.
Víno a sušenky jsem si už otevřel, připojení k internetu stabilní.

To, že jsem nelyžař, se snažím už několik let nepříliš úspěšně maskovat psaním příspěvků. Nepomáhá to.

22.01.2015 18:59:03 #4 

Příspěvků: 69

vldmr muž

oblouk musíš zahájit již nad bránou, v bráně je již pozdě

22.01.2015 19:45:41 #5 

Příspěvků: 6649

HonzA_ muž

>> #3, ˘Ö˘Krab, 22. 01. 2015 18:44:19

A vidíš, zrovna od tebe jsem si dost sliboval. No nic, vezmu červené a přidám se.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

22.01.2015 20:05:29 #6 

Příspěvků: 5190

oblouk muž

>> #1, crcr, 22. 01. 2015 13:54:27

Úsměvnej dotaz :-).Pokusím se o příměr. Umím hmatat levou rukou všema čtyřma prstama, umáčknu struny, umím i tahat smyčcem sematam a dokonce i zvuky vyluzuju. Dokonce lze poznat ovčáky od čtveráků když se do toho pustím s vervou. Jak ale se naučit na housle, aby to bylo alespoň na ples našeho gymnázia?

Vážně:

  • nejspíš jsi asi měl na mysli průjezd tratí, kde jsou tyče rozestavěny v rozestupech obřího slalomu, protože na slalom, kde bys vrážel do tyčí (opačnou rukou) jak to dělají slalomáři nemá smysl v počátku ani pomyslet
  • pro obstojný průjezd brankami OS je třeba umět slušně po hraně (carvingově) vedený oblouk (umíš ho?, učíš se jej?, víš jak na něj?)
  • jestliže takový oblouk umíš a dokonce v něm umíš alespoň částečně regulovat/měnit směr jízdy a rychlost, pak se můžeš s úspěchem pokoušet o jízdu v co nejpohodlněji (vzhledem ke sklonu a povrchu svahu)-plynule postaveném OS (doporučuji svah maxim. modrá)
  • zpočátku jezdi daleko od branek (klidně i víc než půl metru) a soustřeď se hlavně na plynulé vedení oblouku
  • nasazuj (začínej) oblouk poměrně vysoko nad a vně brány s tím, že při průjezdu okolo tyče budeš už směřovat do směru nad/vně další brány

Pokud bys snad se chtěl někdy pokusit o průjezdy slalomově rozestavěných tyčí, začni ROZHODNĚ jejich objížděním jako kolem tyčí OS, protože rozhodující je DOBŘE LYŽEMA PROJETÝ OBLOUK, nikoli „zkrácení“ trati přímějším vedením jízdy… Moje odpověď je strašně neúplná, zjednodušená… – zkus se zeptat houslového virtuoza jak je to s houslovým koncertem – jeho odpověď bude nejspíš také blbá, pokud se mu nepodaří odpověď vtipná…

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

22.01.2015 20:11:24 #7 

Příspěvků: 3

crcr

Ctu to tady uz dlouho tak vas trochu znam, jen jsem nic nepsal. Ale k veci, rozhodne se nebudu soustredit na ruce, kdyz nevim jak k brance prijet :) Dale se bezne zavodi bez chranicu takze zklepavani branek taky asi nehrozi. Jak jsem rikal, par takovych zavodu jsem jel a jedine co chapu je nepodjet branku. Vim ze tohle se asi slovne blbe radi. Na druhou stranu trenoval bych to rad (bavi me to), ale kde vam u nas postavi branky pro amatery a kdo vam to vysvetli…

22.01.2015 20:19:49 #8 

Příspěvků: 3

crcr

>> #6, oblouk, 22. 01. 2015 20:05:29

Díík. Oblouk po hrane nechci tady rikat ze umim, ale myslim si ze jo :) Mozna bych to napsal jinak, u techto zavodu je po 15-tem jezdci vyjeta nejaka stopa a to rekl bych ne prilis idealni a pokud ji budu kopirovat tak vetsinou se ty branky podjedou. Me prave zajima ten dobre projety oblouk misto zkraceni, myslim ze to chapu, ale prave nevim jak to najizdet. a jak jsem psal moznosti moc k treninku neni.

22.01.2015 20:23:11 #9 

Příspěvků: 5190

oblouk muž

>> #7, crcr, 22. 01. 2015 20:11:24

Na druhou stranu trenoval bych to rad (bavi me to), ale kde vam u nas postavi branky pro amatery a kdo vam to vysvetli…“ – na Moravě u Katky – http://www.rumasport.cz/, v Česku v Zásadě se mnou a s mými kolegy http://www.vl-ski.cz/treninky-os/

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

22.01.2015 20:29:42 #10 

Příspěvků: 5190

oblouk muž

>> #8, crcr, 22. 01. 2015 20:19:49

Odpověď, jak je možno ji napsat tu přece už máš:

  • zpočátku jezdi daleko od branek (klidně i víc než půl metru) a soustřeď se hlavně na plynulé vedení oblouku
  • nasazuj (začínej) oblouk poměrně vysoko nad a vně brány s tím, že při průjezdu okolo tyče budeš už směřovat do směru nad/vně další brány
Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

22.01.2015 20:32:29 #11 

Příspěvků: 1097

Thomas muž

>> #8, crcr, 22. 01. 2015 20:19:49

„ale prave nevim jak to najizdet.“ Jednoduše..začni základem..... najížděj jako bys řídil autobus a vejdeš se všude a včas. Poptej se autobusáků, kdy a v jakém okamžiku začínají točit volantem. :-D Taky sem otevřel suchý rýňák a jdu spát, dobrou…

Dynamika pohybu se přizpůsobí vizi

22.01.2015 21:14:45 #12 

Příspěvků: 6189

Harry žena

>> #1, crcr, 22. 01. 2015 13:54:27

Nesustred sa na brany,obluk nasadzovat aj 7 m nad branou,netocit pod branou.

A hlavne dva frtany pred startom na odburanie stresu.:}

caute Harry

Teoria je, ked nic nefunguje,ale kazdy vie preco. Prax je, ked vsetko funguje,ale nikto nevie preco. Ja som spojil teoriu s praxou,nic nefunguje a nikto nevie preco.

22.01.2015 21:35:11 #13 

Příspěvků: 3637

m3 muž

>> #7, crcr, 22. 01. 2015 20:11:24

>> #8, crcr, 22. 01. 2015 20:19:49

Oblouk
ti odpověděl velmi na úrovni,pokud to tak můžu říct. Asi by bylo dobré aby jsi skouknul nějaká videa ,ostatně to tady i padlo.Minimálně pro ujasnění GS/ SL . Nemyslím si ,že by se na podnikových závodech jezdil opravdu slalom.Pro naprostou většinu lidí by plnotučný slalom byl sjízdný tak maximálně do druhé brány.Předpokládám tedy také,že se bude jednat spíše o volný obřáček. V podstatě něco takového co se staví v některých střediscích pro veřejnost,občas i s měřením.Pokud se budeš snažit dělat to co ti popisuje oblouk nebudeš vyjetá koryta projíždět,ale budeš jezdit nad nimi.V takových tratích všichni jezdí hodně pod bránou( metr a více ) ,kde se potom vyjede koryto.Měl by jsi se snažit projet mezi tyčí a nad tím korytem už nasměrovaný do následující brány.

12.11.2018 16:29:03 #14 

Příspěvků: 4592

IIIvan muž

Menšia recyklácia témy, otázka na racerov:

Ako je zvykom stavať tréningové trate na GS u mužov/žien/ju­niorov U16(repre a seriózne kluby)? Myslím „rozteč“ brán vo zvislom smere a stranová odchýlka od osi trate.

Na Kaprune sa mi zdali ako „cez kopírák“, tak by ma zaujímalo, do akej miery sa týmito roztečmi podobajú tréningové a závodné trate… nejaký systém v tom asi majú?

12.11.2018 16:51:06 #15 

Příspěvků: 115

snowboarder

Na to sú presne pravidlá, stačí si pozrieť buď FIS pravidlá, alebo súťažný poriadok napr. SLA: http://www.slovak-ski.sk/…/SP_2019.pdf

Tréningová trať sa môže stavať ľubovoľne, záleží na čo je zameraná. Často sa stavia ako cez kopirák v kombinácii s technickými prvkami. :-)

12.11.2018 17:26:14 #16 

Příspěvků: 6649

HonzA_ muž

>> #14, IIIvan, 12. 11. 2018 16:29:03

Přes kopirak to postavili aby se vesli vedle sebe na kopec a nenarazeli do sebe.

Já Igorovi ve Špindlu nesmrdím!

12.11.2018 17:29:18 #17 

Příspěvků: 4592

IIIvan muž

>> #15, snowboarder, 12. 11. 2018 16:51:06

Díky. Na strane 60 sa píše že šírka brán je 4–8m, to je jasný interval minimum/maximum. Ale čo tá dĺžka? Vzdialenosť min. 10m…a max. neuvedené. Ako reálne sa stavajú od seba na závodoch?

Jasné, tréningová trať závisí od cieľa – ale tam mali všetci cca rovnaké vzdialenosti – 16–17 ročné švédky aj 30–40 roční chlapi…a asi sa nedohodlo 20 tímov, že čo idú dnes práve trénovať.

12.11.2018 17:30:59 #18 

Příspěvků: 4592

IIIvan muž

>> #16, HonzA_, 12. 11. 2018 17:26:14

Jasné, to je tiež faktor, ale ako som pred chvíľou písal, tak mladé baby aj dospelí chlapi mali podobné rozteče…či trebárs od U16 a dospelí to nebýva moc rozdiel ani na závodoch?(a rozdiel je hlavne v strmosti, dĺžke apod.)

12.11.2018 19:41:56 #19 

Příspěvků: 3637

m3 muž

>> #14, IIIvan, 12. 11. 2018 16:29:03

Na Kaprune sa mi zdali ako „cez kopírák“, tak by ma zaujímalo, do akej miery sa týmito roztečmi podobajú tréningové a závodné trate… nejaký systém v tom asi majú?

Tréninkové pisty mají omezenou kapacitu = pro bezpečný provoz je možné kopec zaplnit určitým počtem tratí.Ten který má první lajnu postaví to co chce trénovat a ostatní nemají moc možností jak postavit něco jinak. Dá se trochu laborovat ,ale nemůže se stát že budou výjezdy z oblouků proti sobě. Pistenšéf se většinou snaží (nebo měl by) přidělit sousední lajny stejné kategorii = je nesmysl aby vedle sebe byli předžáci/žáci a dospělí/junioři protože logicky jezdí něco jiného a dříve nebo později by výjezdy vycházely do protisměru, případně by musel tratě dát dále od sebe a tím snížit jejich počet.

Jinak parametry stavby jsou dané FIS regulemi , ovšem hodně záleží na citu stavitele aby trať byla vůbec jetelná (krásný obrat, že ). Není důvod stavět jinak tréninkové a závodní tratě kromě výše uvedeného.

12.11.2018 19:46:59 #20 

Příspěvků: 4592

IIIvan muž

>> #19, m3, 12. 11. 2018 19:41:56

OK, už som v obraze(„Ten který má první lajnu postaví to co chce trénovat a ostatní nemají moc možností jak postavit něco jinak“). Na Kaprune boli hore na placke deti(10–14?) a nižšie boli tí dospelí – možno tie baby mali 18(a nie U16 ako som písal), už asi starnem a nerozoznám presne vek :-) Alebo U16 už jazdia popri dospelákoch…

A vo FIS parametroch nie je uvedená aj max. dĺžka?

12.11.2018 20:32:33 #21 

Příspěvků: 5190

oblouk muž

>> #20, IIIvan, 12. 11. 2018 19:46:59

Nevím k čemu potřebuješ tak podrobné informace. Mohu tě ujistit, že mnoho stavitelů závodních tratí nejeví o přesné znění pravidel stavby zájem – a musí se nejdřív podívat do pravidel, aby ti mohli odpovědět. Většinou (vždy) staví podle citu – a v tom jsou ti co staví dobře v podstatě neomylní. A naopak – často dokonalý znalec pravidel je schopen postavit skoronesmysl (koneckonců papá Kostelič to v Soči předvedl názorně). Když tě to ale tolik zajímám tak tady.

Nikdy nikdo nikoho nenaučil lyžovat - každej se to musí naučit sám. Dá to ale čím dál víc práce - a bolí to.

12.11.2018 20:48:50 #22 

Příspěvků: 4592

IIIvan muž

>> #21, oblouk, 12. 11. 2018 20:32:33

Len „byť v obraze“…díky, poštudujem.

12.11.2018 21:10:58 #23 

Příspěvků: 3637

m3 muž

>> #20, IIIvan, 12. 11. 2018 19:46:59

A vo FIS parametroch nie je uvedená aj max. dĺžka?

Maximální délka čeho ?

Alebo U16 už jazdia popri dospelákoch

901.2.4 The Giant Slalom has to be set as follows (number of direction changes by rounding up or down of the decimals):

  • 11% – 15% of the vertical drop in meters
  • U16 – U14: 13% – 18% of the vertical drop
  • Entry League (ENL): 13% – 15% of the vertical drop

Pokud tě tedy zajímá GS.

Jak píše oblouk, málokdo se zabývá nějakým měřením. Ten kdo staví pravidelně to dostane do oka i ve vztahu ke konkrétnímu kopci(placka / krpál / zlomy), té které pistě (druhu a kvalitě sněhu). Obvyklejší je používání dálkoměru (hlavně pro kontrolu) pro SG, protože zde odhad není zase až tak jednoduchý, resp. chce to ještě více praxe než SG a SL .

13.11.2018 07:35:47 #24 

Příspěvků: 4592

IIIvan muž

>> #23, m3, 12. 11. 2018 21:10:58

Max. vzdialenosť(GS). Je tam určená minimálna(10m). Aký je najbežnejší interval, cca 12–20m?

Ten kdo staví pravidelně to dostane do oka OK.

13.11.2018 09:05:25 #25 

Příspěvků: 115

snowboarder

>> #24, IIIvan, 13. 11. 2018 07:35:47

Zjenodušene – slalom 10m obrák 20m

13.11.2018 09:21:26 #26 

Příspěvků: 4592

IIIvan muž

>> #25, snowboarder, 13. 11. 2018 09:05:25

Dík. Myslel som že medzi SL a GS nie je až taký rozdiel v priemerných rozostupoch. Na druhú stranu, v GS vo WC idú tuším aj 100kmh(čo je skoro 30m/s), čo sú slušné fofry na to že točia ako diví…

13.11.2018 10:11:59 #27 

Příspěvků: 73

irmi

K radám pro začátečníka doplním: správné nasazení na oblouk začíná už správným ukončením předchozího. Chybou je, že začátečník má tendenci jej ukončit (tím myslím povolit tlak do spodní lyže) hned, jak má lyže nasměrované k točné tyči další brány. To je dle mne na začátečníka brzy a vyplatí se oblouk trochu víc zavřít – zdánlivě zbytečně víc zatočit, jakoby mít snahu „opouštět“ projížděnou bránu co nejvýš a tato výška spolu s nadjetím umožní nasazení dalšího oblouku dostatečně vysoko a včas. Čím dříve totiž předchozí oblouk ukončí (tj. čím přímější stopu zvolí), tím níž nad následující bránu se mu posouvá bod možného zahájení dalšího oblouku, kterým je schopen bránu ještě projet. V místě, kde by mu už měly lyže směřovat po spádnici musí ještě jet šikmo svahem, aby tyč vůbec objel a se zahájením oblouku se tak dostává příliš nízko (a pozdě) – tuto bránu sice ještě projede, ale další už ne. Končit oblouk hned, jak lyže míří k točné tyči další brány si může dovolit až zkušený jezdec, který jednak má odhad a jednak je schopen nedostatečné „zatočení“ dohnat bez ztráty výšky tím, že následný oblouk zahájí, i když při pohledu po spádnici ještě není „mezi tyčemi“ – ale oblouk nezahájí čistým zakrojením hrany, ale za použití driftu, kdy se řízeným smykem „sveze“ mezi tyče (ale s lyžemi už nasměrovanými k točné tyči další brány) a až pak zakrojí hranu a vyjede čistý oblouk, ale to začátečník nezvládne

13.11.2018 10:57:53 #28 

Příspěvků: 4592

IIIvan muž

>> #27, irmi, 13. 11. 2018 10:11:59

Môj dopyt na parametre a rozteče brán bol len pre všeobecný prehľad, nie preto, že by som chcel zajtra stavať trať :-)

Ale díky, že si to načal z „taktickej“ stránky. Bez nákresov alebo ukážke na svahu sa možno nie úplne pochopíme, ale myslím, že chápem čo chceš povedať.

Kedysi dávnejšie som sa k tomu okrajovo dostal a cca som si zapamätal že prehranenie by malo byť prevedené cca na spojnici „starej“ brány a tej budúcej.

Podľa videa slow-mo to celkom sedí:

https://www.youtube.com/watch?…

Jasné, „setup“ budúceho oblúka sa prekrýva s ukončovaním starého oblúku. Drift by som tu radšej nemiešal…

13.11.2018 11:19:48 #29 

Příspěvků: 73

irmi

>> #28, IIIvan, 13. 11. 2018 10:57:53

Z tvého odkazu je přesně vidět, oč mi šlo: lyže Ligetyho (a to je „pan závodník“) při ukončení obloku nesměřují k točné tyči další brány, ale mírně nad ni – do místa, kde se v tréninku píchají „štětinky“, aby začátečníci našli cit pro volbu stopy. Tj. i takový závodník, pokud chce jet oblouky čistě, musí každý oblouk „podržet“ o něco dýl, než jen aby mu lyže směřovaly k točné tyči následující brány .

13.11.2018 11:48:56 #30 

Příspěvků: 4592

IIIvan muž

>> #29, irmi, 13. 11. 2018 11:19:48

Áno, rozumieme si, aj som to takto riešil – kto nevie o tejto taktike, tak 2–3 oblúky a netrafí sa do brány…som rozmýšľal, že prečo tam decká mali tie štetinky :)

Ináč, keď som si posledný rok všímal mládežnícké tréningy aj tu na SK, tak mali niekedy dosť zaujímavé vedenie – prví vždy šli 3–4 „šikovní“ a popri nich šli tréneri s občasnými pokynmi. Ten zvyšok si nikto nevšímal, šli ako sa im zdalo, že je OK max. sem-tam po jazde im niekto niečo povedal. Potom si tí slabší zase jazdili po svojom – a tento „rytmus“ čo píšeš sa u nich vôbec nemenil ani v priebehu sezóny – povedal by som, že tréneri im nevedeli vysvetliť a ukázať kde je „zrada“(časovanie).

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy