FIS hledá důvody vysokého počtu zranění...
12.12.2009 17:10:23 #1
Zajímavý článek je na iHned.
FIS prý bude hladat příčiny rychlého nárůstu počtu zranění při závodech SP v letošní sezóně. Zajímavý je poslední odstavec: „Tehdy (v Soeldenu po zranění Niki Hosp) trenér rakouských sjezdařek Herbert Mandl volal po stavění pomalejších tratí, které by pomohly závodníkům přizpůsobit se novým technologiím, které dělají závody mnohem nebezpečnější.“
Co myslíte že je za tímto nárůstem – rychlé a nebezpečné tratě, vysoká motivace a ambice v olympijské sezóně, nové technologie se kterými závodníci nestačí držet krok (a jak vlastně?), …?
12.12.2009 17:30:14 #2
>> #1, HonzA_, 12. 12. 2009 17:10:23 Je to shoda náhod – při lyžování se hodně padá a ve větších rychlostech se většinou nic neděje – když to není do pevný překážky… Fakt je, že vysokou motivací je vyjet si, nebo udržet nominaci na OH a to pak padaj poslední zábrany. Tratě by ale rozhodně měly bejt stavěný víc do pomala – rychlost průjezdů kolem branek ve slalomu i obřáku je až příliš před hranicí reakčního času … Je to ale problém, protože technika (lyže+boty+umění lyžařů) pokročia tak daleko, že i když je trať „za roh“, jede to furt děsně rychle. Zatáčky se dnes stavěj ve slalomu (ale i v obřáku) tolik do strany, že by na dřívějších lyžích byly už neprůjezdný. Náklony lyží jsou neuvěřitelný – chybí jakákoli rezerva pro korekci hrany… Maj to kluci a holky moc těžký – hodně na hraně…
12.12.2009 19:10:12 #3
Řekl bych, že ve většině případů je to dáno nepoužíváním bezpečnostího vázání. Většina závodníků má vázání utažené tak, že při pomalém kroucení nohy, nebo pádu vpřed, dříve povolí noha, než vázání. Pokud lyže nedopadne při pádu z výšky alespoň 2m, tak prostě nevypne. Stačí se podívat, komu při pádu vypla lyže, kromně sjezdu či SG v podstatě nikomu. Dokud FIS nebude kontrolovat nastavení vázání, nebo se nezačnou stavět tratě které projede každý s prstem v nose, situace se nezlepší…
12.12.2009 20:01:29 #4
>> #3,
Mirek, 12. 12. 2009 19:10:12 Všichni mají hodně
natvrdo nastavený BEZPEČNOSTNÍ vázání – tak, aby vázání nevypínalo
při rázech způsobených nerovnostmi na trati – i to je funkce
bezpečnostní!!! Při pomalém kroucení nohy ti nevypne žádný pro
sportovní jízdu nastavený vázání. S nastavením vázání FIS ani nikdo
jiný nikdy nic nenadělá . Tak to holt je. Je to riziko, který si musí akždej zvážit sám.
Já jsem měl až dosud daleko větší respekt z toho, aby mi při rychlý
jízdě samovolně nevypnulo vázání. Zatím se mi to stalo několikrát –
a že by lyže nevypnula – to ani jednou… Podotýkám, že jsem starej,
slabej, vážím 75kg a stavím 10 – 12 i víc na dlouhejch lyžích.
Mladý kluci stavěj standardně 16 – 24, což mi nepřijde nerozumný – a
i tak jim lyže padaj …
13.12.2009 21:34:44 #5
Ve snow č.46 z letošního března vyšel překlad rozhovoru s šéfem FIS Kasperem. Docela mě to tenkrát pobavilo, takže jsem si na to teďkom vzpoměl a dal si práci ten dotyčný článek vyhledat.O myšlenkových pochodech těch funkcionářů tam teda ohledně kontroly kvality pisty a bezpečnosti sjezdovky všechno krásně ilustrují mimo jiné tyhle jeho dvě větičky: Je třeba propagovat boj jezdce se sjezdovkou, např. ne úplně hladce ,,vyžehlenou,,po které se musí jet i hlavou.Závodník řečeno přehnaně má někdy pocit že se stačí postavit na start,dát hlavu mezi kolena a rachotit si to z vršku dolů…No,v kontextu s tím hrbolatým ledovým hnusem na kterým jeli kluci tenhle víkend závody ve Val d‘Isere jsou ta slova skutečně výstižná. Tady se vyhazujou peníze za široký lyže a nižší desky pod vázáním, ale na tom hrbolatým ledě se prostě carvingový oblouk za ,,roh,, bez pořádnýho náklonu lyží a maximálního rozsahu prostě dobře zajet nedá.Ta lyže tam na tomhle nemá šanci pořádně se zaříznout,jenom poskakuje a když to hrkne právě v okamžiku kdy závodník potřebuje rychle přehranit a nasadit další oblouk, tak pak často nezbude než řešit situaci zpomalovacím driftem při kterým dlouhá lyže sice na pár metrech skoro zastaví, závodník ale často chytne ve snaze o správný nadriftování obrácenou rotaci a malér s kolenem je na světě.Dneska minimálně párkrát to bylo o další průser a to nemluvím o pátečním a sobotním SG.Problém tady není v úzkejch lyžích a vysokých deskách nebo utaženým vázázání, ale spíše v tom že o parametrech rozhodují ve FIS komisích tihle nekompetentní,,kašpaři,, kteří zřejmě nemají o podmínkách potřebných pro vyjetí bezpečného a rychlého závodního oblouku ani šajnu.
13.12.2009 23:33:21 #7
>> #6, Kokanee, 13. 12. 2009 22:36:32 Ach jo – víš jak se někteří lidi do těch komisí dostávají? Jejich výběr a tím i kvalita je hodně podobná kvalitě politiků – fakt to taky ani zdaleka nejsou nejlepší z nejlepších… Martin ve svojí poznámce v podstatě trefil problém – extrémně prudkej, hrbolatej a ledovej kopec je příčinou mnoha nebezpečnejch situací… Dál to jsou tratě stavěný do extrémních rychlostí… Takže dobře upravená tvrdá trať na nikoli extrémním sklonu a brankama postavenejma tak, aby závodníci projížděli rozumnou rychlostí. To je docela reálně splnitelnej požadavek v každým slušným lyžařským středisku… Ten Tomášův názor o dálkovým ovládání vypínání vázání není až tak sci-fi, ale řešil by jen minimum případů – rozhodně ne ty nejproblematičtější (např. viz Lanzinger nebo zrovna Ondra v Kitzbuehelu…).
13.12.2009 23:38:53 #8
Kdyby třeba Vale Rossimu někdo nasypal pro zatraktivnění závodu v zatáčce štěrk, nebo nechal odjet závod na hrbolatým asfaltě tak by okamžitě poslal tu jejich moto federaci nebo aspoň konkrétní pořadatele do p..ele.Tady už pár let nikdo nechápe že minimálně 30–40% závodů se jezdí na hrbolatým ledě za hranicí regulérnosti a pánové z FIS místo aby zasáhli tak si tady naopak úplně zvráceně libují že ten povrch přece závodníky zpomalí.Že tam především přitom praskaj vazy a kosti jim už jaksi nedochází.A nejen jim, soudě podle předešlý reakce.
14.12.2009 10:08:05 #10
>> #9,
Kokanee, 14. 12. 2009 00:21:54 V toboganech se ve
WC nezávodí už asi čtyřicet let!!! Nejde o to, že je to led (kterej ale
ale není nutnej), ale on je to hrbolatej, rozsekanej led! Specielně třeba ve
ValdÍsére na tom pruťasu. Vzhledem k tomu, jak dokonale umí dnešní stroje
na všude už technickým sněhu preparovat povrch sjezdovky, jsou ty tratě na
kterejch se jezdí svěťák často viditelně úděsný už pro prvního
závodníka. Však oni se k tomu kluci co to jezděj už i vyjadřujou . Nevěřím, že nechápeš co
myslím tím, když píšu o postavení tratě víc „do pomala“ –
v souvislosti s extrémními rychlostmi!!! Například když je rychlost
taková, že při jen trochu nepřesným předskočení letí závodník mimo
trať (viz H.Maier Nagano) nebo doskakuje do rovinky (viz.O.Bank Kitzbuehl) tak
to jistě není v pořádku!!! A podobně je to i v rychlostech v SG, OS
i SL. Vůbec tím nepopírám smysl závodění přece – závodit se dá
i na trati technicky náročnější (pomalejší), jaká se dá postavit na
skoro jakýmkoli kopci.
14.12.2009 12:40:11 #11
>> #9, Kokanee, 14. 12. 2009 00:21:54 Evidentně nemáš ponětí o čem závodění na lyžích je.Zatočený a pomalejší tady vůbec neznamená jednodušší. Pokud to bude rovná vyhlazená ledová plocha byť na prudkým krpálu tak není problém na dobře připravených lyžích zajet rozsah s pánví až na svahu a do těch bran se nějak vejít.Když ta lyže na ledě ale poskakuje jako včera v tom obřáku tak to není závod ale boj o přežití. K tý úpravě.Jasně že se tam rolba může při pojíždění na tom prudkým smekat a pak tam vzniknou ty schody.Když ale uměj udělat černou ve Špindlu musí to jít i jinde když se chce. Holky maj většinou taky ten kopec rovný, tam se pořadatelé sichrují, ale v případě stavby tratí pro chlapy to maj minimálně na háku a nejspíš maj i spočítaný že vzhledem k renomé střediska tu až na pár nadávek žádnej postih za špatnou pistu nehrozí. Dokud všichni kluci kolektivně nebouchnou do stolu a neřeknou serem na to, tak se to nejspíš nepohne nikam, pokud se teda na tam zase někdo nezabije.
14.12.2009 21:19:03 #14
>> #13, Kokanee, 14. 12. 2009 21:00:46
Chlapče, vzpamatuj se i se svejma závodníkama. Všechno co tu jmenovec píše má hlavu a patu. Co je nesmyslného na zatočeném GS? Dnes se ani jiný nestaví. A rozsah pohybu s pánví na pistě, Mrkni na Universal Sports na včera vítězného Hirschera. A že jim lyže poskakujou jak splašený a oni toho mají plné vinty, to je snad jasný každýmu. Ten SG byl k nekoukání. Skákali tam jak kozy na ledě.
14.12.2009 22:55:13 #15
>> #13,
Kokanee, 14. 12. 2009 21:00:46 Proč tady píšeš
tak evidentní nesmysly Kokanee? – včetně hloupá zmínky o
„závodnících“… Proč to píšeš s takovou záští? Na tebe by tu
nikdo takovým způsoben nevystartuje i když z toho cos napsal čiší vedle
uražený ješitnosti i totální lyžařská nepoučenost. Všechno co píše
Marťas je správnej a logickej názor a ubezpečuju tě, že toho o závodním
lyžování ví opravdu hodně – znám ho, vím jak lyžuje a o závodním
lyžování ví dost třeba i na to, aby uměl – jako málokdo
v Česku – udělat lyže na závod… Taky názor Martina47 ber jako názor
poučenýho zívodníka. Zamysli se nad sebou Kokanee a klídek. Je dobře že
tu ¨v diskusi jsi, ale spíš naslouchej, než bys napadal …
14.12.2009 22:57:32 #16
>> #13, Kokanee, 14. 12. 2009 21:00:46 Hmm, jestli jsem teďkom nenarazil na zbytnělý ego nějakýho svazovýho trenéra či funkcionáře. Že nevíš co bys mě na to řekl se zas až tak nedivím když sis ještě nedokázal za ty roky všimnout na čem ty kluci někdy ve svěťáku jezděj. Za těma ,,nesmyslama,, co jsem tady napsal si stojím, kdyžtak mě je vyvrať s těma svejma svěřencema nebo závodníkama. A k tý rolbě která skáče na prudkým. Ten kopec se upravuje dva týdny před závodem a pak následuje injektáž trati a po tý je samozřejmě ,,pozdě ptáka honit,,.
15.12.2009 06:31:15 #18
>> #17, Kokanee, 15. 12. 2009 00:26:22
Nevzpamatoval jsi se, ale na druhou stranu jsi mě hodně pobavil a to je prima. Speciálně věta „A nějaké vysazení pánve závodníky nezajímá“ je perla všech perel. Píšeš totiž, že závodníky nezajímá technika lyžování. To ani nejde okomentovat. Závodníky, kterým je od malička vtloukána do hlavy správná technika, to nezajímá, Great. To si fakt myslíš, že se jde dolů kopcem dostat rychle jakýmkoliv způsobem? Bode se lyšil v tom, že disponoval od přírody velikou rovnováhou a tak mohl jezdit v záklonu, který zrychluje (už nějakou chvíli na to dost doplácí). Ovšem právě vklonění do oblouku u něj bylo enormní (mohl si to dovolit právě díky té rovnováze). Zapamatuj si, že právě vklonění do oblouku je jedním z klíčů k zatáčení ve vysokých rychlostech.
K úpravě trati. Raich se dal po SG slyšet, že jediným cílem který na takovém povrchu sledoval bylo nezranit se. To snad hovoří za vše.
A proč nám na konci příspěvku píšeš abychom si odchrchlali nechápu už vůbec. Howgh, domluvil jsem i já:)
15.12.2009 08:06:07 #19
>> #17,
Kokanee, 15. 12. 2009 00:26:22 Tady není problém,
že se do tebe pustilo „tolik lidí“, ale že se do tebe pustili tři lidi,
co tomu zrovna náhodou dost rozuměj:-). Když se sesčítaj roky jejich
závodního působení tak to vyjde na násobek tvýho pravděpodobnýho věku
. Ale je asi fakt, že tě
lyžování zajímá – můžeš se s náma setkat na Vylepšovacím
lyžování 3.-10.1. v Rokytnici
. Pravděpodobně tam potkáme i kluky, co ty současný
svěťákový tratě maj aktuálně v nohách (i v žaludku
…
15.12.2009 08:18:21 #20
Si taky dovolím přidat názor. Nebál bych se říct, že za nebezpečnejma pistama může KLIDNĚ být i úmysl. „Zatraktivnit“ televizní přenosy havárkama pro diváky, tedy vlastně pro zadavatele reklamy, Například na Novu (klasiku, nikoli NovaSport) se dostane sjezdové lyžování jen tehdy, když si někdo parádně namele držku, nejlépe pak s amputací haxny.
Ad Kokanee : ty seš úplnej idiot, předvedl jsi to už ve více vláknech. Pro lyžování uděláš nejlepší věc, když půjdeš doprdele a zůstaneš tam. Díky.
15.12.2009 08:20:09 #21
>> #19, HOnza, 15. 12. 2009 08:06:07
Ty seš zkrátka moc hodnej. Jak říkal Ivan, to už radši tu Hanychovou :o)))))))))))))))
15.12.2009 08:24:15 #22
http://sport.idnes.cz/…lyzovani.asp?…
… Raich kritizuje snížení podložek pod botami z 55 na 50 milimetrů,
jež snižuje kontrolu nad lyžemi …
V čem je problém? Že se v náklonu bota dříve dotkne sněhu ??
15.12.2009 12:12:43 #24
>> #21,
Martin430, 15. 12. 2009 08:20:09 Nejsem hodnej, ale
tak nafouklý svěřepý zastánci svojí evidentní totální neznalosti, jako
je Klokanee, mě zajímaj a moc rád bych se s nima někdy na sněhu setkal
. Tak proto s ním
diskutuju a zvu ho na akci,kde pár opravdu dobrejch lyžařů potká
. Mimochodem – teď jsem se
vrátil z Rejdic – hezký svezení, sice na zbytečně prudkým sklonu, ale
dobrej povrch i počasi. Po stranách tam „metodicky“ postávaly skupiny
školících se Apuláků – za dvě hodiny se dostali s kopce dvakrát
…
15.12.2009 12:34:32 #25
>> #23,
Kokanee, 15. 12. 2009 09:49:48 Docela chápu, že
ses rozezlil na Martina430, taky se mi moc nelíbí to, jak tě sprdnul, ale
zase musím zmínit – Martin430 taky o tom lyžování hodně ví a tak
dokáže dost kvalifikovaně rozpoznat jak to je – a tak se do tý tvojí
nepoučený nafoukanosti trošku opřel… No a ty zas do něj jak smyslů
zbavenej postřehama nijak s lyžováním nesouvisejícíma
. To pozvání na VL 3. –
10.1. myslím opravdu vážně – přijeď několik ze svejch
120 zbejvajících dnů na sněhu strávit s námi. Rozhodně to prospěje
tobě a věřím, že i nám – „závodníkům od klávesnice“
.
15.12.2009 12:41:52 #26
>> #22, PetrAT, 15. 12. 2009 08:24:15 samozřejmě právě v tom, že nižší podložka neumožňuje takovej náklon lyže… Ono to trošku mělo kompenzovat rozšíření lyže uprostřed, ale zřejmě ne úplně… Ty náklony jsou enormní a ti, kteří do naprostýho maxima využívají svoje neuvěřitelný rozsahy z toho důvodu už opravdu opakovaně padají = zářnej příklad Ligety!!!
15.12.2009 18:34:07 #28
>> #27,
Kokanee, 15. 12. 2009 18:21:20 JEJDA – TY JSI ALE
LHÁŘ !!!!! – LEGRAČNÍ .
15.12.2009 19:07:24 #29
>> #27, Kokanee, 15. 12. 2009 18:21:20
A jak zvládáš časový posun –9 hodin ? Teď je u vás kolik ? 10 ráno a nejsi na pistě ?
15.12.2009 19:53:23 #30
Vážení,
nedá mi to a musím korigovat svůj předchozí příspěvek. To, co jsem napsal, je prostě přes čáru.
Jakkoli můžu nesouhlasit, pravidla slušného chování je třeba dodržovat. Omlouvám se proto Kokanee, promiň. Omlouvám se i všem, kteří to museli po mě číst.
Uvažoval jsem i o smazání původního příspěvku, ale nakonec jsem usoudil, že tato forma bude lepší.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.