01.10.2015 18:38:00 #1
Tomu říkám drzost. Rozpadlo se jim dolní nástupiště u lanovky, která byla tak stará že už na ní nemohli sehnat náhradní díly. Rozhodli se to vyřešit novou lanovkou a zdražili o 13%.
Kdybychom mluvili o nějakém zanedbaném areálu, neřeknu ani popel. Ale to je ten slavný český Aspen, špička toho co se u nás dá najít. Prý.
Jsem vážně zvědav jaká překvapení na nás potom chystají další areály…
02.10.2015 07:48:05 #2
>> #1, HonzA_, 01. 10. 2015 18:38:00
To že zdražili je asi nevyhnutelné, ale otázkou zůstává, kdy to zase pro sezonkaře zavřou. Na podzim házejí stamiliony sem, miliardou tam a koncem března to z poloviny zase vypnou ???
02.10.2015 10:59:07 #3
>> #1, HonzA_, 01. 10. 2015 18:38:00
Předpokládám, že ti to nevadí osobně, ale z nějakého principu – a snažím se pochopit z jakého. Souhlasím, že Špindl a vůbec české top areály nefungují jako parta nadšenců, kteří se snaží lyžařům zajistit co nejvstřícnější podmínky, ale že jim jde prostě o zisk. To ale přeci dělá většina podnikatelů v jakémkoliv oboru na světě.
02.10.2015 11:13:35 #4
Par arealu od minuleho roku pribylo:
02.10.2015 17:21:07 #5
>> #3, Radek Holub – SNOW, 02. 10. 2015 10:59:07
„Předpokládám, že ti to nevadí osobně, ale z nějakého principu – a snažím se pochopit z jakého.“
Máš pravdu. Není v tom žádná osobní zášť a myslím že už jsem tady v tom několik let konzistentní. Důvody jsou v podstatě 3:
- myslím si (rozuměj jako zákazník bych rád viděl) trošku chytřejší směřování areálů v ČR než jen primární snahu přímo konkurovat alpským střediskům a vnímání odlišné pozice domácích a alpských areálů. Tím myslím druh, rozsah služeb a cenovou politiku
- nelíbí se mi agresivní podnikání J&T které předvádí ve Špindlu (prostřednictvím Melidy) i jinde. Nenaplňuje to mou představu o tom, jak by společensky odpovědné podnikání v horách mělo vypadat. Ano, myslím si že to dělají špatně.
- 13% meziroční zdražení a žádná (z mého pohledu) přidaná hodnota. To je docela drzost. Já jako zákazník mám v této situaci v podstatě 2 možnosti co dělat – nejezdit k nim a nedávat jim své peníze (to už dělám) a mluvit o tom (a to také dělám).
02.10.2015 19:32:51 #6
>> #5, HonzA_, 02. 10. 2015 17:21:07
V podstatě souhlasím se všemi třemi důvody, hlavně ale s tím prvním „…chytřejší směřování areálů v ČR než jen primární snahu přímo konkurovat alpským střediskům a vnímání odlišné pozice domácích a alpských areálů. Tím myslím druh, rozsah služeb a cenovou politiku…“ Je až k neuvěření, jak málo přemýšlejí nad „lyžařským programem“ který by mohly lyžařům nabízet. V podstatě jediný rozvoj vidí ve výstavbě nových lanovek, vleků a sjezdovek – a téměř vůbec v programu, který by mohly a měly pro zpestření lyžařských zážitků návštěvníkům nabídnout. Mám nyní čerstvou zkušenost s jednáním s vedením zcela specifického Sportovního Areálu Ještěd. Je to jediný typicky příměstský areál (nejen pro Liberec, ale v podstatě i pro necelou hodinu vzdálenou Prahu) a přesto se (ne)nabídkou vhodných programů a cenovou politikou neliší od areálů pobytových. Ach jo.
02.10.2015 22:22:22 #7
>> #3, Radek Holub – SNOW, 02. 10. 2015 10:59:07
Jasně, že jim jde o zisk, to je v pořádku. Ale na druhou stranu asi každý hodnotíme cost/benefit i pro sebe, jakožto jejich zákazníka. Za sebe můžu říct, že sice chápu jejich potřebu tvořit zisk, ale ne na můj „úkor“. Kdo chce, ať platí, mně se nechce. V Rakousku a Itálii je také hezky, a to mám na Černou horu asi 10 minut od baráku, ale abych platil za parkoviště, to teda sorry pánové.
03.10.2015 10:36:24 #8
>> #7, igys, 02. 10. 2015 22:22:22
Tohle beru, je to naprosto srozumitelný názor – každý vnímá „spravedlivou“ či „výhodnou“ cenu jinak, nejen u lyžování. Já se spíš neudržím něco neříct k myšlenkám a námětům, co by kdo měl „správně“ dělat. A to i když jsou ty náměty třeba dobré.
>> #5, HonzA_, 02. 10. 2015 17:21:07
Nevím, jestli zrovna Špindl by měl být adept na to „rozumné směřování“, ale je i otázka, kolik lyžařů střediskům utíká kvůli „rozsahu služeb“, jak jej vnímáš (zjednoduším to na to, že bys místo značkových obchodů na sjezdovce uvítal třeba převlékárnu). A k lanovkám: polštářová sedačka s topením pro většinu zákazníků (schválně jim tedy nebudu říkat lyařů) přidaná hodnota určitě je.
03.10.2015 11:43:44 #9
>> #8, Radek Holub – SNOW, 03. 10. 2015 10:36:24
Radku, záměrně jsem dal toto téma do „Hospody“, mimo jiné i proto, že si nechci dělat nějaký patent na absolutně objektivní pohled. Naopak, chci ukázat svůj subjektivní pohled na věc.
Ale když už spojuješ polstrované vytápěné sedačky a většinu zákazníků, tak si troufnu také na objektivnější pohled na věc. A to z úhlu který možná moc lidí nevnímá. A také mi pravděpodobně někteří budou tvrdit, že se rozhodně netýká Špindlu. Ale ber to jako ilustrativní příklad, který platí nejen na Špindl.
- Špindl meziročně zdražil o více než 13%
- Průměrný Pepík lyžař a Maruška lyžařka za to dostávají polstrovanou sedačku s vytápěním sedýnky. A to na jedné lanovce.
- Pepíkova a Maruščina mzda se meziročně zvedla o cca 3% (ber mne s rezervou, uvidíme jak bude vypadat 3Q/15). U průměrné mzdy to může být tak 540 Kč čistého měsíčně. 6480 Kč ročně.
- Pro zjednodušení uvažujme inflaci 0% (ČSÚ udává něco pod 1%)
- Předpokládejme, že Pepíkův a Maruščin rodinný rozpočet má stejnou strukturu jako vloni a ostatní výdaje nerostly (inflace = 0%)
- Řekněme že za zimu se dostanou na lyže cca 10×. To je zvýšení nákladů o cca 1000 Kč na rok.
- Dostanou zato polstr a zadek v teple. Na jedné lanovce.
- Chce Pepík s Maruškou takto investovat svůj 3% nárůst mzdy? Přesněji 1000 Kč z celkových 6480 Kč. Opravdu to dostatečně ocení? Nebo čekali něco víc?
03.10.2015 11:58:35 #10
>> #9, HonzA_, 03. 10. 2015 11:43:44
I když mi „Tarraj“ dle mediálního obrazu není vůbec sympatický, tak cenovou politiku Špindlu považuji za zdravou drzost. Zkrátka si to můžou dovolit. Zároveň jsem zvědav, zda TomáS s Másinem půjdou opět do sezónky.
03.10.2015 12:07:15 #11
>> #10, fischerbl, 03. 10. 2015 11:58:35
Jasně, chápu. Když to lidi zkousnou, dá se Tárajům říkat dobří obchodníci na základě ekonomických ukazatelů.
Takové lidi já ale neobdivuji. Já obdivuji obchodníky, kteří mají na straně zákazníků lidi s dobrým pocitem, že za své peníze dostali férovou službu.
03.10.2015 12:16:22 #12
>> #11, HonzA_, 03. 10. 2015 12:07:15
Já ho neobdivuju, ani jeho „kolegu“ „Nebureše“. (Sorry, ale jsme v hospodě, tak snad můžu.) Z ekonomického hlediska jsou však oba úspěšní obchodníci.
03.10.2015 21:56:20 #13
>> #11, HonzA_, 03. 10. 2015 12:07:15
Dobře, ale ti zákazníci přeci mají na výběr. Když se mi to nezdá, tak tam holt nepojedu. Nikdo mě nenutí, abych jim platil. Když jsou ti lidi tak hloupí, je to jejich problém. Pak vytvářejí takové „úspěšné“ obchodníky. . Zákon nabídky a poptávky platí i zde.
03.10.2015 23:16:38 #14
>> #13, igys, 03. 10. 2015 21:56:20
Ale můžu snad říct že se mi jejich přístup nelíbí a proč? Nebo se to nesmí?
04.10.2015 11:10:00 #15
>> #14, HonzA_, 03. 10. 2015 23:16:38
Co se komu líbí, nelíbí a proč, se říkat nejenže smí, dokonce je to i pro mnoho lidí zajímavé, jinak by do té diskuze nešli. Mně je sympatická tvá snaha „napravovat“ chyby a vylepšovat, akorát mám třeba na leckteré důvody a okolnosti jiný názor. Myslím, že stejně to dělají ostatní a třeba se v něčem i shodneme. A když ne, nic se taky nestane – přemýšlení je zdravé.
>> #9, HonzA_, 03. 10. 2015 11:43:44
Tohle už je i na mě trochu moc pitvavá analýza, připomnělo mi to Zenonův paradox Achillea a želvy. Jinak řečeno, nevěřím, že takto někdo uvažuje, ale kdyby ano, výpočet je asi správně. Co by vyšlo, když nebudeme sledovat roční změnu, ale 5, 10, 20 let? A co s těmi výsledky?
04.10.2015 17:22:14 #16
>> #15, Radek Holub – SNOW, 04. 10. 2015 11:10:00
„Co by vyšlo, když nebudeme sledovat roční změnu, ale 5, 10, 20 let? A co s těmi výsledky?“
To by byla hodně zajímavá čísla, podle mně. Systematicky to nesleduji, ale pocitově jsou konzistentně nárůsty cen v areálech výrazně nad inflací a tím i nad nárůstem mezd i kupní síly. Tedy u tech řekněme top 15–20 areálů.
05.10.2015 08:53:52 #17
>> #16, HonzA_, 04. 10. 2015 17:22:14
Samozrejme, že žiadneho lyžiara neteší zvyšovanie cien skipasov. Lyžiarske strediská v našich končinách (ČR, SR) sú prakticky fixne dané a ich počet sa úmerne nezväčšuje, je obmedzený. To je „voda na mlyn“ podnikateľov v tomto rezorte. Chýba konkurencia ako napr. v Rakúsku, Taliansku a pod. Je preto zrejmé, že cenová politika našich podnikateľov je preto „drastickejšia voči lyžiarom“. Táto téma sa v diskusiách každoročne opakuje, nemyslím, že ide o nejaký stereotyp a všeobecne je to prospešné pre získanie prehľadu ako pokračuje vývoj cien. Na druhú stranu ak niekto medziročne investuje niekoľko miliónov nerobí to pre blaho verejnosti, ale v prvom rade chce mať z toho zisk. Úprimne, kto z nás by takto nerozmýšlal?. V prípade ak chce človek ušetriť na skipase musí mať prehľad o akciách, zľavách a pod. Cez net sa dopátraš k celkom slušným cenám.
05.10.2015 09:51:55 #18
>> #16, HonzA_, 04. 10. 2015 17:22:14
Pro zajímavost srovnání cen skipasů 14/15 vs. 09/10 z několika středisek ČR, Francie a Itálie (zdroj: SNOW 85 time, listopad 2014):
05.10.2015 13:24:53 #19
>> #18, Radek Holub – SNOW, 05. 10. 2015 09:51:55
Ďakujem za pohotovú reakciu. Tabuľka je o faktoch, ktoré sa dajú navzájom porovnať. Presne na toto by malo takéto vlákno poukazovať. Najviac by som (dúfam nielen ja) ocenil čo najviac informácií o jednotlivých aktuálnych akciách a zľavách v čo najširšom okruhu lyžiarskych stredísk. Bola by to veľká pomoc. V súbežnom vlákne sa už vyjadril „Praha“ na ceny v Jasnej a Tatranskej Lomnici".
05.10.2015 14:43:44 #20
>> #14, HonzA_, 03. 10. 2015 23:16:38
Jestli to tak vyznělo, tak se omlouvám, vůbec jsem to tak nemyslel. Můj názor je tento: když se mi to nelíbí, tak tam nejedu a neplatím, toť vše. Chtěl jsem tím jenom říct, že máme každý možnost zcela svobodné volby – nejet a neplatit, nic jiného. Chraň Bůh, abych někoho omezoval v jeho názorech. Ještě jednou se omlouvám, pokud můj komentář takto vyzněl.
05.10.2015 18:56:28 #21
>> #20, igys, 05. 10. 2015 14:43:44
Nijak se mně to nedotklo, neboj. Je to má standardní reakce na „když se ti to nelíbí, tak tam nejezdi“. Podle mně to není dost a říct o tom ostatním je úplně v pořádku.
Divil by ses, ale reakce „když se ti to nelíbí, tak tam nejezdi“ + nevyřčené „a drž hubu“, je poměrně častá.
V areálech se taky vždycky radí jak nastavit ceny, někteří z nich si na to najímají i speciální agentury. Takže nechápu proč bych se já potom o jejich cenové politice neměl někdo rozepisovat.
06.10.2015 09:48:02 #22
>> #10, fischerbl, 03. 10. 2015 11:58:35
Másin s Tomášem do toho půjdou, stejně jako desítky dalších, jen to možná změníme na Czechskipass. Mně loni vyšel jeden den lyžování ve Špindlu na 158Kč. Je to jen o propočtu, kolik dní chci odlyžovat, kdy chci začít a kdy končit. My si sezonu prodlužujeme o Rakousko před a po sezoně, a týden až dva v sezoně, a tak se nám vyplatí i druhá permice – Tyrol Snow Card. Tam jsem loni odlyžovala za 1300€ a při ceně 717€ za sezonku jsem 50% ušetřila.
Ráda lyžuji v Čechách (za zimu kolem 60ti dní, zbytek rodiny kolem 40dní) a nemyslím si, že máme až tak špatné služby, jak tu hodně lidí tvrdí. Úprava sjezdovek je u nás velice dobrá a mnoho areálů začíná pro sklaní lyžaře už v 8hodin. Bohužel, velké areály toto opouští a začínají až když se hoteloví hosté vyspinkají, což ale v Rakousku není jinak. A že se občas vlekaři neusmívají jak si lidi představují? Sejde-li se více remcalů a rýpačů od rána, ani se jim nedivím. Místo ranního pozdravu jen stížnosti, a že vlekaři celou noc zasněžovali nikdo neocení. Pokud ještě běží děla – stížnost, nerozhrnutá nasněžená hromada – stížnost, fouká – stížnost, děti blbnou u nástupu a padají – stížnost. Kolik lidí ráno přijde, pozdraví vlekaře, pochválí úpravu svahu, pochválí sluníčko ( i když ho neovlivní) a usmívá se? Nějaké procento blbců se najde všude, i mezi vlekaři, podle toho ale nesoudím všechny.Rakušáků a Italů umí také být dost a největší ignoranty mezi vlekaři jsem zažila ve Španělsku – třeba jsem jen měla smůlu.
A pokud chceme brečet nad cenami skipasů, tak někdy v 70letech jsem platila ve Špindlu za lanovku 2Kč (na známku ČSTV 1Kč). To je odpověď. jak se zvedly ceny za 50let. A jak vidíte, stále všichni lyžujeme a kecáme a kecáme a ceny jdou nahoru víc a víc. Taky se mi to zvyšování cen nelíbí. Je pravda, že naše řečnění má občas nějaké výsledky – slevy pro školy, rodičovské skipasy na střídačku za příplatek ( nesmyslná cena), možnost vrácení skipasu dříve za příplatek ( pro ty co neumí počítat), rodinné skipasy ( někde opravdu přínos, nesmí ale s dětmi jet prarodiče), prostě spousta věcí dobrých, ale nedotažených do konce. Pamatuji se, jak jsem před lety požadovala ve Špindlu slevu pro školy, ředitel mi postavil k oknu, kde bylo vidět na dlouho frontu čekajících lyžařů a pravil: Až tady ta fronta nedude, dáme slevy pro školy. Po pár letech fronty zmizely a sleva pro školy byla. Chci tím říci, že jen výškou ceny mohou regulovat zaplněnost sjezdovek a fronty. Nebo by se vám líbila cedule na pokladně: Dnes již obsazeno, lyžuje tu 1150 lyžařů, kapacita zaplněna.( Což najdete běžně na jiných sportoviších, koupalištích, výstavách a nikdo se nad tím nepozastavuje.)
06.10.2015 12:34:20 #23
>> #22, Handulka, 06. 10. 2015 09:48:02
- Nebo by se vám líbila cedule na pokladně: Dnes již obsazeno, lyžuje tu 1150 lyžařů, kapacita zaplněna.( Což najdete běžně na jiných sportoviších, koupalištích, výstavách a nikdo se nad tím nepozastavuje.)*
To by se mi opravdu líbilo. Kolikrát jsem zažil, tak nacpanej kopec, že kupovat si permici opravdu nemělo smysl. Kdyby to tam někdo napsal, tak radši jedu domů.
06.10.2015 21:27:59 #24
>> #23, johnycek, 06. 10. 2015 12:34:20
Nebo by se vám líbila cedule na pokladně: Dnes již obsazeno, lyžuje tu 1150 lyžařů, kapacita zaplněna
Občas by se mi to taky líbilo.Hlavně by jí mohli vyvěsit max. 10 minut po zahájení provozu a tak po cca 2–3 hodinách klidně sundat
>> #22, Handulka, 06. 10. 2015 09:48:02
jen to možná změníme na Czechskipass
Minulou sezonu jsem o tom uvažoval.Bohužel jsem uvažoval špatně a nekoupil ho.Letos již neváhám.Jen doufám,že nebudu mít zase blbej odhad.
06.10.2015 23:13:04 #25
>> #21, HonzA_, 05. 10. 2015 18:56:28
Sorry, já jsem se omluvil, i když si myslím, že nebylo vcelku za co, ale nechtěl jsem tady bouřit nějaké zbytečné vášně, byť dejme tomu, vzniklé ze vzájemného nepochopení. Nevkládej mi ale prosím do úst něco o „drž hubu“, to opravdu ne. O cenové politice areálů je jistě správné se rozepisovat a diskutovat, ale mám obavu, že zdejším „podnikatelům ve snow byznysu“ je to šumák. My si tady pobrečíme a oni stejně zdraží. Dokud jim tam budou jezdit Poláci (mám teď na mysli Krkonoše) v množství, jakém tam jezdí, tak jim ty tržby stejně udělají. Bohužel, dokud bude poptávka a tím pádem bude generován i zisk, tak co je donutí nezdražovat? Odpovím si sám – NIC. No a tím se opět oklikou dostávám ke svému oblíbenému – cost/benefit, který pro sebe hodnotím z hlediska nabízených služeb vs. cena za nabízené služby jako pro mě velmi nevýhodný. A tudíž nemaje jinou možnost, jak tento, pro mě nepříznivý poměr, zvrátit v můj prospěch, tak tam prostě lyžovat nepojedu.
Co mi „nabízí“ např. Skiareál Černá hora, kam to mám asi 10 minut:
- špatné parkovací možnosti + placení za parkování
- nekonečné fronty
- velké množství přiopilých agresivních Poláků
- na sjezdovkách četné vláčky lyžařských výcviků
- po cca 2–3 hodinách rozbité sjezdovky
- počty spolulyžařů, které díky přepravní kapacitě zjevně
překračují
propustnost sjezdovek
Abych teda byl konkrétní, co mi vadí.
07.10.2015 07:27:43 #26
>> #25, igys, 06. 10. 2015 23:13:04
Jak jsem psal předtím, nijak se mne to nedotklo, neviděl jsem v tom nic špatného a tím pádem nebylo za co se omlouvat.
Prostě nevýhoda toho, že si tady jen píšeme. Snadno potom dojde k nedorozumění.
Ta poznámka s tím „drž hubu“ nebyla myšlena na tebe. Ale na spoustu lidí, kteří si opravdu myslí že jediné právo zákazníka je koupit nebo ne. A pak už jen musí držet hubu, protože jediným cílem je přeci maximalizace zisku a vše ostatní je podřadné. A nemám nikoho kritizovat, protože cenotvorba je jejich práce a mně do toho nic není. Já to vidím jinak.
07.10.2015 08:19:54 #27
>> #24, m3, 06. 10. 2015 21:27:59
Tak by to bylo naprosto dokonalý .
07.10.2015 11:19:31 #28
Ad kurz EUR/Kc – CNB to drzi zuby nehty. Pristi zima uz asi pro nas bude v Alpach levnejsi.
07.10.2015 11:41:38 #29
>> #28, HonzA_, 07. 10. 2015 11:19:31
Zažil som československú, slovenskú menu a teraz euro. Musím (samozrejme za seba) vyhlásiť, že euro mi vyhovuje najviac. Z môjho subjektívneho pohľadu je to vyjadrenie akejsi slobody pri cestovaní a nakupovaní. Bublina z nadmerného zvyšovania cien, ktorá sa u nás vytvorila pri jeho zavedení po nejakom roku spľaskla, trh cien si to plynule vyreguloval a život ide ďalej. Teraz nemám žiadne starosti a debetnou kartou zaplatím v horskej chate v Taliansku alebo niekde pri mori. Občas sa čudujem prečo u Vás už dávno túto menu nezaviedli. Rozdielne meny sú slušným biznisom pre špekulantov a určitý druh obchodníkov. Páni v ČR pritlačte na kompetentné miesta.
07.10.2015 19:46:48 #30
>> #29, orim, 07. 10. 2015 11:41:38
Orime, ještě toho trochu !!! Ty se nám chceš pomstít, nebo co ?? Euro fakt ne, díky ...... Zavedením Eura jste se zbavili toho posledního, co Vám ještě zbylo – finanční svobody. Dnes jste pouhou finanční loutkou, která nemá z drtivé části své finance pod kontrolou. Finanční krize se roky v Eurozoně řeší tím (hlavně díky Řecku), že se tisknou stále nová a další Eura. Tím logicky tato měna ztrácí hodnotu a s ní všechno další. Od domů, přes zboží až po výplatu či důchod. Proč si myslíš, že se třeba Británie, Švýcarsko a dnes už i Polsko brání zuby nehty, zavedení Eura ????? Poláci to zavedení Eura zase odloužili o dalších 5 let. Tuším, někdy na roky 2021–2022. A můžeš si být jistý, že to za pět let o další roky prodlouží. Jinak, tvůj příklad toho, jak to máš perfektní s tím placením na Slovensku, stejně jako na chatě v Itálii, či u moře, je značně naivní. ČR žádné Euro nemá a já platím kartou v zahraničí úplně stejně, jako ty. A to mám účet v korunách. Ba naopak jsem na tom v porovnání s tebou podstatně lépe, protože při platbě kartou v zahraničí dostávám kurz, který ti žádná banka nebo bankomat nevyplatí. Ty máš tu smůlu, že máš kurz naprosto pevný. Stejně jako já, platí kartou v Německu či Itálii Švýcar, stejně jako Polák, Slovák, Čech, Nor ...... Svobodu cestování máš úplně stejnou, jako každý majitel platební karty z ČR. No a co se týče toho „slušného“ byznysu, tak právě spekulanti na zavedení Eura vydělávají nejvíc. Jen americká banka Goldman Sachs na zavedení Eura v Řecku vydělala 600 milionů dolarů !!!! A její šéf se stal dolarovým miliardářem. A že podobných bank na světě je. Zato všichni, co zavedli Euro, zchudli. A co je nejzajímavější, Euro nevymyslel žádný Evropan, ale vymyslel ho profesor univerzity v USA a uvrtal do jeho zavedení Britskou vládu v 80tých letech. Zajímavostí je, že právě Británie se pak Eura zřekla – proč asi ??? Jak říkal náš učitel na škole, kapitalismus s sebou nese dluhovou krizi. A s touto krizí je možné bojovat pouze zdražením, poklesem mezd a nebo monetární politikou. Zdražení či pokles mezd je víceméně politická sebevražda, takže zbývá pouze ta třetí možnost. Krize bývají tedy řešeny tištěním peněz a tak jsou náklady přenášeny přes inflaci postupně na bedra obyvatel, aniž si toho všimnou. Takže lidově řečeno, 1000 lidí na světě se astronomicky pakuje a většina Evropy jim to platí. A ještě s úsměvem na rtu, protože žije v přesvědčení, že nemusí měnit peníze, které by v reálu stejně neměnila.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.