Kartáče
26.10.2015 20:17:24 #1
Zdravím, potřebuji poradit s problémem obtížného vykartáčování vosku z jemných drážek struktury skluznice. Používám bílý nylonový kartáč na vykartáčování po stažení cidlinou a jemný modrý kartáč na doleštění. Nedaří se mi ale vykartáčovat všechen vosk ze struktury. Podle instrukcí výrobců kartáčů bych měl zřejmě použít mezi kartáči, které už používám, ještě kartáč z koňských žíní nebo z kančích štětin. Chápu to tak správně ? A který z nich bych měl vybrat ? Mezi kančími štětinami a koňskými žíněmi je totiž téměř 50 % rozdíl v ceně. Pokud je to podstatné, tak používám HF i LF vosky. Děkuji za odpověď.
26.10.2015 20:32:40 #2
>> #1, Radek V., 26. 10. 2015 20:17:24
Na co mažeš? Na závody? Jaká úroveň? Nebo běžná sportovní jízda?
26.10.2015 20:58:48 #3
>> #1, Radek V., 26. 10. 2015 20:17:24
Zajimava kombinace otazek a informaci. Jak poznas, ze se ti to nedari vykartacovat poradne?
Pro echt stazeni a vykartacovani je treba opakovat, tj. stahnout-kartac-stahnout-kartac… A netlac moc na cidlinu/sterku, zato ji casto ostri. Ja jsem rad, kdyz dam jednou naostrenou (plastovou) sterkou jednu lyzi.
Nekde tu asi bude info o servisovani lyzi, nekdo znaly te odkaze do patricnych mist.
26.10.2015 22:11:15 #4
>> #1, Radek V., 26. 10. 2015 20:17:24
Svinský štětiny a koňský žíně jsou každý něco jiného.Svinský štětiny jsou tvrdý = odstraňuji kartáčováním hodně vosku. Koňský žíně jsou měkký = odstraňuji málo vosku.Já používám koňský kartáč na finální leštění,osvědčil se nejvíc.Nejlíp jde vykartáčovat skluznice,tedy vyčistit bronzovým kartáčem nebo bronzový s nylonem .A nejlíp to jde s rotačním kartáčem Jinak postup ,který zmiňuješ je dobře.Postup cidlina – tvrdý kartáč -měkčí kartáč a případně leštění je OK. Zaujala mě zmínka ,že používaš LF a HF. Má to nějaký specifický důvod ?
27.10.2015 07:31:11 #5
>> #4, m3, 26. 10. 2015 22:11:15
Děkuji za vaše příspěvky a zde jsou odpovědi na doplňující otázky. Že není vosk dokonale vykartáčován, je jasně vidět v hloubce drážek struktury. Bude to ale zřejmě závislé na barvě vosku, u tmavšího vosku by to možná vidět nebylo. Lyže připravuji pro syna pro závodění v kategorii mladších žáků převážně v GS. Proto ty LF a HF vosky. Standartně používám LF a HF pouze v případě, že se dá předpokládat vysoká vlhkost sněhu.
27.10.2015 08:29:01 #7
>> #6, PetrAT, 27. 10. 2015 08:12:33
Škrabku neostřím, na každou zimu si koupím novou. Nemyslím si ale, že by ostrost škrabky mohla mít vliv na to, jestli se vosk dokonale vykartáčuje. Po stažení mojí, teď momentálně možná už tupější škrabkou (novou jsem teď ještě nekoupil), na skluznici nezbývá v podstatě žádný vosk.
Ještě pro upřesnění doplňuji, že jsem to nemyslel tak, že celá struktura zůstává zaplněna voskem. Vosk zůstává opravdu jen v nejhlubších místech drážek. Pokusím se zítra ještě vzhled skluznice po kartáčování vyfotit – snad to bude patrné.
27.10.2015 10:37:59 #9
>> #7, Radek V., 27. 10. 2015 08:29:01
Tak zkus, treba pri druhem stahovani (tj, po te, co lyzi stahnes a vykartacujes – tim myslim znovu stahnout jiz vykartacovanou) porovnat fungl novou sterku se starou.
Co se tyce puvodniho dotazu a zbytku vosku ve strukture. Nevim, jestli nezkuksit jine kartace? U sebe jsem si toho nikdy nevsiml.
Myslim, ze loni (a predloni…) se tu mazani (a navazujici cinnosti) podrobne rozebiraly, tak zkus event. hledat.
>> #4, m3, 26. 10. 2015 22:11:15
Kovovy kartac na zavodni mazu nepatri (vyjimka by se nasla), zveda/dela pry chlupy. Ale jen papouskuju (ovsem od WC zdroju).
27.10.2015 11:18:25 #10
Na škrabku existuje originál ostřič,já používám od TOKA.Dřív jsem ji brusil na šmirglu položeném na skleněné tabulce(nebo něčem co má rovinu)Pokud je ostrá,je to poloviční práce,brousím před každým stahováním vosku.Jinak k dokonalému vyčištění je pořeba rotační kartáč(drahý,ale úspora času a práce značná)
27.10.2015 11:43:46 #12
>> #7, Radek V., 27. 10. 2015 08:29:01
Radek a nemáš voskom zanesené kartáče? Čistíš ich?
27.10.2015 16:03:44 #13
>> #7, Radek V., 27. 10. 2015 08:29:01
>> #8, PetrAT, 27. 10. 2015 09:19:58
>> #9, valerius, 27. 10. 2015 10:37:59
>> #12, orim, 27. 10. 2015 11:43:46
Jak známo, tak já se stahováním problém nemám, ani neplejtvám voskem, ve struktuře mám čisto a chlupy naprosto žádný. Lyže objektivně (srovnávací testy) jedou nejméně srovnatelně aniž bych musel používat drahé vosky a kartáče. Kartáče ale, samozřejmě, čistím, orime (mimochodem správnej dotaz).
27.10.2015 17:47:05 #14
>> #13, oblouk, 27. 10. 2015 16:03:44
Ďakujem, Ty starý pardál. My všetci vieme, že Ty si „horkovzdušný“ a Tvoje metóda je už pokladaná za klasiku. (ja mám tiež horkovzdušku aj žehličku, život musí byť prestrý).
27.10.2015 20:12:44 #15
>> #7, Radek V., 27. 10. 2015 08:29:01
Radku, podle mne to děláš dobře. Předpokládám že „ten modrý kartáč“ je nylon s jemnějšími štětinami. Pokud bys chtěl něco doplnit, tak asi ty koňské žíně.
A pro rychlý a lepší výsledek samozřejmě rotační kartáč. Ten má tu výhodu že můžeš rychle překartáčovat lyže mezi koly závodu.
Bronzový kartáč potom použít pro vykartáčování před broušením a voskováním.
A pokud používáš LF a HF vosky, doufám že lyže co nejdřív po lyžování čistíš abys neměl vysušenou skluznici od fluorových vosků. To je podle mne pro rychlost lyže důležitější než důkladné vykartáčování do posledního zbytečku vosku.
27.10.2015 21:08:42 #16
>> #5, Radek V., 27. 10. 2015 07:31:11
Na začátek – tady si nemusíme vykat.Pokud ti vykání více vyhovuje nemám s tím problém.
Začnu trochu od konce. Fluorový vosky je potřeba dostat ze skluznice co nejdříve pryč.Tedy po závodě by měl být postup:
- vykartáčovat zbytky vosku a špínu který na skluznici zůstane
- napustit čistícím voskem ,klidně ale stačí i lékařský parafín nebo v případě nouze jakýkoliv nefluorový vosk a hned zatepla stáhnout. Já to dělám 2× a druhý kolo beru přes fiberlenový papír ( v podstatě piják).Natáhne na sebe i zbytky vosku a špíny.Důležité je mít CIDLINU NAOSTŘENOU, ostřič třeba tady , nebo tady , jako nouzovka poslouží i šmirgl na rovném podkladu.Jednak si člověk ušetří námahu a navíc ostrá cidlina líp odstraňuje chloupky ze skluznice.Cidlina nestojí majlant,je dobré jich mít více a střídat je.Mám to vyzkoušené asi tak,že jedna cidlina = jeden pár lyží a hned naostřit.
- napustit skluznici nějakým základovým voskem
No a lyže jsou tím připravené na cestu a následnou další přípravu.
Zbytky vosku ve struktuře by teroreticky po stažení a vykartáčování neměly být žádné.Může to být hlavně pokud je struktura hrubší.Pokud je struktura nová a hrubší nemusí stačit nylonový kartáč ,svinský štětiny fungují i v takovém případě.Jednodušší a míň pracné je používat rotační kartáč.
Jo a důležité je kartáče čistit jak píše orim
27.10.2015 21:15:49 #17
>> #9, valerius, 27. 10. 2015 10:37:59
Kovovy kartac na zavodni mazu nepatri
To je nesmysl.Bronzový kartáč a koneckonců i ocelový se běžně používá.Naopak mimo jiné i odstraňuje chloupky ze skluznice.
27.10.2015 21:41:30 #18
obstojně funguje i obyčejnější typ ostřiče na škrabky – např. Holmenkol …je to sice pořád tisíc korun za kus plastu a 10 cm rašple, ale šmirglem jsem podobného ostří nikdy ideálně nedosáhl..nebo určitě ne tak rychle…
práce s naostřenou škrabkou je opravdu sto a jedna…pokud odfláknu hned stáhnutí vosku škrabkou, tak už se s tím při kartáčování taky nedomluvím…ostřím pořád, jak bylo řečeno, klidně znovu a znovu na každou lyži…
a odstraňování chloupků skluznice škrabkou ostrou jako břitva je taky vítaný „bonus“…
osobně používám měděný kartáč před voskováním…pak ten stejný jako první po stáhnutí vosku škrabkou..následně nylon a pak koňské žíně…s výsledkem jsem spokojen…
28.10.2015 08:39:12 #19
>> #3, valerius, 26. 10. 2015 20:58:48
Jo, jo, je tady toho dost, přestože už i v tomhle vlákně odpověď dostal, myslím, že tohle by mohlo Radkovi V. a dalším pomoct.
28.10.2015 11:11:24 #20
>> #17, m3, 27. 10. 2015 21:15:49
Hele, jak rikam, ja jen papouskuju. Pred mnoha lety jsem „projel“ nejakou „servisovaci akademii“ (online dokumenty, na strankach holmenkolu) a nejakej (zrejme ex) servisak WC to tam psal.
Kdyz o tom tak premyslim, rad bych se presvedcil sam, to…to bych rad, ale bohuzel mi v praci platej penezi a ne casem. A i kdyby casem, tak porad jsou tu jine priority :)
K tomu bych jeste dodal, ze jsem zaslechl, ze kovovy kartac se pouziva pouze, pokud kopec „tece“. A take jsem se kdysi bavil s jednim servisakem bezcu, prisla rec i na medeny kartac a zavodni mazu a ten se teda divil, ze oni ho pouzivaji bezne. A jeste k tomu ted holmec prodava extra jemnej kovovej kartac na suche/chladne podminky.
Jak rikam, jen papouskuju.
28.10.2015 11:57:09 #21
Slíbil jsem, že vzhled skluznice vyfotím, ale můj foťák to nezvládá. Našel jsem ale v dílně jemný bronzový kartáček, opatrně jsem to s ním zkusil, a výsledek byl super. Množství vykartáčovaného vosku bylo značné a drážky struktury už byly od pohledu čisté. Je tedy zřejmé, že kartáč by měl být co nejjemnější a tvrdší. Zkusím si někde na obchodě prohlédnout kartáč z koňských žíní, příp. zakoupím a pak dám vědět jak to dopadlo. Zatím děkuji všem za rady.
28.10.2015 21:53:11 #22
>> #20, valerius, 28. 10. 2015 11:11:24
Jo v pohodě.Ještě jedna věc,která s tímto souvisí. Každý si osvojí nějaké postupy,které nějak okoukal,nastudoval atd. a ty pak více či méně dodržuje.Znám lidi,kterým na všechno stačí jeden kartáč, jeden pilník a 2 vosky,ale i takový kterým servisbedny zaberou půlku multivanu.Oboje je extrém.No a když jsme u jiných lyžařských disciplín,tak jsem vyzkoušel skokanskou pastu. Jelo to jako šlak,ale jen půlku kopce.
13.01.2019 19:04:03 #24
>> #22, m3, 28. 10. 2015 21:53:11
„Jelo to jako šlak,ale jen půlku kopce.“
Pár set metrů je pro skokany více než dost
13.01.2019 20:44:25 #25
>> #23, vashruska, 13. 01. 2019 18:45:12
Po každém použití vysaju z kartáče bordel vysavačem. Hlavně takto čistím první kartáč kde je nejvíce vosku. Dělám to i v průběhu kartáčování, docela to usnadní práci.
13.01.2019 23:17:07 #26
>> #25, M.art.in, 13. 01. 2019 20:44:25
Vážně? Jak dlouho že mažeš jeden pár? A to s sebou na lyže vozíš i vysavač?
14.01.2019 05:36:39 #27
>> #26, HonzA_, 13. 01. 2019 23:17:07
Nestopoval jsem to, ale je to opravdu rychlovka a kartáč je stále čistý, takže dobu potřebnou k mazání to nijak neprodlouží. Stejně je potřeba kartáč čistit aby se vosk který se do něj dostane nematlal po skluznicí. Když mám namazáno tak vysaju bordel i z boku lyže a vázka což je taky rychlejší než ometání, přejedu stůl, kolem stolu a je hned čisto. Kdysi jsem si pořídil nejmenší průmyslový vysavač Karcher co vyrábějí,tak i na cesty by to šlo v pohodě brát. Je to mrňous ale maká suprově.
14.01.2019 07:19:06 #28
>> #27, M.art.in, 14. 01. 2019 05:36:39
Zajímavé, takhle jsem nad tím nikdy nepřemýšlel.
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.