Domů Diskuze Lyžařské boty Seřízení vázání

Seřízení vázání

15.02.2010 20:23:43 #1 

Příspěvků: 3

wondr

Dobrý den, chtěl by jsem vás poprosit o radu. Předem uvedu že jsem lyžař začátečník ale s již trochou skušenosti. Z jisté ,pro mne bolestivé událsti, kdy mi servisák nenastavil lyže při půjčení a já trouba se neozval, chci požádat o radu Vás zkušené. Nedávno jsem se stal majitelem starších lyží sportern lamberto 160 cm s vázáním marker m27. Vážím asi 94 a měřím 175. Bota 32 cm poradí mi někdo s nastavením? Nastavuje se stejné DIN na patě i na špičce? čím větší DIN tím větčí vypínací síla, chápu to dobře? Tabulkám moc nerozumím ale nastavil jsem si 5,5 je to správně? Díky za radu. Wondr

15.02.2010 21:15:19 #2 

Příspěvků: 30

Zizass

Záleží jakým stylem jezdíš,ale i když jsi začátečník na tvoji váhu by to chtělo aspoň 6–7,jestli to řežeš hlava nehlava tak 9 :-) Rozdíl pata X špička …nevím ,snad někdo jiný poradí,ale nezapomeň seřídit i předpětí.

15.02.2010 22:41:30 #3 

Příspěvků: 313

Wartus

>> #1, wondr, 15. 02. 2010 20:23:43

V tvym pripade, bych si to nechal nastavit v dobrym servisu. Tam maji masinu, ktera tvoje cisla vyhodnoti a nastavi ti L-spicku, L-patku, P-spicku, P-patku zvlast. Muze se to docela lisit. A predpeti taky, ale to zvladnes i sam. Samozrejme to dela clovek manualne, ale ta masina ho vede. Az na zaklade toho, pokud ti budou lyze vypinat pri lyzovani, muzes zkouset postupne jednotlive casti dotahovat sam. Ale velmi pomalu, videl jsem mnoho urazu kolen prave v malych rychlostech. Hlavne ze servisu od toho budes mit papir, kterym se muzes pripadne ohanet. Kdyz do toho budes saht sam, tak nemas pro pojistovnu nic. Samozrejme ze vsichni lyzari co znam si to nastavuji sami, ale ti uz vetsinou na zaklade zkusenosti vi jak.

16.02.2010 10:51:17 #4 

Příspěvků: 2356

TomáS muž

>> #3, Wartus, 15. 02. 2010 22:41:30

V malých rychlostech ti nevyhodí žádný vázání, ani nastavený na málo. To by muselo být tak málo, že by vypadlo v každým oblouku. V malých rychlostech si musíš dávat pozor.

>> #1, wondr, 15. 02. 2010 20:23:43

Základní představu najdeš tady. http://www.dinsetting.com/ Mě pro tebe vyšla zkušebně Din 6. Pro váhu 94kg je to ale s výstrahou. Do rychlostí kolem 40km/hod tě to asi udrží. Při větší rychlosti to v oblouku a nerovnostech určitě začne vypínat. Tj. budeš-li se lepšit a začneš jezdit rychleji, bude potřeba přitahovat. Jen pro info dobrý lyžař s tvou váhou jezdí cca 10 a velmi dobrý i více 11–12. T

16.02.2010 19:16:01 #5 

Příspěvků: 313

Wartus

>> #4, TomáS, 16. 02. 2010 10:51:17

TomaSi, prosimte denne vidim a zazivam vypinani vazani v naprosto nulovych rychlostec ba i na miste. V pluhu atd. a z 90% to tem lidem zachranuje kolena!!!

16.02.2010 19:23:02 #6 

Příspěvků: 313

Wartus

>> #4, TomáS, 16. 02. 2010 10:51:17

TomaSi, prosimte denne vidim a zazivam vypinani vazani v naprosto nulovych rychlostec ba i na miste. V pluhu atd. a z 90% to tem lidem zachranuje kolena!!!

16.02.2010 19:33:04 #7 

Příspěvků: 1289

Pavlos muž

>> #4, TomáS, 16. 02. 2010 10:51:17

Člověče už nejsem dávno doCENT a jezdím (imho) agresivně a DIN 8 mi stačí a nikdy jsem z vázání nevystoupil. A při pádu mi funguje dobře.

Výše uvedený názor je jen soukromým subjektivním dojmem autora. Nemusí, ale někdy i může to být pravda.

16.02.2010 20:10:36 #8 

Příspěvků: 2356

TomáS muž

>> #5, Wartus, 16. 02. 2010 19:16:01

Bude-li vázání vypínat v naprosto nulové rychlosti, vystoupím z něho na první nerovnosti nebo v prvním oblouku. Učím-li se lyžovat, je jasný, že takové nastavení snesu. Do rychlosti 20km/hod začátečníka udrží, pak už hůře. Vázání jsem postupně po 0,5 utahoval, až jsem z něj přestal vypadávat. Jednou mi na Kronplatzu vyplo v zatáčce (DIN 8) tak při 80km/hod, jel jsem 100m po zádech a málem jsem uhořel. Jednou mě zezadu na Tuxu napálil závodník, co mu vypadla lyže. A ještě mě bolí žebra (už je to 5-tý týden) co jsem na půjčených lyží vypadl po doskoku z obou patek Markeru (DIN 8,5). Myslím, že je lepší, když vázání nevypíná při jízdě. Při nastavení 10 jsem ještě párkrát vystoupil, teď mám nastaveno 10,5 vážím 90kg. Údajně má Vist stupnici „bezpečnou“ – je potřeba nastavit malinko víc. Vypíná-li mi vázání při rychlosti nula, nedá se na něm moc jezdit, sportovně určitě ne. Kdyby 90% všech pádů mělo končit úrazem kolena, měli bychom všichni už 8 plastik na každým koleni. Mám jenom jednu a tu jsem si přivodil na lyžích seřízených v servisu (takže tam bylo tak 7).

16.02.2010 21:01:53 #9 

Příspěvků: 30

Zizass

>> #8, TomáS, 16. 02. 2010 20:10:36

Dneska jsem byl poprvé testovat nové: G-Force Three IQ blue + IQ-LT 10,nastavil jsem všude DIN 8,vážím cca 90kg,180 cm.Jak je to tedy s tím rozdílem nastavení špice X pata? První pocity (oproti starým Atomic 8/20)-jsou skvělé a krásně drží v oblouku,z vázání jsem nevystoupil,ale musím to otestovat ve větší rychlosti třeba v Říčkách. Na tomto foru jsem se dočetl,že by se nové lyže měli zaúhlovat,jaké stupně mám zvolit-0,5/88? Já nechal zatím jen navoskovat skluznice.

16.02.2010 21:41:09 #10 

Příspěvků: 3

wondr

Ahoj, děkuji Vám všem za radu. Dnes jsem byl na dvě hodky ve Svratce na Vysočině lyže otestovat. To je taková vcelku malá sjezdovka. Trať dle mého názoru byla mizerná samá boule a u prostřed koridor 5 m led, ale zvykl jsem si. Pád jsem měl jeden levá se odepla myslim na špičce jinak v oblouku ne. Pro zajímavost jsem se šel zeptat na názor servismana do pujčovny a ten mi po změření kolene a udajů výše uvedených doporučil 7-.7.5. Tak nevím no jsem n vážkách.

16.02.2010 21:52:08 #11 

Příspěvků: 2356

TomáS muž

>> #9, Zizass, 16. 02. 2010 21:01:53

88/0,5 je dobrý. Tuším, že patka se staví malinko míň (tak o 0,5). Bez záruky, já mám nastaveno stejně.

17.02.2010 06:48:12 #12 

Příspěvků: 4267

ivan

Pánové, nedělejme v tom bordel, pls.

Nastavení podle ISO 11088 (hmotnost + další kritéria) není sice žádná sláva, ale v praxi pro 90+% lyžařů funguje. A těm pár procentům výjimek poslední úprava vyšla vstříc instalací „typu III+“, tedy experta, který nastavuje mimo tabulkové hodnoty. Což se dělo stejně, takhle je to jen úředně posvěcené a servis je tak jednodušeji krytý.

„Zpovědi“ expertů, jak si nastavují oni, nejsou a neměly by být pro „zbytek populace“ vodítkem. Z praxe můžu říct, že na stovky vázání, která jsem za 2,5 sezony na testcentru nastavil, případlo sotva deset individuálních přání s našponovanou hodnotou. A nepamatuju, že by z těch stovek někdo přijel, že z vázání vypadává (možná jednou, líp než u Chocholouška), a taky si nikdo nikdy nic neudělal.

Coby praktik hledící jak na prospěch klienta, tak i na vlastní krytí, prostě pro běžného lyžaře na tabulku nedám dopustit. A vyzývám všechny „popírače DIN“, aby ve svých doporučeních, založených na své atypické expertní či závodní praxi, byli soudní a rozlišovali.

Naopak existují a zejména pro lyžaře typu I, ženy a lehké muže do 55 kg fungují pokusy o snížení stávajících hodnot (např. AFNOR standard ve Francii) o cca 15%. Někde (např. Dánsko) se při těchto nižších hodnotách dokonce doporučuje „self-testing“ vázání tak, že se lyžař má jen svalovou silou staticky na suchu vykroutit směrem dovnitř ze špičky a tahem dopředu uvolnit patu. Vykrotit se bezbolestně ze špičky je dokonce podstatou tzv. IAS-testu, který ale ne všichni přijímají jako dobrou metodu kvůli zbytečnému až riskantnímu namáhání zejména vazů. Pravdou ale je, že z nízkých hodnot (hrubě odhaduju tak maximálně do DIN 5, tedy vypínacích momentů cca 45/170 Nm) to lze, takže takto nastavené vázání dospělému NEJSPÍŠE vypne (záruka nikdy není) i v pomalé jízdě.

Připomínám, že tahle vážená metoda je jen výsledkem vyhodnocení statistických dat o úrazech, na jejichž základě se stanovily vypínací síly, jež by měly většinově vyhovovat běžné praxi. (Druhá starší metoda, ono známé měření tibie + další kritéria, sice vychází z měření pevnosti kostí, ale pokusy na mrtvolách s již nefunkční svalovou spoluprací ji stejně zkreslily. A kromě toho se dnes pereme mnohem víc s kolenními vazy, pro něž jsou jakési hodnoty příslušné kostem nanic.)

Na závěr koutek terminologický:

SEŘÍZENÍ je to, co provede servis na trhačce, tedy porovnání hodnot skutečných a nominálních (pro Sudeťáky: Ist-Werte und Soll-Werte) a nastavení vázání tak, aby se obě hodnoty co nejvíce kryly, resp. nepřesahovaly povolenou toleranci.

Kdežto NASTAVENÍ samo o sobě je jen stlačení/povolení pružin na vázání tak, aby se příslušná ryska kryla s hodnotou vyznačenou na stupnici špičky/paty plus nastavení správného předpětí.

19.01.2013 12:53:12 #13 

Příspěvků: 1

Jirkaa1

>> #1, wondr, 15. 02. 2010 20:23:43 Kalkulačka pro výpočet nastavení vázání je např. zde – serizenivazani­.funsite.cz

19.01.2013 13:03:38 #14 

Příspěvků: 111

MarfyCZ

>> #13, Jirkaa1, 19. 01. 2013 12:53:12

Ta kalkulacka je nejaka divna. Zadas 67 kg, pak 500 kg a nic se nedeje, porad stejne DIN.

19.01.2013 19:43:31 #15 

Příspěvků: 51

wildhorse muž

Mam 81kg a zatial jazdim na Vistoch na 8.5 vpredu a 9 vzadu. Zda sa mi ze vpredu ma byt naopak menej, raz mi to tak tusim povedali pri pozicani lyzi. Koli anatomii nohy si myslim ze je lahsie vyhodit patku nez spicku.

Predtym som jazdil na 8 vpredu i vzadu ale pri rychlej jazde cez muldy mi z viazania vyhodilo lavu lyzu, po padu i pravu. Lyza skoncila podo mnou a pekne ma po nohe posekala (nastastie neporezala).

Az mi za jazdy znovu vyhodi lyzu, tak to asi podobne ako TomaS znovu zdvihnem o 0.5.

19.01.2013 21:22:29 #16 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #15, wildhorse, 19. 01. 2013 19:43:31

„Cez muldy“ = nejspíše scénář counterflex, v tom ti utahovat patu (moc) nepomůže. Když se ti (měkká) lyže silně negativně prohne, neudrží ti botu ani DIN 12 či víc.

Ale je to jenom spekulace, takže zkoušej podle vlastní úvahy.

19.01.2013 21:26:42 #17 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #13, Jirkaa1, 19. 01. 2013 12:53:12

Trochu zvláštní vkráčet sem s reakcí na 2 roky starý příspěvek.

Legrační – nebo odstrašující? – je v prolinkovaném zdroji konstatování, že

„Výpočet vychází z metody uvedené v tomto článku“, přičemž článkem je loňský Pravdův na iDnesu.

Výpočet se doufejme zakládá na příslušné normě ISO/DIN 11088.

19.01.2013 21:29:37 #18 

Příspěvků: 263

Ičes

>> #15, wildhorse, 19. 01. 2013 19:43:31

Ja by som to skúsil na 0,6. Pre istotu

Cielene sa prepracovávam k lepšiemu štartovému číslu

19.01.2013 21:46:15 #19 

Příspěvků: 2480

TNS muž

>> #18, Ičes, 19. 01. 2013 21:29:37

Žartíky.Na to Ťa je:)

..nie som pravoverný lyžiar,som len tieň z minulého fóra.

19.01.2013 21:56:58 #20 

Příspěvků: 51

wildhorse muž

>> #16, ivan, 19. 01. 2013 21:22:29

K vypnutiu doslo na Lusti RT-SL, zrejme koli tomu ze som este nebol v plnom naklone (cela zjazdovka bola oraniste, viditelnost zla) v case narazu do muldy. Pri plnom naklone si myslim by v vypnutiu nedoslo. Bola to skor zhoda nahod. Jazdil som s predpokladom ze to len tak nevypne a ono to vyplo.

Pokial mozno radsej jazdim poobede v casti zjazdovky kde su vyjazdene plotny (ale idealne nie lad) kde RT-SL drzia dobre a tym sa vyhybam dalsiemu zvysovaniu DIN.

19.01.2013 22:14:35 #21 

Příspěvků: 4267

ivan

>> #20, wildhorse, 19. 01. 2013 21:56:58

Náraz do muldy může být tzv. bow-effect, prohnutí a reakce lyže, další scénář, který současná vázání nejsou vždy schopná zvládat. Pokud tedy nemáš absolutně tuhou desku (systém dcou čepů jako Hangl, kolíbka apod.).

Někde v hlubinách této website by o těchto situacích měl být jeden můj starý článek pro print.

Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.

Komerční tipy