Bezpečnost pohybu na sjezdovce. (strana: 2)
28.01.2017 01:20:47 #31
>> #30, oblouk, 28. 01. 2017 00:16:02
Tak já zažil opravdový modrý led minulý týden na jedné sjezdovce v Itálii. Bylo to způsobené vodou z potoka, která natékala na sjezdovku. Jednalo se o návratovou mírnou sjezdovku a místo bylo náležitě označeno výstražnými cedulemi. O podobném úkazu jsem četl iirc v jednom reportu z Rokytnice.
29.01.2017 21:16:50 #32
Jsem rád, že píši o ojedinělé „péči“ o povrch sjezdovky. Bohužel si nemohu dovolit napsat bližší určení, ale snad se majitel časem dovtípí a bude všechno OK. Třeba jej také napadne, proč několik návštěvníků právě zde na fóru píše o tom, že areál je málo zalidněný. Poznamenávám, že si modrý led nepletu s tvrdým ujetým povrchem ani s manžestrem. Samozřejmě souhlasím s faktem, že když už se postupem času led vytvoří, už jej jen těžko někdo (kromě počasí) odstraní.
30.01.2017 18:07:53 #33
>> #27, jjilek, 27. 01. 2017 16:52:50
Dneska ski Karlov a mohu s čistým svědomím říct ,že to byl carvingový orgasmus +++ a úprava sjezdovek od Myšáku po Kartát ala Italia +++ včetně azura .Klobou dolů a rolbaři uděluji 1+++. Klobouk je trochu z ruky tak nevím jestli tam byl „modrý led“?
adam cz
02.02.2017 07:33:26 #34
S některými představami souvisí tenhle pořad na ČT: http://www.ceskatelevize.cz/…2-superrolba
Doporučuji shlédnutí.
02.02.2017 08:30:00 #35
>> #34, jjilek, 02. 02. 2017 07:33:26
Hlavně stojí za to vidět, jak s ocelovým lanem –
i roztřepeným – pracují zásadně holýma rukama (10:51; 11:07;
11:31).
Rolbu s navijákem považuji za docela normální věc, první jsem viděl
někdy v r. 2006 ve velkostředisku Nové Hamry, protože Slalomák se
reálně jinak upravit nedá. Podobné stroje už mají nejspíš všude, kde
jsou strmější sjezdovky.
02.02.2017 08:50:12 #36
>> #35, ˘Ö˘Krab, 02. 02. 2017 08:30:00
Na jare, kdyz je nacucanej snih, tak se v Peci s rolbou na lane „prohanej“ i na mirnem javoru.
Fakt by me zajimalo, kolik dni maj ve Whistleru opravdu tvrdo, resp. plotny. S uhrnem snehovych srazek pres 4m to asi zadna hitparada nebude.
10.02.2017 12:20:45 #38
http://zima.moninec.cz/…lanovce-2017
Opravdu by mě zajímalo, co se na té sedačce dělo. Aby rodič nechal spadnout děcko z 8 metrů, to mi hlava nebere.
10.02.2017 12:50:25 #39
>> #38, arny71, 10. 02. 2017 12:20:45
Koukal jsem se do diskuse http://praha.idnes.cz/diskuse.aspx?…
Zaujal mne tenhle komentar: Antonín Skolek 22067
„Koukám, že jsou zde všichni odborníci No, byl jsem přímo svědkem
celé události od začátku až do konce. Nebudu soudit, ale podle mne je chyba
na straně obsluhy. Kluk visel z lanovky už cca 10m za odjezdem a všichni
okolo křičeli ať to zastaví. Matka se ho snažla dostat nahoru, nicméně
dítě tohoto věku může mít kolem 23kg + oblečení a lyže. Bohužel seděl
na kraji a tak na to byla matka sama. Obsluha zareagovala až u prvního sloupu
který je možná nejvyšší, ale pak zase lanovku pustili dál – asi
s pocitem, že je jednodušší kluka nechat držet až nahoru. Nevím jak
místní lanovka, ale většina lanovek co znám (bývalý člen HS) jde pustit
opačným směrem, tedy odrolovat směrem dolů a vše by bylo OK. Kluka
bohužel maminka neudržela a spadnul asi v polovině, pod začátkem pomy
vlevo tedy kousek na můstkem. Bohužel není pravda, jak se zde píše, že to
bylo do hlubokého sněhu, v tomto místě bylo asi jen 15–20cm starého
sněhu
Budme klučinovi
držet palce aby to nebylo něco vážného. “
10.02.2017 14:33:59 #40
>> #38, arny71, 10. 02. 2017 12:20:45
>> #39, Lumir, 10. 02. 2017 12:50:25
Já vám tedy nevím, ale ať dělám co dělám, vidím vlek a kotvu.
10.02.2017 15:20:43 #41
tady je o tom další článek: https://www.novinky.cz/…lanovky.html
„Žena dítě údajně držela asi 600 metrů, pak ho neudržela a dítě spadlo.“
Nevím jak se takové situace správně řeší, ale přijde mi jako laikovi neskutečné že když dítě „visí“ už po 10 metrech co lanovka jede, tak ho nechají takto jet dalších 600m! spíš bych čekal že lanovku zastaví a i kdyby nešlo ji pustit pozpátku do stanice tak to obsluha nějak bude řešit… napadá mě třeba nechat je dojet k prvnímu sloupu, na který může vylézt pomoc…
ale jsem laik, rád se nechám poučit… matky i dítěte je mi samozřejmě líto, musí to být strašný zážitek…
jinak tady je fotka dolní stanice: http://skipasomat.cz/…ipas-moninec
10.02.2017 15:33:15 #42
Ta lanovka samozřejmě umí i „couvat“
Jak celá situace vznikla netuším , tak je pro nezúčastněné skutečně
těžko se k tomu vyjadřovat
Také záleží jak je vidět na trasu z „budky“ obsluhy
Navíc osobně bych preferoval dítě „mezi lidma“ než dítě na kraji
lavice
Protože tak se mu můžou věnovat 2 dospělí
Osobně, když se mnou na lavici má cestovat takový cvrček , tak se snažím
být ve střehu a případně pomoct s nasednutím, nebo vzít rodičům hůlky
apod…
Je to tragedie . Hlavně aby se dítě uzdravilo .
10.02.2017 15:42:22 #44
>> #41, Kubas147, 10. 02. 2017 15:20:43
Pan byvaly clen HS zminuje, ze vetsina lanovek umi couvat. Coz by naznacovalo, ze ne vsechny. Netusim, jestli je to pravda a jak to je na Moninci.
Pokus o zachranu kluka z prvniho sloupu by trval dele asi i v pripade, kdyby tam hned vybehl clen obsluhy v dolni stanici a snazil se ho nejak holyma rukama chytit (k tomu by zrejme potreboval schopnost sve ruce prodlouzit).
10.02.2017 16:13:23 #45
Shodou okolností před pár týdny visel 12letý kluk celou cestu lanovkou v Rakousku a s pomocí instruktorky takto dojel až nahoru: http://salzburg.orf.at/…ies/2819551/
Oproti moníneckému případu bylo toto dítě starší, podle všeho i nějak zaklíněné, ale taky obsluha „nic“ nezmohla.
Sám jsem s dětmi nepovedené nastupování, vystupování, a dokonce i vis zažil vícekrát a vždy to naštěstí dobře dopadlo. Netroufl bych si ale obecně říct, co je nejlepší dělat – někdy může okamžité zastavení lanovky pomoci, jindy náhlé cuknutí situaci spíš zhorší. Obsluha lanovky nemůže mít oči všude, nicméně při zjevně nepovedeném nástupu obvykle intuitivně lanovku zastaví.
Zažil jsem (v Alpách) i případ, že než stihli lanovku zastavit, sedačka s dítětem visela už několik metrů nad zemí. Kdyby se s pomocí maminky nevyškrábalo na sedačku samo, nevím nevím, jestli by stihla nějaká pomoc „přiletět“.
U sedačkových lanovek bývají i vyznačená místa, kde je vhodné, aby děti nastupovaly – bývá to na kraji, právě kvůli případné pomoci od obsluhy.
10.02.2017 18:08:59 #46
10.02.2017 21:43:47 #48
>> #43, Martin47, 10. 02. 2017 15:41:16
Fotku jsem dával a nevěděl o tom pádu.Shodou okolností to tak vypadalo.
23.02.2017 11:55:18 #49
Kromě obvyklé dávky rodičů, kteří sami ledva stojí na lyžích a vrhají se s dětmi na černou, případně vzorně šněrují od kraje ke kraji, dalších dobrodruhů vrhajících se pod lyže z vyvýšených míst mimo sjezdovku, kde před tím takticky vyčkají, aby všichni, kteří je tam viděli najíždět, byli už spolehlivě dole ( a nesmím zapomenout instruktory s vláčkem dlouhým od kraje ke kraji a znovu od kraje ke kraji, takže projet ani předjet opravdu nejde), se nám přihodila jedna nepříliš častá věc.
Oproti lanovce je pro mnohé jízda na vleku s ledovatým podkladem ‚vyšší dívčí‘, jedno, jestli na kotvě nebo pomě. Dvě kotvy před námi nastupovali dva malí sourozenci, odhaduji třeba 5 a 6 let, za nimi jejich rodiče. I co se nestalo, nad strmou pasáží se jim podařilo vystoupit (a nelze vyloučit, že nedobrovolně). To se stává, tento konkrétní výstup jsem neviděl.
Co jsem viděl bylo až dítě bez lyží letící sbalené do klubíčka pod
vlekem poté, co vystoupilo rodiče a zbavilo je zároveň lyží. Za mnou
vlastně padák teprve nabíral na strmosti.
Jedno dítě se naštěstí odklonilo doleva a zůstalo kousek pod rodiči
(možná se zbrzdilo o rodiče), druhé si to hrnulo dál uprostřed stopy a
možná kousek vpravo a nabíralo rychlost. Vlevo od stopy byl urolbovaný
vlnkovaný pás cca 1 m, vpravo možná metr a půl, stopa téměř
čistý led.
Manželka měla jednoznačný reflex a křičela na mě pozor, že uhneme.
Anketní otázky:
1) Co byste dělali na mém místě v takovém případě?
2) Co byste udělali jako rodiče těch dětí jinak?
3) Kde se stala chyba?
23.02.2017 12:46:12 #50
>> #49, ˘Ö˘Krab, 23. 02. 2017 11:55:18
Já bych uhnul. Tedy záleželo by na rychlosti skluzu toho dítěte a na tom, jestli by mu nehrozilo nějaké opravdu bezprostřední nebezpečí. Mohlo by se klidně stát, že bych mu tím zastavováním ještě ublížil. Pokud bych to vyhodnotil, že hrozí bezprostřední nebezpečí a že to mohu zvládnout, opustil bych vlek a vyjel to dítě dostihnout, zvednout a pak se i s ním zastavit. Otázka je, zda bych to uměl…
S námi děti jezdily tak, že pokud to byla kotva, jelo dítě na druhé straně kotvy, drženo ještě jednou rukou za oblečení. Pokud to byl šlepr, nikdy jsme podobné věci nezkoušeli na prudkém kopci.
Podle mě ten vlekař je tam neměl ani pustit.
23.02.2017 12:48:39 #51
>> #50, Navvy, 23. 02. 2017 12:46:12
Nastoupily spořádaně a jistě, stejně tak se i rozjely a ujely cca 150 m. Dítě jelo určitě rychleji, než že bych stihl vystoupit a dojet je ještě před kotvou za námi následující, takovou forsáž nemám.
23.02.2017 14:36:55 #53
>> #49, ˘Ö˘Krab, 23. 02. 2017 11:55:18
- Snažil bych se uhnout.
- Jestli podmínky pod vlekem šly odhadnout, tak bych jel s dítětem. Pokud ne, tak bych jel s dítětem min. 1. jízdu, abych to zjistil.
- Podcenění situace, přecenění schopností; vlekaře bych z toho nevinil. Ovšem po bitvě…
P.S. Kde to bylo? Na Neklidu? Podle popisu mě napadá Bouřňák, ale tam asi nejezdíte.
23.02.2017 14:53:15 #54
>> #49, ˘Ö˘Krab, 23. 02. 2017 11:55:18
- nevím, zda je to rozumné, nevím jaký je dojezd, pokud hrozí náraz do pevných těles, asi bych se snažil to děcko blokovat.
- přiznám se, že nejezdím jízdu na zkoušku abych zjistil stav výjezdu. Rodiče zbavení lyží už asi nemohli nic dělat.
- nevím, jestli povrch byl nějak extrémní (sklínka), ale hledat konkrétní vinu nelze.
23.02.2017 15:01:26 #55
>> #53, fischerbl, 23. 02. 2017 14:36:55
500 Neklid znáš, děti vypadly skoro na hraně dolního strmějšího
úseku zhruba pod úrovní začátku Malé pomy, možná dokonce chtěly
vystoupit záměrně, už jsem to tam pár malých kaskadérů a jejich rodičů
viděl dělat.
On je to dolů pod vlekem pro nepřipraveného docela sešup, na nějakých 200m
vzdálenosti mapy ukazují 48m výškových, ale realita je jiná, protože vlek
nestoupá rovnoměrně, rozjezd má totiž po rovině až mírně z kopce, pak
to dohání.
23.02.2017 15:08:18 #56
>> #54, Vvladimir, 23. 02. 2017 14:53:15
Vzhledem ke zvyšující se rychlosti, žádnému řízení a nulové snaze
brzdit na relativně prudkému sklonu hrozí nejdřív náraz do některé
z dalších odhadem 5–6 dvojic na vleku, přestože by se i lyžaři
snažili někam uhnout, popř. do jimi odhozených kotev než se ty stihnou
zatáhnout.
Po nějakých 12–15s plynulého zrychlování (musel bych se pokusit
dopočítat čas) pak střetnutí buď s měkkým plůtkem vedle rozjezdu,
frontou lidí za turniketem, pevným zábradlím tamtéž, dolním sloupem vleku
nebo výlet do lesa. Dá se počítat s tím, že pozvolný rozjezd od vleku by
nárazovou rychlost lehce zmírnil.
23.02.2017 15:15:42 #57
>> #55, ˘Ö˘Krab, 23. 02. 2017 15:01:26
já si zase říkal, že je to podle tvého popisu Neklid 1000. Mimochodem na 500 se alespoň po neštastném vystoupení nabízí možnost projet lesem na sjezdovku Karásek I(když je sníh). Na 1000 je vpravo neproniknutelná jungle malých pichlavých smrčků a levým ne tak hustým lesem je to též skoro nemožné. Tam je pouze jediná možnost dolů stopou pod vlekem nebo nahoru na odbočku sjezdovky Moser. Navíc na 1000(dolní pasáž) je určitě větší sklon než těch 22% spíš tak 33%.
23.02.2017 15:35:39 #58
>> #55, ˘Ö˘Krab, 23. 02. 2017 15:01:26
Taky jako johnycek jsem si představil VL 1000. 500 si tak podrobně nevybavuju, nejel jsem na ní ani nepamatuju, při mé jediné návštěvě Neklidu tuto sezónu ani nejezdila.
Z přepravních podmínek Neklidu:
8. Jednotlivé vlečné zařízení ( POMA ) je oprávněn užívat vždy pouze jeden návštěvník. Přeprava dětí do 6 let věku, které nejsou schopné samostatné jízdy na vleku, je povolena pouze na dvojmístném vlečném zařízení v doprovodu dospělé osoby.
9. Při pádu během jízdy je nutno okamžitě opustit trasu lyžařského vleku.
*
Jinak už nás nenapínej a napiš, jak to s děckem dopadlo. Vzhledem
k tomu, že v médiích nic nebylo, tak předpokládám, že dobře.
23.02.2017 15:50:06 #59
>> #58, fischerbl, 23. 02. 2017 15:35:39
9. Při pádu během jízdy je nutno okamžitě opustit trasu lyžařského vleku
V případě Kraba by to bylo asi takto: Při pádu během jízdy musí
všichni níže pod padajícími opustit trasu lv.
23.02.2017 16:25:52 #60
https://cestovanie.aktuality.sk/…ane-oziva/1/
Super nemusím hľadať vlákno. Páni, takto pracuje inštruktor lyžovania v Pakistane!
Pro přidání komentáře se musíte přihlásit nebo registrovat, pokud ještě registraci nemáte.